Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Penotti

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 10:28

Ik heb ze nooit op krullen gehad, dus precies weet ik niet hoe ze het bedoelde.

Ik heb ze nu al jaren op vlas.
Ook even gehakseld stro gehad, dat beviel ook wel, totdat we ineens een erg stoffige partij hadden.
ook strokorrels gehad, maar vond dat niet prettig.
Dus via alle omzwervingen al weer lang op vlas. Al zit daar ook er merk veel verschil in.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 10:38

Hier wordt alles gegeten behalve houtkrul. Al wil ze daar na een halfjaar 'buiten' (=lege stal) ook wel eens een hap van nemen, maar dat blijft gelukkig bij een hap.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 11:27

Ohhh daar ben ik ook nog steeds niet over uit, wat we straks in de stallen gaan leggen als bodembedekking...
Vind het zo moeilijk om een goeie keuze te maken: goed voor de paarden en makkelijk te onderhouden voor ons....

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 11:47

Mijn ervaring is dat hennepvezel het beste vocht opneemt en composteert.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 12:10

hier ook vlas, composteert sneller dan houtkrul en is minder volumineus en makkelijker op te slaan dan stro. in het verleden was het ook goedkoper dan zaagsel, weet niet of dat nog steeds is. ik heb altijd geleerd dat vlas wel meer vocht onttrekt aan de voeten dan houtkrul/stro. strokorrel geen ervaring mee. ik heb wel nog los wat kleine baaltjes stro voor de shet om op te knabbelen als zijn hooi op is. de grote heeft onbeperkt hooi.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 12:10

Ja los gewoon stro heb ik ook. Gooi ik wat van in de hoek van de stal, mochten ze daar zin in hebben.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 12:17

Ik heb nu strokorrels (equibedding) en vind dat wel fijn. Voorraad is makkelijk op te slaan en neemt minder plek in dan balen stro. Ik vond stro ook wel fijn, dan hadden ze ook nog wat te knabbelen. Vlas ook gehad maar dat vond ik zo rot. Haakte overal in en op een gegeven moment lag het zelfs tot in mn bed :+

Oud filmpje van hoe ik trailerlaad

Uitladen doe ik dus andersom. Leadrope eraan, vooraan de trailerlijn los. klep open, stang los en achteruit vragen. Poos terug dus eens een discussie gehad, want dat stomme paard wou niet van de trailer af! Bleek dus dat ik (al kletsend) wel mn leadrope had vastgemaakt, maar niet mn trailerlijn los. Ik vroeg paardlief dus achteruit, maar na een paar stappen kreeg hij druk van de trailerlijn en stapte hij dus braaf weer naar voren. Goed om te weten iig dat hij niet zomaar in paniek raakt :') :o
Mijne weet trouwens ook precies wanneer we naar les gaan, of juist naar het strand bijvoorbeeld.

@ [***], jeetje, gelukkig zat je er niet onder!
@ Dubbeldun, klinkt toch alsof die kleine al een beetje begint te aarden

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 12:22

haha fangio, wij zijn in het verleden een keer vergeten de auto op de handrem te zetten (met een paard wat er zo op liep). ging met uitladen goed, maar met inladen reed auto opeens met paard en al naar voren :oo allebei naar voren gerend om de auto op de handrem te zetten; paard stond nog los in de trailer, maar bleef keurig staan en ging lekker hooi vreten :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 12:58

@jade: schrikken.

Ik heb met vriendin eens meegemaakt toen we op wedstrijd gingen (zij reed) dat we een hoop gestommel in de trailer hoorden, maar kort en toen hield het op. Komen we op het wedstrijdterrein aan en stapten uit om het paard te lossen keek hij ons van over de laadklep al aan...
Dat reisde duidelijk liever achteruit (schijnt overigens ook beter te zijn voor een paard).

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 13:54

Dan schrik je Jade!

Bedankt voor je filmpje Fangio! Mooi doel voor ons om naar toe te werken :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 14:24

Dat is een mooi filmpje Fangio. Ik loop bij mijn merrie nog altijd even mee de trailer in en ze blijft dan rustig staan. Ik zet haar overigens nooit vast.

Ik ga eerdaags ook maar eens proberen of ze erin loopt terwijl ik buiten blijf staan. Zal ze wel even vreemd vinden, maar ik denk dat ze het snel in de gaten heeft.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 14:26

Mijn vorige paard liep er ook zo op.
Die ging ook zo enorm graag op pad. :j
Ik heb het nooit geprobeerd, maar ik denk als ik de klep open had gezet en hem op 20 meter afstand had gezegd, ga je mee? dat hij er zo op gelopen zou zijn :D

Met de huidige nog wat gaan oefenen. :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 14:43

Heerlijk als je met zoveel rust kunt trailerladen.

Volgens mij zijn we in de herfst beland, de paarden vinden er niets aan iig en ik ook niet. Gelukkig miezerde het alleen wat toen ik ging uitmesten.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 14:53

Hier ging het vanochtend flink tekeer. Nog wel eigenlijk.

We wonen hier nog maar 5 weken en ik twijfelde al wat ik ging doen met die windschermen van takken, maar nu hoef ik daar niet meer over na te denken want ze zijn omgewaaid.

Er staan er nog 3. Nog een keer wind uit het noorden en dan zijn die ook weg haha.

Houten omheining is zojuist besteld en afgelopen weekend is de meneer langs geweest om te informeren wat betreft een bak aan te leggen. Mijn idee van een waterpoel vond hij niet heel denderend, maar als het niet beviel dan was hij zo weer dicht gegooid aldus hem.

Nou doe maar dan :D.

Trailerladen is een vak apart. Indy gaat inmiddels wel mee, maar niet soepel. Moest ik een trailer hebben dan zou ik dit wel graag willen oefenen. Quinta weet ik niet, die werd hier 5 weken geleden uit een vrachtwagen afgezet en that's it haha.

Afbeelding
Het boompje is inmiddels bevrijd van zijn ballast :D.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 15:32

Sneue omheining zo, maar als ie toch al weg moest...

Ik zie hier regelmatig appels gelanceerd worden... voor de cavia's heb ik onder de appelboom een stuk schaduwdoek gespannen zodat het geen Russische roulette is voor ze :)
Daar vallen nu de appels op en als de wind er dan onder komt worden ze weer de lucht in gegooid :D

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 15:33

DubbelDun schreef:
Ik zie hier regelmatig appels gelanceerd worden... voor de cavia's heb ik onder de appelboom een stuk schaduwdoek gespannen zodat het geen Russische roulette is voor ze :)
Daar vallen nu de appels op en als de wind er dan onder komt worden ze weer de lucht in gegooid :D

:') :')

Strohalmpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 15:35

Super gaaf filmpje! Mijn paard laadt ook zo rustig. Echt een genot is dat. Met een nieuw paard ga ik er ook echt weer in tijd in stoppen dat dat ook zo gaat.

Dais, stevig windje dus! Met betrekking tot een poel weer dichtgooien; ik zou er wel goed over nadenken voor je hem laat graven. Je hebt hem inderdaad zo weer dicht, maar het wordt dan niet zomaar zo stevig als dat het was voordat er een poel lag. Wij hebben een sloot gedempt en dat blij toch altijd een zwakkere plek. Lees: hij zakt.

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 16:17

DubbelDun schreef:

Haha dat moet een mooi gezicht zijn :) . Hier staat er een appelboom in de paddock, de paarden rennen er elke keer enthousiast omheen als ze een plof horen. Maar de sherlocks hebben (gelukkig) nog steeds niet uitgevonden dat het uit die boom komt :+ sommige appels hangen op oor hoogte.

Hier ook flinke wind vandaag, ben al een uurtje takken aan het rapen geweest, en heb een groot stuk van de wei af moeten zetten ivm zaden uit de acacia boom -O-

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 16:24

Hier vliegen de eikels, eikenbladeren, hele takken van de eik en/of acacia's en acacia zaden je ook om de oren... _-:( Zag Tamme vanochtend blij lopen met een tak van de acacia in z'n mond... Stond gisteren nog met 'm op de kliniek door een koliekaanval die maandagavond begon.... _-:( Meneer voelt zich weer een beetje fitter en doet dan gelijk zoiets.... _-:( -:(-

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 16:38

Boys will be boys :)

Hier vallen de eikels ook bij bosjes nu, maar mooi op de neergelegde netten.

Peppy rende net in draf met me mee achter de kruiwagen aan :)

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 16:45

DubbelDun schreef:
Peppy rende net in draf met me mee achter de kruiwagen aan :)

*\o/*

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 16:46

DubbelDun schreef:
Ik heb met vriendin eens meegemaakt toen we op wedstrijd gingen (zij reed) dat we een hoop gestommel in de trailer hoorden, maar kort en toen hield het op. Komen we op het wedstrijdterrein aan en stapten uit om het paard te lossen keek hij ons van over de laadklep al aan...
Dat reisde duidelijk liever achteruit (schijnt overigens ook beter te zijn voor een paard).

_O- dat heeft mijn vorige paard ook een keer geflikt, en blij dat hij was met zijn grapje _O-
is inderdaad ideaal als ze zo makkelijk laden, mijn vorige moest ik ho tegen zeggen, anders ging hij in draf erin. shetlandertje loopt er ook zo in, maar mijn merrie is gewoon .. apart.

utopia, minder handig als ze net koliek hebben gehad %)

leuk dat peppy uit zijn schulpje komt :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 17:11

Hij is érg gefocusd op eten :D. Ik vind hem ook een beetje een Biafra-buikje hebben, maar weet niet of dat normaal is bij kleinere ponies.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 18:23

Hier lag mn paddock vanmorgen ook bezaaid met eikels, eikenbladeren en paar helicopters van de esdoorn.
Heb snel wat eikels geraapt voor mn werk maar toen ik thuiskwam om 16.30 lagen er weer net zo veel >;)
Gelukkig hebben ze er nu niet veel van gegeten, nu lag het overal en aten ze niet en als er een handje ligt gaan ze echt zoeken. Paarden zijn raar :Y)

Alles weer goed met Tamme??

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 18:30

Hier is Boon de hele dag aan het stofzuigen als er eikels of blaadjes liggen en met die grote bomen is het echt geen doen om ze dagelijks te rapen.

Met dit weer krijg ik nu al zin om mijn 'wintermeubels' van zolder te halen en als ik een houtkachel had gehad had ik die ook aan gedaan...