het paarden aan huis topic deel 9

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 16:47

Klopt dit is met een stuk oude weidesleep. Pinnetjes rond gesleten. Dus doet niet zoveel.

De trekker heeft een betere. :D

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-24 16:49

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 17:44

@joyce83: gras is glad zeker als het geregend heeft of met rijp en met te nat geweest slaan ze er diepe kluiten gras uit.
Te los zand (als in heel droog zand) is heel zwaar voor de pezen, eigenlijk nog meer dan hard, al is te hard ook niet goed.
Met die filmpjes en de (kans op) glijers is het wachten op een verrekking of andere ellende.

Optie 2 lijkt me het beste, maar dan alleen houden om te rijden níet om los in te lopen a.i. paddock, want dan gaan ze graven naar de restanten van het gras.

Boon had weer een dolle bui, dus ik kon weer gaten dicht harken. Maar mijn hekwerkjeswerk is eindelijk naar mijn zin. Overal heb ik nu 8K stroom op behalve op het stukje draad waar mijn bliepertje aan hangt, daar is het maar 4. Geen idee waarom, wie het weet mag het zeggen.

Het voorste/laagste stuk had ik dus graag een andere poort met spijlen gehad van 1,80 en de rest opgehoogd tot 1.80 met spijlen alsook langs de oprit en bij de mestbak.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 18:56

Op zich is jullie stuk aardig droog Joyce, althans veel droger als menig ander veldje, maar persoonlijk zou ik daar niet gaan rijden.
Het is toch anders als ze in vrijheid bewegen, dan met ruiter en hoe meer het gebruikt wordt, hoe sneller het glibberig wordt.

Het ziet er gedegen uit DubbelFun.
Hopelijk vind je een bedrijf dat het naar wens voor je kan oplossen.

De wei hier is niet al te best, maar ze mogen er nu een paar uurtjes per dag op. Dan voel ik me niet schuldig als ik niks met ze doe. :o
Diekke en Mirtje zijn wel rustig en als ze in beweging zijn, dan ziet dat er wel doordacht uit.
Tess is helaas anders. Die vindt veel eng en rent dan zo hard als ze kan naar de paddock. Het is echt sneu voor haar.

Mijn energielevel gaat van heel hoog binnen no time naar heel laag. En helaas is het veel langer heel laag, dan heel hoog. Weer een slechte nacht gehad. Dat helpt ook niet.

Ik wil niet compleet stilzitten en heb wat klungelklusjes gedaan en dan ben ik toch wel blij dat ik wat gedaan heb anders voel ik me behoorlijk nutteloos.
Merk dat vooral gesprekken met mensen me echt compleet opbreken. Loop er helemaal op leeg. Al een paar telefoontjes subtiel beëindigd door aan te geven dat het me echt teveel energie kost.

Zit wel al de hele dag op het telefoontje van de dierenarts te wachten aangaande medicatie voor Mirtje. Maar goed, de dierenarts maakt vaak lange dagen en belt soms best laat nog terug.

Ben al liggend op de bank mijn katten maar gaan tekenen. Niet dat ik kan tekenen, maar het is een fijne rustgevende bezigheid :o

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 19:02

@boemel: heb je je bloed al eens laten testen op o.a ijzer/Fe; te laag kan je ook aardig opbreken. En bij slecht inslapen helpt min. 1 uur voor het slopen geen laptop/tv/pc/mobiel, maar gewoon lekker naar easy-listening muziek luisteren en misschien een pilletje Melatonine.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 19:07

Ik heb in het verleden veel problemen met mijn ijzer gehad en weet goed hoe het voelt. Dat is nu niet aan de hand.

Ik heb al veel geprobeerd om beter te slapen aan middeltjes, rust voor het slapen, mindfulness etc, maar het gaat helaas nog niet zoals gezond is. Denk dat eerst mijn systeem weer tot rust en in balans moet komen en dat kost ff tijd.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 19:19

joyce83 schreef:
Ik weet niet eens zo goed wat voor soort bodem we hebben. In elk geval wel altijd snel droog mits het geen weken achter elkaar regent....

Ik weet wel mensen in de straat hebben alleen een laag geel zand erop gedaan en ik loop steeds langs en denk dat ziet er goed uit!

Qua glijden ja als het nat is dan is bovenlaag soms wel glad, maar denk dat op alles is met gras.

Ik geloof dat jij zand hebt, er is een site waarop je dat kan opzoeken

ik denk dat een bak met kort gras en een afgesleten hoefslag minder goed is dan een egale zandbak die regelmatig gesleept is
niet te zwaar zand, maar wel egaal en niet glad.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 19:51

Boerenbunder.nl geeft info over grondsoorten.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 20:03

Die bedoelde ik inderdaad, Joyce je hebt Zand: 100%

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-24 20:04

manzano schreef:

Top deze lukt op de telefoon wel. Lynn-nikita gaat door voor de wasmachine het is zandgrond.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-24 20:07

Maar jullie bevestigen wel mijn idee. Rijbak/paddock bovenlaag los maken. Misschien in toekomst als er werr gereden kan worden misschien ander zand erop.

Basis is dat dit stuk altijd in gelopen moet worden. Ik heb niet genoeg grond (en geld) voor een aparte rijbak.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 20:31

Jullie gaan veel te hard! Sorry dat ik niet op iedereen reageer..

Boemel, rustig an! Ff bijkomen eerst, resetten in je lijf

Hier ook zand en heb het laten frezen en houd het los met de sleep. Helaas met veel regen wordt t glad. Heb nu een deel wit zand op aan laten brengen en dat is perfect! Nu de rest nog _O- voor nu is het nog te nat bij de ingang van de wei. In droge periode was het zwarte zand prima maar wel stoffig in de zomer

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 20:34

Ik lees alleen af en toe de laatste paar berichten :=
Heb het veel te druk om bij te lezen. Sorry daarvoor.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 21:01

Enkel de toplaag losmaken heb ik hier op zand de eerste winter gedaan. Maar dat schuift bij regen.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 22:29

Kan je de grond niet keren Joyce?
Dat moet met zandgrond haalbaar zijn zou je denken.

Ik gebruik mn rijbak ook als paddock maar dat is wel echt funest voor je bodem merk ik.
Ik woon hier nu 6 jaar en absoluut niet zuinig geweest en dat ga je nu wel merken.
En mijn bak is door de vorige eigenaren echt wel goed aangelegd met drainage, doek, zand en vlokken toplaag etc.

Ik hoop hem nu weer wat beter te krijgen met regelmatig slepen e.d.

Vroeg aan mn man of we niet toevallig 20.000 over hadden voor een nieuwe bodem en hij zei Nee. Snappen jullie dat nou?! :')

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 22:37

Heel flauw karin!

Keren is ook niet altijd een oplossing. Hier verderop heeft iemand dat gedaan ziet er mooi uit. 200 meter hemelsbreed, je zou zeggen nou doen. Echter zit er bij ons een hele dikke laag leem net na het zwarte zand. En dat maakt het lastig.. en het grondwater zit er direct onder. Dus hier is ophogen weer een beter plan denk ik, loopt t water richting sloot en dan is het nog een beetje te doen

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 22:41

manzano schreef:

Moet je hiervoor een abbo hebben? Want ik haal er niets uit voor ons perceel, maar ik ben ook wel blond :=

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 22:42

Sommige percelen staan er ook niet in omdat het geen boeren grond is maar huis perceel. Vaak staat de grond van de buren er dan wel in :D

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 22:53

Hier hebben ze grond gekeerd in 1 paddock (zandgrond ook). Nou die is nu na alle regen nog steeds mul. Grootste deel van het jaar is er geen doorkomen aan. Zou dus nooit zomaar keren, maar echt goed onderzoek doen naar de samenstelling.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 23:30

Flauw van je man, Karin! Een hobby mag toch best wat kosten? En geld moet rollen :')

Mijn paddock ligt te nat en glad en mijn rijbak is veel te zwaar. Ik longeer nu wat in de paddock, maar het is niet ideaal. Ik denk er ook over om wat zand te bestellen, maar twijfel over het soort zand. M3C zand ligt in de rijbak maar is veel te zwaar. De paddock is een mengsel van klei met scheldezand en in de zomer ook te zwaar en stuift enorm, dus ik vrees dat m3c zand dat nog erger maakt.

Lastig :(

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 23:34

Grond keren is een kwestie van geluk hebben.
Onze buren hebben een super bodem, maar 1 km verder op is het prut.

Het is bovendien strafbaar en aangezien we al problemen hadden met de buren durfden wij het niet aan.
Achteraf maar goed ook. Het bleek hier vol puin te zitten :=

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 00:55

Strafbaar???

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 01:19

Ja, hier binnen de gemeente mag het niet.
Loonwerker werkt ook echt niet mee

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 07:04

Oh zo....
Ik heb geen idee wat hier mag. Doorgaans mag hier niks haha. Maar de vorige eigenaar heeft het gedaan, dus geen idee.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 08:14

Ligt eraan wat de regels zijn, hier is grond iets met archeologisch dus je mag ook niet heel diep gaan.

Ik gebruik de bak ook als onderdeel van de track maar laat hem 1 a 2 keer per jaar losmaken en sleep hem.

Gisteren mijn bomen gekregen, ik ben nu eigenaar van een witte moerbei en een hartbladerige Els van 4 meter. Ook eens gaan rekenen wat al het groen plaatsen ongeveer heeft gekost maar de 1000 euro tik ik wel aan en dan heb ik al alle wilgen en krulwilgen, een appelboom en de notenboom voor niks.
Dure hobby zo

Flauw van je man zeg, niet even 20.000 ophoesten voor je hobby

Gisteren belde een buitenrij vriendin mij huilend op, paard staat al een tijdje met een peesblessure en ze was netjes het schema aan het volgen , zak door het been en is weer op 3 benen.
Arts gekomen en er zitten geen gaten meer in de pees, was een heel stuk verbeterd maar omdat het nu zo snel teruggekomen is, is nu of inslapen of een zenuwsnede maar ik dacht dat dat niet meer gedaan werd. Wie heeft daar ervaringen mee?

Van de 3 buitenrij vriendinnen zijn er nu al 2 "uitgeschakeld" door blessures en beide zijn geen sport ruiters, recreatief dressuurmatig, hebben echt het beste voor hun paarden over, veel buiten, geen gekke dingen en beide klaar. dan Joyce nog met Guus pech die steeds iets mankeert, af en toe denk ik dat ik nu wel in mijn handjes mag knijpen ( al zei die vriendin gisteren nog dat ik mijn portie pech ook al heb gehad met voorgaande paarde, dat klopt dan ook wel weer)