Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 15:23

Hoeven vijlen kan ik zelf idd ook, maar ik moet zeggen dat ik het toch vaak aan mijn hoefsmid over laat :j

Qua hek... ik heb zelf geen hek aan de weg, maar aan de oprit en die is niet afgesloten. We hebben het plan om daar ook een hek voor te maken, maar ook dat hebben we vanwege het gedoe met het huis dus nog niet gedaan. Toch maar eens kijken of ik daar wat meer vaart achter kan krijgen, want dit is idd niet leuk.

Qua trekker hebben wij juist bewust niet gekozen voor een minitrekker zoals de kubota... we vinden ze in verhouding te duur.
Wij hebben een oude mc cormick, geweldig ding is dat :) En het is meteen de nieuwe hobby van mijn man haha :D hij heeft allemaal wilde plannen om verder aan de trekker te sleutelen :D

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 16:22

Mijn man ziet zo'n trekker ook wel zitten ja. Alleen nog even centjes sparen :D

Ik doe ook 1 paard per dag bekappen. Dan vind ik het ook wel weer mooi geweest. En mijn rug ook.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 16:37

Mijn vriend is dolblij met de Fordson Dexta. Brengt er de mest mee weg en haalt ook het hooi ermee.
Ik ben blij dat hij er zo blij mee is en dat allemaal doet.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 16:44

mooie trekker met baksleep! Hier moeten we ook nog steeds. Maatje er tussenin denk ik ;)

die centjes blijft lastig. Te veel dingen die steeds tussendoor komen...

Net offerte nieuwe bakbodem met sproeiinstallatie binnen. Sloeg steil achterover! 22,500 euro voor aanleg van de 20 bij 60 gedraineerde all-weather bodem met polyvlokken + 4000 euro voor sproeiinstallatie met bron. Ik moet maar even wat meer prijzen opvragen en kijken of er nog lucht in zit. Wellicht valt er op de sproei installatie nog veel te besparen bij zelf doen...

Mijn man blokkeerde al gelijk toen ik het bedrag noemde... No way dat ik zo'n bedrag uit mag geven aan mijn "hobby" Dan moest ik het maar zakelijk maken :oo

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 16:46

Of je een emmer leeg gooit.... en dat doen ze momenteel van bovenaf gratis :D

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 16:50

Hoeven bijvijlen doe ik ook wel zelf. Ordeal heeft de hoefsmid al meer dan 2 jaar niet meer gedaan, zij heeft hele mooie voeten en goede stand. Orenda doet hij een paar keer per jaar beetje bijwerken, enkele keer doe ik het ook zelf maar zij heeft zulke harde hoeven dat ik het liever aan de smid over laat. Shadira staat voor op ijzers dus daar begin ik maar niet zelf aan :P

Joyce ik begrijp dat je van het bedrag schrikt maar ik vind het eerlijk gezegd niet heel gek als ik kijk naar wat mijn kleinere bak zonder all weather heeft gekost. Alleen de sproeiinstallatie lijkt me wel prijzig, maar ik heb geen flauw idee van wat zon bron graven etc kost. Hier gelukkig gewoon een sloot waar we het water uit kunnen halen en we hadden al een pomp en sproeiers.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 16:50

Meer prijzen opvragen kan natuurlijk sowieso geen kwaad trouwens :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 16:53

hier ook een schouwsloot waar altijd water in staat. Wat voor pomp en sproeiers heb je nodig om zo'n maat bak goed te beregenen?

Moet ook echt even prijzen opvragen van het zand en de polyvlokken. Dan heb ik een idee wat er alleen al aan materiaal uit gaat...
Alternatief zou zijn om mijn bakbodem doorlatender te maken zodat het water makkelijker bij de bestaande drainage komt. Bijvoorbeel diep doorfrezen van grof soort zand en eventueel de toplaag die versleten is of wat vervuild vervangen door dun laagje rijbakzand. En dan sproeien eventueel met van die 3 potige verplaatsbare sproeiers met pomp in de sloot.

Had gehoopt met ongeveer 10.000-15.000 wel klaar te zijn... Mestal regelen we zelf zand en materiaal en loonbedrijf op uurbasis om dit soort "allesomvattende totaalbedragen" te omzeilen.
Laatst bijgewerkt door joyce B op 10-02-16 16:58, in het totaal 1 keer bewerkt

DoubleVv

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 16:54

Vandaag verder gegraven aan de geul. Gelukkig is het wel droog vandaag. Nu even opwarmen en dan het laatste stukje dichtgooien Afbeelding
Ook hebben we de kappen over de rail van de traliedeuren bevestigt. Zodat alles weggewerkt is :)

Wij hebben een oude masey fergusson. Hebben hem volledig opgeknapt en een mestkar hebben we het onderstel van gekocht en ook volledig opgeknapt. Ideaal :)

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 16:57

Nu met die regen is de grond wel lekker zacht. :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 16:58

En stevig genoeg om niet in te storten :)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 16:59

Morgen naar Noorwegen! Heb r zo n zin in. Alles aan het voorbereiden.

Nu maar duimen voor het noorderlicht!

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 17:03

Joyce ik zou in ieder geval even een specificatie van de offerte opvragen, of heb je die al? Dan kan je zelf even nagaan of de kosten van het materiaal reƫel zijn.
Wat je zelf zegt, de bodem goed doorfrezen en nieuwe toplaag aanbrengen kan wellicht ook een optie zijn. Is je drainage nog wel heel? Want dan hoeft die niet vervangen te worden toch?
Ik weet niet wat wij voor pomp hebben, die was hier al aanwezig toen wij het spul kochten. Is geschikt om de hele kwekerij van 400m lang mee te sproeien dus het zal wel een zware zijn :D Maar eerder heb ik ook wel een dompelpomp gebruikt en dan 3 sproeiers er op, dat werkte ook best wel goed. In dat geval hoeft het ook niet zo prijzig te zijn.

Lekker bezig Double!

Fabster alvast heel veel plezier en ik zal duimen voor het noorderlicht! (lijkt me super gaaf!)

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 17:06

Veel plezier Fabster!!!

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 17:10

Veel plezier! Ik duim voor Noorderlicht!

DoubleVv

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 17:11

Fabster veel plezier. Hoop dat je het noorderlicht mag meemaken. Denk dat dat een fantastische ervaring is. Staat ook op mijn Wish list voor ooit Haha :D

Joyce dat is inderdaad een heel kostenplaatje. Als het stal project af is. Wil ik hier ook aan de pist beginnen als het budget het terug toelaat. De zand die we nu hebben is echt niks waard is scheldezand en is direct nat en modderig. Maar ik kan voorloppig nog wel verder..

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 17:17

Veel plezier Fabster!

Jeetje wat een prijzen Joyce...!

Mooie tractoren voorbij zien komen. Wij hebben ook een oldtimertje waar mijn vriend intens gelukkig mee is en voor mij de bak sleept :)

Er liggen wel wat plassen id bak maar de bodem is nog steeds goed, in de zin van niet zwaar. Zag foto's voorbij komen met echt heeeel veel water. En succes voor alle geultjes gravers onder ons :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 17:44

Fijne vakantie Fabster!

Hier ook een wei half overstroomd, door de sloot. Was weliswaar de wei van de buren, maar vond het wel een sneu gezicht zeg!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 17:49

Het is een beetje afwachten hoe het loopt, maar als het een beetje gaat lukken, ga ik de trekker ook nodig hebben om te hooien. Ook kan hij mooi helpen bij de verbouwing ;)

Zaten laatst even te kijken, maar heb nu bijna 10ha dat ik kan gebruiken. Dat moet uiteraard ook onderhouden worden.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 17:52

Veel plezier Fabster!!

Mooie trekker kwam er voorbij :j Hier ook blij met trekker...uitkomst dat ding.Onze buurman heeft een trekhaak installatie gemaakt voor achterop dus daar kunnen we ook mee aan de slag :)

Hier voornamelijk gebruikt om te freesen en te slepen,maar ook coniferen mee uitgetrokken hoor :D

Hier is "Het Beest" aan het werk...met vriendlief :) :D

Afbeelding

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 18:22

Vast wel een herkenbaar plaatje voor een aantal, manlief helemaal in zijn element. Hij heeft de zitmaaier op de palletvork achter de trekker gezet, zodat hij de onderkant kan afspuiten met de hogedrukspuit :')
Boys with toys...
Afbeelding

En nog een plaatje van een buitenritje een tijd geleden, op de zandweg hier achter...

Afbeelding

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 18:24

Fabster heel veel plezier en graag foto's! :j

Vanmiddag weer eens gewandeld met Tika.
Dit keer met een eigen geknoopt halster wat ik via facebook had gezien waarmee je zowel druk op de neus als vooral achter de oren geeft bij trekken.
Ze was nog steeds rete fanatiek maar had wel snel door dat omhoog gaan niet gewaardeerd werd.
Best een flink stukje gelopen, 3.5 km.

Hier ook maar even de vraag, zitten toch wat mensen ook bij mij in de buurt.

Welke dame zou ik een plezier kunnen doen met 3 x een heerlijke ontspanningsmassage?
Gegeven bij mij thuis en als tegenprestatie vraag ik alleen dat je in staat bent om op 4 april mee te gaan naar mijn examen als oefenmodel bij de Vakopleiding Massage van het KIOM Massage-Opleidings-Instituut.

Juist vanwege mijn examen mag het niet iemand zijn die ik al gedaan heb.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 18:48

Wat een leuke trekkertjes komen hier voorbij :D Ik wil ook nog steeds een kleintje... Maar ja, kost ook wat...

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 18:57

Leuk Spatter, zit denk ik erg uit de buurt!

Heeft hier ook jaren geduurd voordat er eentje kwam.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 20:08

Tnx ladies. Als ik het noorderlicht te zien krijg en ik krijg t ook nog op de foto, zal ik ze spammen.

Spatter, klinkt lekker en ik woon dichtbij de Belgische grens, maar echt aan de andere kant, onder Breda. Dus sorry, wordt mij ook even te ver.

Nou, laatste hooi gehaald, laatste boodschappen, morgen nog laatste paard bekappen, (bijna) alles is ingepakt, dus bijna good to go.