Ik heb vandaag vrij, het is heeerlijk weer!! net even de paarden in de wei gedropt. happy dat ze waren. Ik ben nog druk bezig met de afrastering dus moest nog snel wat poortankers in een paal draaien. Ze hebben nu een pad van de paddock naar een landje waar ze vorig jaar niet eens in hebben gestaan. Dat gras is dus nog best lang en oud. Mogen ze dat eerst gaan afgrazen.
Wat onze paddock betreft; we zitten op zware klei, de paddock is 15 bij 20 en wordt jaarrond gebruikt als uitloop, maar ik longeer paard en pony hier ook in. Er is een laag van 15-20 cm afgegraven, er liggen 5 drainagebuizen over de lengte in, met drainagezand en daarop is 10-15 cm bakzand gestort. Geen doek of puin... Het ligt er nu bijna anderhalf jaar. In de afgelopen zomer was het soms vrij zwaar en mul. Dan moet ik toch regelmatig sproeien. Afgelopen winter bleef het redelijk droog, maar na langdurige zware buien had het toch een halve tot een hele dag nodig om weer als strandzand er bij te liggen. Voor een paddock is dat prima. Het aanleggen inclusief palen zetten was ook rond de 4500 euro..
Ik merk wel dat er inmiddels een strook begint te ontstaan waar de klei vermengd met het zand. Daar blijft het lang nat en is het erg glad. De paarden vinden dat stuk absoluut niet prettig om over heen te draven of te galopperen. Aangezien de paddock niet zo groot is, begint dat problematisch te worden bij het longeren van vooral mijn paard. Ik twijfel wat ik hiermee zal doen. De zomer kom ik vast nog wel door, maar volgend najaar moet ik er wat mee. Zandlaag er overheen? strook afgraven?
Wij slepen de bak met een oude zitmaaier van 16pk zonder maaidek. Het onderhoudsbedrijf heeft er tractorbandjes opgezet achter. Ze vonden het maar een slecht idee... En we hebben een minisleepnet er achter hangen. Soms met stoeptegels erop. Als het erg nat is, of juist erg droog, dan kom je er niet doorheen, maar alles er tussenin gaat prima. We slepen ongeveer 1 keer per week. Meestal na ik mijn paard heb gelongeerd. Ik werk dan eerst met de shet, dan met mijn paard en dan MOET ik de bak slepen, want dan is er niets meer van over.