Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sure_lee

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 20:55

Ah oké duidelijk. Die van mij staan inderdaad ook gewoon bloot. Staan vrolijk te zwiepen enzo maar niks heftigs of rennen. Er zitten hier wel redelijk wat dazen dus ik heb een dazenval gekocht.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 23:14

Ik heb een vraagje. Gezien ik er eigenlijk wel een paardje bij wil. Hoeveel grond hebben jullie in totaal en hoeveel paarden en of pony's heb je dan?

Ik heb in totaal ongeveer 1000m2. Hierop staat een inloopstal een verharde paddock. Een mestplaats een rijbak ( waar ze ook in loslopen. En 2 weide gangen. Heb nu een kwpn en een shetlander. Wil er nog graag een tinker bij. Mijn paarden zijn 21 en 27. En zou graag een wat jongere erbij zetten. Wat vinden jullie?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 23:17

Ik vind dat wat krap. Ik heb 8800, met bak, waar ze niet los in komen, 2 paddocks en 3 weides. Heb er nu 4 gehad, maar dat vind ik teveel, deze winter nog maar 3. Heb nu echt te wei ig gras en met 2 groepen ook niet de tijd om het bij te laten groeien.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 00:00

Ik heb 2 hectare, maar daar gaan de paddock en de longeercirkel nog af. Wij hebben met 5 paarden gras over, ook als er van gehooid wordt.

Bij mij zit de beperking in de paddock. 4 is echt de max voor de paddock van 20 x 30 m en dan moeten ze al goed met elkaar kunnen. Bij twijfel gaat hij middendoor (10 x 30 m per twee) of pak ik het pad of de longeercirkel erbij. Heb meestal wel 4 paarden staan, dus ik kijk even of we er nog een paddock bij maken of dat ik zelfs de longeercirkel erbij trek, zodat de paddock 20 x 50 m wordt.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 06:12

Ik heb zo'n 4000m2 voor 3 IJslanders (ongeveer de helft is gras)en dan komt de schuilstal van 10m2 en de paddock van 18x8 er nog bij.
Ik vind dit wel echt de max. en heb zelf ook niet voldoende gras...met schnabbelen bij de buren red ik mij :o

1000m2 vind ik voor 2 stuks al erg krap,helemaal als je er een jonkie bij gaat zetten.Die moet zijn beweging hebben van de oppervlakte als hij nog niet aan het werk kan.Die heb je dan niet...

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 07:08

Wij hebben 2 hectare voor drie paarden, maar zitten krap met gras (lopen er ook op in de winter en is hele slechte grond).

kvulden: misschien als je een huurwei in de buurt erbij zoekt?

Ik ben nog steeds in twijfel over een derde paard voor mij, vierde voor op de wei :P

Het helpt niet dat iedereen hier meerdere paarden heeft :')

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 08:21

Hoi, ik heb hier in het begin meegepraat en heb blijkbaar per ongeluk het topic ontstipt en vind jullie nu pas terug. Mag ik weer meekletsen?

Ik heb 4700m2 met paddock en rijbak en stallen. In de rijbak komen ze nu niet meer los in. Ik heb ongeveer 3300m2 aan gras voor een kwpner en Shetlander. En ik kom voor het eerste jaar eigenlijk gras tekort maar dat is omdat ze er meer uren per dag/nacht op lopen. Ik kan er eventueel wel een derde paard bijhebben (vorig jaar stonden er 2 kwpners en een haflinger) maar dan moet ik de uren op het gras minderen en ook meer hooi bijvoeren in de zomer.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 09:24

Ik heb 500 m2 en daarop staan 2 stallen, een hooihok, een schuiltent een PP en een weitje in opbouw :D
Het is maar net hoe je het inricht en wat voor paarden je hebt. Mijn 2 meiden (van 18 en 27) zijn geen renners en staan veelal rustig in het zonnetje te soezen, kunnen beiden nauwelijks tegen gras (HB-gevoelig) en rijden doe ik alleen buiten op de Veluwe (ook al zo'n straf).

Ik snap dat je niet wilt dat er op elke postzegel een paard komt te staan, maar aan de andere kant hoef je ook echt niet over 1000'den m2 te beschikken.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 09:33

kvulden schreef:
Ik heb een vraagje. Gezien ik er eigenlijk wel een paardje bij wil. Hoeveel grond hebben jullie in totaal en hoeveel paarden en of pony's heb je dan?

Ik heb in totaal ongeveer 1000m2. Hierop staat een inloopstal een verharde paddock. Een mestplaats een rijbak ( waar ze ook in loslopen. En 2 weide gangen. Heb nu een kwpn en een shetlander. Wil er nog graag een tinker bij. Mijn paarden zijn 21 en 27. En zou graag een wat jongere erbij zetten. Wat vinden jullie?

Huh?
Een rijbak is al 800m2 . klopt je m2 wel?

Wij hebben ook niet veel hoor. Dan moet je meer bijvoeren .
met de rijbak kun je soms goed merken wanneer de belasting hoger wordt en hij dus slechter gaat draineren.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 09:34

Mijn paarden hebben deze zomer helaas helemaal geen weiland, ze lopen 24/7 in de bak en op de verharde uitloop + schuilstal (en ik heb nog boxen voor als het echt slecht weer is). Volgende zomer moet in ieder geval 1 stukje land af zijn, misschien 2. Dat zouden dan stukken gras zijn van circa 700 m2 per stuk.

Natuurlijk is het super als je minimaal een half hectare gras hebt maar ik vind niet dat mijn paarden iets te kort komen (zeker niet als ze volgend jaar wel een landje hebben). Ze hebben 24/7 ruwvoer tot hun beschikking en staan zelden op stal maar hebben wel schuilmogelijkheid. Ik zie dat liever dan in de zomermaanden een mooi ruim land en de winter een half jaar in stal van 3x3 met misschien een paar uurtjes paddock per dag (of niet). Maar in mijn ideale situatie zou ik ook een paar honderd meter weiland voor ze hebben :)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 09:39

Ik heb het redelijk ruim: ongeveer 6500 vierkante meter weiland voor 2 paarden. Nou ja, weiland... een deel is nu nog longeerbak, dat moet ik nog laten afgraven en opnieuw inzaaien. Daarnaast nog een bak van 20 bij 60, maar die heb ik niet met het oppervlak meegeteld.
De wei heb ik verdeeld in 5 stukken nu in de zomer. In de winter in 2.
Voordeel is dat ik nu nauwelijks hooi bij hoef te voeren.

Iemand nog tips voor huismiddeltjes voor een ontstoken oog? Mijn ruin heeft het sinds gisterenochtend. Natuurlijk al een paar keer schoongemaakt en een vliegenkap op, maar het is zo sneu... als ik hem kan helpen om er sneller af te komen...

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 09:42

Kamillethee zetten en laten afkoelen en daarna de ogen daar mee uitspoelen. Werkt voor mijn shet erg goed en heb ik in de zomer standaard op stal staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 10:16

Ik heb 15.000 m2 grasland, wat natuurlijk veel te veel is voor 2 paarden en een pony, maar het zat nu eenmaal bij het huis. Naast het huis heb ik nog 2.100 m2 waar de stallen, paddock en verhard stuk op staan.

Ik hou de paarden dmv strookbegrazing en verder hooien we het land, waarschijnlijk 2x keer dit jaar.

Gisteravond zag ik wel 1 daas! Verder hebben mijne alleen een vliegenmasker op en tot nog toe geen dekens. Ze staan gewoon op het land, in de zon zonder schuilmogelijkheid. Gelukkig is het bij ons wel erg open en staat er altijd een beetje wind.

Kwam gister tot de ontdekking dat er verderop in het land berenklauw staat en dat het tot de grond toe afgevreten is. Ik zal de rest er eerdaags maar even uitsteken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 10:34

sneeuwpop schreef:
...Een rijbak is al 800m2 . klopt je m2 wel?....
ALs je de ruimte hebt is het de meest voorkomende maat, maar er zijn zat bakken van 30x15, 24x12 of zelfs vierkante.
Het is dus maar net waar je hem voor gebruikt (en hoeveel ruimte je er aan kwijt wilt :D )

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 11:07

Ik heb inderdaad een bak van 15x30 en een verharde paddock van 9x15 en dan een weitje van 6x30 en nog een stuk van 11x30 dan kom ik ongeveer op 1100 en dan heb ik de stal er niet bij gerekend. Ik hoop dat ik nog een stukje gras kan huren. Tegen over ons. Daar zit weer net een nieuwe boer op. Weet nu waar hij woont. Maar heb er een hard hoofd in. Alle vorige wilden het niet.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 11:19

Ik heb zelf een rijbak/paddock van 25 bij 45m en daarbij nog 4 stallen van 4 x 4 dus totaal 16m lang.
Dan nog daarbij een afdak van 16m lang en 3 m diep en tenslotte een boswei van 3000m.
Voer altijd bij maar bewegen kunnen ze genoeg.
Ik heb een flinke van 1.56, een pony van 1.50, een atje en een veulen.
2 zijn er zomereczemers dus die mogen toch geen gras.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 11:43

DubbelDun schreef:
sneeuwpop schreef:
...Een rijbak is al 800m2 . klopt je m2 wel?....
ALs je de ruimte hebt is het de meest voorkomende maat, maar er zijn zat bakken van 30x15, 24x12 of zelfs vierkante.
Het is dus maar net waar je hem voor gebruikt (en hoeveel ruimte je er aan kwijt wilt :D )

Aha, ik noem die kleine bakjes een paddock- andere naam dus, maar dan snap ik het :9

Taar_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 12:30

Wendy schreef:
Iemand nog tips voor huismiddeltjes voor een ontstoken oog? Mijn ruin heeft het sinds gisterenochtend. Natuurlijk al een paar keer schoongemaakt en een vliegenkap op, maar het is zo sneu... als ik hem kan helpen om er sneller af te komen...

Kopje afgekoelde (Kamille)thee, heel klein drupje Betadine shampoo erin, en dan met watje oog goed schoonmaken (van buiten naar binnen vegen, de ooghoek in).

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 12:45

gewoon tubbetje oogzalf halen bij de apotheek

Ik haal al jaren tubbetjes voor de oogjes van de kittens, wondjes van de paarden enz, nooit een probleem.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 12:46

Ik ging ook en tubetje halen, maar niet elke DA gaf het zomaar mee en nu met de nieuwe regels zal het helemaal wel afgelopen zijn.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 12:48

Apotheek, gewoon mensen tubbetje met antibiotica :P

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 12:53

Als dat vrij verkrijgbaar is is dat ook een optie :D

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 12:56

hier in Belgie wel :j

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 13:13

In België zijn ze sowieso wat makkelijker vind ik, wij halen gewoon onze ontwormingen ook bij de apotheek :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 13:27

Bij ons kon ik altijd met gemak een tubetje Cavasan halen, dat werkt altijd perfect, maar dat moet nu ook op recept.

Gelukkig heb ik jaren geleden voor mijn merrie eens een keer Cavasan op recept gehad en nu haal ik het nog steeds op hetzelfde recept. Ik heb standaard een tube in mijn kast.