[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 08:26

Ja ik denk dat ik zoiets doe, alleen om de voerplekken in het begin. Ben gisteren begonnen met het aanleggen van een smaller pad dwars door de wei. In het midden komt een cirkel van 3,5 meter waar ik een grote paal neer wil zetten waar een hooinet aan kan en aan de andere kant een paar bezems. Maar wat een gedoe nu zeg, grond is keihard en al het zand is zo stoffig dat t niet in de grondboor blijft zitten :+

Afbeelding

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 10:01

Ik wil ons ruwvoer laten analyseren. Ik heb info bij Erofins Agro opgevraagd, de basis analyse is 93 euro, de uitgebreide (incl mineralen/sporen) 160. Toevallig zag ik ook de analyse van Pavo. Veel goedkoper. Ik hoef geen heel uitgebreide analyse maar ik ben wel benieuwd of iemand ervaring heeft met beide en weet waar het verschil precies in zit?

MarjanB

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 10:14

Je kan bij beiden een proefrapport inzien volgens mij zit bij Pavo alleen metertjes waardoor je niet heel exact inzicht hebt. Bij vitalstyle hebben ze dacht ik ook een rapport.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 10:17

Bedoel je geen cijfers maar alleen wat Pavo (waar ik nou niet direct een heel hoge pet van op heb) bedenkt dat het hoog of laag is?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 10:41

Bij Pavo heb je metertjes met hoog en laag
Afbeelding
Bij eurofins de echte waarde
Afbeelding
Vitalbix
Afbeelding

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 13:52

De scan van Pavo wordt gedaan door Eurofins in Wageningen, ik heb laatst voor een baal de uitgebreide scan laten doen en kreeg toen de cijfers en overzichtje zoals in het tweede plaatje hierboven. Weet niet of je het ook met de quickscan krijgt.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 14:32

Dit vind ik ook wel interessant..... Want van je hooi weet je dus na analyse wat erin zit, maar hoe zit het met je gras? Misschien zou dat mijn grasvrees ook wel ontkrachten of juist bevestigen...
Enige is: hoe vaak moet je dat dan herhalen? Gehalten in gras verschillen denk ik wel per dag, per uur, per minuut? Bij wijze van spreken.....

https://www.eurofins-agro.com/nl-nl/versgrascheck

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 14:36

Vers gras zou ik een refractometer voor pakken

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 15:08

MarjanB schreef:
Vers gras zou ik een refractometer voor pakken

Die heb ik liggen..... maar toen zag ik weer zoveel berichten dat dit niet betrouwbaar is, dat ik er maar weer mee gestopt ben...

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 21:08

De quickscan krijg je een overzicht met metertjes, maar bij het vakje waar de meter in staat krijg je wel een range van waarden waar het hooi in scoort. Dus wij hadden hooi met suikergehalte helemaal rechts en dat is <55 g/kg DS, dus minder dan 5,5%.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 08:51

De keuze tussen die 2 is voor mij simpel:

Quickscan als je wil weten of het qua voedingswaarde bij je paard past. Of het suiker gehalt bij je paarden past, of je kunt verwachten dat ze er voldoende energie en bouwstoffen uit kunnen halen. Gewoon of je deze partij wil voeren en of je verwacht iets te moeten bijvoeren.

De uitgebreide analyse zegt voor mij meer iets over je weide op langere termijn. Zijn er vreemde tekorten of overschotten waar je aan wil werken. Dat zou ik alleen doen als het je eigen weide betreft/ je niks bijvoert verder/ je een probleem verwacht.

Wij doen de uitgebreide eens per zoveel jaar. Daarmee monitoren we de staat van het perceel een beetje. Verder alleen de quickscan.

En Pavo hoef je inderdaad niet te wantrouwen. Ze laten deze analyse gewoon doen bij een onafhankelijke partij doen. Ze hebben er alleen voor gezorgd dat de test er uberhaupt kwam zodat meer paardenhouders hun ruwvoer konden laten testen.

Gras meten is een redelijk kansloze activiteit. Dat kan per moment van de dag al zo veel verschillen. Laat staan per week/ maand. Met zaaien, bemesten en beregenen heb je redelijk veel in de hand maar verder....
Daar staat dan weer tegenover dat je af en toe je hoofd ook even uit bokt moet trekken en om je heen moet kijken. Heel veel paarden (verreweg de meeste) doen het helemaal prima op gras. In mijn fysieke omgeving ken ik geen paarden die niet op gras kunnen staan. Hooguit een hele enkele met een graaskorf. Maar die paarden worden echt niet gemicromaneged. Die heftige gevallen kom ik alleen hier tegen. Daarmee zeg ik niet dat het niet bestaat he.

Over de termen voor je verblijf: ik zeg gewoon, ze staan aan huis en staan altijd buiten :+ Dat levert in de sport al genoeg verbaasde blikken op. :Y)

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 16:58

Heyhey, stille meelezer hier :)
Na lang wikken, wegen en twijfelen heb ik besloten toch ook een deel van mijn weide om te toveren in PP, mijn merrie is absoluut niet geschikt voor 24/7 gras :+
Nu heb ik een tekening van hoe de weide nu ingedeeld is en wil eens ''sparren'' hoe anderen het zouden indelen.
Mag ik dat hier doen of kan ik beter een apart topic openen daarvoor? En hoort dat topic dan op Verzorging, Stalling en Weide thuis of nog ergens anders?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 16:59

plaats maar hoor

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 17:02

Oké bedankt!
Komt ie dan:
Afbeelding
Zwart zijn stallen, bovenste op de tekening zou dan aansluiten op de paddock paradise.
Onderste op de 2 grote weilanden voor de veulentjes :D
Groen is mesthoop en hooihok/opslag.
Bruin is zandpaddock voor de stallen.

Zoals je ziet ligt er al een pad om de weilanden heen, die sluiten aan op de bovenste 2 kleinere weilanden, dat zou ik dus als PP willen gebruiken. Maar alleen een pad en 2 stukjes land is saai en geestdodend dus daar moet ik iets mee verzinnen, maar wat..

Pad boven de stal zeg maar waar geen rode lijnen staan is ook nog van ons maar recht van overpad ivm sloot/gracht dus daar kan ik helaas niks mee.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 17:07

Het pad om de grote weilanden heen, alleen pad is saai, hoe breed is dat? Kun je hier ook een voerplek oid in maken zodat het wel leuk wordt om erdoorheen te lopen? Of tussen de 2 weilanden in nog een pad?

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 17:50

Lynn_Nikita schreef:
Het pad om de grote weilanden heen, alleen pad is saai, hoe breed is dat? Kun je hier ook een voerplek oid in maken zodat het wel leuk wordt om erdoorheen te lopen? Of tussen de 2 weilanden in nog een pad?

Dat pad rondom varieert van 2,75m tot 8m ongeveer. Voerpunten kan ik daar wel maken ja.
Tussen de 2 grote weilanden in had ik ook aan gedacht, maar ding is beetje dat ik dan in de knoop kom met de toegang naar de schuilstal voor de veulens die op de grote weilanden staan.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 18:17

en tussen die weilanden een breder "doodlopend pad met op het eind een rotonde of breder stukje?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 19:46

En zo paden er door? Op de 'rotonde' kun je dan bomen of hoge struiken zetten voor schaduw en luwte.

Afbeelding

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 20:33

Probleem is dan dat de veulens niet meer bij hun stal kunnen komen..

Evt doodlopend kan wel alhoewel ik dat spannend vind met elkaar klem zetten, maar mss indd iets van rotonde of zoiets

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 20:45

Ik dacht te begrijpen dat de veulens in de onderste landjes met stal staan.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 21:02

Heb je de veulens in beide weides tegelijk of steeds in één? Anders zou je de tekening van Malenka kunnen gebruiken, maar dan bij veulens in linker wei het linker gele pad afsluiten voor de anderen, en bij veulens in de rechter wei sluit je het rechter pad voor de veulens.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 21:09

Ik zou alleen doodlopend doen als je aan het einde een soort roundpen kan maken. Dan kunnen ze toch altijd weg. En een breed pad er naartoe.

Het regent. Heel de dag al buien *\%/*

En kijk dan <3
Afbeelding

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 21:57

Afbeelding
Afbeelding

Is het zo duidelijker :D tekenen is niet mijn sterkste kant, zou evt wel een pad kunnen maken dat ik inderdaad links en rechts kan afsluiten. Moet alleen ff goed opletten dat er dan voldoende stroom op blijft staan

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 09:01

Zo saai is dat pad rondom niet denk ik. Als er op verschillende punten wat te halen valt. Eten, wilgentakken, water etc. En daarnaast er nog paarden in de tussengelegen wei staan. Wind/ schaduw helpt ok altijd.
Wat wel nog helpt zonder je weides moeilijk toegankelijk te maken: het zicht belemmeren. Ergens een schutting of haag planten waar ze niet overheen kunnen kijken maakt ook nieuwsgierig.
Ik heb helemaal geen PP maar hier lopen ze aan huis veel (meer dan normaal tenminste) omdat de paddock in een L rondom een schuur ligt. Ze moeten ze ene kant op om mij in de gaten te houden en de andere kant op om de weg te kunnen zien. Het hooi eten ze dan tussen 3 muren dus als er geluid is moeten ze daar weer tussenuit om te gaan kijken.

Ik heb alvast een winter-voorbereidings-klusje gedaan: het (witte)zand los trekken met een cultivator. Het vergt wat finesse want onze tractor wil zich ingraven met dat ding erachter maar ik ben weer goed geslaagd. Je kunt in ieder geval zien waar ik het voor doe want er komen soms echt klompen verdicht zand boven. Met allemaal verschillende gekleurde laagjes. Nu mooi drogen en uit elkaar vallen en dan heb ik er van de winter hopelijk weer plezier van.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 09:57

Oh dat is een dankbaar werkje voor straks inderdaad. Ga je het voor de echte regen nog een keer doen of is dit genoeg?

Omdat we nog geen composthopen kunnen maken (we gaan steenschotten plaatsen voor diverse hopen), hebben we voor nu bakken gekocht. 1600 liter totaal. Kan ik in ieder geval de huidige mesthoop gaan composteren. Laat het zwarte goud maar komen *\o/*
Afbeelding