het paarden aan huis topic deel 9

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

boemel

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 08:42

Nee, hier mag omzetten bodem naar mijn weten helemaal niet. We hebben ook een deel archeologisch en daar mag je niet dieper dan (ik meen) 30cm graven.

Bomen zijn inderdaad duur, helemaal als ze al op hoogte hebt. Een aantal jaar geleden is hier een oude fruitboom omgewaaid. Bleek dat dat gewoon verzekerd was. Boom had een waarde van eur 1000, dus daar hebben we toen het eea voor teruggezet.

En daarnaast nog veel echt kleine boompjes erbij gezet.
We hebben een tuincentrumpje in de buurt, die hadden steeds biologische fruitboompjes afgeprijsd voor eur 2,50. Dan neem je de stomste dingen mee :D

Wat erg van het paard van je vriendin. Volgens mij heb ik recent een topic op Bokt gezien, waarin de pony ook een zenuwsnede gekregen had. Volgens mij wordt het nog steeds gedaan alleen dan uitsluiting voor de sport.

Met gezonde paarden mag je echt in je handen knijpen!
Hier van de 3 paarden, maar 1 paard echt bruikbaar en gezond. Zou blij zijn als de tijd ooit komt dat mijn vriend en ik weer echte buitenritten kunnen doen samen.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 09:30

Met archeologie betekent niet dat het niet mag, je moet alleen een vergunning hebben en dat is niet altijd makkelijk.
Maar het kan op zich wel.

Dat topic over die zenuwsnede heb ik ook gezien ja. Weet alleen niet meer hoe het heette of van wie het was.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 10:01

In mijn paddock zit nog een oude kelder. Diep frezen of omgooien is niet mogelijk. Dus wij vullen zand aan en slepen de paddock af en toe. Zou ik vaker moeten doen maar ik mis nog een goede quad.

Nu weer ziekenhuis bezoek. Dexascan ivm vervroegde overgang. Eigenlijk ben ik wel weer klaar met alle controles.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 10:13

Hier ook de grond in de paddocks gekeerd en dat kun je uiteraard maar 1x doen. Afgraven mag idd niet, daar kwam iemand financieel pijnlijk achter toen die een verdiepte rijbak aan het aanleggen was.
Mijn paddocks zijn met droog weer ook erg stuivig en er serieus in rijden is ook geen doen.

@belker: het is niet pijnlijk en is 'voor een goed doel'... alhoewel ik geen voorstander ben van al die röntgenstraling door mijn lichaam.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 10:30

Succes Belker!
Ik ken zo’n scan niet. Wat gaan ze daarmee checken?

Voor onze rijbak is ook flink gegraven, dat zand is op de wei gekomen. Ook weer opgelost. Maar als je het af laat voeren, dan zit je met schone grond verklaring en dergelijke.

Als wij willen graven in ons deel archeologische grond , dan moet er inderdaad een vergunning komen en duur bodemonderzoek.
Denk overigens dat het hier wel terecht is, heb hier een vuursteen gevonden.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 10:40

Klopt DF. Mijn grootste angst is dat ze opeens botkanker aantreffen. De rest is bijzaak.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 10:40

Boemel de botdichtheid wordt gecontroleerd.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 10:41

Wij zitten ook met grond op archeologische waarde, maar graven is wel mogelijk na vergunningen.

Achter ons is natuurlijk heeeeeeeel veel afgegraven, daar zijn hele dure vergunningen aan te pas gekomen.
Het zand gaat naar bouwplaatsen begreep ik, en het word in dele gedaan. Nu is het weer even klaar.. ligt een berg van zo’n 8 meter hoog en heel wat meters lang..

Mooie geluidswal haha.

We mochten er even op spelen van de buurman, we is de kinderen. Nou waren manlief en zoonlief er zondag heen gegaan met de hond.

Dit is het uitzicht er vanaf :Afbeelding
Afbeelding

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 10:41

Wel goed om dat te laten doen hoor Belker, je kan een hoop ellende voorkomen als je weet dat de botdichtheid minder is.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 10:42

Succes Belker!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 11:21

Succes Belker!

Ik lees nog wel mee maar het verbouwen de afgelopen weken heeft nogal veel tijd gekost. Maar.. de paarden staan inmiddels bijna 2 weken aan huis! Echt een droom!
Vorige week was het iets minder een droom, toen waren er 2 van de 3 's nachts uitgebroken en waren kwijt. Mijn man werd wakker van gehinnik van mijn Flygill en maakte mij wakker om te gaan kijken. Ze waren door de draad gegaan, en weg. Mijn man is richting bos gereden en ik heb Flygill gepakt en ben met hem richting dorp gegaan. (in mijn nachthemd zonder broek) Ik heb de buurman uit bed getrommeld en hij is richting de 80-weg gereden. Manlief had zich inmiddels vast gereden in het bos.. Ik vroeg me op dat moment af wat ik aan het doen was en wilde omdraaien, maar Flygill begon helemaal te hinniken en wilde duidelijk doorlopen. Ik had weinig keus, dus maar doorgelopen en tot mijn verbazing zie ik ineens 2 zwarte paarden door een bosje aan komen lopen. Ik heb ze een erf op gedreven en een wei in en daar kon ik ze de halsters om doen en vangen.
De buurman en mijn man kwamen er aan in de bus van de buurman en onder begeleiding van die bus zijn we naar huis gelopen. (3 zwarte paarden zijn niet echt zichtbaar anders) De rest van de nacht hebben ze op stal doorgebracht en ik heb geen oog meer dichtgedaan. De volgende ochtend bestond dus uit draad repareren en ik heb nu ijzeren hekken geleend van de buurman als extra bescherming totdat de rijbak/erf omheind is en ze niet meer van het erf af kunnen.

Inmiddels is het werkende leven weer begonnen, en ben nu aan het wennen aan mijn nieuwe ritme van 's morgens eerst de paarden doen en dan naar het werk rijden.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 11:25

Wow wat een avontuur!
Gelukkig allemaal goed afgelopen, echt een nachtmerrie.

Succes met wennen aan het nieuwe leven!

Hier begint dat nu steeds meer, mijn man was nog veel thuis, januari is altijd rustig qua werk. Dat geeft weinig een realistisch beeld van het ‘normale leven’
Nu is hij aan het werk zit ik met een ziek kind thuis.. al sinds zondag.. en ik had zoveel pony plannen haha.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 11:36

@flygill: dat is schrikken, gelukkig alles goed gegaan.

Ik ga zo maar een stuk van Jasmijn haar staart afknippen, zelfs mét vlecht hangt ie haast op de grond en het puntje zit altijd onder de mest.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 11:51

@Belker, sterkte met de scan :(:)
Balen dat je telkens weer naar het ziekenhuis moet, klinkt vermoeiend :(:)

@Marit, beterschap met kind!
Mooi uitzicht vanaf de berg!

@Flygill, jemig wat enorm schrikken zeg! Gelukkig dat alles goed afgelopen is maar kan mij helemaal voorstellen dat je niet meer geslapen hebt!

@LN, mijn merrie heeft kort na herstel van de 1e blessure een 2e blessure ontwikkeld (andere been, eerste is volledig hersteld, 2e niet helemaal).
Bij mij werd niet gesproken over inslapen.
Advies was wel om haar met pensioen te doen maar dit was meer in verband met haar leeftijd en snelle ontwikkeling van 2e blessure.
Zenuwsnede is geen sprake van geweest.
Loopt het paard kreupel of heeft het veel pijn? Is het paard op leeftijd?
Nogal heftige keuzes heeft ze voorgelegd gekregen vindt ik..

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 11:56

Vergeet ik helemaal te typen dat ik al een heerlijke bosrit van een uur heb gemaakt met de merrie en zelfs 2 hertjes ben tegengekomen :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 11:58

Die kan niemand je meer afnemen :)

Hier net ineen hele felle zon én een hele donkere lucht. Mooie kombi om te zien :)

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 12:59

Flygill, dat is ontzettend schrikken. Gelukkig goed afgelopen. En wat fijn zo'n buurman!

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 13:00

Jertje Flygill dat is schrikken. Fijn dat ze weer thuis zijn.

Karin, klopt het is vermoeiend.
Ik ga zo maar eens de paarden mesten en even tot rust komen. Altijd fijn.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 13:01

Pfoe Flygill dat is een vervelend begin van de paarden aan huis, wij hebben ook nog geen vast hek om het erf, soms ben ik er ook bang voor dat ze door het draad gaan en ik ze moet vangen ergens.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 13:23

Gelukkig goed afgelopen. Maar dan ben je meteen een paar jaar ouder. :+

Met dat vaste hek zijn wij dan weer begonnen :D
De badkamer of keuken mocht ook. Maar met een paard dat op pension al niet altijd in zijn eigen wei stond was dat voor mij belangrijker dan binnen in huis.

@karin fijn dat je een heerlijke rit hebt gehad.

@Belker sterkte.

@marit beterschap.

Hier gisteren veel te veel gedaan. Wist ik wel. Maar was fijn. Krijg het nu alleen terug op mijn bordje.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 13:38

Wat heftig FG. Gelukkig goed afgelopen pff.

Leuk Karin!

Sterkte Belker en beterschap bij jou Marit.

Hier dreigende lucht en weer harde wind.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 14:04

Toen ik hier net met paarden begon heb ik een houten hek gezet, dat was binnen 5 jaar verrot en braken de staanders af ('hardhout' zei de verkoper)....
Toen meteen overgestapt op ijzeren palen met gaas en daar ben ik altijd zéér over te spreken geweest. Op een paar plekken na waar Boon de groene verf eraf geschraapt heeft |o staat het nog perfect, wel meteen een anti-schuur stroomdraadje op konthoogte aangebracht }>

Net mijn achterbak volgeladen met spulletjes voor de kringloop, dat geeft weer ruimte in mijn kasten :)

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 14:56

Er stond hier al een hek van boompalen. Ik heb daar 3 stroomdraden op gezet en mijn binnen omheining (ik heb een track) zijn weide palen met ook 3 stroomdraden elke 30cm.
Ingericht voor shetties :)

Er komt een beter hek, die ook de hond echt binnen gaat houden en met oog op training pony’s is dat ook wel erg fijn.

Net nummer 3 geschoren, die had onder zijn vacht ook wat plekjes al van het schuren…
Blijkbaar bij hun de weerstand ook niet optimaal.

Ik hoop dat mijn man vroeg thuis is, ik wil heeeel erg graag mennen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 15:01

Hier is de wind flink aan het toenemen, we zitten net op de grens naar 5.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 16:33

Ik heb ook nog even een rondje gedaan. Even hoofd leeg maken. Fiesta was heet en fris, dat is ze zelden dus ik had mijn handen vol aan mezelf ontspannen en paard op lengte houden in mijn tempo en gang.

Hier is de buiten omheining deels staafmatten en deels kunststofpalen met 3 draden. De kunststofpalen zijn de binnenkant van papierrollen. Zeer stevig.