Ik ben heel druk de rubberen matten aan het snijden/leggen. Dan kan ik de stallen opstrooien en zijn ze weer klaar voor gebruik (paarden staan nu nog in de noodstal). Als het echt zo warm wordt, dan ga ik ze overdag op stal zetten (geisoleerd dak) en dan mogen ze 's nachts naar buiten. Met monteren merkten we al dat het in de stal koeler was dan buiten. Ik ben wel bang voor mishandelingen... Heb niet alleen eigen paarden staan, maar ook van andere eigenaren. Daar ben ik verantwoordelijk voor. Daarom wilde ik ze 's nachts echt op stal hebben. Overdag is er veel toezicht. 's Nachts is dat anders.
Ik pruts maar wat raak. Probeer wel zo strak mogelijk te leggen, maar ik ben helaas geen klusjesman.
Ik moet nog 2x een hoekjes van 0,25 m2, dan alles aandrukken en vlas erin
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 28-06-15 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt
Geen echte camera. ...wel een dummy bij de stal. Netjes zat toch lorette. Zolang je ze goed opsluit! Ik heb er wel stro over. Wilde rubber omdat ze anders op stro op beton liggen..vond ik zo koud
_Lorette_
Geplaatst: 28-06-15 20:26
Ik heb geen afvoer in de stal. Het zijn dan ook vloeistofdichte matten, dus daar moet strooisel over. Maar anders had ik ook opgestrooid. Ik vind het lekker voor de paarden als er een dik pak in de stallen ligt. Het is voor mij ook niet om strooisel te besparen. Frum heeft altijd nog in de noodstal gestaan. Ik heb geprobeerd hem in deze stallen te houden, maar hij is helemaal van slag door de verandering. Hij is atactisch, maar volgens mij is hij nog veel autistischer dan hij atactisch is. Het zweet druipt er in straaltjes af en hij gaat vreselijk staan schrapen. Op het geruwde beton heeft hij zijn halve voet weggeschraapt en aangezien ik hem vanwege zijn ataxie absoluut niet op ijzers kan/wil hebben, was dat niet echt lekker. Dus naast extra comfort is het ook om hem heel te houden. De noodstal gaat binnenkort weg, dus hij moet nu wel over.
Camera ben ik mee bezig! Hoop dat mijn technische broertje dat voor mij kan fixen.
ben ook benieuwd naar die matten. Welk merk type en hoe zacht zijn ze? Moet hier de hele inloopstal nog.
gisteren heeft de boer gemaaid en 1x geschud, vbandaag heeft het gras de hlve dag regen gehad... Hoop dat het de komende dagen echt lekker op kan drogen en dat ik het super droog in kleine pakjes kan laten persen. Iemand ervaring met of er eerder schimmel in komt na regen? Even er van uitgaande dat het natuurlijk wel echt droog geperst wordt?
paarden hier lopen vrij rond de stal. kunnen schuilen in, achter en naast de stal. Alle deuren staan tegen elkaar open en op het dak zonnepanelen en een afgesloten hooizolder onder het zadeldak. Ze komen zelf terug uit de wei, en nu staan ze direct naast de paddock en bak omdat de grote wei gemaaid is.
spatter
Geplaatst: 28-06-15 22:00
KBK inderdaad, Kim heeft ook zo'n lichte buik.
Ik had er gewoon niet bij stilgestaan dat ze dat als veulen had en dat zou blijven, ook omdat ze het niet meer had in wintervacht toen ik haar ophaalde met 4 maanden.
Alleen ik heb het formaat 100 x 100 cm. Het zijn geen speeltuintegels of dikke ligmatten, dus niet enorm dempend of zacht, maar dat wilde ik ook niet. Vloeistofdichte matten zijn wel heel anders dan die drainerende matten. Het geeft wel een aanzienlijk verschil tov beton. Qua geluid, hardheid, etc.
Vloer zit in elkaar en de stallen zijn opgestrooid. Klaar voor het warme weer!
palousa_boy
Geplaatst: 28-06-15 23:06
Camera's wil ik wel als we wat meer gaan fokken, nu kijk ik gewoon uit het raam en zie wat de paarden doen (overdag dan) savonds slaap ik zelf ook dus dan hoef ik geen zicht te hebben.
Al kan ik me in nl met al die mishandelingen idd wel voorstellen dat je wat beeld wil hebben.
Tinky12
Geplaatst: 29-06-15 06:50
Fax heeft ook van die aftekeningen...ik ken dat eigenlijk alleen maar als "kopersnoet" of "Bay"
@tinky: Bay is de normale benaming voor een bruine; dus zwarte manen, staart, onderbenen en een bruin lichaam (genetisch E + A) Kopersnoet/meelsnuit (Mealy/Pangaré) is een genetisch iets wat in sommige rassen erg veel voorkomt en in andere zelden.
Knappe stallen Lorette! Ben benieuwd wat je van de matten vindt in gebruik, als ze je bevallen wil ik daar ook eens over gaan nadenken
Hier heb ik dit vliegenmasker besteld voor mijn merrie: http://www.paardendrogist.nl/product/15 ... 7305/56641 (maar dan bij Agradi, had nog wat korting...) Ze wordt knettergek van de vliegen en staat met een vliegendeken met hals (waar ze bijna uitplopt, ze is een beeeeetje verdikt ), en heb haar nu sliertjes aan een halster aangedaan want ze kreeg aan 1 kant een tranend oog... De pony slaat de vliegen/dazen wel met haar staart weg, die doe ik haar dekentje nog niet aan...
Ik ga ze vanavond verhuizen naar mijn schoonouders, die hebben koele stallen die op de weide staan en ik heb voorlopig geen schuilstal op de weide. Dan zou ik ze morgen overdag in de stal bij ons kunnen zetten, maar ik heb liever dat ze kunnen kiezen, dus dan verhuis ik ze wel voor een dag of 5 naar daar, zijn mijn schoonouders en de buurman ook blij dat ze weer wat bekijks hebben in de tuin
Dat afstaande van de ogen bevalt me wel, maar ik vind de Vamoos niet echt lekker rond de kaken en de neus sluiten. Dat lijkt niet elastisch te zijn en dan kun je het nooit mooi dicht krijgen.
Djeenie
Geplaatst: 29-06-15 11:31
Klopt, heb ik daarnet ook opgemerkt op de foto. Ik zie wel of ik dat wat strakker krijg als ik het eenmaal heb Vorig jaar kreeg ze wondjes van het masker dat ze toen op had, was nochtans gevoerd... En heb bewust voor die afstaande boog gekozen, want ze zit snel met haar wimpers in het net en dan begint ze alsnog te tranen, al hoop ik dat ze hiermee niet tegen een boom gaat schuren, want dan zal ik het snel mogen zoeken op de wei denk ik...
Ik heb voor mijn ruin ook een Vamoos. Bevalt prima. Sluit inderdaad niet zo mooi om de kaak/neus, maar er komt ook nooit een vlieg onder, dus ik vind het prima. Bij mijn merrie werd haar hele maantop dun van de balein die er in zit. Dus die heeft nu zo'n zwarte van de paardendrogist met zo'n zacht neusbandje.
Tinky12
Geplaatst: 29-06-15 15:02
Hier voor alsnog alleen franje...zit wel over een gesloten kap te denken,had al een poging gedaan.Die heeft 5 minuten geleefd,toen veegde Fax ergens langs en lag het aan vellen
Ah...hier "all systems up and running" de testfase is begonnen met de sproeiers,moet alleen nog even slangen wisselen denk ik maar ze doen het al lekker Elke sproeier pakt zo'n 500m2 meter dus 1000m2 per keer sproeien...lekker badderen dat gras.Straks even omgooien zodat de rest ook besproeid kan worden. **Blij met pomp**
Nou die kun je de komende dagen goed gebruiken Ik zet de sproeier vanavond nog wel even aan als de zon weg is. Hopelijk komt mijn jonge gras de komende dagen goed door.
Ik lees hier veel over vliegendekens nu. Maar doen jullie je paard ook een vliegendeken op als het paard geen ZE heeft en geen allergische reacties op steken oid? En zo ja waarom dan?
Djeenie
Geplaatst: 29-06-15 18:38
Die van mij crost als een malle de wei door als ze de dazen zat is... En dat is na ong. 5 minuten Ik probeer ze wel zoveel mogelijk zonder deken te zetten, maar als ze weer met opengesperde neusgaten nat van het zweet mij door het keukenraam staat aan te kijken moet ik zwichten en gaat de deken op... Nu staat ze, na vanmiddag in de stal te hebben gestaan, onder een dikke laag vliegenspray en enkel met haar vliegenfriemels op de wei, maar het waait hier ook een beetje, dus dan heb je toch minder dazen...
edit: de pony staat bijna altijd bloot, die zit wel onder de dazen maar ze zwiept ze er gewoon af met haar staart en ze stoort zich er ook niet aan... Die krijgt enkel haar dekentje op bij hele warme, windstille dagen.
Ik heb ze al snel een vliegendeken op. Geeft veel meer rust. Of ze moeten zelf kunnen beslissen of ze binnen willen staan. Dan zou het nog zonder kunnen. Mijn merrie ging wel eens in rengalop de schuilstal in. Momenteel heb ik ze ergens anders in de wei staan, dus dan zeker de deken op. Ook al hebben wij weinig dazen.
Shirley, mijn geeltjes staan ook gewoon bloot, Viool's oogjes zijn weer ok dus vandaag ook zonder masker. Vorig jaar heb ik ze wel een paar dagen vliegendekens om gehad, Viool had toen een grote trapwond van de Beer en Beer had ook last van de renneritis (op zich net mooi voor zo'n speklap ). Nu hebben we een dazenval en zwaluwen en we hebben tot nu toe vrij weinig dazen. In het bos zitten er wel heel veel! Dus hopen dat dit zo blijft.
Als jouw paarden er geen last van hebben zou ik ze gewoon bloot laten staan, hoe minder 'gedoe' hoe fijner toch?
Ik ben zeker van het principe: hoe minder, hoe beter. Vandaag zijn de eerste dazen ook op mijn perceel aanwezig, de staarten mogen weer aan het werk dus! Zolang mn paarden er rustig onder blijven doe ik ook helemaal niks. Tot nu toe nog geen enkele deken of spray in gebruik. Vanaf morgen zal ik er wel aan moeten geloven vrees ik. Maar eerst zien hoe het gaat! Mijn fjord spray ik alleen met veerust, werkt bij hem voldoende. Hij reageert er zelf nooit op, maar komt onder de dikke bulten te zitten en dat kan ook niet gezond zijn. En het scheelt toch energie dat hij niet hoeft te rennen en slaan en hij is al moeilijk op gewicht te houden. Soms krijgt hij last van ontstoken ogen, daarvoor liggen maskertjes klaar. Die doe ik alleen om als hij echt last heeft van de vliegen rond zn ogen en de boel dus vies word. Mijn andere is zo'n hysterisch geval. Doe ik niks, dan bestaan zijn uurtjes wei uit paniekerig terugrennen naar de paddock, weer de wei in en weer terug rennen. Binnen een uur staat hij pompend en badend in het zweet in de paddock. Heeeeel sneu om te zien. Je zou denken dat hij onder de beesten zit als ie zo doet, maar een paar dazen zijn zat. Voor hem heb ik nu dus wel een mooie uv-werende vliegendeken en dan kan hij wel (relatief) kalm in de wei staan. Oh en spray is hij ook panisch voor dus dat is geen oplossing.
Solleke_Noah
Geplaatst: 29-06-15 19:19
Mijn twee jonge ruinen hebben geen vliegendeken. Mijn oudste ruin heeft geen eczeem maar reageert panisch op alle vliegende beesten, en heeft een allergie voor dazen. Dan krijgt hij vochtbulten ter grootte van sinaasappels dus die staat helemaal ingepakt alsof hij eczeem heeft.
Tinky12
Geplaatst: 29-06-15 20:01
Ik kijk ook naar het gedrag...als ze hysterisch met hun hoofd lopen te zwaaien en/of stampen en zwiepen,gaat een deken op. Wil dat ze rustig blijven met dat warme weer,heen-,en weer geren met die hitte kunnen ze oververhit van raken. Heb witte dekens en dat scheelt enorm...vandaag konden ze wel zonder maar ik had ze met "Endure" ingespoten,dat was afdoende vandaag.
Heb ook liever niets maar ik vind het afschuwelijk als een paard onder de dazen en vliegen zit en de hele dag onrustig is.Hier ook wel eens gehad dat Kjarni van het gras afrende de schuilstal in,die kreeg ook meteen een deken op.Kon hij weer lekker verder eten.
Nu hebben ze alleen de franje om,strakjes als ze hun laatste netje krijgen voor de nacht gaan ze af en morgenochtend weer om.