Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

greendragon

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 12:47

De activiteit in dit forum begint al weer wat te normaliseren. Das fijn want ik had het zo druk met werk dat ik even in meeleesmode stond, dus kon het prima volgen.

Ik heb vandaag vrij, het is heeerlijk weer!! net even de paarden in de wei gedropt. happy dat ze waren. Ik ben nog druk bezig met de afrastering dus moest nog snel wat poortankers in een paal draaien. Ze hebben nu een pad van de paddock naar een landje waar ze vorig jaar niet eens in hebben gestaan. Dat gras is dus nog best lang en oud. Mogen ze dat eerst gaan afgrazen.

Wat onze paddock betreft; we zitten op zware klei, de paddock is 15 bij 20 en wordt jaarrond gebruikt als uitloop, maar ik longeer paard en pony hier ook in. Er is een laag van 15-20 cm afgegraven, er liggen 5 drainagebuizen over de lengte in, met drainagezand en daarop is 10-15 cm bakzand gestort. Geen doek of puin... Het ligt er nu bijna anderhalf jaar. In de afgelopen zomer was het soms vrij zwaar en mul. Dan moet ik toch regelmatig sproeien. Afgelopen winter bleef het redelijk droog, maar na langdurige zware buien had het toch een halve tot een hele dag nodig om weer als strandzand er bij te liggen. Voor een paddock is dat prima. Het aanleggen inclusief palen zetten was ook rond de 4500 euro..

Ik merk wel dat er inmiddels een strook begint te ontstaan waar de klei vermengd met het zand. Daar blijft het lang nat en is het erg glad. De paarden vinden dat stuk absoluut niet prettig om over heen te draven of te galopperen. Aangezien de paddock niet zo groot is, begint dat problematisch te worden bij het longeren van vooral mijn paard. Ik twijfel wat ik hiermee zal doen. De zomer kom ik vast nog wel door, maar volgend najaar moet ik er wat mee. Zandlaag er overheen? strook afgraven?

Wij slepen de bak met een oude zitmaaier van 16pk zonder maaidek. Het onderhoudsbedrijf heeft er tractorbandjes opgezet achter. Ze vonden het maar een slecht idee... En we hebben een minisleepnet er achter hangen. Soms met stoeptegels erop. Als het erg nat is, of juist erg droog, dan kom je er niet doorheen, maar alles er tussenin gaat prima. We slepen ongeveer 1 keer per week. Meestal na ik mijn paard heb gelongeerd. Ik werk dan eerst met de shet, dan met mijn paard en dan MOET ik de bak slepen, want dan is er niets meer van over. :)

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-19 13:02

Waar is die strook? Als het de scheiding is tussen wei en paddock zou ik paddocktegels leggen. Bij mij is die overgang daarom niet glad. Eerst doek, laag zand, tegel, weer een laag zand. Zo heb ik het.
Jij zit vlakbij mij zo te zien. Praat maar niet over de klei. Wordt er niet goed van.

Ik lig tegenwoordig bijna dagelijks innig te knuffelen met mijn mesthoop. Ik ben er zo klaar mee. Vriend laconiek "dan laat je toch een mestplaat aanleggen". Dat ga ik inderdaad laten doen!

Welke afmeting is jullie plaat voor hoeveel paarden? Mijn grootste probleem is de toegankelijkheid voor de ophaalservice. Het beste is daarom denk ik aan het einde van de oprit maar het liefst heb ik m om de hoek maar dat is een haakse bocht.. Lastig.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 14:05

Ik voel mij blond :+ maar wat is een mestplaat?

Heerlijk weertje! Heb zelfs de geschoren shet bloot staan.
Lekker gerommeld buiten en nu douchen en naar mn werk.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 14:08

Mij bult heeft aan 3 kanten schotten waarvan 1 kant een meter of 4 en de andere 3 meter. Heb hen sinds september ofzo en hij ligt nu voor de helft vol.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 14:55

Ik zat ook al even naar oude zitmaaiers te kijken. Maar ga het eerst maar eens met de auto proberen. Zou liever direct (over een paar jaar) een kleine tractor of agrarische quad kopen.

Mestplaat zit hier ook nog in het onderzoeksstadium. Hoe groot? Hoe breed moet ie minimaal zijn voor de tractor? Hoe groot laat ik hem maken? Heb nu drie paarden, maar heb hem liever aan de ruimte kant zodat stel dat er wel wat bij komt ik het ook goed kwijt kan.
Karin_deB schreef:
Ik voel mij blond :+ maar wat is een mestplaat?

Heerlijk weertje! Heb zelfs de geschoren shet bloot staan.
Lekker gerommeld buiten en nu douchen en naar mn werk.

Zo'n (beton)bak voor de opslag van de mest!

Ik vind het weer ook echt genieten. Hier ook lekker de paarden zonder deken.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-19 15:07

Zo'n ding wat jij hebt liggen Karin :P

Dus 12m3 ongeveer BB? Voor 2 paarden toch?

Mijn gevoel zegt nu 4 breed en 6 diep 1,5 hoog. Dan zou ik 36m3 hebben voor 4 paarden. Maar dat klinkt zo klein en ik heb geen idee of dat een goed formaat is.

Zeker heerlijk weer! Ik baal dat ik binnen zit.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 15:17

Check wel even of je daar een vergunning voor nodig hebt :) hier mag het maar heel klein zijn. Ik heb echt een minimaal plaatje liggen, maar meer effectief zo goed al nooit uit omdat ze al buiten mesten. Stro gooi ik nu gewoon op de hele modderige plekken zodat de bodem wat steviger wordt

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-19 15:22

Ongetwijfeld. Geluk is dat het op mijn bouwblok komt te liggen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 15:30

Als onze plannen doorgaan, wil ik een mestplaat in 2en delen. Ene kant vol en laten composteren, dan andere kant gebruiken voor mest en gft. Mest zakt enorm in als je het even laat liggen en je kan het gebruiken op wei of in de tuin.

Wij hebben nu een mestcontainer. Eerst was het een kleine, maar iets hoge.Deden we voor 4 ongeveer 5 a 6 weken mee. Nu een grotere, maar platte. We maken er wel een flinke bult op en doen er dan 3 maanden mee. Inhoud moet ik even nakijken. Nadeel is dat het niet inzakt bij dagelijks gebruik.

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 16:52

Mijn ruimte voor de mest is minstens 5x5, maar ik composteer (maak 2 langwerpige hopen die ik +- een jaar laat liggen en dan over de weide gaan). Maar ik heb 800 kilo paard totaal en 1 hectare grond, dus dat kan. Vind composteren zo leuk :D

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-19 16:56

Meer dan 800 kg weegt onze grootste in zijn eentje al :D

Composteren doe ik ook maar ik heb een mestoverschot ondanks best een stukje land (2.8 ha). Misschien dat ik volgend jaar ga proberen over te stappen op strokorrels. Stro geeft heel veel volume op de mesthoop.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 16:59

Zapje schreef:
Mijn ruimte voor de mest is minstens 5x5, maar ik composteer (maak 2 langwerpige hopen die ik +- een jaar laat liggen en dan over de weide gaan). Maar ik heb 800 kilo paard totaal en 1 hectare grond, dus dat kan. Vind composteren zo leuk :D

Zie je het niet erg inzakken na een tijdje?? En wat heb je er allemaal op liggen?

Wij hebben alleen mest en iets vlas en soms een beetje hooi. Aan huis zou daar gft bijkomen.

Toen we de kleine container vol hadden en aan de grote begonnen, zakte de mest in de kleine wel in en hebben we die nog eens wat bijgevuld. Helaas is het verder beperkt, omdat ze geleegd moeten als ze vol zijn.

Stro geeft veel afval, maar als je genoeg hebt, kan je het met stro wel gratis laten afhalen door champignon kwekers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 17:10

Strokorrels zijn geweldig :))
Ik ben er zo blij mee, makkelijk uitmesten, zuinig in gebruik en weinig afval. Ik heb per dag 1 kruiwagen afval (80L inhoud) van 3 boxen.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 17:17

hier nog schavelingen op stal. wil wel gaan overschakelen op strokorrels maar eerst eens een goede verdeler vinden :+
in de zomer staan ze sowieso 24/24 buiten, maar in de winter en als ze moeten bevallen gaan ze binnen

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 19:13

Selka schreef:

Ik ben blond he :')

Zal morgen de mijne eens opmeten!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 19:52

Ik ken dat ook allren als mesthoop. Maar mesthoop is dan bij jullie getob mest op de grond en mestplaat met wand?

Ik heb 3.5 x 3.5 maar nu ik stro in de stallen heb is dat toch wel klein

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 20:45

Selka schreef:

Dus 12m3 ongeveer BB? Voor 2 paarden toch?

Mijn gevoel zegt nu 4 breed en 6 diep 1,5 hoog. Dan zou ik 36m3 hebben voor 4 paarden. Maar dat klinkt zo klein en ik heb geen idee of dat een goed formaat is.

Zeker heerlijk weer! Ik baal dat ik binnen zit.

Onze mestplaat is 4 meter breed en 8 meter lang en heeft zijschotten van 1,5 meter hoog. Hier kan ik voor ruim een jaar mest van 5/6 paarden kwijt. In de praktijk wordt hij 2x per jaar uitgereden over het maisland van de buren. Zorg vooral dat hij breed genoeg is om fatsoenlijk met een trekker in te komen, scheelt veel tijd en ergernis bij het legen.

LdJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 21:03

Ik begreep gister van iemand dat bedrijven als Amco heel graag je mest (voor niets?) willen ophalen.. Ik heb het nog niet nagevraagd, maar het zou komen door het stro tekort. Daardoor zijn ze nu een soort buffer aan het opbouwen door ook te gaan composteren (ofzoiets :+ )

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-19 21:12

Ah suffie Thanks. Ik ga morgen eens meten. Zeker icm met composteren zou 4 bij 6 groot genoeg moeten zijn als ik jou zo hoor.

Amco aan het composteren? Grappig.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 21:28

Ook ik zit nog steeds in de meelees modus.
Vandaag wel echt fijn dat zonnetje! Kreeg gelijk zin om buiten bezig te zijn tussen de paardjes.

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 22:02

Afbeelding

Ik heb al 2 shetten staan, had al een schuilstal maar sinds vandaag ben ik trotse eigenaar van bovenstaande stal!

Zo blij want dit is een droom die uitkomt.
Toch komt er ook veel op me af, vandaar dat ik al heel lang mee lees.
Hooi/stro is geregeld.
Maar wat ga ik doen met de stal, rubber matten, stro (korrels) vlas, kan dat gewoon op het beton of moet er een laag tussen.

Super spannend maar ook zo fijn. Eindelijk zelf bepalen wanneer binnen/buiten (stal wordt in principe inloopstal), deken op/af, welk voer etc...

HAPPY

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 22:05

Wij hebben een mesthoop op het maisland, dat composteert en wordt dan door de maisboer uitgereden.

Superpony, kun je niet een paar kruiwagentjes mest op de aarde gooien, wachten tot er compostwormen in zitten en dan die hoop (met wormen) verplaatsen naar je mestbak? Dan gaan de wormen daar vrolijk verder en verteert het misschien toch nog wat.

Wat een lekker weer vandaag <3 lekker de Shet van stalgenootje even gemend in de bak, toen ik terugkwam bij de paddock lagen mijn pony’s te snurken in de zon. Het ruikt ook zo lekker naar voorjaar :)

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 23:19

LdJ schreef:
Ik begreep gister van iemand dat bedrijven als Amco heel graag je mest (voor niets?) willen ophalen.. Ik heb het nog niet nagevraagd, maar het zou komen door het stro tekort. Daardoor zijn ze nu een soort buffer aan het opbouwen door ook te gaan composteren (ofzoiets :+ )

Ik denk altijd voor niks gaat de zon op. Dat zou mensen heel veel geld schelen en hun een hoop kosten aan alleen al transport.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 08:20

Marije, wat fijn, stallen! Wat voor bodem ligt erin? Is dat hout?

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 08:23

Amco haalt 1x per week de stro mest op (bij grote stallen) mest mag niet ouder zijn....

Spannend Marije, leuk!