Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 12:45

:(:) Kelly. Ik herken het helaas wel. Ik zit ook rond de 1000 per maand dit jaar. En blijft maar komen. Vorige week spoedbezoek van de dierenarts, morgen kliniek, mijn hooistomer is kapot en moet gemaakt worden, hooi wordt duurder. Bladieblaat. Het is niet leuk meer iig :P Maar goed. Ze zijn het waard.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 21:58

Tancreda4 schreef:
:(:) Kelly. Ik herken het helaas wel. Ik zit ook rond de 1000 per maand dit jaar. En blijft maar komen. Vorige week spoedbezoek van de dierenarts, morgen kliniek, mijn hooistomer is kapot en moet gemaakt worden, hooi wordt duurder. Bladieblaat. Het is niet leuk meer iig :P Maar goed. Ze zijn het waard.

Zoals ik thuis zeg "het is om te janken".
Moet zeggen dat ik na dit overzicht wel even in een hoekje heb zitten huilen hoor haha.
Jij ook sterkte - hopenlijk kunnen we het geld volgend jaar voor een vakantie of zo gebruiken :+

Lis_Ol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 17:39

Interessant topic,
Ik heb namelijk geen idee wat ik maandelijks aan ze kwijt ben.
Dus bij deze een stipje en heb de app gedownload die op de vorige blz genoemd werd, ga ik het ook maar is bijhouden :))

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 18:05

Lis_Ol schreef:
Interessant topic,
Dus bij deze een stipje en heb de app gedownload die op de vorige blz genoemd werd, ga ik het ook maar is bijhouden :))

Niet schrikken! :')
Ik ben zelf echt veel meer kwijt dan ik voor ogen had. Maar goed om het inzichtelijk te krijgen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 18:42

KellyR schreef:
Zoals ik thuis zeg "het is om te janken".
Moet zeggen dat ik na dit overzicht wel even in een hoekje heb zitten huilen hoor haha.
Jij ook sterkte - hopenlijk kunnen we het geld volgend jaar voor een vakantie of zo gebruiken :+

Dank je. Idd om te janken. Pony is vandaag met spoed naar de kliniek gebracht, blijft iig tot en met dinsdag, krijgt dan een maagscopie die al iets van 500 euro kost alleen al.... dus deze maand gaat ruim over de 1000 heen :(:) Krijg toch wel vaak genoeg buikpijn van de hoge kosten, naast de buikpijn van alle zorgen als ze zich zo rot voelen....

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 18:45

Voelen jullie je ook wel eens schuldig over het geld dat naar het paard/de paarden gaan? Ik kan het prima betalen, kan naast de paarden ook nog riant leven, goed sparen etc. Maar toch als het weer een dure maand is (en dat is vaker dan je hoopt :+) heb ik soms echt een soort schuldgevoel. Zo van oh, ik had met dit geld ook m'n spaargeld gigantisch kunnen spekken/hypotheek versneld aflossen/meer opzij zetten voor mijn kind/verzin het maar. Herkenbaar?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 19:30

Nee, geen schuld gevoel. Maar ik heb geen partner, of kinderen. Dus dat scheelt. Buikpijn heb ik er wel meer dan eens van.

D_akota

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 19:31

Afgelopen maanden hier niet goed bij gehouden.

1 paard en 1 shetje aan huis.

September alleen kosten gehad voor de hoefsmid €60,-

Knollies staan nog 24/7 buiten dus hoef niet veel bij te voeren. Moet binnenkort wel weer vlas en hooi halen dus dat zal dan wel een duren maand(en) worden :(

Lis_Ol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 19:45

Jessix schreef:
Lis_Ol schreef:
Interessant topic,

Niet schrikken! :')
Ik ben zelf echt veel meer kwijt dan ik voor ogen had. Maar goed om het inzichtelijk te krijgen.

Heb met terugwerkende ‘kracht’ :') nog een overzicht voor september gemaakt.
Onze paarden staan aan huis, 2 kwpn-ers, een IJslander en mini Shetlander.
IJslander is van mijn moeder welke voor hem zijn voer koopt, de Shetlander eet daar van mee.
Wel eet hij mee van het hooi en gebruikt mijn moeder stro van ons mee :)

September: 776.89
Stro: 320
Voer: 121,60
Smid: 1 voor beslaan, 1 bekappen; 115
Supplementen; 60.29
Les; 120
Wedstrijden: 40

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 18:22

Teteltee schreef:
Voelen jullie je ook wel eens schuldig over het geld dat naar het paard/de paarden gaan? Ik kan het prima betalen, kan naast de paarden ook nog riant leven, goed sparen etc. Maar toch als het weer een dure maand is (en dat is vaker dan je hoopt :+) heb ik soms echt een soort schuldgevoel. Zo van oh, ik had met dit geld ook m'n spaargeld gigantisch kunnen spekken/hypotheek versneld aflossen/meer opzij zetten voor mijn kind/verzin het maar. Herkenbaar?

+1
Nu alles momenteel duurder wordt gaat het bij mij wel vaker knagen. En dan het vooruitzicht dat voer/stro naar 21% gaat...

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 20:31

Teteltee schreef:

Heel herkenbaar. Ik denk daar elke maand aan eerlijk gezegd.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 20:42

Ik voel me nooit schuldig, mijn hobby mag wat kosten.
Maar, ik kom zelden boven de 500 euro per maand uit.
Meestal zit ik op zo'n 350/400 max.
Ik snap echter sommige bedragen in dit topic niet, als ik lees dat mensen stelselmatig 1000 tot 1500 euro pm uitgeven aan hun dier dan denk ik echt.... hoe dan!
Niet om te veroordelen hoor, maar dan zou het als hobby niet meer goed voelen voor mij.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 21:15

Ik ga ook eens volgen, ben wel benieuwd.
Moneymanager heette die app?

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 23:17

Wildgirl schreef:
Ik voel me nooit schuldig, mijn hobby mag wat kosten.
Maar, ik kom zelden boven de 500 euro per maand uit.
Meestal zit ik op zo'n 350/400 max.
Ik snap echter sommige bedragen in dit topic niet, als ik lees dat mensen stelselmatig 1000 tot 1500 euro pm uitgeven aan hun dier dan denk ik echt.... hoe dan!
Niet om te veroordelen hoor, maar dan zou het als hobby niet meer goed voelen voor mij.

Ik voel mij hier lichtelijk in aangesproken :o maar ik wil daar wel wat toelichting over geven. Mijn paard kost inderdaad een 1500€ per maand. Waarom? Hij is wat ouder en heeft wat mankementen. Deze zijn goed te managen maar dat kost dus ook wat. Hiervoor wordt hij regelmatig( lees eens per 3 maanden) gecheckt door een arts. Staat om deze reden op speciaal beslag. En omdat zijn voeten snel groeien moet ik de interval echt op 6 weken houden. Elke 8 weken komt er een fysio bij. En hij krijgt wat supplementen. Ook heeft hij zeer veel allergieën waar hij immunotherapie voor krijgt. En ja hij staat redelijk duur gestald. Hier in de omgeving is het ook duur voor iets betere faciliteiten. Ik ben gelukkig alleenstaand dus ik hoef aan niemand verantwoording af te leggen. Maar dit soort bedragen zijn natuurlijk voor de jan modaal niet op te brengen. Ik heb dit paard in gezamenlijk eigendom met mijn ouders en de kosten gaan dus door de helft. Anders is het niet te doen.

Ik had er voor kunnen kiezen om dit paard met vervroegd pensioen te sturen ( had een stuk goedkoper geweest :P ) . Maar ik weet ook dat hij daar niet gelukkig van wordt. Hij geniet echt van het werk en de aandacht. Hij loopt op dit moment ook succesvol ZZ licht dressuur ondanks alles. Maar daar is dus wel een heel management voor nodig. En het is uiteraard medisch verantwoord anders had ik het niet gedaan. En voor mij is hij het allemaal waard <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 07:21

Hier idem dito :o Maar met 2 pony’s gestald in Zuid-Holland ga ik voor minder dan €1000 niet redden. En ik sta voor Zuid-Hollandse begrippen nog redelijk voordelig want de stallen in de buurt zijn allemaal naar +€600 per paard gegaan de laatste maanden. Maar met alle lessen, voer, dierenartskosten loopt het snel op.
Ik voel me niet schuldig dat er zoveel geld naar mijn hobby gaat. Mijn man en ik delen onze vaste lasten en mijn hobby betaal ik zelf dus ik ‘val hem niet lastig’ met de kosten voor de paarden en spaar ook iedere maand.
Ik voel me echter soms wel schuldig dat ik het kàn betalen nu er zoveel mensen moeite hebben met rondkomen door alle stijgende kosten.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 07:28

Ik verbaas me dan op mijn beurt weer hoe mensen onder de €400 kunnen blijven :')
Mijn stalling alleen al is €375 :=

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 07:48

Sherivey schreef:
Ik verbaas me dan op mijn beurt weer hoe mensen onder de €400 kunnen blijven :')

Nou dat heb ik ook eerder.

Hier een paard en een shet, 20 en 18 en niet voor t geluk zijn geboren.

Stalling is elke maand naar 200 voor 2. Maar daar komt hooi bij. En vooral veel dierenartskosten. Begin dit jaar 3 maanden luchtwegproblemen (x2) met spoedbezoeken en verder onderzoek, van de zomer m'n shetje met mogelijke HB en t onderzoek dat daarbij kwam kijken, de supplementen, een hooistomer moeten kopen, en nu spoed en opname met koliek en maag onderzoek en dan trek je alweer snel naar de 2000 voor een maand en knalt t gemiddelde weer omhoog.

Mensen die alleen stalgeld kwijt zijn ben ik jaloers op en mogen in hun handjes knijpen :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 08:09

Ik heb mijn paarden aan huis maar ook ik vind dat de kosten gewoon heel makkelijk oplopen. Met de preventie zorg erbij zijn er ook echt wel maanden dat ik de 1000 euro aantik.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 08:10

Nou idd.
Oke, de spullen die ik bvb deze maand gekocht heb zijn niet noodzakelijk.
Maar stalling/ voer/ zadelpasser/ supplementen wel.

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 08:10

Tarico schreef:
Mijn man en ik delen onze vaste lasten en mijn hobby betaal ik zelf dus ik ‘val hem niet lastig’ met de kosten voor de paarden en spaar ook iedere maand.
Ik voel me echter soms wel schuldig dat ik het kàn betalen nu er zoveel mensen moeite hebben met rondkomen door alle stijgende kosten.

Ik betaal het ook zelf inderdaad, vaste lasten zijn verdeeld maar hobby's doen we zelf, dus daarover gelukkig ook totaal geen schuldgevoel :D Dat laatste herken ik dan weer wel, loop ik daar met geld te smijten terwijl sommige mensen moeten puzzelen met boodschappen..

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 08:13

Mijn vriend en ik hebben de paarden als gezamelijke hobby :D
Maar ik ben nu begonnen om de kosten bij te houden voor mijn eigen paard.
En de spullen die ik voor hem aanschaf.

Stalling betaalt mijn vriend voor zijn eigen paard, evenals dierenartskosten en voer.

Maar als ik bvb halsters of dekens/ dekjes koop, dan betaal ik dat gewoon voor beide paarden.
Andersom neemt hij dan bvb de zachte balken voor zijn rekening.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 08:23

Ik voel me er trouwens niet schuldig om. Zou niet weten waarom. Ieder spendeert zijn geld zoals hij/zij wil en kan.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 08:25

Dat schuldig voelen heb ik hier hoor niet. Mede omdat mijn vriend ook alles voor de paarden over heeft en van mening is "als ze het nodig hebben, dan kopen we het".

Scheelt ook dat ik niet per se iedere nieuwe collectie van dekjes met bijpassende peeskappen en kleding wil hebben, denk ik :+

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 08:56

Ik ga hier ook meelezen en heb de app gedownload. We staan sinds kort ik eigen beheer dus ben het overzicht helemaal kwijt

Mijn vriend denkt overigens dat ik mega veel geld kwijt ben aan de paarden. Misschien moet ik hem dit topic eens laten lezen :+

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 11:38

Sherivey schreef:

Inderdaad. Wij zijn verhuisd van een dure stalling naar een goedkope stalling, maar die kost me nog altijd 425 euro per maand. Voor 1 paard. En er wordt vaker inzet van de eigenaren verwacht, al is de nieuwe stal op andere punten juist weer behulpzamer (zoals 's ochtends op de wei of in de paddock zetten).
Nadeel is dat we nu vaker een trailer huren voor wedstrijden en clinics, dat was bij de vorige stal gewoon op dezelfde locatie.