Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 16:35

Het was zowaar droog met voeren en de hopen van Boon lijken ook iets steviger te worden. Verder kan Peppy zo schattig hinniken... het is net of je een veulentje hebt lopen :D

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 17:12

DubbelDun schreef:
De laatste keer dat de bonte de trailer in moest wilde ze absoluut niet, dus ben ik maar met haar aan de hand naar huis gaan lopen (+/- 4 kilometer)...

goed om te lezen dat ik niet de enige gek ben :D
na een jaar trailerlaad training elke andere week zijn we zover dat ze de trailer in gaat en de balk erachter kan, maar ze kan zo heftig reageren op geluiden waarvan ze niet kan zien waar ze vandaan komen dat ik de laatste twee verhuizingen ook ben gaan lopen (16 en 11km). Ze is al een keer in paniek geraakt op de trailer, toen had ik na afloop een 2paards die 5cm smaller was dan gebruikelijk %)

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 17:45

Bij mijn ruin leg ik het touwtje over z’n rug en loopt ie er zo in. Mijn merrie heeft iets meer overreding nodig, dus bij haar gebruik ik de methode die ik in het begin bij mijn ruin ook gebruikte: longeerlijn eraan en dan door een karabijn aan het vastzetoog voor in de trailer. Ik sta naast de trailer, duw merrie aan het halster een beetje de trailer in en verkort de longeerlijn. Soms heeft ze even een kontje nodig (maar ze is 1.20m ofzo, dus das niet zo moeilijk). Als ze staat, doe ik de stang dicht en daarna de klep. Dan via het deurtje naar binnen om vast te zetten en de longeerlijn eraf. Mijn ruin laadt ik wel altijd als eerste, dan kan mijn merrie naar hem toe en staat ze rustig.

Uitladen gaat andersom. Losklikken, longeerlijn eraan, klep open, stang los, merrie eruit, ruin eruit. Ik maak ze wel beiden los voordat de klep open gaat.

Die longeerlijn zo gebruiken kan alleen als ze snappen dat ze op de druk van het halster naar voren moeten. Als een paard überhaupt al moeilijk laadt, zou ik daar eerst mee oefenen, vooral jojo’en in de trailer en op de klep.

Zitten leuke dingen bij DD!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 18:08

Dank je :)

Die van mij loopt heel vastberaden de klep op, als dan haar hoofd binnen is (voorvoeten ergens op 3/4 van de klep) bedenkt ze zich en wil achteruit, als je haar dan tegenhoudt komt ze omhoog en stoot de kop en vervolgens gaat ze er helemaal nooit meer op.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 18:18

Exact wat Nilay ook doet. Ik heb om die reden wel eens 40km (Ermelo-Leusden) onder het zadel terug gereden met hem inplaats van met de trailer.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 18:27

Mijn ruin loopt braaf de trailer op, wel met een helper. Maar ben toch nooit alleen.

Mijn merrie heb ik nu sinds kort geoefend.
Zij is nogal snel bang van dingen en is dan meteen erg sterk.
Maar sinds haar maatje weg is is ze zoveel stoerder geworden. Net alsof ze zich niet meer achter het maatje kan verstoppen bij enge dingen.
En nu loopt ze zo de trailer op.

Waar ik vroeger heel onbevangen de stang dicht deed en klep dicht en rijden maar, is dat bij mij erg veranderd.
Dus die stang en klep hebben we nog niet gedaan.
Wel heeft mijn vriend de stang er al eens tegen gedrukt om haar reactie te peilen en dat was nul terug drukken, dus erg mooi.
Ze gaat ook mooi achteruit als ik het vraag.
Dus binnenkort toch maar eens stang en klep dicht.
En als dat een paar keer goed gaat klein stukje rijden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 18:39

Het voordeel is dan wel dat jullie een trailer hebben staan om te oefenen :)
En al zou ik die kunnen lenen voor een weekje oid, ik vrees dat als ik dat niet wekelijks kan bijhouden dat ze het alsnog niet doet als het eens nodig is.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 18:41

Wekelijks doe ik ook niet, dat trek ik zelf helaas niet.
Maar inderdaad een trailer hebben staan is dan wel handig.
Ik wil ook niet zonder,toen de bodem niet meer 100% was, kon nog wel voor af en toe zei de trailerman vond ik het al niet meer fijn. Dit jaar nieuwe bodem er weer in en nu dus geoefend.

En de zon schijnt en de was is droog :+

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 18:51

Net te laat: Emiel Voest was nog op zoek naar moeilijke laders voor een cursus, maar inmiddels zijn ze al bezig.

Met een deskundig persoon een paar keer oefenen kan je natuurlijk wel de tips en tricks geven om het een volgende keer zelf te kunnen. Dan hoef je vaak echt niet wekelijks te oefenen, maar paard moet even uit de standaard reactie worden gelokt en eigenaar even wat handige tips meekrijgen.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 19:47

Toen ik zelf een trailer had ging Nilay zo de trailer op. Dat hebben we toen getraind en dat was geen punt meer. Maar daarna telkens wisselende trailers en chauffeurs en nu wil hij niet meer zo makkelijk. En ik neem het hem niet kwalijk. Ik heb alleen echt niet de middelen om een trekauto en trailer te kopen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 19:58

Daar ben ik ook wel bang voor er zit toch blijkbaar ook een hoop ervaringsverschil tussen trailers en chauffeurs bij paarden.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 20:23

Ja, daar ben ik het ook wel mee eens. Mijn merrie gaat een stuk makkelijker nu ik er zelf altijd mee rij, of een vriendin van mij. Tussendoor heeft iemand anders haar drie keer vervoerd, daarna moest ik weer even overredingskracht gebruiken. Voor mijn ruin gold hetzelfde; iemand anders reed de trailer en daarna moest ik even aandringen. Drie keer zelf gereden en hij ging er zo weer op.

Inmiddels is het laatste stukje van de route naar huis zo bekend geworden dat ie op bepaalde plekken gaat stampen als het te lang duurt (aka als de spoorbomen dicht zijn of naar zijn mening de verkeerslichten te lang rood zijn).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 21:57

Hij is graag thuis blijkbaar :D

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 22:34

Hoi! Ik kom even jullie topic binnenvallen :)

Ik heb de paarden aan huis staan en gebruikte altijd strokorrels, maar wil nu graag overstappen op zaagsel.
Wat zijn jullie ervaringen met de prijs per pak? En hebben jullie tips voor goede leveranciers omgeving Utrechtse heuvelrug?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 22:42

Onze laatste zaagselbalen komen volgens mij bij Brandhof vandaan (Renswoude), maar Van Baaren (Elst/Rhenen/Veenendaal) heeft ook zaagsel. Is het een optie om een hele pallet te bestellen? Dat heb ik met Rapsodie eens gedaan, scheelde best aardig in de prijs (ik geloof €1,50 per pak goedkoper en er zaten 40 (?) balen op de pallet).

Edit: prijzen van dat zaagsel weet ik niet, is begin van het jaar gekocht door m’n stalgenootje.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 22:44

Ja een pallet is zeker een optie :j
Dank voor de tips, ik ga ze eens opzoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 07:56

Zo een stevig briesje hier....... Zit hemelsbreed 300 mtr van de Waddenzee en het waait echt flink. Ging net met de honden wandelen en loop dan vaak langs de manege van de rijvereniging, daar staat een rij populieren en ik zie er zo voor mijn neus eentje omknakken. Als ik 30 sec eerder was geweest dan had ik hem zo op mijn koppie gekregen.
Afbeelding
Heel bizar.

Vannacht ook nog wel lekker wat buien gehad. Hopelijk gaat mijn gras nog "iets" doen en lukt het nog om er een tweede snede vanaf te halen.

Nu weer lekker binnen met een koppie thee.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-20 08:24

Heftig [***].
Hier in Drenthe viel het wel mee

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 08:41

Oh bah [***]! Het ging ook wel echt hard inderdaad hier. Volgens mij begint het nu wat rustiger te worden

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 09:07

@[***]: dat is schrikken. Ik hoorde ook al op het nieuws dat er een vrouw onder een boom was gekomen.

@FCSA: ik neem aan dat je houtkrullen bedoeld en geen zaagsel. Dat zou ik voor paarden nóóít gebruiken.
Zelf laat ik dat thuis bezorgen van Lavor (gratis levering als je 5 zakken voer besteld)
https://lavor.nl/39-122?order=product.price.asc

Hier flinke wind en regen, maar geen plassen in de paddock.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 09:13

Hier ook flink wind, werd er vannacht wakker van.
De paarden stonden ook op het gras ipv op de track _O-

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 09:17

DubbelDun schreef:
@FCSA: ik neem aan dat je houtkrullen bedoeld en geen zaagsel. Dat zou ik voor paarden nóóít gebruiken.
Zelf laat ik dat thuis bezorgen van Lavor (gratis levering als je 5 zakken voer besteld)

Ja, houtkrullen inderdaad. Dank je voor de link!

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 09:53

Op zaagsel hebben die van mij toch een paar jaar op gestaan.
Ontstoft zaagsel. Ik vond het best prettig.
Dat was toen van ander hout dan waar je de krullen van hebt, meen dat het beuken was.
Nooit geen hoefzweren gehad of dat het er in propte zeg maar.
Kon dat toen in grote partijen aankomen, nu niet meer.

Hier is de hoefsmid minder blij met houtkrullen, daar zouden nog zuren oid inzitten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 10:00

DubbelDun schreef:
@[***]: dat is schrikken. Ik hoorde ook al op het nieuws dat er een vrouw onder een boom was gekomen.

Hier flinke wind en regen, maar geen plassen in de paddock.

Het was een heel vreemde gewaarwording. Je hoort het inderdaad best wel vaak met storm dat er iets of iemand onder een boom komt. Dit ging ook zo snel, in één keer zeilde hij naar beneden. En het duurde ook echt wel even voordat ik me besefte dat ik er zo dichtbij liep.

Zaagsel of houtkrullen heb ik nog nooit gebruikt. Eerst stro en nu al een aantal jaar naar tevredenheid op vlas. Dit alleen in de winter. In de zomer heb ik gewoon zand in mijn schuilstallen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 10:22

_Penotti schreef:
Hier is de hoefsmid minder blij met houtkrullen, daar zouden nog zuren oid inzitten?
In houtkrullen van naaldboomhout zitten idd bepaalde stoffen die giftig zijn bij grote hoeveelheden voor kleinere dieren die er met hun neus bovenop zitten.
Ook mensen die er de hele dag in werken moeten adembescherming dragen.
Het betreft hier Abietinezuur, wat in bijna alle soorten naaldbomen in wisselende hoeveelheid voorkomt.

Mocht de smid doelen op hoefproblemen (hoefzweren) dan kan dit alleen te wijten zijn aan houtkrul van zeer slechte kwaliteit waar grote/scherpe stukken in zitten die via de witte lijn in de hoef kunnen dringen.
Veelal is dit te wijten aan een slechte konditie van de witte lijn waardoor deze te breed en/of te zacht is.