Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 14:36

[***] schreef:
Zijn die luizen ook echt zichtbaar als je met je hand onder de stok veegt? Ik zie nl niks..... Denk wel van alles te voelen kriebelen, maar dat kan ook suggestie zijn.

Fijn dat puppy paard zo braaf is bij de smid +:)+

Is er behalve "hok in de fik steken" nog iets anders dat ik tegen bloedluis kan doen?

Hebben jullie iets zoals Aveve? (boerenbond) kan je tal van middeltjes halen tegen bloedluis, oa poeder. En verder inderdaad goed alle kiertjes dichtstoppen. Las laatst nog een blog waar ze als bodembedekking in het hok zaagsel deden en dit mengde met as uit de kachel, dat zou ook goed helpen (?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 14:38

Solleke_Noah schreef:
[***] schreef:
Zijn die luizen ook echt zichtbaar als je met je hand onder de stok veegt? Ik zie nl niks..... Denk wel van alles te voelen kriebelen, maar dat kan ook suggestie zijn.

Fijn dat puppy paard zo braaf is bij de smid +:)+

Is er behalve "hok in de fik steken" nog iets anders dat ik tegen bloedluis kan doen?

Hebben jullie iets zoals Aveve? (boerenbond) kan je tal van middeltjes halen tegen bloedluis, oa poeder. En verder inderdaad goed alle kiertjes dichtstoppen. Las laatst nog een blog waar ze als bodembedekking in het hok zaagsel deden en dit mengde met as uit de kachel, dat zou ook goed helpen (?)

Ja we hebben een Welkoop in de buurt. Ik ga daar eens even kijken. Bedankt!

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 15:38

meggiemeg schreef:
Fabster schreef:
Tnx voor de tips. Broek wist ik niet meer, dus heb het onderlegde deel over de rug gedaan. Maar andersom dus. Ik weet echt niks van mennen. Maar ik ben lerende. Hoop niet dat alles te klein/kort is. Dit is maat pony. Anders krijg ik maar Cob en dat is veel te groot.

Heb je dan wel iemand die met je mee kijkt als je de pony aan het beleren bent?
Zelf vind ik de combi groen menner en een groene pony/paard niet echt prettig.
Je kunt het maar 1x goed doen.

Heb ondanks dat ik veel heb gemend (enkel-twee-vierspan) toch eerst weer een ervaren paard gekocht, het was allemaal zo lang geleden dat ik niet met een groen paard voor de wagen wilde gaan beginnen (mijn rijpaard werd beleerd voor de wagen na mijn ongeluk en ik wilde gewoon zelfverzekerd op de bok zitten als hij er voor kwam te staan, helaas heeft hij het nooit leuk gevonden het mennen)

De officiele eigenaresse van de pony kijkt mee. Zij heeft in het verleden veel gemend, maar dat is al even geleden. Ik heb mijn groene paarden ook zelf beleerd. Had ik ook nog nooit gedaan en ook dat gaat niet slecht (al zeg ik het zelf :o ). Uiteraard ook met hulp, maar meestal loopt het allemaal best los. Als ik het niet meer weet, vraag ik iemand om mee te kijken. Ik mennog niet buiten met hem, maar loop heel wat kilometers in menpositie met hem. Dat ik niet veel van mennen weet, zegt natuurlijk niet dat ik niks van die pony weet. En dubbele lange lijnen doe ik ook heel veel, dus ik kan wel iets. Alleen dat tuig is even een puntje, ja :=

Deze pony gebruikt mijn dochter als rijpony. En ze groeit er een keer uit. Ik wou eigenlijk met mijn Belg gaan mennen, maar vanwege die blessure doe ik dat toch maar niet. Dus de pony voor de kar zetten lijkt dan logisch. Ik weet niet of ik het heel leuk ga vinden. Maar 1 manier om erachter te komen. Maar voor zijn beweging is het ook niet slecht. Hij heeft IR en wordt makkelijk dik. En waarschijnlijk blijft hij hier gewoon staan, dus dan kunnen we hem maar beter gebruiken :D

Foreverkliek

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 16:13

Fabster ik vond het tuig er best logisch uit zien. Maar ik weet helemaal niets van mennen en heb ook geen plannen in die richting :P

Weet ook niets van kippen dus ook succes daarmee.

Gave foto's Hilary! Wel uitkijken voor mannen met pistolen in dat werelddeel.

Kirr veel sterkte en succes.

Abbey, als je nog een paard wilt waar je zo op kan stappen heb ik er hier 1. Daarna staat ze een uur stil maar opstappen is geen probleem 8)7 na een uur was ik het echt helemaal zat en merkte ik ook aan mezelf dat ik niet meer rustig zou worden. Dus afgestapt en het rondje gaan lopen. Kijkt ze me gelijk aan van zo dit is toch veel gezelliger _-:( tot iets over de helft gelopen (en bosbessen gegeten Y)(^) ) opgestapt en alle problemen waren de wereld uit! Moest zelfs een paar keer afremmen! Meerdere stukken gegaloppeerd en dat is haar moeilijkste gang. Toen we het bis uitkwamen was daar een reuzetractor bezig de sloten leeg te zuigen of zo iets waar we op een meter langs moesten. Ook geen probleem :? Maf beest

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 16:20

Hahaha, Natalie. Zullen we ruilen? :+

hypos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 16:23

Gisteren de stal schoon gemaakt, alle restjes en matten eruit en alle rommel uitgezocht. Oude dekens van m'n oude pony uitgezocht en richting container. Tristan dacht de geur nog te herkennen leek het, hij bleef maar ruiken aan de dekens.
Begin nu ook te twijfelen of hij niet stiekem een kinderpony is.
Afbeelding

Kinderen en modder, pony en modder. 1 pot nat.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 09:38

Goed plan abbey!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 10:56

We hebben nu wel weer genoeg regen gehad -O-
Ik ben wel erg blij met hoe het eruit ziet, we hebben een stuk tegels weg gehaald en daar ligt zand onder. Hoewel de klei eromheen plassen heeft is het zand super begaanbaar terwijl het 3 cm lager ligt dan de klei, hoopvol *\o/*

We hebben ook eindelijk weer hooi ipv voordroog, even een "baaltje" opgemeten, is 250x70x130 :wow:
Ik ben bang dat dat moeilijk passen gaat worden in mijn kleine opslaghokje :')

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 11:04

Wat een pakken, die zijn bijna niet te tillen.

Hier lekker wat regen gehad, was ook hard nodig.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 11:12

Nu mijn kunststofpalen binnen zijn, en ik alle tijd van de wereld heb en niets doe, zit ik toch weer te twijfelen over kunststof paddockplaten. Wie heeft er paddockplaten en waar heb je ze vandaan?

We hadden bedacht om een stuk pad opnieuw van een puinlaag te voorzien, maar rondom de stal ligt puin en wordt t nog steeds een modderbende bij veel regen.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 11:26

Hier ook eindelijk wat regen en eindelijk wat koeler. Fijn om eens met deken te kunnen slapen ipv alle ramen open en blazer op.

Hier ook puin in de paddocks.. maar werd idd toch ook wel wat modder. Maar niet zo erg als gewoon zand. Wilde eerst laten klinkeren, maar weet nog niet goed wat de toekomst brengt, dus voorlopig blijft het zo.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 11:27

Bedoel je van die gras matten ant? Die hadden ze in Ermelo onder het gras liggen op het oude camping terrein. Kwa wegzakken hielpen die wel, water bleef er wel gewoon op staan.

Hier gaat de omheining ineens "stuk". Eerste keer waren er 2 palen afgebroken en wat isolatoren stuk dus er lag 20 meter draad op de grond, maar draad was nog heel. (Ik weer blij met onze brave paarden)
2e dag was er aan de andere kant van de wei een isolator afgebroken, en vandaag een stukje verderop was er weer een isolator uit een paal getrokken, maar deze was nog heel.

De accu is er wel even af omdat ik nog nieuwe palen moet zetten ipv prikpaaltjes, maar zou daar echt het probleem in zitten? Heb daar nooit last van gehad nog.

Ander idee is wild dat ineens door onze wei trekt en wat inschattingsfouten maakt.

De kalveren van de buurman zijn het niet, die tillen netjes het draad op met hun kop en lopen er dan onderdoor |o (dus de accu van hem is schijnbaar ook leeg ;) )

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 11:29

palousa: dat beeld hebben we hier ook af en toe, dan is er te dicht bij de draad gerold, paard in verstrikt geraakt en opgesprongen, met geknapte palen, ogen, etc tot gevolg.

Wild zou bij jullie wel heel goed de boosdoener kunnen zijn.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 11:30

palousa_boy schreef:
Bedoel je van die gras matten ant? Die hadden ze in Ermelo onder het gras liggen op het oude camping terrein. Kwa wegzakken hielpen die wel, water bleef er wel gewoon op staan.

Ja, klopt. Wordt ook wel voor oprijlanen ed gebruikt. Modder ed blijft wel komen, maar je zakt niet meer weg met deze platen. Ik heb destijds een offerte laten maken, maar ik vind t erg prijzig allemaal.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 11:42

Ze zijn ook erg duur.
Kwa gladheid is het wel afhankelijk van hoe dik de laag is die er bovenop ligt. Als de paarden gewoon lopen is het geen probleem maar bij wild spelen en slidingstops etc schrapen ze soms zo de laag gras of zand eraf en glijden ze dus door over de randjes van het plastic. Daar kwamen dus weleens klachten over van de dressuurmutsen (die hun paarden niet opgevoed hebben).

Maar als ik mij goed herinner (is ook alweer 10 jaar geleden dat ik die man heb gesproken) liggen die dingen ook onder de bodem van de hit actief stallen. Daar dan weer het voordeel dat de paarden altijd daar lopen en dus leren omgaan met de bodem.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 11:54

Hier nog weinig regen.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 11:57

Hier heeft het vannacht geregend en sinds vanmorgen is het wat miezerig. Lekker. Is goed voor de tuin en tegen de steekbeesten.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 11:59

Ik heb van die metalen stalroosters/koeienroosters in de paddock op plaatsen waarvde paarden veel doorheen moeten en dus met regen een moddelpoel wordt. Daar komt ook een laag zand overheen, zodat je de metalen tralies net wel, net niet ziet. Dat wordt ook gewoon nat, maar zakken inderdaad niet meer weg. Ik zou ze niet door een hele paddock leggen, ivm spelen, maar op strategische plaatsen is het echt een uitkomst. En niet al te duur. Zijn op marktplaats regelmatig te vinden tussen de 10-25 euro per rooster. Heeft hetzelfde effect als paddockroostersnof grastegels. Alleen goedkoper.

Taar_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 12:00

Ik heb sinds half mei ecorasters (grasroosters/paddockplaten) in een deel van het land laten leggen, ca. 190 m2, in de vorm van een track door het land. Ik zal snel foto's plaatsen. De rasters komen van Bos Rubber. Ik zit op veengrond. De loonwerker heeft de bovenste laag van het gras gefreesd en afgegraven, toen wegendoek neergelegd (ruim, bij de randen terug naar binnen geslagen), flinke laag zand, ecorasters erop, en opgevuld met mengstel van gefreesde grasmat en zand. Ik heb het zelf nog bijgezaaid. Sinds die tijd lopen de paarden (zwaargewicht KWPN merrie en minishet) vanuit de paddock over een deel van de roosters naar het weiland, en ook met al die regen hield het zich goed. Het overige deel is nu gesloten, zodat het een beetje groen kan worden. Daar mogen ze in het najaar op, als de wei te nat wordt. Pb maar voor meer info, of als je een keer wil komen kijken.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 12:03

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 12:14

Die roosters lijken me ideaal, maar ook behoorlijk onbetaalbaar om door de hele paddock te leggen..

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 14:17

Vorige keer waren het schapen, nu zijn het koeien. Prachtige beesten maar moet dat in mijn wei? :')

Afbeelding

5 van de 10 staan nu mijn gras te eten en erger nog, alles onder te poepen :+
Kan ze niet terug jagen want de stroomdraad van de buurman hangt er nog en is geknoopt en zonder handvat..

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 14:20

Hier steken dus regelmatig kalfjes over :) goede training voor de paarden zullen we maar zeggen.
Maar goed voor m'n draad is het niet. Zeker niet als er wel stroom op staat, dan raken ze nog weleens in paniek en proberen ze door het draad te lopen ipv er onderdoor.
Soms staan ze er maar een uurtje, soms de hele nacht, soms is het er 1, soms zijn het er 3 :P
De boer weet ook dat ze het doen, maar heeft niet zo veel haast om er wat aan te doen.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 16:13

Daar wordt je ook niet vrolijk van Azmay...ze walsen alles plat en waar ze mesten gebeurd niets meer.Van wie zijn die koeien? Gras kun je wel vergeten zo :\

Hier houden de boeren ze allemaal netjes op hun eigen land, enkele keer dat een schaap tussen een hekwerkje kruipt maar dat duurt nooit zo lang.

Gister behoorlijke miezer gehad,in 4 uur tijd zo'n 300L in mijn tank...net een fikse bui en binnen 3 kwartier 400L... lekker weer vers water op voorraad :D Al had het water wel iets minder hard naar beneden mogen storten :+

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 16:21

De koeien blijven er op staan.
De boer vroeg of het mocht, en ik wil hem heeel graag te vriend houden :+
Hij komt onze mesthoop legen als we die gemaakt hebben, doet dadelijk als de koeien het gras kort hebben het weideonderhoud (onkruid weg enz) en doet even een goed woordje bij de eigenaren van de weide of we iets permanenters kunnen regelen.
Als de wei weer een beetje bij is gekomen kunnen de paarden het hele stuk ineens hebben.
Niet super ideaal maar ik kan er wel mee leven :Y)