Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 16:23

Azmay schreef:
De koeien blijven er op staan.
De boer vroeg of het mocht, en ik wil hem heeel graag te vriend houden :+
Hij komt onze mesthoop legen als we die gemaakt hebben, doet dadelijk als de koeien het gras kort hebben het weideonderhoud (onkruid weg enz) en doet even een goed woordje bij de eigenaren van de weide of we iets permanenters kunnen regelen.
Als de wei weer een beetje bij is gekomen kunnen de paarden het hele stuk ineens hebben.
Niet super ideaal maar ik kan er wel mee leven :Y)

+:)+ Duidelijk... in overleg alles mogelijk en hopelijk kun je iets permaneters regelen ja.Toch wel fijner.

Caily

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-16 16:37

Hier vanochtend een koppeling van de waterleiding gesprongen in de stal. Zadel hing er precies onder. Een natte bende. Gelukkig uit de lucht weinig gevallen nog, al kwam er nu wel wat aan. Ga de dames denk ik paddock arrest geven, de wei is zo kaal. Zak mest erover en groeien maar!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 17:01

Taar_tje schreef:
Ik heb sinds half mei ecorasters (grasroosters/paddockplaten) in een deel van het land laten leggen, ca. 190 m2, in de vorm van een track door het land. Ik zal snel foto's plaatsen. De rasters komen van Bos Rubber. Ik zit op veengrond. De loonwerker heeft de bovenste laag van het gras gefreesd en afgegraven, toen wegendoek neergelegd (ruim, bij de randen terug naar binnen geslagen), flinke laag zand, ecorasters erop, en opgevuld met mengstel van gefreesde grasmat en zand. Ik heb het zelf nog bijgezaaid. Sinds die tijd lopen de paarden (zwaargewicht KWPN merrie en minishet) vanuit de paddock over een deel van de roosters naar het weiland, en ook met al die regen hield het zich goed. Het overige deel is nu gesloten, zodat het een beetje groen kan worden. Daar mogen ze in het najaar op, als de wei te nat wordt. Pb maar voor meer info, of als je een keer wil komen kijken.

Dank je, ik heb meteen een offerte gevraagd en gekregen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 17:02

Azmay schreef:
Die roosters lijken me ideaal, maar ook behoorlijk onbetaalbaar om door de hele paddock te leggen..

Dat klopt, je moet het strategisch neerleggen. Rondom je stal, of een looppad, bepaalde doorgangen enzo.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 17:39

Buitje was pittig hier... hopelijk zakt het snel weg. Blij met tapijt in de paddock :D

Afbeelding

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 17:46

Ik heb wel ervaring met kunststof roosters in een hit actief. Vind het op zich wel goed werken, maar idd niet de hele oppervlakte, zorgen dat het goed recht gelegd wordt (in die hit stallen staken nog wel eens puntjes omhoog), en zorgen dat er een goede laag zand op ligt. Bij te weinig zand heb je sneller wondjes en gaan de mestballen in de gaatjes zitten. Zie ze er dan nog maar eens uit te krijgen...

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 20:31

Wat een bui tinky. Maar was wel weer welkom!

Wo ochtend 10 kuub paddock zand gestort gekregen. Vandaag begin gemaakt met spitten....lekker ff met de Hand 10 kuub zand verspitten. Lijk wel gek haha.
Ach als het klaar is heb ik weer eer van mn werk. Geen ondergelopen track meer. Althans dat hoop ik...moet naar de andere kant vd track. Daar kan geen vrachtauto komen. Dat ging hier nèt aan deze kant.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 20:44

Goed bezig Karev! Dat wordt nog wel even flink zweten :D

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 21:10

Nou zeg dat! Strak en afgetraind straks hihi

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 21:39

Ik had uitgerekend dat ik 80 kuub nodig heb, maar 10 kuub ziet er zo bij jou ook al uit als heel veel :')

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 22:10

Het was ook meer als ik had verwacht eigenlijk. Maar liever iets te veel. Raak het wel kwijt.

Wij hadden met aanleg ook 100 kuub. In de loop der jaren verstuift en verloopt er wat. Mijn lange zijde waren altijd een nat en daar was best wat zand weg. Dus nu een goede opvul beurt en kunnen we weer 5 jaar verder hihi

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-16 23:27

Wat kost zoiets dan als ik vragen mag? En aan hoeveel m2 moet ik dan denken?

Met roosters in de paddock heb ik geen ervaring. Verzakt dat niet? Gezien mijn beton- en grondtegels al doorveren.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 23:44

Hier is zand volgens mij 12,50 per kuub. Dus dat valt wel mee, vind ik. De roosters blijven wel liggen. Maar ik heb ze nog maar een jaar. Dus weet niet hoe dat over 5 jaar is. Met zand ophogen heb ik vorig jaar gedaan. Ook 10 kuub. Veel spijt van gehad. De blubber werd alleen maar erger. Het water bleef op de onderlaag liggen en het zand werd dus modder. Vandaar dat ik de roosters erin heb gegooid. Na een flinke regenperiode ging het vriezen. Mijn Belg met knieblessure en gebroken hoefkraakbeen kon echt niet meer lopen. Nu is er dus een pad die wel vlak blijft.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 08:31

10 euro per kuub was het caily

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 08:42

karev schreef:

Wat voor zand heb je dan? Ik zou nu 15 euro betalen voor "paddockzand".

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 09:13

karev pittig klusje maar dan heb je ook wel eer van je werk.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 11:15

Lekker klusje! Zit er veel verschil in paddock zand en straat zand dan? Wij hebben van de week een vrachtwagen straatzand laten komen en dat was 7,50 per kuub.

Jeetje ik heb 2 zebra vliegendekens besteld. 1 ervan is nu al 2 keer niet goed geleverd. De eerste keer zat er geen juiste bevestiging aan 1 van de buiksingels en deze nieuwe heeft 1 buiksingel die veel te kort is... en de deken die wel goed was geleverd ligt voor geen meter. Na 10 minuten ligt hij helemaal scheef. Op dag 1 was hij dus al stuk omdat ze er op ging staan. 1,5 uur zitten naaien... ik koop ook eens dekens. Grrrr

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 11:18

En met dat straatzand ben je ook gewoon tevreden?
Ik wil vooral niet te los zand merk ik wel, dat lijkt me echt heel onhandig.
Helaas heb ik er niet veel verstand van, maar ik wil ook niet het dubbele betalen als het niet nodig is natuurlijk :+

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 11:42

Het straatzand is ook om er bestrating op te leggen... hoe dat is als het los ligt? Geen idee.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 11:47

Serieus klusje Karev! Veel succes.

Gisteren na de training wat zonder bit aan het spelen geweest. Hier filmpje van een klein stopje.
https://youtu.be/gjzTnBLz9KY
Ben nog altijd zo blij op de stalling. <3

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 11:52

Ziet er stoer uit, Kirr!

Gaan we zondag met vakantie, wordt mijn man doodziek... ;( Ik hoop maar dat het los loopt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 12:15

Sure_lee schreef:
Het straatzand is ook om er bestrating op te leggen... hoe dat is als het los ligt? Geen idee.

Straatzand is veel fijner heb ik weleens begrepen.

Bij ons werd door de loonwerker zwaar afgeraden om alleen maar zand in de paddock te gooien. Het zou altijd een natte bende blijven. Dus toen maar flinke drainage erin en mijn paddock is zelfs na 60 mm regen op één dag binnen een uur weer droog. Zoooo blij dat ik dat advies heb gevolgd. Bij ons ligt er trouwens stierenzand in de paddock. Is erg grove korrel.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 12:52

Kirr gaaf filmpje!

Bij mij is toendertijd ook behoorlijk grof zand gestoord, geen idee wat dat voor naam had maar na 18 jaar is het nog steeds een fijne bak om in te rijden en er lopen ook al 18 jaar de hele dag paarden in(te scheiten).
Maar mijn ondergrond is ook zand (gelig)

Net weer lekker getraind met Blue, galop gaat steeds beter en de wissels beginnen te komen.
Zweepje er bij om op het juiste moment net even het binnenachterbeen een zetje te geven , werkt super.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 13:25

Azmay schreef:
karev schreef:

Wat voor zand heb je dan? Ik zou nu 15 euro betalen voor "paddockzand".

Weet ik veel haha. Gewoon geel zand. Was het vorige ook. Als ik het zo bekijk is dit woudzand. Vorige is gewoon vulzand. Maar het maakt mij verder niet uit wat voor zand het is. Ik rij er niet in. Tis puur voor de winter dat het niet glad is.

we hebben de trekker van de buurman geleend, althans toen Thomas en ik er vanmorgen Kwamen om vol frisse moed te gaan spitten Had mijn pa de trekker al gehaald. Die kon het niet aanzien dat ik gister mij in het zweet stond te werken hihi.

wel lief, maar Had het liever met de hand gedaan. Nu heeft de trekker gaten gemaakt met de wielen, en pa is ook niet de ervaren chauffeur dus draad opgerekt en kuilen gegraven met de voorlader...Ach nou ja ik zeg maar niks, de bedoeling was goed.. :o

Mijn paddock is toch zelf geknutseld en gewoon geel zand op zwart zand gestort. Zonder doek eronder oid. De ondergrond ligt vol puin van 2 oude kippenren dus dat is mijn drainage. Werkt prima. En dit nieuwe zand moet ook eerst inklinken. Maar kan nu wel al zien dat het minder fijn is als het andere zand.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 17:01

Straatzand wordt idd snel papperig, het mooiste zou zijn is zeezand voor je paddock of rijbaan wanneer zeezand nat wordt krijg je een mooi harde laag wat niet papperig wordt. Heb jaren een rijbak van an zeezand gehad was echt ideaal.