Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 13:44

Oogzalf kun je hier niet krijgen zonder recept.
Maar goed, kamillethee staat te trekken (nu alleen zorgen dat manlief het niet opdrinkt :P).
Als het niet snel opknapt laat ik alsnog een DA komen natuurlijk. Dank jullie voor de tips!

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 14:42

Paarden worden gek van de insecten.
Heb maar 1 vliegendeken dat past, dus er staan er 2 zonder.
Wilde er snel 2 bestellen incl nek en kap zodat die morgen geleverd werden via dochorse. Maar ben kaartlezer vergeten en die site vraagt zelfs een kaartlezer bij VISA. :?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 14:49

Ik las te snel en las
"Heb maar 1 vliegendeken dat past, dus er staan er 2 onder."
En denk 'hoe doet ze dat nou ??' :+
De warmte begint dus al toe te slaan ....

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 14:50

Haha, dat was mooi geweest. :D

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 14:54

ik heb afgelopen vrijdag ook voor mijn 3 jarige en witte burca gekocht. Die had een oude donkerblauwe op maar heb toch een beter gevoel bij die lichte dekens. Die stond gelukkig gister achterom en kon hij dus vandaag gelijk op.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 14:59

Ik heb een hele fijne vliegendeken van Fedimax. Die is van wat grofmaziger materiaal (stug) en wit/geruit en met een lange hals, buikflap, lange staartflap. Dit is de enige deken waar mijn bonte niet onder staat te zweten. Die dekens van dat soepele dichte materiaal zijn allemaal al snel te warm.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 15:01

Het deken dat er nu op ligt is ook niet ideaal.
De nek is niet lang genoeg, maar het is beter als niks.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 15:05

Tegenwoordig heb je ook dekens met een klein kapje met van die oren er uit. Die blijven goed zitten MITS de hals lang genoeg is. De Rambo Hoody die ik nog heb liggen is een fijne deken wat dat betreft, maar veel te warm voor de bonte. Ik heb toen een 215 genomen want dan wist ik zeker dat de hals lang genoeg was :)
Maar ik gebruik hem dus eigenlijk nooit.

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 15:18

Mag ik ook nog eens wat vragen ?
Wat voor dosering gebruiken jullie voor het keltische zeezout ?

Ik ben van plan om een metselkuip met water met keltisch zeezout er in neer te zetten naast de normale watervoorziening.

Alvast bedankt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 15:24

Per 50 liter heb je een halve liter KZ-oplossing nodig.
Je hebt dus wel een flinke pot nodig om het te kunnen aanmaken.

Maar ik zou nooit die hoeveelheid in 1x aanbieden.
Beter is het dagelijks een 10 liter bak te vullen met een oplossing KZ (dus 100 ml op 10 liter).

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 15:35

Ik heb de amigo mio. Heb het idee dat die welliswaar warm is maar dat dat door de lichte kleur (tov hun eigen vacht kleur) weer gecompenseerd wordt.
Mijn oudere paard ging vorig jaar bij 34 graden met dat ding pal in de zon, in het zand staan tegen de metalen wand van de schuur aan. er was keuze genoeg in de schaduw. Hij houd blijkbaar van de sauna. wat een gek :?

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 15:37

Mijne staan op het moment zonder vliegendekens aangezien die overdag meer in de stal gaan staan om de steekbeesten te ontlopen. De stallen zijn niet echt koel dus vind ik een vliegendekens echt te warm als ze er toch alleen maar mee in de stal gaan staan.
Ik heb de bucas buzz off.

Bij ons hangt de liksteen naast de waterbak en de Shetlander likt er altijd aan als hij gedronken heeft. De grote heeft daar blijkbaar nooit behoefte aan.

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 15:43

Bedankt voor de vlotte reactie DD.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 16:06

DubbelDun schreef:
Per 50 liter heb je een halve liter KZ-oplossing nodig.
Je hebt dus wel een flinke pot nodig om het te kunnen aanmaken.

Maar ik zou nooit die hoeveelheid in 1x aanbieden.
Beter is het dagelijks een 10 liter bak te vullen met een oplossing KZ (dus 100 ml op 10 liter).

Hoe kom je aan die waardes?
Ik gebruik de richtlijn van 1-3 gram per liter. Dan valt het best wel mee hoeveel je moet gebruiken. Ik vul er dus gewoon een speciekuip mee, die zuipen ze in 2-3 dagen leeg. (2 paarden, maar Slechts 1 maakt er echt gebruik van)
Een zak van 25 kilo doe ik dus bijna een jaar mee.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 16:07

DubbelDun schreef:
Ik las te snel en las
"Heb maar 1 vliegendeken dat past, dus er staan er 2 onder."
En denk 'hoe doet ze dat nou ??' :+
De warmte begint dus al toe te slaan ....

Hier slaat de warmte ook al toe, ik las hetzelfde :+

Hoop dat het morgen een beetje meevalt, ze geven hier 33 graden op. Ben altijd een beetje bang dat mijn oudje er in blijft.. Die domme muts gaat steeds op het warmste plekje staan slapen = voor de stal in de zon en uit de wind :\ Ze heeft ook niet meer zo'n korte vacht als vroeger... Mijn tante even vragen of ze morgen overdag kan checken en eventueel afsponzen.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 16:14

Zooooooooooo door die hitte is het ineens insectenfeest hier. Hele zwermen vliegen, muggen en andere ellende. Van bijna niks kan je in 1 dag bijna niet meer buiten zijn.
Meer mensen last van insectenexplosie?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 16:17

@zwerte: jij rekent in kilogrammen KZ, ik reken in het 'aftreksel' in cl wat er toegevoegd wordt per liter water.
Ik gooi dus geen KZ zo in het water.

Ik heb net een 20 literbak gevuld met een mengsel water + oplossing KZ. Die ging in 1x leeg (2 paarden). Waarbij ik de ene dus echt vast moest houden om de ander ook te laten drinken. Daarom geef ik ook nooit een volle metselkuip. Dat lijkt me een beetje teveel van het goede :D

Overigens hou ik de menselijke waardes aan; een theelepeltje oplossing in een glas water 1 a 2x per dag.

@daan: morgen t/m zaterdag wordt het alleen maar warmer...helaas...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 16:22

Zwerte schreef:
Zooooooooooo door die hitte is het ineens insectenfeest hier. Hele zwermen vliegen, muggen en andere ellende. Van bijna niks kan je in 1 dag bijna niet meer buiten zijn.
Meer mensen last van insectenexplosie?

Bij ons valt het heel erg mee. Op 1 daas na, gisteravond. Hier gelukkig heel veel zwaluwen, dus halen een hoop insecten weg.

Oh en mijn privé-zwaan heeft 2 jonkies <3 . Ik kan ze niet goed bekijken omdat pa en ma zwaan overduidelijk aangeven dat ze daar nu even niet van gediend zijn. Dus van een afstand sta ik ze elke dag te bewonderen. Zoooooo schattig.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 16:31

leuk [***]! Wij hebben hier ook regelmatig een zwanenstel in de sloot, ze hadden 6 kleintjes maar laatst nog 5. Herinnert mij er aan dat ik nog even wil checken waar ze zijn want laatst zag ik het mannetje de hele avond alleen rondzwemmen, wat ik wel vreemd vond. Er is hier in de omgeving een zwanendrifter actief die zich regelmatig bezig houdt met illegale activiteiten dus ik hoop niet dat hij ze te pakken heeft...

Trouwens, 2 jongen is wel weinig voor zwanen. Zou het kunnen dat er eieren zijn geschud of weg genomen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 16:37

Ik weet het niet. Er lagen volgens mij eerst zo'n 4/5 eieren in het nest. Zou zomaar kunnen dat iemand iets weggehaald heeft of dat er andere dieren zijn die, die eieren wel lekker vinden. Er schijnen ook nog weleens vossen bij ons in de buurt rond te lopen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 16:42

Een privé-zwaan klinkt wel sjiek :)

Zoiets lijkt me wel wat, alleen heb ik heftig mijn bedenkingen tegen de sterkte/materiaaldikte van de buizen :)

Afbeelding

Hij is 10x5 en voor 310 euro weet je alles :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 16:44

Ja, ha, ha, dat vond ik nou ook DD! Ik heb mij de zwanenfamilie gewoon toegeëigend. }> .

Wil je die tent voor je paarden gebruiken? Ik ben bang dat mijn ruin hem binnen een half uur uit elkaar heeft _O-

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 17:03

Die buizen is imo niks waard. Daar zou je nog houten palen bij kunnen zetten(en wordt hij behoorlijk duurder) , echter moeten ze nog altijd wel van het plastic af blijven....

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 17:05

Prikdraadje erlangs :o Mijn jongens staan nu ook regelmatig onder het afdak als ze niet op het gras mogen.Nog steeds blij met dat ding :j
Waarom kijk je niet op MP...daar komt mijn ponypoort ook vandaan O:)

Ik heb hier een fijnmazige vliegendeken zonder hals van Pagony,die wil ik nog verruilen voor een met hals.Kjarni is toch niet zo dol op dekens dus hij heeft die op als ik dat nodig vind.
Beer heeft een HH,met hals en voor over de oren.Dat vind hij niet fijn dus dat stukje klap ik altijd om als kraag.Vind hij het verder prima.Het is een hele fijne deken die goed inpakt met een lange staartflap en ruime buikflap.
Fax heeft zijn eczeem deken om van RSH,zijn pyjama :D

Alle dekens zijn ook wit,weerkaatst de warmte beter en de dazen zijn er minder dol op...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 17:05

Ik zou hem op een stuk van de PP kunnen zetten en dan met de poten buiten de PP. Maar een wit dak trekt wel mensen van de gemeente aan vrees ik (zo langs de weg zeker) :D