[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Malenka

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 10:52

Je zou er voor kunnen kiezen om de buitenste paden te laten slingeren en er veel hoger groen omheen te plaatsen. Uiteraard kun je ook verrijken door ergens een heuvel aan te leggen en het pad daar overheen te laten gaan, boomstammen neer te leggen, passieve fysio aan te bieden. Je paden zijn heel breed, dus als je niets van het weiland af zou willen snoepen kan het denk ik nog steeds met een beetje goed plannen.

Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 11:21

Even 2 globale schetjes in paint gemaakt.
Als je de weides in tact wilt houden, kun je er voor kiezen om op de brede paden verrijking toe te passen. Dat kan heel simpel door een paal ongeveer 1,5 meter van je omheining te slaan en de draden van de omheining om de paal heel laten lopen. Zo ontstaan er een soort van driehoekjes (roze), waar je een boom of struiken zou kunnen planten. Ook in het brede deel bij de stal zou je prima een stukje van 3/4 meter bij 1 meter breed kunnen afzetten voor struiken. Op een ander pad zou je een paar boomstammen neer kunnen leggen. De hoeken kun je afzetten en ook gebruiken voor planten of hooiplekken. Op de breedste punten kun je ook hooiplekken maken (rondjes).
Afbeelding

Kun je wel iets voor je wei opofferen zou je een pad midden door kunnen maken met een doodlopend stuk. Maak dit wel rond, bijvoorbeeld de vorm van een roundpen. In het midden zou je nog een kleiner rondje af kunnen zetten, dan maak je als het ware een rotonde en kun je in het midden iets aanplanten. Een boom voor schaduw is een goed idee :j
Afbeelding

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 14:50

Daihyo schreef:
Oh dat is een dankbaar werkje voor straks inderdaad. Ga je het voor de echte regen nog een keer doen of is dit genoeg?

[ [url=m/NxRGKa.jpg]Afbeelding[/url] ]

In principe moet dit weer even genoeg zijn. het zand zelf heeft eigenlijk heel goede drainage kwaliteit. Alleen als het helemaal muurvast gestampt wordt en er een verdichtende laag in komt krijgen we wat plassen.

Kan wel zijn dat ik het ergens in de winter zelf nog een keer doe. Maar het is eigenlijk heel vervelend om te doen omdat de bodem er dus tijdelijk heel mul en ongelijk van wordt. Dat vergt verstand van de paarden en dat hebben ze niet altijd.

ik ga maar een cm of 30-50 diep maar daar zit die laag dus ook. Ik heb niet het idee dat dieper gaan nog meer effect heeft. Los van het feit dat ik dan de paarden er niet meer op durf te zetten.

Ik hoop dat het nu extra helpt dat ik de lijnen in 3 richtingen getrokken heb. Maar we gaan het zien.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 15:57

pol013 schreef:
Ik heb alvast een winter-voorbereidings-klusje gedaan: het (witte)zand los trekken met een cultivator. Het vergt wat finesse want onze tractor wil zich ingraven met dat ding erachter maar ik ben weer goed geslaagd. Je kunt in ieder geval zien waar ik het voor doe want er komen soms echt klompen verdicht zand boven. Met allemaal verschillende gekleurde laagjes. Nu mooi drogen en uit elkaar vallen en dan heb ik er van de winter hopelijk weer plezier van.

Interessant. Dat willen wij deze maand ook gaan doen. Wij hebben 15cm los zand en dan 10cm aangekoekte laag. Die laag moet los.

Leg jij gewicht op de cultivator of graaft zo'n ding zich vanzelf in? Verder nog tips? :D

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 16:22

MelissaV, Je bovenstuk met 17 meter breed is best breed, je zou één van die stukken zo breed kunnen laten (speel-/slaapplek), evt. incl. heuvel, en op de andere in het midden struiken, bomen of heg maken, zodat je daar soort langwerpige rotonde krijgt.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 08:39

Ir111 schreef:
pol013 schreef:
Ik heb alvast een winter-voorbereidings-klusje gedaan: het (witte)zand los trekken met een cultivator. Het vergt wat finesse want onze tractor wil zich ingraven met dat ding erachter maar ik ben weer goed geslaagd. Je kunt in ieder geval zien waar ik het voor doe want er komen soms echt klompen verdicht zand boven. Met allemaal verschillende gekleurde laagjes. Nu mooi drogen en uit elkaar vallen en dan heb ik er van de winter hopelijk weer plezier van.

Interessant. Dat willen wij deze maand ook gaan doen. Wij hebben 15cm los zand en dan 10cm aangekoekte laag. Die laag moet los.

Leg jij gewicht op de cultivator of graaft zo'n ding zich vanzelf in? Verder nog tips? :D

https://www.derksverhuur.nl/wp-content/ ... -40cm..jpg
Wij hebben een 3 tand cultivator. En je ziet de kromming al wel. Dat ding graaft zichzelf dus in. Zul je vast kunnen afstellen als je de hoogte/kanteling anders regelt maar ik moet er vooral op passen dat hij niet te diep gaat.
En de andere tip is dus: verschillende richtingen op werken. Anders krijg je dus vooral sporen. Terwijl ik de boel zoveel mogelijk gehusseld wil hebben. Ik heb nu dus geprobeerd 3 richtingen op te werken
-
I
/
Als je begrijpt wat ik bedoel.

Daihyo: wat kosten die bakken die je daar hebt en wat is het voordeel daar van?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 09:47

Het voordeel is voor nu vooral dat we geen composthopen kunnen maken. Dit is echt een tijdelijke oplossing omdat ik de mest kwijt moet en wel met compost wil bemesten. Ik hoop van de winter de steenschotten te hebben en te kunnen plaatsen. Dan maken we 4 of 6 bakken van 1 bij 2 of 3 meter waar ik dan met de kruiwagen in kan rijden. Hoeveel en hoe lang is even afhankelijk van de ruimte en de prijs van de steenschotten :D

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 09:53

pol013 schreef:
https://www.derksverhuur.nl/wp-content/ ... -40cm..jpg
Wij hebben een 3 tand cultivator. En je ziet de kromming al wel. Dat ding graaft zichzelf dus in. Zul je vast kunnen afstellen als je de hoogte/kanteling anders regelt maar ik moet er vooral op passen dat hij niet te diep gaat.
En de andere tip is dus: verschillende richtingen op werken. Anders krijg je dus vooral sporen. Terwijl ik de boel zoveel mogelijk gehusseld wil hebben. Ik heb nu dus geprobeerd 3 richtingen op te werken
-
I
/
Als je begrijpt wat ik bedoel.

Ik snap je. :+

Ik merk al dat het een uitdaging gaat worden hier. :D Ik wil de track los'tracken' :') en kan dus feitelijk maar 1 kant op, behalve dan dat ik zou kunnen slingeren. Wij hebben cultivator met heel veel tandjes dus dat zel het ook wel weer iets anders maken. Ik ben benieuwd hoe t gaat, we gaan volgend weekend aan de gang.

Vandaag begonnen met het vervangen van de prikpalen die de binnenomheining van de track vormen. Komen mooie kastanje paaltjes voor in de plaats. Gaat het een flinke facelift geven denk ik, al vind ik de prikpalen ook niet lelijk.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 19:31

Ir111 schreef:
Vandaag begonnen met het vervangen van de prikpalen die de binnenomheining van de track vormen. Komen mooie kastanje paaltjes voor in de plaats. Gaat het een flinke facelift geven denk ik, al vind ik de prikpalen ook niet lelijk.

Onze paaltjes staan!! Het is echt supermooi geworden. Ik vond onze prikpalen ook altijd mooi maar nu dit staat ben ik blij verrast, prachtig! :D

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 20:27

Wat fijn Ir111. Dat vraagt om een foto.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 20:55

Foto!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 21:47

Ik vergeet altijd voor foto's te maken. Maar gelukkig hebben we de foto's van het resultaat nog. :D Paaltjes links zijn gezet. Stonden dus eerder prikpalen. Zag er prima uit maar nu dit staat is het toch meer af.

Afbeelding

En hier moet dus nog van alles gebeuren. In te verlengde van t zwarte paard komt een houten omheining (de uitgang van de bak). Dat stuk trekken we door met kastanje paaltjes (nu prik). En in de takkenril staan nu nog prikpalen omdat ze anders door de ril heen lopen naar t weitje. Daar gaan we de paaltjes deels vervangen door hogere palen (hout) zodat de prikpalen daar ook weg kunnen. Dan is alles van hout.
Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 22:08

Mooi!

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 22:21

Heel mooi. Wat is dit genieten

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 08:59

Heel mooi!
Maar inderdaad die prikpaaltjes storen zo ook niet. Nu wel wat meer aangekleed.

Lang leve de donkere paaltjes! Ik 'cringe' altijd als ik voorbij een weiland rij met witte paaltjes met wapperende lint. Brrrrrrr :')

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 12:31

Oh dat heb ik ook zo! Vind bruine prikpaaltjes het mooiste. Een vriendin van mij zei ooit dat ze juist die witte zo graag wilde want dan wist ze zeker dat haar paardjes het konden zien :D #blijftlelijk

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 17:00

Mooi Ir, altijd leuk als je dat soort klusjes weer kunt afvinken.

Paarden zien blauw en geel het beste, dus of wit nou zoveel duidelijker voor ze is.. vind het ook zo lelijk.
Heb zelf 40 zwarte, 10 groene en 10 witte.. en die witte zijn het stevigste, dus die gebruik ik als ik een hoek wil afzetten.

Afbeelding
Nu terra cord op zo’n paal met 2 handige katrollen, zwarte paaltjes, ideaal dagelijks een stuk gras bijgeven en stoort niet qua zicht ;)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 08:51

Nou dat is wel een ding geworden ja.
Onze eerste lichting groene kwam van de kranenbroek en die waren perfect.
De lichting die we daar daarna haalden zijn waardeloos. De metalen pin loopt niet genoeg in de paal door en het zijn net spaghetti slierten. Niet fijn met in de grond zetten en buigen snel krom.
Nu heb ik de Ako paaltjes via agradi. Die zijn op zich stevig genoeg alleen in de lint doorvoer smaller waardoor iedere knoop er in blijft hangen *ik heb die katrol palen van de foto hierboven en verzet 2 keer per dag de wei)

Dus als iemand een tip heeft voor groene palen, hoog (min 1.50) en stevig (liefst zonder stijgbeugel) dan hou ik me aanbevolen.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 11:02

pol013 schreef:
Dus als iemand een tip heeft voor groene palen, hoog (min 1.50) en stevig (liefst zonder stijgbeugel) dan hou ik me aanbevolen.

Agrishop heeft lange groene in het assortiment, zelf geen ervaring mee. Heb die zwarte daar vandaan (maar dan de 115) en ze buigen wel iets, maar wiebelen niet, staan wel stevig.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 11:31

Ethelate schreef:
pol013 schreef:

Agrishop heeft lange groene in het assortiment, zelf geen ervaring mee. Heb die zwarte daar vandaan (maar dan de 115) en ze buigen wel iets, maar wiebelen niet, staan wel stevig.

Die heb ik, van agrishop. Werken prima :j

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 12:44

Je kan de witte ook gewoon spuiten in een kleur naar wens

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 14:17

Ik heb ze na een tip op bokt besteld op ebay

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 15:05

Vraagje aan de mensen met eetbare hagen :) Hoe doen jullie het met de stroomdraadjes die er langs lopen? Onze hagen groeien erg mooi de laatste tijd, maar ze groeien ook erg fanatiek en worden alleen maar groter. Ik vind snoeien zo zonde, want dan kunnen ze er niet meer van snacken, maar de stroom loopt ook flink weg, dus benieuwd hoe anderen dit aanpakken :)

Bijvoorbeeld hieronder, min de brandnetel dan..
Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 15:14

Ik knip de takken die het draad raken en voer het aan de paarden. Los of in een snacknetje.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-22 15:41

In onze nieuwe inloopstal zijn vandaag de stal wanden gekomen, we zijn echt heel blij met het resultaat! Pak van mn hart want eigenlijk was de levertijd 2023 :+ maar nu kunnen we het in het najaar gaan gebruiken

Bij binnenkomst in poets en wasplaats

Afbeelding

Vanaf binnenkant, dit is dus helemaal inloopstal
Afbeelding

Afbeelding

Foto vanaf wasplaats/poetsplaats
Afbeelding