Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 12:26

rover_ schreef:
I

Hoe halen jullie de mest uit het zand? De buiten paddock is zwaar waardoor de mest niet netjes bovenop ligt maar in de voetsporen. Gaat nu veel zand mee. Met een kruiwagen er doorheen is niet handig en er liggen meestal maar 2 hoopjes.
Iemand ervaring met https://www.kramer.nl/Stallen/Stal-rijb ... er-mestboy ?

Electrische kruiwagen en een smal harkje op een lange steel met de mestboy.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 13:07

superpony schreef:
Het wordt beter weer en de dagen zijn al echt langer. Liepen gister om 18uur nog buiten met honden en was nog niet donker.
Vorig jaar weet ik nog wel dat het overdag al steeds warm en lekker was en de nachtvorst bleef aantikken. Dat lijkt nu ook, 10gr overdag en 0, -1 's nachts. Maar naar mijn idee is dat echt wel erg vroeg na wel een hele korte koude periode.

Fijn he, die langere dagen en weer eerder licht!
Vorig jaar om deze tijd was het anders goed koud hoor. Wij hebben toen 16 februari de sleutel gekregen en konden toen geen beton storten in de stallen omdat het -10 was

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 13:21

Ja dat het langer licht is, is goed te merken!
Vorig jaar was het inderdaad bokkoud in februari. Harde oostenwind en vorst.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 13:40

Bedankt voor de tips. Zo'n vlasvork heb ik hier nog staan (vind het altijd zo handig dat die aluminium steel zo erg afgeeft). Eens kijken of ik het dan van de vork in de mestboy kan doen (30 meter lopen door zware zand is niet handig ;-)

Grappig, hier was het gisteren juist vroeg donker. Bijna de hele dag regen gehad. Op heldere dagen merk je het goed dat langer licht is, echt een verademing :-)

Iemand ervaring met elastisch cord van Gallagher? Heb net een wat langer stuk nodig dan de normale doorgangsset (prijs van zo'n rol is best pittig)...

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 14:25

Ik gebruik een vlasvork met kruiwagen en voor een verdwaald hoopje neem ik een oude emmer mee (emmer gehaald bij de snackbar, lege mayonaise-emmers willen ze graag vanaf).

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 14:52

Citaat:
Hier staan ze ook met dit prutweer zonder deken :(:)

Hier ook.... Maar ik heb absoluut geen medelijden meer met die rotponys :+.
Afgelopen zaterdag hadden ze alle drie een dolle bui. Ze hebben ieder zeker 3 keer gerold in de diepste plas en zijn een minuut of 15 enorm tekeer gegaan.
Vol gas door het water, stampen, spetteren, mij uitdagen, en dat alles met veel gesnuif.

Ze zagen eruit, niet normaal >;)

Dan was er nog een mevrouw die ze zielig vondt in de blubber.... Heb maar uitgelegd dat ze toch echt vrijwillig in de blubber liepen, en dat ik degene was die zielig is, tenslotte moet ik ze weer poetsen :Y)

Afbeelding

Wij gebruiken ook een vlasvork.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 15:24

Hahaha Clau, geweldige foto :D

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 16:43

Maartje_M schreef:
superpony schreef:
Het wordt beter weer en de dagen zijn al echt langer. Liepen gister om 18uur nog buiten met honden en was nog niet donker.
Vorig jaar weet ik nog wel dat het overdag al steeds warm en lekker was en de nachtvorst bleef aantikken. Dat lijkt nu ook, 10gr overdag en 0, -1 's nachts. Maar naar mijn idee is dat echt wel erg vroeg na wel een hele korte koude periode.

Fijn he, die langere dagen en weer eerder licht!
Vorig jaar om deze tijd was het anders goed koud hoor. Wij hebben toen 16 februari de sleutel gekregen en konden toen geen beton storten in de stallen omdat het -10 was

Ja, dat bedoel ik. Vorig jaar kregen we ook dit weer, overdag warmer en 's nachts nachtvorst weken lang, maar nu is dat nog te vroeg naar mijn idee.
Bedoel dus dat dit weer lijkt op wat we later kregen en verwacht nu toch wel nog een beetje winter.

Toen mn zoon nog op de bs zat hadden ze schoolvoetbal en dat was toen in Maart nog afgelast door sneeuw. Denk 2007??? zoiets??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 17:06

Oooh wat erg Clau _O- Succes met poetsen :')

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 17:10

Clau, wat een moddermonster

Mijn zoon is eind maart jarig en ik meen 2012 smolt alles van tafel en zaten wij buiten in de zon en een ander jaar lag er sneeuw, , maart is zo wisselend qua weer

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 17:12

Twee jaar geleden hadden we vandaag sneeuw, aldus de Facebook-herinnering :)

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 17:34

ooooh sterke Clau haha, dacht dat ik een moddermonster had, maar die van jou wint

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 18:02

Het weer is sws steeds gekker.

Had laatst ook een herinnering op fb van sneeuw in November. Waren we sleetje rijden met de shet. Ik weet nog dat het eronder best glad waren. Lag overal nog vol blad onder het sneeuw en gleden we uit met lopen.

Het langer licht is wel lekker, maar ik ga wel snel de mist in qua tijd meteen. Ik probeer altijd redelijk op tijd te eten enzo, maar ik maak er zeker zomers nog wel eens een zooitje van. Als het licht is en lekker weer, vergeet ik gewoon alles......

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 19:41

Het weer is echt raar ja.. Maar ben wel heel erg blij dat het eindelijk weer wat droger is en een stuk minder wind! Langer licht is ook echt fijn.

Zitten er mensen in het topic op zandgrond die zand hebben laten keren voor een (tijdelijke) rijbak? Zou ik die eens een pb mogen sturen met wat vragen?

Met alles is er nu écht geen budget om een "professionele" rijbak aan te leggen. Maar zijnde op zandgrond wil ik eigenlijk gewoon beginnen met de grond laten keren zodat ik toch iets heb. Met werkloon kost dat echter ook nog best wat, dus ben erg benieuwd naar de ervaringen van anderen en hoeveel zand er dan precies naar boven is gehaald etc. En te kleine laag zal snel (veel) te nat zijn, een te dikke laag geeft denk ik risico op een hele zware bak in de mooie maanden?

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 19:42

rover_ schreef:
Iemand ervaring met elastisch cord van Gallagher? Heb net een wat langer stuk nodig dan de normale doorgangsset (prijs van zo'n rol is best pittig)...

Ja ik heb dat, maar nog niet zo lang (nu 2 maand). Werkt prima, staat ook goed stroom op. Verkoopmeneer heeft tegen mij gezegt dat het belangrijkste is niet te ver uitrekken en rustig laten inrekken (dus poort niet gewoon van uitgerekt open gooien), dat het dan het langst meegaat, dus dat doen we dan maar braaf.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 19:49

MarliesR schreef:
Zitten er mensen in het topic op zandgrond die zand hebben laten keren voor een (tijdelijke) rijbak? Zou ik die eens een pb mogen sturen met wat vragen?

Wij zitten in de Noordoostpolder op klei. Maar als je een kleine meter diep gaat, kom je de zandlaag tegen. Wij hebben dus een zandlaag van 1 m diep naar boven laten halen. Je mag me gerust een pb sturen.

Qua uitmesten: mest rapen wij van de grond met rubber handschoenen aan. In een emmer, en dan in de electrische kruiwagen.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 19:53

Marlies, wij zitten op zandgrond en gaan deze zomer ook laten keren.
Mijn buurvrouw heeft dit ook gedaan (bij ons zit het witte zand tussen de 50 en 80 cm diep. Na 9 jaar ligt de bak bij haar er nog heel mooi bij.
Ongeveer 15 km verderop heeft 'mijn' loonwerker thuis ook een rijbak laten keren. Bij hem was het te mul en hebben ze er wat leem doorheen gemengd.
De kosten van het keren liggen ook aan hoe diep het witte zand zit natuurlijk.
Buurvrouw heeft €900 betaald en de loonwerker die laatst bij mij was vraagt 'maar' €600.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 20:01

Ik zit ook op zand en wil het dit voorjaar ook laten doen, maar denk dat ik een vergunning aan moet vragen
Kan nu niet rijden, alles staat hier onder water

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 20:30

Ook wij hebben afgelopen zomer een bak/paddock aangelegd door de grond te keren en 1 meter zand naar boven te halen. In onze bodem zat fijn zand. Bak is tot nu toe geweldig voor het bedrag dat hij gekost heeft. Ik zou het zeker doen dus, gewoon keren. Je kan later altijd nog aanpassingen doen. Wel zou ik gelijk voor 1 meter zand gaan en niet voor een dunne laag. Ook raad ik aan meerdere offertes op te vragen, prijzen liepen erg uit een. De duurste was 3x zo duur als de goedkoopste. Je kan met een grondboor (of graafmachine;)) alvast een proefgraving doen, hoe diep zit je zand en watvoor zand is het.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 21:14

MarliesR schreef:
Het weer is echt raar ja.. Maar ben wel heel erg blij dat het eindelijk weer wat droger is en een stuk minder wind! Langer licht is ook echt fijn.

Met alles is er nu écht geen budget om een "professionele" rijbak aan te leggen. Maar zijnde op zandgrond wil ik eigenlijk gewoon beginnen met de grond laten keren zodat ik toch iets heb. Met werkloon kost dat echter ook nog best wat, dus ben erg benieuwd naar de ervaringen van anderen en hoeveel zand er dan precies naar boven is gehaald etc. En te kleine laag zal snel (veel) te nat zijn, een te dikke laag geeft denk ik risico op een hele zware bak in de mooie maanden?

ik heb niet eens laten keren maar los laten trekken en erna aantal keren gesleept en dat was hier al voldoende.
ik ben alleen erg benieuwd wat ik straks voor grond heb, meende zand maar de verkopers zeiden dat er dus ook stukken klein waren ivm die oude beek dus ik houd mijn hart vast, komende jaren is er zeker geen budget voor een dure bak

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 21:18

Keren of lostrekken heeft bij mij geen zin. Zit op keileem (voormalig eiland) en draineren was de enige optie. Werkt perfect! Mijn bak is hooguit een paar uur nat, als in wat plassen, maar daarna weer keurig.

Haha ClauH! Een vies paard is een blij paard :D .

Hetzelfde geldt voor onze hond....Afbeelding
Hier had ik hem al afgedroogd.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 21:26

Citaat:
Hier had ik hem al afgedroogd
:=

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 21:55

De bovenste laag hier lijkt nu de paarden de track echt kapot lopen toch wat leem-achtig (want wordt heel hard en glad met veel nattigheid), dus zal toch wel echt moeten keren. Maar hoor wisselende ervaringen qua hoe diep die laag zand dan moet zijn. Ik weet al dat het op ongeveer 30 a 40cm diepte zit (kwam het steeds tegen met palen plaatsen). Maar met een volle meter zand ben ik bang dat het al snel te zwaar gaat zijn om in te rijden. En we hebben de komende jaren ook nog geen budget voor een eigen tractor, dus kan het ook niet makkelijk zelf aanrijden of goed slepen.

Ben er in elk geval al wel over uit dat ik wil gaan laten keren. Maar nu nog even de vraag hoeveel zand dan precies te doen als bovenlaag :+ .

[***], haha wauw, die heeft z'n best gedaan haha!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 21:57

lukt slepen met een auto ook niet?

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 22:08

Lynn_Nikita schreef:
lukt slepen met een auto ook niet?

Dat zal voor eerst nog wel een tussenoplossing kunnen zijn ja. Of met paard, heb natuurlijk met de Schwarzwalder Fuchs een bosbouwpaard staan, kan vast ook wel een sleep achter :+ :D.

Maar met de auto en iets van een pallet en/of autobanden er achter lijkt me toch minder effectief dan met een 'echte' sleep en een tractortje.