Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 01:48

Gelukkig nieuwjaar iedereen!
Hier de hele dag de paarden rustig gehad, ondanks carbid schieten 300 meter verderop stonden ze gewoon te slapen en heb ik gewoon voor de tweede keer over rond gestapt op mijn jonkie. Alleen om middernacht deed de buurman vuurpijlen etc in de tuin afsteken, dat is dus 20 meter van de hooibak, heb ze toen maar binnen gehaald, vanwege veiligheid, gedrag was nog steeds prima van beide paarden. Op stal waren ze vooral boos, want op stal is stom :+ Mijn dame wist niet meer wat ze met zichzelf aan moest en ging toen ze een uurtje later weer buiten stond nog even door, ze was zo boos op haar bak slobber dat ze er zelfs nijdig bij ging liggen _O- Idioot zal ze wel altijd blijven :+ :Y)

Welkom nieuwelingen!

@Flew, over de dierenartsen, Veendam staat niet zo goed aangeschreven, doen ook haast geen paarden meer. Ze hoeven bij mij ook niet te komen, ze hebben tot twee keer toe een dracht over het hoofd gezien, sukkels :+ Hier komt paardenpraktijk Groningen, Vlasta van der Veen, erg blij mee, al jaren. Ik wil in februari haar weer vragen om te komen voor het gebit van mijn dame, dan moet het andere paard hier ge-ent worden. In juli doen we het dan andersom, dan moet mijn paard ge-ent en kan de andere naar de tandarts. Als je mee wilt doen geef maar een gil :P

Ik deed toen ik jonger was voor 60 euro per MAAND boodschappen :o Dus ivt de meesten hier besteed ik weinig waarschijnlijk, maar het voelt rijk, aangezien toen ik jonger was nog maar een jaar of 6 geleden is.

@Pauline, minder goed buiten rijden in DL? Ik wil nog steeds naar dat bos met die berg :D :P _O-

Hier 115 - 150 per maand aan hooi, en in de zomermaanden niks.

@[***], al iemand geweest voor de bak?

Qua maatje voor een paard heb ik ook liever dezelfde grote, omdat ze daar naar mijn idee toch net iets waardiger mee zijn. Qua voederbehoefte verschilt elk individu, ook grote paarden en zelfs mijn Tinkers had ik voorheen twee uitersten, is altijd nog een mouw aan te passen geweest.

Ik zou de lichten nooit aan laten op stal, de hele biologische klok van een paard gaat dan in de war :o

@Waaslander, wat vind je van deze knappe kerel? Als je meer informatie is, PB maar, hij wordt 9 dit jaar en ik ken hem al bijna heel zijn leven, en zijn ouders en zus net zo. Hij meet ongeveer 1.45m en is onder het zadel en enkelspan beleerd.
Afbeelding

Afbeelding

Verharen nu is niet zo raar, de dagen lengen weer, dus de paarden beginnen aan de voorbereidingen voor de zomer :)

@Anke, wat een leuke stippel!

2017 was voor mij een klote jaar, begon in januari al toen ik afscheid moest nemen van mijn zielsmaatje, pas 2j8m oud, alles wat ik in een paard zocht was zij, in mijn armen geboren, in mijn armen gestorven. Daarna nog veel te vaak afscheid moeten nemen van paarden door verkoop. Zelf ziek, geeft veel duidelijkheid, maar ten minste net zoveel vragen.
2018 hoop ik dat gezondheid de stijgende lijn door kan zetten en dat ik met mijn jonkie zonder rare dingen door kan met beleren en vele mooie kilometers maken, maar vooral dat we samen blijven en elkaar vertrouwen en plezier kunnen geven, daar schort het bij zowel mij als paardlief nogal aan, al zijn we volgens mij op de goede weg inmiddels. Tot elkaar veroordeeld volgens mij, we zijn voor elkaar wat we nodig hebben om vooruit te kunnen <3

:+: :(:) Kirsten ;(

@JoyceB, wat heeft je merrie? Ik duim voor succes.

Libera

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 05:56

Uhm...ja, dat is ook de bedoeling van het licht aanlaten :')

Is voornamelijk zodat ik niet zoveel hoef te scheren ;)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 06:23

Caily bedankt, ze heeft in april 2016 (2 maanden na aankoop) een ongelukje gehad in de box. Ze kwam er kreupel met 2 dikke benen uit. De kreupelheid herstelde niet goed en na uitgebreid onderzoek bleek ze rechtsachter last te hebben van verrekte/beschadigde collateraalbanden van het hoefgewricht. En er zat een irritatie met vocht in het hoefgewricht. Na inspuiten van het hoefgewricht ging de irritatie weg maar de collateraalbanden herstellen slecht. Ze blijft op het harde rechtsachter kreupel. Vorig jaar december MRI gehad waarin dat bevestigd werd. Nu al jaar stilgestaan met wat stappen aan de hand en af en toe stappen onder het zadel (al vanaf oktober helemaal niet meer)

Advies na MRI was stamceltherapie als laatste optie. Geen garanties op succes. Zelfs geen percentage kans op herstel na behandeling. Mede door de negatieve/onzekere prognose eerst afgewacht of het met rust en tijd alsnog zou herstellen. Nu ben ik zo ver om de laatste optie te proberen.

Rond 4:00 wakker geworden door de storm... dat ging het hier te keer rond het huis!
Dochtertje ook wakker. Hopelijk kan ik er nog een paar uurtjes bijpakken. Nu maar weer proberen te slapen...

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 07:23

@ Caily, ik snap het concept van verharen en daglicht, maar vind dit wel heel vroeg hoor. Zeker voor een paard dat de afgelopen 7 jaar veel later begon. Ik denk dat het komt doordat hij nu voor het eerst 24/7 buiten staat. Iets anders kan ik niet bedenken.

Voor wat betreft veeartsen: wie de enting erin zet maakt mij echt niet uit. Mocht er iets complex aan de hand zijn, dan wil ik toch naar een kliniek. Mijn paarden lopen gelijk qua entingen en moeten voor 11 juli gedaan zijn. Als je voor die datum iets afspreekt, kan ik waarschijnlijk (ovb van werk) wel meedoen.

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 09:58

Dubbel post
Laatst bijgewerkt door zoefie op 03-01-18 10:03, in het totaal 1 keer bewerkt

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 10:02

Kvulden heel veel sterkte. Ik herken de situatie en het is zo oliebol. In het voorjaar allebei mijn schoonouders verloren, mijn oom en onze hond. Het is dan toch een beetje " not done" om maar over de hond te blijven jammeren. Iedereen condoleert je ook met de mensen dubbel rot als dat samen valt. En mensen die je anders zouden steunen hebben nu jouw steun waarschijnlijk hard nodig. Heel veel sterkte met het gemis

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 14:25

Wat een storm buiten! En wat een water! Werd vannacht gewoon wakker van het gekletter van de regen tegen het raam! Gelukkig nu wat droger en de pomp maakt alweer overuren. Alles waait weg....

Moet vandaag eigenlijk hooi halen, maar daar wachten we maar even mee.... :')

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 14:36

Zou ik zeker doen!

Ik stap met de kruiwagen vol hooi naar buiten -- WOESH -- weg hooi. Ik kon mooi achter mijn hooi aan hollen...

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 14:38

Haha daar moest ik best om lachen!

Hier staat ook alles blank, ik had gelukkig de paarden voor oudjaar verhuist en nog geen tijd gehad om ze terug te halen :=
Met deze regen staan ze ook beter nog even waar ze nu zijn.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 14:48

Selka schreef:
Zou ik zeker doen!

Ik stap met de kruiwagen vol hooi naar buiten -- WOESH -- weg hooi. Ik kon mooi achter mijn hooi aan hollen...

_O-
Kruiwagen hooi is nu echt niet handig. Alles gaat in netten. Maar moest ook aardig mijn best doen om de kruiwagen mest rechtop te houden.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 14:52

:D Vriend heeft mij vanochtend ook al uitgelachen.
Fabster, je hebt helemaal gelijk maar ik was lui en wilde niet de netten uit de slowfeeders halen om binnen te vullen. Werd meteen gestraft.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 14:53

Het wordt alleen maar beter _O-

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 14:57

Als ik de weerberichten mag geloven wordt het na morgen weer beter. Ik heb echt gruwelijk hekel aan die harde wind. Hele hoge bomen naast het huis en die zwiepen alle kanten op nu. Schuur waar de paarden staan is ook niet de aller stevigste constructie.
En lint van mn wei is nu al 2 keer los geknapt. Gelukkig staan ze niet op dat stuk.
Paddock is 1 zwembad. Ze staan hier nog steeds op stal maar ga ze zo toch maar even de drek in sturen. :n

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 15:01

Zelfs de lambrisering op mijn slaapkamer kraakte vannacht, en ik sliep toch echt alleen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 15:12

Granoek schreef:
Zelfs de lambrisering op mijn slaapkamer kraakte vannacht, en ik sliep toch echt alleen

<<) <<) <<)

Hier aan de noordwest kust ook flinke wind. Ben net nog even mijn "puppy" (a.s. zondag 1 jaar)naar de dijk geweest. Vond hij niet leuk niet.... Achter de dijk (Waddenzee was erg onstuimig :D )was de wind echt te hard, hond werd zo tegen het schapengaas aan geblazen :') :') . En hij weegt 29 kg!!!

Dus toen voor de dijk nog maar eventjes uitgewaaid.

Paarden staan in de paddock (loonwerker is nog niet geweest, maar heeft een berichtje gegeven dat hij zsm komt, ik heb vertrouwen in deze mannen, dus dat komt wel goed), vannacht hebben we een kleine 20 mm water gekregen. Op dit moment ligt mijn paddock er verbazingwekkend droog bij :? :? . Op wat flinke plassen na, is hij prima te doen.

Nu heb ik alles klaar, netten gevuld, schuilstal schoongemaakt, paddock schoon geschept, baal stro in de schuilstal gekiept, de grote paarden vanuit het land (lees bagger) na 2 uurtjes weer in de paddock bij de pony gezet, stofzuiger door de woonkamer getrokken, hond ligt gestrekt :

Afbeelding

Dus nu mag ik thee, chocola en tv!

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 15:30

[***] schreef:
hond werd zo tegen het schapengaas aan geblazen :') :') . En hij weegt 29 kg!!!

_O-
Ik moet zo nog naar buiten met de honden. Vanmorgen hadden beide honden het snel gezien. De ene atond blij kwispelend voor de deur van de schuur: laat mij maar naar binnen.... <<)
De ander kroop meteen de hooicontainer in en was daarna ook verrassend snel mee naar binnen. Maar goed, zo wel even een klein rondje.

Hier alle paarden altijd in de paddock. Er staan hele delen onder water. Maar dat is wel het voordeel van een paddock paradijs: er is altijd wel ergens een droog stukje om te rollen of te liggen. Voeren doe ik nu op de bestrating.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 16:49

Paddock staat voor 80% onder water. Als get gaat vriezen kunnen we er schaatsen. De greppel loopt gewoon over terug de paddock in omdat het water uit de wei ook deels daarin stroomt. Een deek van de paden staat onder water. Heb snel een extra pomp gehaald. We hadden er tijdelijk maar 1 omdat er al 2 nieuwe pompen werk weigerden na korte tijd. Terug naar de betrouwbare gardena pomp alleen duurde het bezorgen dat langer door de feestdagen. Morgen komt hij binnen maar dat ging echt niet meer goed Komen gezien het nu al zo ongeveer tot de stenen stond...
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Bij de onderste was het water nog stijgende

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 16:52

Jeetje wat nat :oo
Hier is het ook heel modderig maar er staan geen plassen op.

Het waait hier hard maar geloof dat het maar windkracht 5 is dus kom nog goed weg..

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 16:55

[***] hopelijk geniet je van je chocolade en tv tijd!

Oh Joyce wat rot.. bizar veel water :(

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 17:08

Zo zag (en zien sommige delen er nog ) t er bij mij ook uit. Pomp heeft deel al weggewerkt. Maar achter heb ik geen greppels, dus daar kan ik het nergens heen pompen. Dat miet dus gewoin weg zakken. Dat duurt nog wel even, ben ik bang.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 17:10

Gelukkig weet ik inmiddels uit ervaring dat wanneer de pompen het water weer de paddock uit hebben we boel zo weer droog is.

Ik heb geen modder. Ik heb een "eb en vloed" paddock en bak en vandaag is het helaas vloed!Als het vannacht droog is en de pompen doorwerken is het morgen waarschijnlijk weer eb :p

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 17:12

In vergelijking met jullie is het hier gewoon woenstijn :=
Modder overal maar geen plassen. Ik kan zelfs nog overal het gras zien :+

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 17:17

Jemig Joyce wat een water! Hopelijk is het snel weer eb ipv vloed

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 17:23

Ja de kraan mag van mij nu ook wel uit hoor...
Afbeelding

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 17:32

Oh die snoet! "check me out!" <3