Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 20:22

Lynn_Nikita schreef:
Hoe breed is het stuk met huis?

die strook is maar zo'n 13 meter breed.

Lynn_Nikita

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 20:24

Hoe kom je achter je huis is er nog ergens een doorgang?

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 20:37

waarom moet ik er achter komen ? nee enkel langs mijn huis door daar zal nog 3 a 4 m doorgang zijn dan.

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 20:42

Idifix schreef:
[ [url=m/dQpNQw.png]Afbeelding[/url] ]
ik heb het zelf even ongeveer getekend want kreeg het niet gekopieerd van het plan. het rode vierkant word ons huis en het groene gedeelte de tuin. Het achterliggende stuk is vrij gaat over een 35 a40 are ongeveer.

het perceel loopt van de rechtse bovenhoek wel wat naar beneden (bergaf) dus mss moet ik daar rekening mee houden. het gaat over 2 d pony's. Ik zou toch graag een stal hebben, met een klein stukje voor waar ze op kunnen bij echt slecht weer liefst ook nog een rijbak(je) om wat te rijden ik rij enkel recreatief dressuur maar mss is dat wat veel gevraagd voor deze grootte qua perceel.. geen idee.
alle ideeen zijn welkom.

bedankt

geen idee wat je afmetingen zijn, maar zoiets?

grrrrrr. ik krijg de foto niet toegevoegd :o

maar linksboven in de lengte de rijbak, in het hoekje naast de tuin de stal, en dan tussen stal en rijbak en achtertuin de paddock? Heb je het hele bovenste rechtse stuk weide.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 20:46

maar zoiets ? ik heb de afmetingen niet bij me liggen de achterste volledige lijn is volgens mij ongeveer zo'n 60m lang dacht ik. meer weet ik even niet van buiten..sorry

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 20:47

heb mijn bericht aangepast, krijg de tekening niet ge upload ...

Afbeelding

edit: wel dus *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*
Laatst bijgewerkt door danamuts op 30-07-16 20:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 20:48

Idifix schreef:
waarom moet ik er achter komen ? nee enkel langs mijn huis door daar zal nog 3 a 4 m doorgang zijn dan.

. Mest afvoer. Hooi stro. Weideonderhoud

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 20:56

Dank je DanaMuts :)

Ik weet het niet daarvoor ben ik hier, mest afvoer hoe doen de meeste dat ? er is mij gezegd van het eventueel zelf weg te brengen of aan de achterliggende boer te vragen om het op te halen. Want achter het achterliggende veld is eventueel wel een straat maar moet ik even toestemming voor vragen dan. Bij de buren iets verder wordt deze ook 1 maal per jaar opgehaald.
waar zou ik trouwens eventueel de mesthoop plaatsen ? Je moet weten het stuk voor de stal en voor de weide daar zijn wel 2 tuinen van buren.

weide onderhoud bedoel je bemesting ? of is er nog meer ? Voor het eens kort te rijden dachten we ons een deftige zit maaier aan te kopen.
we zijn wel van plan om met onze auto nog langs het huis naar achter te kunnen rijden, dus kunnen we het hooi en stro eventueel wel nog naar daar zo ver mogelijk rijden.

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 20:57

Afbeelding

dit zou ook nog kunnen. In ieder geval ivm stof goed kijken waar je je paddock en je rijbak neerlegt (fijn als je aan het rijden bent geweest, en daarna het hele huis kunt stofzuigen, en de ramen wassen)

Ook met de mesthoop ivm vliegen. En een verhard pad voor in de winter als je nog snel wil voeren later op de avond.

de blauwe lijnen zijn doorgangen voor traktors etc.

mesthoop achterin, tussen stal en weide?

Ik zou er altijd voor zorgen dat je met een traktor bij je stal / wei kunt komen. Qua weide onderhoud hoeven ze niet altijd met heel groot materiaal te komen. Wij laten een loonwerker / hovenier komen met een kleine traktor en kan door doorgangen van 1.10mtr. Hij is wel wat langer bezig, maar rijd niks kapot, en je hebt minder verlies ivm grotere bochten van grote machines

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 21:17

deze vind ik ook wel leuk. ja, mss toch uitkijken met de rijbak, wat voor afmetingen zouden kunnen denken jullie voor rijbak ?

ik heb de afmetingen even opgezocht, de 15 m is enkel het zwarte lijntje ..
Afbeelding

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 21:30

rijbak zou ik houden op minimaal 18x36mtr. Liefste 20x40.
Ik heb zelf in een bak van 25x60 gereden, maar dat is toch niet prettig (niet lengte = 2x breedte)

Ik neem aan dat je wel vanuit je huis de paarden wil zien?

en omdat je zegt: land loopt af, dan zou ik op het laagste punt de rijbak zetten. Hebben wij ook, en zijn we al superblij mee geweest. Water liep zo vanaf het land de bak in.

ik rij dan liever een week niet ivm natte bak, dan dat mijn paard 24/7 natte voeten heeft (en wel droog kan rijden)

de 15mtr, is dat het horizontale of vertikale streepje?

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 21:38

dank je, dat is wel waar wat je zegt van de bak.
horizontaal sorry :-)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 21:49

Ik juist andersom. Bak en evt paddock droog houden en wei nat. Afm 20x40 toch wel fijn.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 21:51

tja, ik weet het niet . . mijn paarden zullen eerder voor de beweging op weide staan, maar daarom moet ze er niet nat bijliggen. Overigens kan ik ze niet aan de andere kant zetten want dan loopt ze bergaf mss en dat is ook niet echt interessant vind ik.

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 21:56

Afbeelding

zo dan, is alles bereikbaar :)
heb wel even wat lijnen aangepast, zodat de verhouding een beetje meer klopt

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 21:58

dat is ook een idee de stal eventueel daar maar de bak gaat berg af lopen is dat niet vervelend ? of kan
ik dit eenvoudig oplossen nee toch ? maar goed uitgedacht =)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 22:12

Wordt alleen paddock en bak niet erg veel zand op laatste optie. Kleine paddock en bak ook als paddock gebruiken is genoeg of niet En mesthoop zou ik niet zo achter de ton zetten. Liever paarden als uitzicht dan een mesthoop

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 22:14

ja, de paddock mag wel kleiner hoor. de mesthoop kunnen we mss idd beter anders plaatsen denk gewoon ook makkelijker bij de stal mss in de buurt.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 22:16

Ik heb geen laptop kan helaas niet meetekenen. De indeling is per persoon anders iedereen vind anfers dingen belangrijker.
Hoe erg loopt het af. Mijn vorige rijbak liep erg af en reed niet fijn. Nu verplaatst en vlak een rijdt toch fijner

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 22:16

toch genoeg om er last van te hebben denk ik..

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 02:18

Heb niet veel in te brengen, maar hier ook Ecorasters in de paddocks en ook de eerste stukken van de wei; zo nooit modder en kunnen de paardjes er doorheen en ik zelf ook altijd op mijn wieltjes; erg blij mee.

Waaslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 11:19

zou op dit perceel eerder voor een mini paddock paradise kiezen met ronddom dus een track zodat paardjes heel het jaar veel beweging hebben en de weide die dan overblijft ook in twee delen zodat een stuk kan herstellen. Track en paddock altijd bereikbaar en weide 2 uurtjes per dag om te snoepen

Waaslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 11:20

heb nu slechts 1500 m² met paddock en twee weitjes maar eind van het jaar nog eens 1500 m² bij en ga dan een track aanleggen met ook nog een longeercirkel

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 11:56

Waaslander schreef:
zou op dit perceel eerder voor een mini paddock paradise kiezen met ronddom dus een track zodat paardjes heel het jaar veel beweging hebben en de weide die dan overblijft ook in twee delen zodat een stuk kan herstellen. Track en paddock altijd bereikbaar en weide 2 uurtjes per dag om te snoepen

Een van de 2 is grasgevoelig en de merrie neigt er ook wel naar maar in lichtere vorm dus voor het gras moet ik het niet doen, ze mogen het wel en zal het zo,goed mogelijk proberen bij houden maar vooral beweging dus. Wat bedoel je met een track ?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 12:19

Idifix schreef:
Waaslander schreef:

Een van de 2 is grasgevoelig en de merrie neigt er ook wel naar maar in lichtere vorm dus voor het gras moet ik het niet doen, ze mogen het wel en zal het zo,goed mogelijk proberen bij houden maar vooral beweging dus. Wat bedoel je met een track ?

Afbeelding

Ik heb ook paarden die geboelig zijn voor gras, dus ik heb ook tracks. De tracks zijn (zand)paden
rondom het gras, zodat ze wel veel kunnen (en gaan, als je hun hooi ook rondom legt) lopen, maar geen gras krijgen. Hierboven is mijn huis.