Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje_M

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 16:00

Hier in zuid-oost valt iedere dag wel iets, maar ben er nog niet uit of dat genoeg zoden aan de dijk zet. Gras is wel weer groen.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 17:12

Ja grappig en je zit hemelsbreed 25 hier vandaan of zo :)
Net waar de bui valt dus...en dat is niet hier :+

Al geeft hij nu aan dat het om 6 uur gaat regenen, nou kom maar op :)

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 17:39

leuk uitziende varkentjes :j

peppy toch losgebroken :D hoop dat hij er geen gewoonte van gaat maken. Klinkt wel alsof hij al iets gezelliger wordt.

ik ben ook wel benieuwd naar het wijnvat :D ik heb nog een cementkuipje met het idee van 'dat komt wel een keer'. Idem voor het hooi, dat ligt nu nog op de grond en wordt dus een grote zooi, maar ik ben er nog niet over uit hoe ik het wel wil :+ ik heb liever niet dat ze alleen maar uit een hangend hooinet eten; een hooibak zou kunnen, maar moet wel zwaar genoeg zijn dat shettie hem niet om kan gooien, en laag genoeg dat hij er goed bij kan. Dan heb ik ook nog estetische eisen, want zo'n plastic pallet vind ik niet mooi om tegenaan te kijken :')
verder heb ik natuurlijk een dikke shetlander en een schrale kwpner, dus dat is qua combi om te voeren ook niet helemaal ideaal. Voor de shetlander zou een net niet verkeerd zijn, maar ben bang dat hij er met zijn pootjes in blijft hangen; die hele fijnmazige gaan waarschijnlijk wel goed, maar krijgt de kwpn'er dan nog genoeg binnen? ik denk er nog even over na :+

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 19:11

@Jade, mijn mini shet blijft niet in het net hangen.
Volgens mij heb ik de 3x3 mazen.
Ik heb ze er overigens ook nog nooit naar zien maaien oid.

Hier ook verschillende voerbehoeftes. Lastig!
De merrie en de shet zijn te dik maar die jagen constant de ruin weg en die heeft het nou net het hardst nodig :Y)

De ruin is vandaag weer 3x uitgebroken met longeren >;) hij rent dan echt met zulke kracht weg dat ik hem gewoon echt niet kan houden.
Nu heeft hij als het ware 'gewonnen' en daar baal ik van.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 19:14

Kun je geen klein stukje afzetten met schrikpaaltjes? Dat maakt vaak wel uit en kun je het meestal wel mee doorbreken.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 19:22

Geen regen? Hier alleen gisteren al 3x nat geregend. Elke keer als ik de wei in ging om onkruid te trekken dan ging het regenen.
Zaterdag ook een paar flinke buien gehad. Lekker voor de hoefjes en het gras :D.

Een wijnvat als drinkensbak, volgens mij is dat heel mooi! Ik ben benieuwd naar de foto :D.

Karin, waarmee longeer je? Mijn merrie brak vroeger ook uit. Kaptoom scheurde rot af. Daarna met halstertouw probeerde ze het nog een keer. Ik had handschoenen aan. Mijn schouder lag half uit de kom ongeveer, maar ze heeft het nooit meer gedaan! Rotstreken zijn dat.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 19:41

En hier is de voorspelde regen alweer weg, trekt onderlangs.....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 20:00

@karin: waardeloos is dat. Hoofstel met bitstukje aan de ringen een optie ??

Net een rondje achterlangs gereden (na 3 weken). Boon was braaf en Peppy vond zijn hooi belangrijker dan ongein uithalen. Een hinnikje en een drafje af en toe vind ik heel acceptabel :)

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 22:09

_Penotti schreef:
En hier is de voorspelde regen alweer weg, trekt onderlangs.....

Same here... kwam bovenlangs en onderlangs maar niet langs hier....

Totale hoeveelheid regen vandaag komt hierdoor uit op 0 :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 22:30

Misschien morgen meer geluk...

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 23:01

Haha, dan zouden de weersvoorspellingen hier moeten veranderen want het blijft droog volgens het weerbericht.

Wel vandaag fijn gereden met de paarden. En het volgende stalverbeteringsproject bedacht. Ik gebruik een tuinafval verzamelzak voor de weekvoorraad stro in de stal en die is aan vervanging toe. Er staan hier nog een aantal kapotte pallets waarvan ik het hout ga herbruiken voor een bak waar het stro in kan.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 07:40

Hier amper of geen regen gehad laatste dagen, alles is nog kurkdroog.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 09:02

Als je op BR kijkt dat komt er wel iets aan, maar of daar in het oosten iets van te merken gaat zijn ... ???

@marloes: ik heb in het verleden ook wel pallets voor projectjes gebruikt, maar vind het waardeloos hout; het is moeilijk netjes los te krijgen, splintert als een gek en breekt snel. Of je moet de betere hardhouten pallets hebben, maar dat zijn de zgn EUR-pallets en dat zijn vaak statiegeld pallets.
Een 2e ding om in de gaten te houden is dat pallets vaak gebruikt worden voor chemicaliën e.d.
Aan de code op een pallet kun je zien hoe het hout is behandeld:
[HT] = Heat treatment / hitte behandeling.
[MB] = Methyl Bromide / dit is giftig, gebruik deze pallets niet.
[DB] = Debarked / zonder boombast.
[KD] = Kiln Dried. / gedroogd in een oven.

typo...
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 25-08-20 09:08, in het totaal 1 keer bewerkt

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 09:05

Geloof dat het EUR pallets zijn die niet meer terug konden of kapot waren. Dat splinteren dacht ik ook maar dat valt met deze pallets mee. Gelukkig ook niet bedoeld om uit te eten en ze blijven buiten het bereiknvam de paarden. Is echt bedoeld als opslag.

Buienalarm zegt dat er een wolk regen aankomt, ik ben benieuwd!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 09:18

_Penotti schreef:
Ja grappig en je zit hemelsbreed 25 hier vandaan of zo :)
Net waar de bui valt dus...en dat is niet hier :+

Al geeft hij nu aan dat het om 6 uur gaat regenen, nou kom maar op :)

Hier viel dan gister weer niks :') Vandaag zou het wel los gaan geloof ik, maar ik zit nu in Venlo dus kan het niet zien haha

@Jade zou je niet voor de KWPNer een hogere bak oid er bij kunnen zetten waar de shet niet bij kan?

Ik heb sinds afgelopen weekeind een trailer. Zo blij mee! Eindelijk gewoon flexibel zijn. Meteen ook met de kleine op pad geweest. De stang kan verzet worden op maatje pony (zowel voor als achter), Jonique liep er ook super braaf op, ZO fijn dit

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 09:22

Dan ben je een kwartiertje van mij af Maartje :+

Mooie trailer hoor!

Wij krijgen eind van de maand 2 pensionklanten erbij. Erg leuk maar wel weer wat werk vooraf, zin in!

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 09:40

Gefeliciteerd met je trailer. Echt heel fijn ja lekker gaan en staan waar je wilt.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 09:44

maartje effe een kleine tip, pas vastzetten als de klep omhoog is, er zijn nare ongelukkigen gebeurd met dieren die de stang eruit wippen en dan aan het touw hangen met de achterbenen naast de klep.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 10:12

fokfanaat schreef:
maartje effe een kleine tip, pas vastzetten als de klep omhoog is, er zijn nare ongelukkigen gebeurd met dieren die de stang eruit wippen en dan aan het touw hangen met de achterbenen naast de klep.

Yep, hier meegemaakt.. alleen dan andersom: paard nog niet losgemaakt voor, maar wel een ijverig persoon achter de trailer die de klep al naar beneden had. Dikke Fries had zo die stang eruit, alles verrot getrokken en toen liep ie los, langs een drukke weg... :7

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 10:19

Mooie trailer!

Thanks allen voor de tips met longeren. Het is nu 2x gebeurd terwijl ik gewoon aan een simpel halstertje longeerde.
Ga vanavond met hoofdstel proberen en misschien toch de bak half afzetten oid.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 10:40

Thx voor de tip, niet over nagedacht.
Ik wil straks gaan oefenen alleen te laden, daar ook nog tips voor O:)

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 11:07

Maartje, ik gooi gewoon het touwtje over de rug en ze gaan erop. Maar goed ik denk niet dat dat helpt. Maar een van mijn paarden die ik toen kreeg liep niet bepaald in zijn eentje de trailer op en doet dat nu wel. Maar daar heb ik nog een tijdlang de hulp gehad van iemand die eventueel een hand op de kont kon leggen ter ondersteuning. In het begin liep ik gewoon mee op de trailer, deed het touw om de stang geslagen zodat hij het idee had dat ie vast stond terwijl hij dat niet stond en liep toen naar achteren om de stang vast te maken. Na een paar maanden had ik helemaal geen assistentie meer nodig. Nu blijft hij nog weleens met zijn voorbenen op de klep staan maar dan stuur ik hem richting zijn plaats en dan gaat hij rustig verder. Soms vraagt er wel eens iemand dan moet ik helpen en dan zeg ik vooral nee, dat is gewoon een trekje van mijn paard.

Voor de rest en dit bedoel ik serieus, als je je paard niet vast mag hebben staan als je de klep open doet hoe kan je dan twee paarden tegelijk vervoeren? Ik heb maar een paar handen en ga eigenlijk altijd alleen en de paarden gaan er om en om af. Die van mij blijven gewoon rustig staan als de klep open is maar de stang erachter zit. Ze komen pas naar achteren als ik ze het vraag (en ik sta schuinachter ze want ik moet de stang losmaken). En dan nog moet ik ze vaak duidelijk vragen om te komen want even snel wat hooi eten nog is veel leuker dan eruit komen. En ik krijg altijd complimenten dat mijn paarden zo netjes op de trailer staan/laden etc. van mensen die er echt wel verstand van hebben dus ik heb niet het idee dat ik iets fout doe.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 11:29

Vind ik wel een goede vraag Marloes, dan kun je er inderdaad nooit 2 op zetten. Ik heb nog niet heel vaak een paard geladen maar kan me niet herinneren het ooit anders gedaan te hebben dan zo, maar ik sta altijd open om te leren :D
Voor het alleen laden oefenen had ik ongeveer hetzelfde bedacht als jij, maar dan met de longeerlijn: mee er op lopen, lijn om de stang maar die dan dus zelf wel vasthouden en naar achter lopen om daar de stang vast te maken. Denk met name met Elevada dat dat wel fijner is :=

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 12:01

Maartje_M schreef:
Vind ik wel een goede vraag Marloes, dan kun je er inderdaad nooit 2 op zetten. Ik heb nog niet heel vaak een paard geladen maar kan me niet herinneren het ooit anders gedaan te hebben dan zo, maar ik sta altijd open om te leren :D
Voor het alleen laden oefenen had ik ongeveer hetzelfde bedacht als jij, maar dan met de longeerlijn: mee er op lopen, lijn om de stang maar die dan dus zelf wel vasthouden en naar achter lopen om daar de stang vast te maken. Denk met name met Elevada dat dat wel fijner is :=

Ik denk dat dat op hetzelfde neerkomt als wat ik heb gedaan Maartje maar mijn halstertouw is vrij lang. Misschien anders een leadrope gebruiken als je er een hebt die lang genoeg is? Een longeerlijn vind ik zelf meteen weer zo lang en lastig i.v.m. teveel touw.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 12:03

leadrope kan idd ook :j