Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Caily schreef:Er kwam gisteren op mijn Facebook een foto voorbij van een stal hier in de omgeving die ook een paddock paradise hebben aangelegd. Of nou ja. Hun zwart zand paddock heeft een poel en een heuvel. That's it. Er zijn 2 voerplekken op 12 paarden. Echt hoor, schiet mij maar lek. Al klopt het heel letterlijk wel natuurlijk, paradise in een paddock. Zolang er geen regen valt...
MarjanB schreef:Geen eikels uit de bomen gevallen? T is namelijk te toevallig dat ze beide tegelijk zandkoliek zouden hebben
Caily schreef:Bedoelde eigenlijk meer dat de paarden nu wellicht wat verzwakt zijn, dus dat ze juist nu op t gras zetten wel dapper vind, hihi. Maar meer hooi een meer bewegen klinkt hoe dan ook als een goed plan!
Caily schreef:Mijn paarden drinken rond de 250 liter per dag momenteel. Dus een half ibc vat zou hier met 2 dagen leeg zijn. En leeg is die zeker wel goed schoon te maken. Voordeel van ibc vat is wel dat het wit is, dat trekt minder snel vies aan dan zwart. Ik heb zelf 90 liter speciekuipen. Maar zou bij opnieuw aanschaffen voor een ander materiaal gaan, wijnvaten oid, ivm de week makers.
Er kwam gisteren op mijn Facebook een foto voorbij van een stal hier in de omgeving die ook een paddock paradise hebben aangelegd. Of nou ja. Hun zwart zand paddock heeft een poel en een heuvel. That's it. Er zijn 2 voerplekken op 12 paarden. Echt hoor, schiet mij maar lek. Al klopt het heel letterlijk wel natuurlijk, paradise in een paddock. Zolang er geen regen valt...
RianneH schreef:Is er een vaste definitie voor een Paddock Paradise? Hier in de buurt ook eentje zoals hierboven beschreven, daar knapt men hopelijk wel op af bij bezichtigen, al is het wel zonde tijd..
En schrikken Ninx! Ervaring met de stress die één koliekgevoelig paard geeft, laat staan twee die elkaar afwisselen. Hopelijk helpt het gras wat en blijft het nu rustig.
Citaat:Het ontwerp richt zich op de aanleg van een systeem van paden en open plekken (de track) waarbinnen de dieren hun eigen sporen gaan of kunnen trekken. De sporen die ze maken leiden van de ene activiteitscel naar de andere. Een Paddock Paradise is dus eigenlijk een simulatie van de natuurlijke leefomgeving van het paard.
Malenka schreef:Ja er is een vaste definitie voor. En dat is paddocks verbonden door een track van verschillende breedtes met hoogteverschillen, een poel, diverse ondergronden en voer verdeeld langs het pad zodat de paarden moeten 'grazen'. De meeste 'paddock paradises' in Nederland voldoen dus niet aan die definitie. Dat maakt ze niet perse slecht maar het is geen paddock paradise.
Ir111 schreef:Al die definities... wie bepaald zoiets he?
Wij gaan voorlopig (nooit denken we eigenlijk) geen poel aanleggen. Het lijkt me vooral veel gedoe om het water zuiver te houden voor de paarden. Hier zit veel ijzer in het water dus ik wil liever niet dat ze grondwater drinken. Een wadi lijkt me ook niet wat, droog in de zomer als je water wilt hebben en in de winter als het nat is heb je wel water.
Voor de mensen met poel; hoe houden jullie dat netjes? Ik ken het topic van dat meisje die haar poel steeds leeg en vol pompt. Vast heel effectief maar dat wil ik dus niet.
Volgend jaar willen we wel een bult aanleggen.
Daihyo schreef:Ik noem mijn stuk equihabitat omdat er naast een tracksysteem ook ruimte is voor biodiversideit en we aan natuurlijk weidebeheer gaan doen. Composteren van eigen mest enzo. Maar een poel zal hier ook nooit komen, om de reden die Ir111 al noemt. Plus dat wij hier met archeologisch aangewezen grond zitten en niet dieper mogen graven dan 30cm zonder gedoe. En zand is dus ook een probleem. Wij zitten hier nu ook op zwart zand. Geen idee nog wat dat in de winter gaat doen. We hebben een hoger gelegen deel wat we af kunnen sluiten, mocht het lagere deel te nat worden. En we gaan nog een deel verharden, dat kan wel.
Geef het beestje een naampje. Het idee is volgens mij dag je door middel van een tracksysteem, verschillende ondergronden en op diverse plekken hooi, je het natuurlijk bewegingssysteem nabootst. En wat je er verder bij kan maken is verrijking, maar niet per sé de basis. Dat is die track met hooiplaatsen.
Maar wat Robijntjah zegt: ieder paard dat niet meer teveel op stal staat is winst. Wat dat betreft gaan we langzaam vooruit in de paardenwereld.
MarjanB schreef:Wij hebben alleen nog een track en ja met zwart zand.. echter ligt een groot deel hoog en heb ik op die hoge stukken vanaf december nog geen modder gehad (zolang staan de paarden er nu) wil wel extra paden maken nog voor de herfst want het lage deel van de track was dit jaar onder gelopen toen het zo nat was. Dus wil dat deel in natte tijden af kunnen sluiten. Gezien het bestemmingsplan (archeologische waarde) mag ik hier zonder vergunning geen zand aanbrengen, afgraven oid. Dus tja niet iedereen mag en kan zomaar alles..
Toch ben ik erg blij en de paarden ook
[ [url=m/31RumK.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/uBKf2V.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/oFftY9.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/bfo6pV.jpg]Afbeelding[/url] ]