Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 18:39

Volgend jaar kan ik zeggen of varkentjes helpen. Voor nu zitten ze nog op hun eigen weitje. De ruin begint er heel langzaam aan aan te wennen maar durf ze nu nog niet los te laten, den dat hij alsnog een hartverzakking krijgt

Utopia, ziet hij de dierenarts soms graag? Moeten niet teveel gekke dingen doen.

Fijn dat Peppy het beter begint te doen.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 21:29

Ik had mijn geraapte eikels vanmorgen bij de varkens gegooid en die keken mij echt zo aan van wat moeten wij hier mee dan?? :')

Duijfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 23:36

Ik meld mij ook weer eens. Ik ben jaren gelden begonnen jullie te volgen, maar gaandeweg het topic verloren.

Ik ben nu dit deel terug aan het lezen. Het huis waar wij mee bezig zijn ligt in het zuiden. Zijn nu 2 keer wezen kijken en gaan binnenkort met eigen makelaar erheen voor advies. (Huis is via via...via dus zit nog geen makelaar bij)

Als dat ook allemaal positief is gaan we een bod doen. Maar als dat dan allemaal lukt.. moet er op paarden gebied nog wel wat gedaan worden. Zo moeten er nog paddocks gerealiseerd worden, een buitenbak, binnen nieuwe bodem, andere omheining weiland wegens hengsten en opfok, longeerbak is er maar geen bodem, er is een stapmolen al krijg ik daar spontane spastische trekjes van ( alleen ijzer hekwerk... ik zie een van mijn kneusjes daar weer tussen belanden.)

Als dit het wordt, hebben we ongeveer 5ha met nu 12/15 stallen dacht ik. Vergunning voor 30/33.

Al me al druk bezig met inventariseren van hoe, wat, waar. Ook het laatste stukje over bodembedekking van de stal vind ik erg interessant te lezen. Daar ben ik nog niet helemaal over uit.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 07:36

Spannend Duijfje, succes met de laatste loodjes ( en dan begint het echte werk pas)

Ik ben er nog niet helemaal uit wat ik fijnste, ook per paard verschillend. met de merrie is alleen stro goed, maar de ruin pist zoveel dat het eruit stroomt.
Ik heb nu vlas onderop en stro eroverheen. Zaagsel / krullen vind ik weer minder fijn ook omdat je het niet overal mag afvoeren.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 07:57

Zo, dat is een beste stal Duijfje! Ik gok dat jij wat professioneler bezig bent? Succes met de laatste loodjes!

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 08:33

Mooie plannen duifje, succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 08:39

Klinkt goed Duifje, succes!

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 08:41

Duifje, dat klinkt als een droomplekje <3

Het is niet helemaal bij ons aan huis, al is het bij schoon-stief vader dus ook wel weer een beetje eigen.

10 stallen worden als het goed is rond volgende maand gemonteerd.
En met de bak zijn we er nog niet helemaal over uit.
Zowieso 20x60, hier naast komen dan 2 of 3 paddock.
Maar nu hebben we de granulight gezien als drainage ondergrond, heeft iemand van jullie hier ervaring mee ?
https://www.zandcompleet.nl/paardenbak/granulight/
Uiteraard gewone drainage komt er ook nog onder.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 09:11

Karin_deB schreef:
Ik had mijn geraapte eikels vanmorgen bij de varkens gegooid en die keken mij echt zo aan van wat moeten wij hier mee dan?? :')

LOL. Misschien is het even wennen omdat ze het niet kennen.

@duifje: spannend... dat worden stressvolle tijden.

Wat een weersverandering weer. Meer warmte hoeft van mij niet, maar geen regen en wind is wel lekker. :)

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 10:20

Hey Duijfje! Leuk je hier te treffen :D Hoe is het met je ontzettend knappe paarden? :+: Klinkt inderdaad als een beste stal!! Wil je ze allemaal vullen met eigen en trainingspaarden of ook pension? Waar in het zuiden kom je te wonen? :D

Wij hebben nu een deel van Tamme z'n paddock afgezet, zodat hij niet meer onder de eiken kan komen. Op dit stuk liggen veel minder eikels enz +:)+

Granulight heb ik wel wat ervaringen over gehoord, vooral in de western, en iedereen die er ervaring mee heeft is er erg over te spreken! Als wij ooit flink geld uit kunnen trekken voor bak en paddocks zou ik het voor hier ook zeker overwegen!

Tamme gaat nu voor het eerst weer serieus beter. Hij had al ff geen (zichtbaar) pijn meer en wilde goed eten, maar er kwam nog veel te weinig uit.. vannacht om 12 uur z'n paddock weer leeggescheept en sindsdien heeft ie flink gemest! +:)+ Hij krijgt ook nog niet z'n volledige rantsoen want er moest eerst meer uit voordat er weer meer in mocht :') hopelijk kunnen we hem vanaf morgen weer normaal voeren!

Schadows17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 10:26

Dat is even schrikken Utopia, gelukkig gaat het weer beter met hem! Altijd fijn als er dan weer voldoende uitkomt :)!

Hier met die wind gisterochtend letterlijk de hele bak onder de esdoorn vliegertjes..... de meeste de niet giftige variant maar ook een paar tegengekomen die wel giftig zijn of waarvan de vleugels niet meer samen zaten. Dus toch maar allemaal opgeraapt voor paardjes daarheen gingen, 2h staan rapen voor werk, gisteravond weer maar toen lag er niks.... hoorde ik later dat ze 's nacht blijkbaar op de snelweg hebben staan snoeien (vlak achter het huis) en dat in combi met de storm is op mijn paddock geland :P Verbaasde me al want een enkele esdoorn vlieger ligt er wel eens, maar dit had ik nog nooit gezien op de paddock :P.

Maar we hebben wel weer wat regen gehad nu, nu hopen dat het gras weer wil groeien *\o/* Laatste wei begint nu langzaam in volume af te nemen.... dan wordt het anders weer volle dagen paddock en hooi, waar vooral 1 van de 2 dames niet zo van gecharmeerd is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 10:53

Gelukkig gaat het beter met Tamme.

Een ander probleem met bomen is hier een Berk die helemaal begroeid is met klimop. Zo erg dat de boom aan het afsterven is; de stam kan niet meer in de breedte groeien en de top krijgt geen licht meer.
De kans is nu aanwezig dat ie van de winter kan omvallen (kombi van harde wind, brosse onderstam en topzwaar). Huisgenoot wil de stronken van de klimop doorzagen zodat het blad doodgaat, maar als dat gaat vallen waait het allemaal de paddock in (is giftig) en het doet niets af aan de zwakke stam van de berk; de stronken van de klimop 'verstenen' en de onderstam gaat dus nog niet meer kunnen uitzetten.
Dus óf al de klimop moet handmatig uit de hele boom verwijderd worden óf de hele boom + klimop moet omgezaagd worden.
Het eerste is megaduur (veel manuren) en het 2e zou ik wel jammer vinden want die boom geeft op hete dagen nog wat schaduw.

Schadows17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 10:55

Jeetje dat lijkt me idd een hele klus...... en als er ook maar iets van klimop over blijft gebeurd het weer....groeit super snel dat spul :(

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 10:58

Vertel mij wat... ik 'vecht' jaarlijks al om de klimop van de buren uit de paddock te houden. Dat spul is niet uit te roeien ;(

Schadows17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 11:03

Ja dat heb ik met een bepaalde schutting die ook steeds bedolven raakt onder de klimop van de buren....groeit mooi om mijn klimplanten heen die er vervolgend kapot aan gaan. Zodra ik wat zie, knip ik het steeds weg, maarja de bron bij de buren kan ik helaas niet weghalen en zij vinden het een mooie plant....dus die gaat voorlopig ook niet weg :p

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 11:08

Ik knip hem met de accu-heggenschaar goed 'tot op het bot' weg, maar ik zit aan de zonkant dus bij mij groeit ie het hardst. Hij mag vooral niet op de grond komen, want dan schiet ie daar ook wortel en is er helemaal geen houden aan.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 12:41

Ja, de mijne laadt echt heel fijn, ben ik ook echt heel blij mee want ik ben zeker 95% van de tijd alleen op pad. Heb er ook echt wel veel tijd in gestoken om het hem goed aan te leren als jonkie zijnde. Vorige pony laadde alleen met een ander paard en dat was zo vervelend en beperkend.

Ik heb hier ook een stuk schutting met klimop, hatelijke plant, maar indd de bron is bij iemand anders dus volledig uitroeien gaat niet

@ Duijfje, succes met je plannen!
@ Utopia, schrikken met Tamme, gelukkig nu weer aan de beterende hand

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 12:52

Omdat het bijzonder geschikt paardrijweer was heb ik de bonte maar weer eens gezadeld en een kort ritje gedaan. Mijn blauwe teentje vond mijn laarsjes nog niet echt een goed plan, maar die had mooi pech :)
Pep vond zijn hooi wederom belangrijker dan gillen/hollen, dus die gedroeg zich ook voorbeeldig.

Schadows17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 15:45

Hihi zo grappig wat een beetje hooi soms kan doen. Als ik de mijne hooi geef, kan ik de ander ook zo uit de paddock halen en is er geen omkijken naar, maar als ik dit niet doe, nou dan kan ik de ander echt niet weghalen zonder dat de mijne toch heel graag meewil :P.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 15:48

Dank voor alle beterschapswensen voor Tamme.. Hij is net heerlijk gemasseerd, dus dat zal hem hopelijk ook nog verder helpen in z'n herstel _/-\o_

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Brego mocht ook :P Maar die had er niet zoveel geduld voor :')

Afbeelding

Schadows17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 15:51

Ah wat ziet hij er daar ontspannen uit! Ik ziet dat laatste tijd vaker langskomen op fb zo een massage voor je paard :) Moet ik ook eens voor die van mij proberen al vindt ze nieuwe dingen vaak spannend dus vraag me af of het dan wel ontspannend voor haar werkt haha

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 16:11

Hij heeft er idd duidelijk plezier van :)

Ik heb eens iemand gehad die deed aan dieptemassage... wist ik veel... arme paard vond het bijzonder pijnlijk en was er niet blij mee.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 16:56

Ik had net 'wilde plannen' om een hek te maken voor de andere kant van de PP (zit nu een ijzeren stang en een stroomdraadje), want ik heb nog wat van dat hout liggen. Blijkt de doorgang 2,60 te zijn en de planken 2,40. Dus ik was snel 'klaar'...

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 18:00

Ik laat af en toe ook een masseuse komen voor beiden. Mijn ruin vindt eigenlijk alles wel best, mijn merrie heeft een zeer sterke mening over wat ze wel en niet fijn vindt. De masseuse behandelt haar met heel veel respect en laat haar aangeven wat ze wel en niet wil en luistert daar ook naar. Soms duwt ze even door, want de greep is dan even vervelend, maar het resultaat juist niet. Pony begint dat inmiddels ook te snappen, leuk is dat.

Klimop (en braam) is inderdaad een eeuwig gevecht. Het staat bij ons tussen de tuin langs het gaashek en een strook gras langs de track en hangt daar over het hek heen. Mijn missie is om het iig niet de grond te laten raken en bij voorkeur ook niet over het hek te laten hangen.
De bramen probeer ik kort te houden en eens in de zoveel tijd steek ik er wat uit, maar oef.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 19:50

Schadows17 schreef:
Ah wat ziet hij er daar ontspannen uit! Ik ziet dat laatste tijd vaker langskomen op fb zo een massage voor je paard :) Moet ik ook eens voor die van mij proberen al vindt ze nieuwe dingen vaak spannend dus vraag me af of het dan wel ontspannend voor haar werkt haha

Tamme ooit een keer normaal laten masseren, dat was echt een strijd gewoon :') dus ik was ook erg benieuwd! Maar dit bevalt mij heel goed!