Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
neile

Berichten: 2015
Geregistreerd: 09-01-10

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 09:43

Begrijp je helemaal Chasey. Ik heb mijn paarden altijd in pension gehad, maar ik verhuis ze niet graag. Ik heb gelukkig nergens moeten verhuizen, behalve tijdens ziekte van mijn paard. Maar je weet nooit wat de toekomst brengt en ik vind zekerheid van 'plaats' toch ook wel erg belangrijk. Nu hebben we ook een eigen stukje en dat geeft echt wel ademruimte vind ik. Begrijp heel goed dat je graag dat stukje van jezelf wou hebben!

Wij gaan ook ergens een hoekje voorzien voor moestuin. Maar dat komt nu toch wel op het laatste plekje in de to-do ranking. :D

Vraagje: op de eerste pagina van dit topic staat een document met tips en adviezen, maar dit is niet meer te downloaden. Heeft iemand dit nog? Ik zou het wel eens willen doornemen!

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 09:56

Wij zijn hier komen wonen om 1 reden. James aan huis. Nou ja, James is niet meer en inmiddels dan 2 andere paardjes. Maar als we de grond kwijtraken, dan moeten ze weg. Ik kan geen pension betalen voor 2 paarden. En daarvoor zijn we hier ook niet komen wonen.
En dan zijn er mensen om je heen die roepen ‘ja maar pachten is goedkoper dan kopen’.
Daar gaat het me niet om, niet dat rot geld. Nee ik wil zekerheid dat ik niet ineens te horen krijg dat de pacht op houdt. Want dat is het risico van pachten. En die onzekerheid werd steeds realistischer en ik kreeg er steeds meer slapeloze nachten van.
Hopelijk gaat alles gewoon door en is de onzkerheid weg. :)

neile

Berichten: 2015
Geregistreerd: 09-01-10

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 10:07

Dat begrijp ik. Je wil zeker weten dat je paarden bij jou oud kunnen worden en dat je ze vanaf je keukenraam bij wijze van spreken ziet staan. Ik duim dat alles snel in orde is en jij weer goed kan slapen. ;)

Achterom
Berichten: 23105
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 10:52

Ik duim ook voor je Chasey :j En begrijp heel goed waarom je wilt kopen, dat is precies de reden waarom wij ook hebben gezocht naar een huis waar gewoon al genoeg grond bij zat, geen gedoe met een boer die bijvoorbeeld ineens van gedachten kan veranderen oid.

Groentetuintje heb ik ook, nou ja, soort van. Ik heb 2 moestuinbakken voor het huis staan. Daar ben ik vorig jaar mee begonnen en bevalt op zich goed. En ik heb nog een 3 betonnen oude voerbakken waar ik ook groenten in verbouw.
Soort moestuin light zeg maar.
Sla ging vorig jaar niet goed, is meteen doorgeschoten helaas. Dit jaar maar eens een andere soort proberen.
Wat wel heel goed ging was de postelein, daar heb je ook vrij snel veel opbrengst van.
En dit jaar moet ik maar eens een netje om de koolsoorten heen zetten, zodat die koolwitjes weg blijven. De rupsen hebben meer kool gegeten dan wijzelf :')
Achterin de wei staat nog een appelboom, naast het huis een enorme walnotenboom. Beide hadden dit jaar nauwelijks tot geen opbrengst vanwege de late nachtvorst. En eind vorig jaar nog 3 fruitbomen geplant :)

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 10:59

Ik ga ook voor je duimen Chasey. Hopelijk komt het dan snel goed!

Oh ja, een moestuin willen wij ook nog. Manlief had bedacht dat hij meteen een "serieuze" tuin moet, met een flinke afmeting. Als ik de berichten hier zo lees, ga ik ook gewoon maar eens beginnen met een zonnig stukje of een paar moestuinbakken in de tuin te zetten. Dan kan de hond er ook niet in graven :D .

Walnotenboom hadden wij ook toen we het huis kochten, maar die stond op zo'n onhandige plek dat we hem weggehaald hebben :o .

Wil in de voortuin ook nog 2 of 3 lage fruitboompjes.

ClaudiaHS

Berichten: 8066
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 11:04

Oh Ja botersla had ik vorige jaar ook geplant.
Ze waren hartstikke mooi maar was ze een aantal dagen vergeten en toen waren ze ook doorgeschoten. Kipjes waren er wel blij mee :')
Snoeptomaatjes had ik in overvloed.

Ik wil dit jaar graag wat aardappel, wortel, bieten, aardbeien, sla, wat kruiden, tomaatjes, courgette en komkommer.
Stuk wat ik heb gereserveerd ligt op het zuiden dus lekker zonnig.

palousa_boy

Berichten: 10435
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 11:41

Groentetuin hebben we hier ook, maar die staat netals de paarden een beetje op een laag pitje en is meer een onkruid veldje met hier en daar wat "vergeten groenten".
Wat resten tomatenplantjes, resten aardpeer ( aardpeer wil ik er helemaal uit hebben maar valt niet mee) en nog wat dingetjes. Heb er ook wat voederbieten staan voor de paarden om een keer te proberen maar vergeet ze telkens :+
Afgelopen jaar was door een late nachtvorst al het fruit bevroren en dus weinig opbrengst gehad van de bomen die we hebben staan. Staan een paar pruimenbomen, 1 grote en wat jonge kersenbomen, perzik, wat jonge appel en perenbomen, 2 notenbomen en een vijg die vorig jaar gepoot is.
Op de grote wei staan best veel kersenbomen maar daar zat afgelopen jaar niets in en de paarden vinden de bomen zelf schijnbaar ook lekker :+

Niwla

Berichten: 4123
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: Ede(rveen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 11:59

Wij hebben de groentetuin die bij het huis zat juist omgeploegd, ik heb echt 0 groene vingers. Wel komt de prei nog steeds omhoog. :') Vorig jaar wel de paarden wat penen gegeven en zelf wat boerenkool gegeten. Binnenkort wordt er een tuinontwerp gemaakt, misschien dat ik daarna weer wat kleine dingetjes plant. We hebben geen waterleiding maar een grondpomp, als ik dan mijn eigen groenten verbouw zijn we bijna zelfvoorzienend. :P

Gaaf Chasey! Ik duim voor je!

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 13:24


Maartje_M

Berichten: 9429
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 16:07

Hier komt straks ook een moestuin. En er hebben ook een kas dus daar gaan we ook wel wat mee doen. We hebben ook een aantal fruitbomen waar we er nog een aantal bij willen zetten. Geen idee nog wat er staat eigenlijk haha.

Over 5 weken krijgen we de sleutel! Vandaag zijn de steenschotten voor de stallen bij mijn schoonvader bezorgd. Kan hij er vast mee aan de slag

Libera

Berichten: 4000
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 18:06

Wij gaan hopelijk dit weekend ons huidige projectje af maken :D

Afbeelding

Afbeelding

Want het regent nu :')

Antheman

Berichten: 11833
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 19:14

Wat ga je doen?

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 23:03

Nog mooi droog die grond.

Kategida

Berichten: 245
Geregistreerd: 05-08-17
Woonplaats: België

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 23:08

Leuk Libera, veel klusplezier! :D Valt het trouwens mee om in een naaldbomen gebied te staan? Mijn grootvader zegt altijd dat de grond in een naaldbos zo zuur / onvruchtbaar is. Heb je veel gras?

Libera

Berichten: 4000
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 00:14

Onder de naaldbomen groeit inderdaad minder gras, maar dat komt ook omdat daar minder licht is denk ik? Voor de rest kalken wij heel veel, vorig jaar was ons eerste jaar hier en hadden we best veel gras, dus kan alleen maar beter worden hoop ik!
En het is eigenlijk altijd mooi droog omdat we op een heuvel zitten, een voordeel in de winter, nadeel in de zomer... gelukkig geen waterleiding hier maar een grondwater pomp, dus ik kan zoveel sproeien als ik wil :D

Libera

Berichten: 4000
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 00:16


joyce B

Berichten: 16380
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 01:06

Leuk project

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 05:17

Wordt vast mooi.

Mazzel zo met de droge grond in de winter.

Libera

Berichten: 4000
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 07:50

Net achter de stal is wel wat vieze drek hoor! Ze zakken er niet super ver in maar het stinkt omdat er poep in gemengd is... Het is daar iets natter omdat alle dakgoten kapot waren. Met het nieuwe dak straks komt er veel minder regenwater in de paddock omdat we de afwatering ook gelijk aan gaan pakken :)

Maartje_M

Berichten: 9429
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 22:07

Aardig project libera!

Heeft iemand hier ervaring met splitmatten in het weiland? Kan hier een vrachtwagen daar overheen? En hoe bevalt dat met eventueel paarden erop?

Antheman

Berichten: 11833
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 22:43

Mooi project Libera.

Maartje, ik heb ecorasters, zijn dat dezelfde matten?

Maartje_M

Berichten: 9429
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 22:46

Antheman ja zo te zien wel. Bevallen die goed?

Antheman

Berichten: 11833
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 22:48

Maartje_M schreef:
Antheman ja zo te zien wel. Bevallen die goed?

Zeker. Mijn tractor gaat er met gemak overheen. Ze zijn gemaakt voor zwaar verkeer en je hebt ze in 2 uitvoeringen; stevig en vrachtwagenproef.

Maartje_M

Berichten: 9429
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 22:56

Kijk dat moeten we hebben! Dank je!

Kategida

Berichten: 245
Geregistreerd: 05-08-17
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 18:51

Libera schreef:
Onder de naaldbomen groeit inderdaad minder gras, maar dat komt ook omdat daar minder licht is denk ik? Voor de rest kalken wij heel veel, vorig jaar was ons eerste jaar hier en hadden we best veel gras, dus kan alleen maar beter worden hoop ik!
En het is eigenlijk altijd mooi droog omdat we op een heuvel zitten, een voordeel in de winter, nadeel in de zomer... gelukkig geen waterleiding hier maar een grondwater pomp, dus ik kan zoveel sproeien als ik wil :D

Dan had mijn grootvader een keertje niet gelijk, haha. :o Oja, grondwater pomp hebben wij ook, dat maakt alles een stuk goedkoper. Zeker als je in de zomer veel meer moet sproeien.
Het klinkt alvast als een leuke locatie. :D Maar eh, het is zondagavond, is je projectje afgeraakt? <<)