Ik heb ook vliegenmaskers voor mijn paarden, passen goed, maar gebruik ze niet zoveel. Ik vind het lastig dat er iedere keer zand tussen komt als ze gaan rollen. Daardoor gaan ze met het masker tegen de paal of deurpost schuren en dat geeft nog meer hinder dan de vliegen volgens mij.
Momenteel nog geen vliegendekens op, ik twijfel nog, maar vind het zo warm voor ze. Ze hebben nog niet veel overlast, zwiepen wel wat, maar niet extreem.
Mijn dak is geisoleerd, als ik de deuren en luiken mooi dichthou kan ik het er redelijk koel houden. Ben niet zo bang voor de mishandelingen, heb de paarden aan huis staan.
DubbelFun
Geplaatst: 28-06-15 13:56
@fokfanaat: ik wil je niet bang maken, maar er staat me een geval bij van een drachtige Friese merrie die aan huis op stal stond en die toch mishandeld is.
Het is in NL nog nooit eerder 40 graden geweest (23 augustus 1944: 38,6 graden gemeten in Warnsveld), maar als het echt zó warm wordt bind ik ze maar vast onder een boom denk ik. Dan weet ik zeker dat ze in de schaduw blijven staan. Op stal of in de schuiltent is het dan ook niet te harden.
Ik denk dat heel veel verwondingen die als mishandeling te boek gaan dieren zelf iets uitgespookt hebben. Maar dat is een risico dat ik lopen wil, ik slaap aan de kant van de paarden, onze wei. Is niet vanaf de weg. Te benaderen.
lizy29
Geplaatst: 28-06-15 14:16
De warmte zou ik me eerlijk gezegd niet te veel zorgen om maken. Paarden zoeken over het algemeen zelf wel de plekken op die voor hen het meest comfortabel zijn. Zolang je zorgt dat er ruim voldoende water voor ze is en ze zelf kunnen kiezen of ze in de zon of schaduw staan redden ze zich echt wel.
Mijn ervaring is dat ze hitte zon en vliegen veel vervelender vinden dan regen of kou. Bij de wei is wel een schuilstal, maardat is alleen om te schuilen van de zon, in de gewone stal is het wel vrij koel gelukkig
Hier gaan ze zelf wel kijken waar ze staan, met deze temperaturen is dat het grootste deel van de dag onder een boom. Af en toe gaan ze ff een hapje gras halen, of een slok water maar daarna gaan ze weer snel naar de schaduw. Ik denk dat ze savonds wat activer zijn.
Martje80
Geplaatst: 28-06-15 14:44
Op het heetst vd dag is er dus 0,0 schaduw op mijn wei helaas.. Dus of buiten in zo'n of binnen waar het warm is maar schaduw. .kijk het wel ff aan.
Anoniem
Geplaatst: 28-06-15 14:45
Kun je geen windscherm plaatsen? Of zou dat niet voldoende zijn?
Pangaré wordt ook wel Mealy genoemd en geeft idd meelsnuitjes en lichte plekken in lies en oksels tot aan de hele buik toe Idd ook wel ' ezel'kleur genoemd.
Roan's zijn net als Appies toverballetjes en ze is nog steeds jong, dus ze kon nog meer veranderen.
Maar ze blijft genetisch bruin (zwart + agouti) met het Roan en het Mealy als 'toegift'
Martje80
Geplaatst: 28-06-15 20:08
Ik heb ook een panklare meelezel denk ik? Toet is ook bruin op papier met een meel snuit en lichte liezen
Laatst bijgewerkt door Martje80 op 28-06-15 20:11, in het totaal 2 keer bewerkt