Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

AbbyBlues

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 10:22

Bah Palousa, zelfs met een zeiknatte wei ziet het er bij jou nog geweldig uit. Wat een pracht stekkie.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 10:26

AbbyBlues schreef:
Faster. Doe je die hoeven helemaal zelf? Stoer hoor. Zou Ik ook wel willen kunnen.

Paar jaar geleden deed ik het zelf en liet ik de hoefsmit 2-3 x per jaar komen of alles nog wel goed ging. Toen kreeg ik erg last van mijn lijf. Dus toen kon ik dat niet meer doen. Dus de afgelopen 2 jaar heeft de hoefsmid het weer gedaan.

Maar ik ben een zeurpiet. Hij doe het net even anders dan ik het zou willen. Mijn lichaam gaat weer beter, dus ik doe het nu wer zelf, sinds een paar maanden. Hoefsmid kmt dit jaar 5 x en als het goed blijft gaan, wordt dat volgend jaar weer vermindert.

Iedereen kan het leren hoor AbbyBlues.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 10:32

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 10:37

Fabster schreef:
Paar jaar geleden deed ik het zelf en liet ik de hoefsmit 2-3 x per jaar komen of alles nog wel goed ging. Toen kreeg ik erg last van mijn lijf. Dus toen kon ik dat niet meer doen. Dus de afgelopen 2 jaar heeft de hoefsmid het weer gedaan.

Maar ik ben een zeurpiet. Hij doe het net even anders dan ik het zou willen. Mijn lichaam gaat weer beter, dus ik doe het nu wer zelf, sinds een paar maanden. Hoefsmid kmt dit jaar 5 x en als het goed blijft gaan, wordt dat volgend jaar weer vermindert.

Iedereen kan het leren hoor AbbyBlues.

Lijkt me wel ideaal. Zeker met zo'n grote knoeperds als trekpaarden lijkt het me fijn om dit soort zaken zelf te kunnen. Kost toch klauwen met geld en voor het beestje is het ook fijner als baasje dat soort dingen zelf kan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 10:39

Het blijft een rothouding, maar het scheelt al stukken als het paard zijn voet in een beugel wil laten hangen zodat je hem niet op hoeft te tillen :D

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 10:53

Afbeelding

Zo naar Groningen om mijn nieuwe aanwinst op te gaan halen. Helemaal blij mee *\o/*

Kan ik eindelijk zelf mijn bak slepen.

Hier ook blubberzooi

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 10:54

Bij mijjn Belg zelfs noodzakelijk. Als ik die 3 wkn niet doe. Scheuren zijn hoeven aan alle kanten.

Deze dame is meerdere keren per jaar in NL. Heel leerzaam. In maart heb ik weer praktijkles van haar.

http://paardenhoeven.info

Maar een paar jaar geleden ben ik gewoon beginnen door het boek van Hoef Natuurlijk te kopen en een vijl. Ik vijlde eerst alleen de hoeven bij en liet de hoefsmid de onderkant doen. Toen ikdaar handig in was, ging ik voorzichtig ook de onderkant doen. Daar wist de dame van de link weer veel over te vertellen. Echt heel interessant. Kan het je alleen maar aanraden. Al is het alleen maar om zelf ook iets van hoeven te weten. Want in hoefsmedenland moet je vaak ook maar afwachten wat je krijgt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 10:56

@Jadybabe: ziet er uit als een stevige jongen... wel een flink eind rijden voor een tractor. Je gaat hem niet over de weg naar huis halen zeker :D

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 11:09

Bedankt voor de felicitaties!

Thuis alles klaar. Zeikenat geregend. Nu naar de wei. Daarna maar douchen. Brrr

DoubleVv

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 11:21

Jadybabe. Mooi ding. Is altijd fijn als je een tractor hebt voor alles zelf te kunnen doen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 11:42

Mooi tractortje! :j

Hier ook heel nat.

De waterhindernis heeft nog nooit zo vol gestaan.
Perceel is 40m breed .
Afbeelding

En zelfs in de gracht/tunnelbak staat flink wat water, die is zo'n 16m lang.
Afbeelding

Dat is dan wel weer water wat anders in de rijbak blijft staan dus dat scheelt weer voor de rijbak.

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 11:44

DubbelDun schreef:
@Jadybabe: ziet er uit als een stevige jongen... wel een flink eind rijden voor een tractor. Je gaat hem niet over de weg naar huis halen zeker :D

Hahaha...valt wel mee hoor het formaat, is een mini. Ga zo rijden met de trailer, overnachten in Duitsland bij mijn schoonouders, die wonen net over de grens en morgen moet ik in Ruinerwold zijn en ben ik eerder vanuit Duitsland daar dan vanaf Alphen aan den Rijn.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 11:51

Ziet er bij jou eigenlijk nog droog uit spatter, geen modder! Waterhindernis is wel een uitdaging geworden :P

Hier is de wateroverlast op z'n toppunt -O-

Afbeelding

(foto van twee jaar geleden maar is nu exact zelfde situatie)

Heb alle paarden, ook de jongere, in regendekens gehesen. Mijn oudje staat met een waterdichte 400 grams en voelt gelukkig wel ok aan onder de deken. Waardeloos :n

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 12:01

solleke noah, wow! Dat is wel heeel veel water. Kunnen ze wel ergens droog staan? Wat een ellende zeg. Hier is ook erg, maar jij hebt gewoon een meer..

Hoop erg op droog weer voor iedereen!

Gave tractor!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 12:09

We hebben drie weilanden en één paddock met stallen, dit is één van de weides (die ligt het laagst). De beek stroomt over in de weide, ipv omgekeerd :').

Ze staan er nu vijf jaar en nog maar één jaar zo erg geweest dat we ze moesten evacueren naar een ander weiland. De paddock en stallen liggen wat hoger gelukkig.

Het zou gewoon even droog moeten worden zodat het water kan wegtrekken!

Coole tractor inderdaad 8-)

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 12:21

Dank je wel Fabster! Die website heb ik inderdaad al eens bekeken en gedacht wow, als ik ooit zover ben dan wil ik dat ook wel. Misschien toch maar eens gaan doen dan. :D

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 12:42

AbbyBlues schreef:
Dank je wel Fabster! Die website heb ik inderdaad al eens bekeken en gedacht wow, als ik ooit zover ben dan wil ik dat ook wel. Misschien toch maar eens gaan doen dan. :D

Je gaat dan toch eerst naar een theorieles. Echt heel interessant.

Mijn god, wat een water, Solleke. Dan valt het hier nog mee!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 13:21

@solleke: daar is ook niet tegen aan te pompen ;(

Hier wisselt de zon af met donkere luchten met soms wat regen. Maar de paddock droogt toch aardig. Mijn mestwateroverloopputje (leuk voor galgje :D ) kwam 2 kruiwagens water uit.
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 10-02-16 13:36, in het totaal 1 keer bewerkt

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 13:35

Solleke jeetje, dat is echt niet leuk meer :(:)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 13:43

Dat is echt niet leuk nee...

Over het algemeen heb ik hier niets te klagen, maar gisteren waren de paarden heel sneu toen ik thuis kwam. Die heb ik dus maar meteen op stal gezet, de oude merrie had het echt vreselijk koud, ondanks haar dikke deken (heb even gechecked, maar was niet doorgelekt). Ze begon meteen de stal overhoop te maaien om te kunnen rollen.
Op die momenten baal ik van het gedoe van het huis... eigenlijk hadden we deze winter de inloopstal gereed willen hebben. Maar dat kan dus niet, vandaar dat ze overdag zonder beschutting op de wei staan (wel met stevige dekens op, dat wel).
Vanmorgen stonden ze er wel weer happy bij gelukkig.

Minder leuk is dat een km verderop, aan dezelfde straat, mensen het hek van een weiland waarschijnlijk met opzet open hebben gezet, waardoor er vanmorgen 2 paarden op straat liepen. Dit werd gemeld op de dorps/buurtwacht app. Niemand heeft wat gezien helaas....

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 14:22

Wendy schreef:
Minder leuk is dat een km verderop, aan dezelfde straat, mensen het hek van een weiland waarschijnlijk met opzet open hebben gezet, waardoor er vanmorgen 2 paarden op straat liepen. Dit werd gemeld op de dorps/buurtwacht app. Niemand heeft wat gezien helaas....

Om die reden heb ik een hangslot op het hek aan de weg. Dat wil je niet mee maken zulk soort dingen.
Eind vorig jaar is er bij de overburen nog een paard doodgereden op de N weg bij ons.

Cowgirl83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 14:34

Solleke, zo liggen veel weilanden er bij ons in de buurt ook bij. Onze paddock is ook echt een zwembad nu. We hebben ook wel grachtjes gegraven en dat helpt wel iets, maar deze hoeveelheid water is gewoon te veel. Het grondwater staat zo hoog dat de vloer van de stal van onder uit vochtig wordt... En je hebt intussen ook laarzen nodig om door onze tuin te wandelen.
Afgelopen zondag had ik nog eens kunnen longeren, zo leuk om nog eens iets met paardlief te kunnen doen, want momenteel bestaat de paardenhobby amper nog uit iets anders dan eten geven en stallen mesten.

Jadybabe, leuk zo'n tractor! Dat zouden wij op termijn ook nog graag hebben, als de stallen klaar zijn, kunnen we daarvoor beginnen sparen :P .

Abbyblues, leuke foto's!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 14:56

Trekker is idd makkelijk voor vanalles.
Hier ook nog aan het zoeken naar een beetje een betaalbare trekker. Maar ik zoek een iets ander kaliber ;)

Afbeelding
Deze komt wel aardig in aanmerking, maar nog even uitzoeken hoe de staat daadwerkelijk is.
Er moet dan ook nog een voorlader op komen, anders kom ik niet bij m'n hooi ;)

Mocht hier ooit het hek open staan dan weet ik voor 90% zeker dat de buurman het geweest zou zijn, op een of andere manier mogen hun ons niet.

Hoeven doe ik hier zelf ook, meestal maar 1 paard per keer, bij uitzondering 2 maar dan heeft mijn rug het wel weer gehad.
Ooit wil ik een Hoefstal maken, dat is wel lekker als we straks meerdere trekpaarden hebben staan.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 14:59

Spatter wel gaaf dat je waterhindernis nu vol staat. Gebruik je het veel?

Jadybabe mooie tractor en super handig!

Bah Solleke wat een water! Hopelijk blijft het voorlopig droog…

Wendy getver wat een naar bericht. Is het zeker dat het is opgezet? Slot lijkt me geen overbodige luxe, dan is het in ieder geval lastiger. Ik heb ook een slot op mijn hek, ondanks dat ze achter ons huis staan en zo’n 100m van de weg af. Ontstaan door de ongewenste bezoekjes van onze overbuurvrouw maar ik vind het eigenlijk sowieso wel prettig.

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 15:19

Jeetje Solleke, wat ligt er een water bij jou! Bij ons staan er nu ook wel flinke plassen op de wei, maar zo erg als het bij jou is, is het bij ons nog lang niet!

Wendy, wat een naar bericht zeg... Is toch niet te hopen dat je een een of andere gek in de buurt hebt die het leuk vind om hekken van weilanden open te maken... :\

Jadybabe, leuke tractor hoor! En die PalousaBoy wil is inderdaad dan weer een ander kaliber _O-

Hoeven laat ik toch maar over aan mijn hoefsmid. Ik heb er zelf echt totaal geen kaas van gegeten en voorlopig ook even niet de tijd en financiën om dat wel te doen. Daarbij heb ik echt een geweldige hoefsmid, dus ik ben ook niet zo toe aan iets anders ;)