het paarden aan huis topic deel 9

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

boemel

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 19:06

Gisteren zijn de paarden hier ontwormd en vandaag had Mirtje overduidelijk een heel slecht humeur.
Mijn vriend had vandaag les van de gedragstrainer en dat ging best oké, maar haar lontje was kort en bleef kort.
Net stond ze op stal boos in de tralies te bijten en dat heeft ze al tijden niet gedaan.

Omdat het ontwormen gewoon relaxed gegaan is, denk ik dat ze oprecht last heeft van de wormenkuur.
Omdat ze ondanks al het werk wat inmiddels verzet is en het feit dat ze ervoor kiest om bij ons in de buurt te zijn, maar toch heel prikkelbaar blijft, vermoed ik maagproblemen. En aangezien alle paardendrogist achtige middelen inmiddels al wel geprobeerd zijn, ga ik maandag toch de kliniek maar eens bellen voor andere medicatie.
Ze fleemt ook regelmatig en is gevoelig op haar borstbeen.
Gezien alle stress zou een maagzweer logisch zijn.

Het is vandaag inderdaad geen aangenaam weer. Koud, wind en regen. Bah

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 19:14

Kan ook horzellave zijn? Als die met ontwormen los komen? Wel sneu in elk geval

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 19:18

Zou ik ze dan niet in de mest hebben moeten zien?
Ik zag namelijk niets.
Ze is gisteravond ontwormd.

Ja, t is ook echt sneu. Helemaal omdat ze vandaag zo uit haar doen is vergeleken met gisteren.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 19:32

Gisteravond is nog wel erg vroeg, kan tot 48 later pas zichtbaar worden.

Net met voeren mijn nieuwe stroomapparaatjes opgehangen en getest. Het bliepertje geeft een mooie lichtshow die ook overdag met licht goed zichtbaar is en mijn stroomtester kan tot 6000 en hij deed het tot 6000 in volle overtuiging, dus wieweet staat er zelfs nog meer op }>

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 19:37

Klinkt goed Dubbelfun, beter dan zelf met de vingers testen :D

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 19:39

Ideaal DF!

Amy had toen horzel laven en dat duurde wel 3 maanden :oo en 3 keer ontwormen. Dacht elke keer dat t klaar was en weer vond ik ze -O- maar duurde elke keer wel ff na ontwormen weet ik nog dat ik ze vond

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 19:40

Het geeft me wel een goed gevoel, hopelijk voelt een evt wolf het ook goed }>

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 19:41

Ah, dan ga ik morgen even goed kijken.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 19:41

Handig DF! Welke heb je?

Sneu voor Mirtje.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 19:44

Wat sneu toch dat Mirtje met zoiets simpels meteen weer stappen terug zet. Wat verdrietig om steeds te ervaren.

Df goed bezig. En klinkt handig.

Joyce welkom in het topic.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 20:01

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 20:04

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 20:12

Meestal komt het hier na ongeveer 24 uur eruit. Kan na de eerste spuit tot 2 weken door blijven gaan qua werking. Mocht er dan nog steeds wat uitkomen is het goed om met de DA te overleggen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 20:18

Ik heb me laten vertellen dat áls je wormen aantreft dat je precies na 3 weken weer moet ontwormen omdat dan de eitjes zijn uitgekomen die met de eerste ontworming niet zijn aangetast.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 20:37

Ik heb ook een tester gekocht maar manlief zei dat hij niets zag, zelf nog niet geprobeerd. We weten wel dat er stroom op staat ;)

Vanmiddag wel wat zon maar blijvende wind, pas rond 16u was het wat minder.

De pony’s hadden rond 13u hun gekke 5 minuten, racen achter elkaar aan! De track en poel zijn dan wel lekker uitnodigend om te crossen, siegene die het dat het minst uit zichzelf doet heeft wel de beste conditie en is het snelst.. die blijft er dan in hangen terwijl de andere 2 op apen gapen liggen _O-

Heb de ruin gelongeerd en met alle pony’s wat gewandeld. Morgen dagje bekappen, lesgeven en puppy kijken.

Afbeelding
Afbeelding

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 20:48

Wel. Bijgelezen maar ook weer vergeten.
Hopelijk valt het mee met Mirtje Boemel.
Lekker Marit, wandelen. Hier heeft de shet ook vaak van die momenten.

Ik had vanmorgen les en er zitten echt fijne stukken bij maar ook stukken die het totaal niet zijn. Nouja, volgende keer weer beter. Vanmiddag leuke lunch gehad met vriendin en nu moe.
Morgenochtend mag ik bij de jury schrijven voor de pony kampioenschappen, dus ook weer druk programma.

kojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 22:52

Belker schreef:
Wel. Bijgelezen maar ook weer vergeten.
Hopelijk valt het mee met Mirtje Boemel.
Lekker Marit, wandelen. Hier heeft de shet ook vaak van die momenten.

Ik had vanmorgen les en er zitten echt fijne stukken bij maar ook stukken die het totaal niet zijn. Nouja, volgende keer weer beter. Vanmiddag leuke lunch gehad met vriendin en nu moe.
Morgenochtend mag ik bij de jury schrijven voor de pony kampioenschappen, dus ook weer druk programma.

Veel plezier morgen

kojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 22:53

MaritB schreef:
Ik heb ook een tester gekocht maar manlief zei dat hij niets zag, zelf nog niet geprobeerd. We weten wel dat er stroom op staat ;)

Vanmiddag wel wat zon maar blijvende wind, pas rond 16u was het wat minder.

De pony’s hadden rond 13u hun gekke 5 minuten, racen achter elkaar aan! De track en poel zijn dan wel lekker uitnodigend om te crossen, siegene die het dat het minst uit zichzelf doet heeft wel de beste conditie en is het snelst.. die blijft er dan in hangen terwijl de andere 2 op apen gapen liggen _O-

Heb de ruin gelongeerd en met alle pony’s wat gewandeld. Morgen dagje bekappen, lesgeven en puppy kijken.

[ [url=m/RkTAf4.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Ei8s3o.jpg]Afbeelding[/url] ]

Heerlijk dat ze zo hun ei kwijt kunnen.

kojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 22:55

Onze jonge hengst had ineens bloedwormen. Na het ontwormen kwam er een larf uit. De bloedwormen bleven dus nog een keer ontwormd. Nu zat ik gisteren even naar z’n stront te kijken en zag ik er weer eentje. Heb de dierenarts maar even geappt… heb nog nooit meegemaakt dat er na de tweede keer ontwormen nog levende in de stront zaten.

Afbeelding
Afbeelding

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 23:44

Ieuwwww...

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 04:38

Beide zijn echt hardnekkig, bloedworm wel eens gehoord dat mensen 3 keer achter elkaar moesten ontwormen voor ze er af waren. Hier met die larven ook, net of ze maar bleven komen. Soms wel 6 per hoopje mest. Zo vies!

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 07:37

Handig, bedankt DF. Heb er nu een die je in de grond moet steken en dat is soms tobben als je het erf wil controleren (emmertje nat zand mee).

Veel plezier op kampioenschappen Belker.

Jakkes Kojack, balen dat ze nu weer zichtbaar zijn. Maar voordeel is wel dat je het nu weet…..
Ik heb het ook vroeger x gehad en moest toen 5 dagen achter elkaar met een of ander vloeibaar goedje ontwormen.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 08:20

Jakkes, ik ben nog niet over het spoelwormen trauma heen. Zo smerig allemaal.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 09:54

Bloedwormen :brr: heb toendertijd bij een besmetting drie x moeten ontwormen eer ik er vanaf was!

Sowieso meerdere malen behandelen, want ingekapselde eitjes komen uit wanneer de volwassen wormen in je paard doodgaan door het ontwormingsmiddel (die krijgen een signaaltje dat er terug plek is in je paard, zeg maar)

Heb een tijdje een klein welshje van een vriendin gehuisvest en die had zo'n last van horzellarven! Nog nooit meegemaakt. Daar heb ik nog trauma's van %)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 10:23

Sommige wormen zouden ook resistent zijn geworden tegen bepaalde middelen, dus vandaar misschien dat een infectie langer aanhoudt.
Verder is er een stroming DA's die zeggen dat een paard niet schoon hoeft te zijn, maar dat het aantal niet boven een bepaalde grens mag komen en je dus alleen mag ontwormen na een wormtest door hem. Nu hoor ik té vaak dat een DA zegt dat er niet ontwormd hoeft te worden en vervolgens geeft het paard een explosie aan wormen te zien.
Dus ik ontworm meestal eens per jaar en -afkloppen- dat blijkt afdoende. Wel moet ik er bij vermelden dat mijn paarden zelden op het gras komen, ik geen mest van de paarden over mijn wei gooi én ik ze nooit met vreemde paarden laat neuzen. Sta je ergens in pension dan ligt de situatie natuurlijk heel anders.