Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Hilary

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 12:44

Wij hebben ook grasgevoeligen, zeker mijn hb-merrie. Wij hebben ook een track rondom de wei. Ik zal zo m'n laptop even opstarten (die heeft ook 3 wkn vakantie gehad...) en wat tekenen.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 12:52

Dank je :)

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 14:22

Afbeelding

Zoiets zou je kunnen doen. Track rondom de rijbak en langs de buitenkanten van je perceel. Ik heb als voorbeeld ook door het weiland een track getekend. Ik zou die slingerend aanleggen, en evt. nog een slingertrack richting de tuin. Ik zou ervoor kiezen om het stuk track rondom de stal, vanaf de stal naar de tuin en voor de tuin goed voor elkaar te hebben, dus zand en evt. drainage, zodat dat stuk altijd droog is. De rest van de track zou je ze kunnen laten afgrazen en daarna open laten. Mocht het heel nat worden, kun je het afsluiten, maar hebben ze langs de oprit naar de tuin toch een stuk om even benen te strekken en gek te doen. Als de track goed bevalt, kun je later altijd nog investeren in drainage / zand op de rest van de track. Kan uiteraard ook nu, maar dan moet je daar wel het geld voor over hebben.

De mesthoop zit nu daarboven, zodat de lucht niet teveel de tuin in drijft (met gratis vliegen). De mesthoop is zo ook makkelijk te bereiken voor een loonwerker (recht achteruit, geen gekke bochten). Afmeting is overigens natte vingerwerk.

De stal heb ik nu even bovenin getekend, maar die zou je natuurlijk kunnen verplaatsen (let vooral op de windrichting en waar de regen vaak vandaan komt). Ik heb even voor 10 x 10 meter gekozen, zodat je ook je hooiopslag en zadelkamer binnen kunt doen (in deze situatie zou ik die aan de linkerkant doen). Ik weet niet of je een trailer hebt, maar die zou ook nog overdekt kunnen. De stal had ik bedacht als uitloopstal, met mogelijkheden om boxen te maken. Op een stal waar wij op vakantie waren, hadden ze stallen van 3,5 x 3,5 meter, met een tussenwand die weggedraaid kon worden tegen de achtermuur.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 16:18

de stal daar boven is mss het beste plan maar zou toch rijbak en weiland eventueel omwisselen omwille van het aflopen naar beneden. de rijbak zal ook mss toch gewoon gras bliiven maar wil toch graag zo een stuk afgespannen hebben dat ze wei en rijgedeelte onderscheiden.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 16:18

het is tenslotte landbouwgrond achteraan dus ben niet zeker dat ik daar ooit echt een rijbak van ga mogen maken..

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 16:35

Tuurlijk wel. Hek met lint erom en je hebt een rijbak. Gaat niemand over zeuren. En mijn rijbak is meteen een onderdeel van de paddock.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 17:25

Mooie ruimte idifix! Ik heb weinig inzicht wat indelingen betreft. Bij ons was het al ingedeeld toen we er kwamen wonen en het kost teveel tijd en geld om dat aan te gaan passen :o .

Ik ga even spammen...... Mijn man is van de week met de omheining van de paddock begonnen. Het wordt nog veel mooier dan ik had verwacht. Voorheen hadden we palen met 3 rijen schrikdraad. Nu mooie houten omheining, vierkante palen met halfronde regels.
Foto komt eraan, moet eerst even naar buiten lopen.....
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De eerste 25 meter zijn gedaan. Nog 95 meter te gaan.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 17:33

Ziet er netjes uit fab +:)+ net echt ;)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 17:37

Sjiek hoor. Hout is erg mooi

Idifix Hoe dicht en waar zitten buren ivm mesthoop en rijbak?

Net voor de eerste keer het dorp ingereden naar mijn woonhuis. Het viaduct was spannend ivm de echo maar ging goed. Thuis Kids erop en wat lekkers gegeven en meneer vond het wel prima. Braaf paard.
Alleen vind hij motoren eng. Met buiten rijden nog niet gezien maar de rijbak ligt aan een drukke weg en dan schiet hij steeds weg. Ik vind het ook spannend voor hem en ga dan al automatisch anders rijden als ik er 1 hoor aankomen tips?

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 19:15

@ [***], wauw netjes hoor!

Heb even de print van Hilary genomen de groene stroken zijn de tuinen van de buren, het rood gedeelte was eigenlijk perceelaanduiding van buren maar was op zich niet nodig. de beide tuinen vooraan worden wel afgesloten door een super hoge haag, maar vind niet dat ik daarop moet verder gaan of rekening houden want wie weet beslissen ze ooit die weg te doen en dan is het ook zo.
Afbeelding

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 19:43

Ziet er al goed uit [***]!

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 20:16

Netjes [***]!

De rijbak kun je volgens mij zo 'optillen' en op naast de oprit leggen (track ook daar eromheen). Wij hebben destijds een standaardblaadje gemaakt met de afmetingen van de wei, en doen stukjes uitgeknipt met (in verhouding) de rijbak en de longeerbak. Daarna zijn we gaan schuiven. Beetje alsof je vroeger bij IKEA zo'n uitdrukvel haalde voor de keuken en dan met keukenonderdelen ging schuiven. Even de koelkast een vakje naar rechts en er een keukenkastje naast, enzo :P

Lynn, is er een weg waar je vaak motoren tegen kunt komen? Dan zou ik juist daar gaan oefenen, mits de weg een beetje veilig is. Eerst aan de hand tegen de rijrichting van de motoren in (dus naar elkaar toe), dan zodra de motor voorbij is zelf omdraaien en erachteraan.
Mooiste is als je een weiland of paddock hebt dicht naast een drukke weg; zo is mijn ruin verkeersmak geworden :D

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 20:47

Hilary schreef:
Lynn, is er een weg waar je vaak motoren tegen kunt komen? Dan zou ik juist daar gaan oefenen, mits de weg een beetje veilig is. Eerst aan de hand tegen de rijrichting van de motoren in (dus naar elkaar toe), dan zodra de motor voorbij is zelf omdraaien en erachteraan.
Mooiste is als je een weiland of paddock hebt dicht naast een drukke weg; zo is mijn ruin verkeersmak geworden :D

Rijbak grenst aan provinciale weg waar ze vol gas rijden. Juist dan vind hij het eng en ik ook waardoor ik al spanning opbouw buiten kwam ik net brommer en scooter tegen in het dorp en dat ging prima.
Ervoor gelongeerd en kwamen er 5 motoren ronkend en knetteren voorbij en schiet hij vol gas weg.ik longeer al bewust aan de weglaat ( korte zijde bak grenst eraan. 1 lange zijde van de wei ook)

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 21:02

Ken je iemand met een motor? Als diegene goed op te voeden is, kun je vragen of die je wil helpen.
- motor aan op het erf (in de bak, bij voorkeur) en met het paard aan de hand de motor naderen. Als het paard op 10 meter stil blijft staan, even doorvragen naar 9 meter en dan motor uit. Weglopen, motor starten en opnieuw beginnen met als doel 8 meter, en zo door.
- expres op rustig tempo langs jouw bak te rijden terwijl je aan het longeren / grondwerken bent. Net zo lang heen en weer rijden tot je paard niet / minder heftig reageert en dan motor uit. Paard belonen, motor even weg duwen, opnieuw starten en herhalen. Als het op rustig tempo (met weinig toeren en herrie) goed gaat, kan het tempo / toeren / herrie wat omhoog.

Dezelfde oefeningen herhalen, maar dan rijdend. En als jij je in de bak rijdend zeker genoeg voelt, kun je ook nog langs de openbare weg (op een rustig moment van de dag bijvoorbeeld) de motor achtervolgen (samen zelfde tempo rijden en zorgen dat je de afstand steeds wat verkleind). Als ook dat goed gaat, kun je mijn eerder genoemde oefeningen doen.

Voor jezelf is het vooral belangrijk dat je blijft ademhalen ;) Het geeft mij altijd veel vertrouwen als ik weet dat het paard geen problemen heeft met het enge ding als ik dat tijdens grondwerk heb bevestigd.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 21:21

Ik reed zelf maar na de kinderen hen ik de motor verkocht. Moet eens nadenken wie evt kan helpen daarmee in de bak kun je niet rijden met motor. Erheen ook lastig is zand pad maar die weg ernaast is ook een idee

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 21:23

Crossmotor :Y)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 21:41

Hilary schreef:
Crossmotor :Y)

Ow ja die zijn er ook :o?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 22:07

Maakt in ieder geval ook herrie :D

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 22:21

Lynn_nikita; je woont bij mij in de buurt toch? Ik heb een motor, dus wil je best helpen.
Ik heb een Harley, dus ding maakt genoeg geluid maar is niet geschikt voor in de bak..

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 06:40

Harley's zijn idd goede herriemakers om mee te oefenen :j

Mooooi [***] <3

Idifix...Ik gebruik mijn baan/track gewoon als bak, niet te moeilijk doen, wellicht kun je een deel gewoon met een draadje afsluiten als je een gesloten bak wilt.

Afbeelding

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 10:13

-Namiro- schreef:
Lynn_nikita; je woont bij mij in de buurt toch? Ik heb een motor, dus wil je best helpen.
Ik heb een Harley, dus ding maakt genoeg geluid maar is niet geschikt voor in de bak..

valt dat weer tegen :P

haha, nee je hebt pb, super!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 12:01

Namiro leuk nog een harley-fan!
Mijn man rijdt ook harley en ik zit lekker achterop.
Onze paarden zijn dus ook niet bang voor motoren :D

Vanmorgen lekker in de bak getraind en daarna de paarden verwend met wilgentakken.
Normaal snoeien we die in het najaar maar eigenlijk is dat voor de paarden veel minder, hout is ouder en het blad vaak niet lekker meer dus ik knot de wilg nu gewoon in de zomer :P

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 14:13

lekker wilgentakken hebben die van mij ook graag

Ik had juist een racer, lekker plat erop en gassen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 14:21

Racen is leuk maar als ritten rijdt van 1100km zit je op den duur echt niet lekker meer, zeker niet als bijrijder.
En die nieuwe harleys kunnen best pittig, manlief reed bepakt en bezakt gewoon 160 op de Duitse snelweg.
Afbeelding

Over een week gaan we naar Polen :):)

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 14:23

Wat mooi afab!

Ik heb een probleem met 1 van mijn ruinen. Hij staat al 2,5 jaar in dezelfde kudde met mijn andere 3 paarden. In totaal 2 ruinen en 2 merries. En sinds zaterdagmiddag valt hij ineens de andere ruin aan en jaagt hem op. Paardlief had allemaal wonden aan 1 kant. Nu maar uitvogelen wat er aan de hand is en kijken hoe ik dat kan gaan oplossen. Maar zoveel mogelijkheden pfoe. Hij staat nu met een graasmasker op zodat hij in ieder geval niet kan bijten en in de nacht haal ik ze uit elkaar.
Maar ja nu nog de oorzaak vinden...