Het paarden aan huis topic deel 10

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Silly1972

Re: Het paarden aan huis topic deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 13:56

Kan je niet een stukje afzetten?

Meeste kijkers en zeker een DA kunnen daar wel doorheen kijken hoor als je aangeeft dat ze dat nog nooit gedaan heeft.

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 15:16

Ja ik had 20x20 maar dat is eigenlijk nog wat te ruim, kleiner zou beter zijn. Ik kan wel los draf en galop laten zien. Ze kan prima een paar rondjes doen in alle gangen en aan de hand stappen/draven. Ik kreeg de indruk dat ze echt graag buigproeven wilden en longeren. Ik ga nu heel duidelijk aangeven wat wel en niet lukt en dan maar zien of ze het willen proberen (los zouden ze iets kunnen verbloemen?).

Ik zal wel blijven oefenen maar voordat ze netjes gelongeerd kan worden ben ik wel een paar weken verder.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 16:54

Vraagje: ik wil dagelijks een stuk van mijn paddock paradise afzetten voor een paar uur. Ik moet dan aan 2 kanten draden dicht doen. Ik wil dat die draden na 5 uur automatisch, tegelijkertijd, open gaan.

Ik werk voor 1 draad met een feed x gate timer. Dat werkt superfijn. Maar die is niet heel precies in te stellen. Kennen jullie timersystemen die je echt op de minuut kunt afstellen? Ik kan zoiets niet vinden maar dat kan aan mijn google kunsten liggen natuurlijk. :D

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 17:36

Haytimer heeft een systeem met dubbele rolpoorten. 1 gaat op de timer, de ander zit aan de hoofdrol vast en hangt aan een stevige magneet. Die wordt losgetrokken als de timer opengaat. Die heb ik. Kom maar eens kijken.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 19:33

Het punt is dat de 2 poorten 40 meter uit elkaar liggen. Dus ik heb echt 2 timers nodig. Die wil ik graag tegelijk open laten gaan. Anders ontstaat er aan 1 kant een fuik waarin gedoe kan ontstaan.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 20:40

Dat is idd een lastige. En de timer in het midden doen met 2 rolpoorten van 20 meter die dus gelijk openspringen?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 20:42

posje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 21:52

Ir111 schreef:
Het punt is dat de 2 poorten 40 meter uit elkaar liggen. Dus ik heb echt 2 timers nodig. Die wil ik graag tegelijk open laten gaan. Anders ontstaat er aan 1 kant een fuik waarin gedoe kan ontstaan.

Stille meelezer meldt zich. Wij hebben een. Wij hebben een chickenguard. Die is eigenlijk voor het automatisch openen en sluiten van een kippenhok, maar werkt prima om linten bij de paarden open te laten gaan. Je kunt hem op de minuut nauwkeurig instellen.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 23:03

Ik snap niet hoe je zo'n geval (chickenguard) kunt gebruiken voor schriklint. Dat is toch heel anders dan een poortje omhoog en naar beneden bewegen? Ik ben niet technisch en zie dit dan niet voor me...

posje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-26 07:15

Aan het touwtje waar normaal het deurtje van het kippenhok zit hebben wij een pin gemaakt. Die zakt in een oog waar draad in zit. Beetje onduidelijk verhaal. Ik zal later even een foto maken.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-26 13:25

posje schreef:
Aan het touwtje waar normaal het deurtje van het kippenhok zit hebben wij een pin gemaakt. Die zakt in een oog waar draad in zit. Beetje onduidelijk verhaal. Ik zal later even een foto maken.

Ik denk dat ik t idee snap maar ben heel benieuwd naar de foto.

Klinkt als een goede oplossing namelijk. Later ook nog inzetbaar om evt hooinetten te laten zakken enzo.

@Lorette, die had ik gezien maar die vind ik wel erg ad prijs, zeker omdat ik er 2 nodig heb.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-26 19:54

Ik vind die timers ook interessant.
Mijn vriend heeft een paar jaar geleden zelf een systeem ontwikkeld wat zowel op tijd als via app werkt, maar uitontwikkelen moet nog steeds gebeuren :=
Hij had m op accu gemaakt, maar die is in praktijk snel leeg, dus moet nog op de electriciteit aangesloten worden.

Dinsdag hadden we balkjes training. Nu vindt Ice alles wat met een balk te maken heeft geweldig en pakt bij voorkeur het bit vast om er als een tank heel hard overheen te walsen.

En dat zie ik echt niet zitten. Had al een paar keer een ophouding en een noodstop gemaakt en toen viel gelukkig het kwartje dat het ook normaal kan. Ze is er best goed in.
Afbeelding

Diekke mocht helaas niet mee naar de les.
Vrijdag en zaterdag liep ze als een tierelier. Ik dacht nog “binnenkort echt even filmen hoe fijn ze gaat”

Zondag dik been :(
Ze is niet kreupel, maar heeft 2 jaar geleden op die plek een lichte tussenpeesblessure gehad en ik neem daar geen risico mee, dus verplicht paddock rust en vrijdag een echo.

Vorig jaar rond deze tijd hadden we hetzelfde en was de echo goed. Fingers crossed. Ik heb al weer van die doomscenario’s in mijn hoofd. Blij als t vrijdag is.
De pony van de buren komt babysitten op Ice :D

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-26 22:20

Je staat in uitgelicht Boemel :D

Ice doet dat goed zeg :j wel vervelend van Diekke. Hopelijk valt het mee!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 07:28

Gistermiddag stond een pensionpaardje kwijlend naast mij. Schoon slijm, geen hoesten of proesten en erna at die weer en deed normaal dus in de gaten gehouden.
In de avond zag ik dat die constant aan bewegen was met zijn mond en lippen, ik mocht absoluut niet in zijn mond kijken maar rook wel een maag geur. Eigenaar gebeld en al afspraak voor morgen gemaakt dat een dierenarts zou komen maar eenmaal op stal at die niet, pakte 1 hooispriet, kreeg die niet weg en bleef knabbelen en kwijlen. Kon de stal ook niet in, wilde mij eruit slaan ( doet die normaal nooit maar hij was ontzettend boos en gefrustreerd)
Toch maar spoedarts gebeld. Mondklem was bijna niet te openen zoveel spanning en tegendrukken deed die ondanks verdoving maar net ver genoeg om helemaal achterin zijn mond achter de laatste kies in het tandvlees een beginnende ontsteking te zien. Bij het openen van de mond komt daar natuurlijk alle druk dus hartstikke verklaarbaar dat die de mond niet wil openen en moeite met eten had en daarom oom de sterke geur uit zijn mond, maag was leeg.
Nu 2 dagen ab spuiten en metacam, gisteren nog spuiten gekregen en vandaag een dagje apart van de groep met meerdere soorten hooi, optiform en slobber.

De les van Patrick was afgezegd, helaas 1 zieke in de groep en er waren maar 3 andere deelnemers. gezien de regen vond ik het niet heel erg. is wel altijd mijn schop onder de kont om weer in de bak aan de slag te gaan dus in dat opzicht was het wel jammer

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 08:03

Wat sneu LN! Hopelijk knapt ie snel op

Jammer van de les. Ik heb tot nu toe om 16.15 uur les. Zal me niks verbazen als het afgezegd wordt. Hoop van niet! Het is al 3x niet doorgegaan. Het gaat wel weer opnieuw regenen einde middag, maar ik ga mooi niet zelf afzeggen. :D

posje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 08:03

Ir111 schreef:
posje schreef:

Ik denk dat ik t idee snap maar ben heel benieuwd naar de foto.

Klinkt als een goede oplossing namelijk. Later ook nog inzetbaar om evt hooinetten te laten zakken enzo.

@Lorette, die had ik gezien maar die vind ik wel erg ad prijs, zeker omdat ik er 2 nodig heb.

Als het goed is geven deze foto’s een idee
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 08:20

Balen van Dieke Boemel, hopelijk valt t mee.
Wow dat zijn veel balkjes, knap van Ice ziet er stoer uit.

Wat sneu LN, goed dat je gelijk actie hebt ondernomen. Hopelijk slaat de AB snel aan.

Interessant Posje, heb je dan rechts zo’n rolautomaat? En werkt deze op zonnestroom?

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 10:17

Wat interessant die automatische poortopeners!

Leuk die balkjes Boemel, herkenbaar. Picasso wordt er ook altijd iets te enthousiast van en wil er dan overheen dreunen. Maar gaat inmiddels beter. Duimen dat het meevalt met Diekke haar been!

LN, goed dat je er zo snel bij was! Dat is voor de eigenaar dan toch echt wel een groot voordeel tov een grote pensionstal waar zoiets minder snel opvalt.

Wij hebben gisteren asbestinventarisatie laten uitvoeren op ons nieuwe plekje, zodat we snel de sloopmelding aan kunnen vragen. Ik kijk er echt naar uit om aan de stal te beginnen.. Vrienden moeten altijd lachen als ik zeg dat ik liever n mooie grote schuur heb dan n groot huis :D

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 10:24

Wat stoer die Ice, gelukkig kon ze na je optreden ook wat normaler over de balkjes hihi.
En inderdaad super jammer van de les, hier balen we ook.

LN, sneu voor paard, goed gehandeld van jou

Interessant die systemen. Ik ga me er ook eens in verdiepen.

Zo fijn dat het nu wat eerder en langer licht blijft. Nu doe regen nog weg graag.

In had eindelijk super fijn Duits hooi gevonden die ze allemaal goed eten, maar de tweede levering is de structuur een stuk grover en eten ze het minder graag. Gelukkig nog wel voldoende maar hoop niet dat ik wéér verder moet zoeken..

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 10:36

posje schreef:
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Interessant, zo! Bedankt voor het delen.

Ik heb die Feed x gate timer met rolpoort en het ding werkt fantastisch, maar ik heb een paard dat er of onderdoor of doorheen gaat. Zo vervelend... De 2 pensionpaarden staan dan nog braaf aan de goede kant en mijn monster is dan in haar eentje al aan de extra hooiportie begonnen. Dus nu weet ik net meer wat ik moet. -O-

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 10:50

posje schreef:
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Superduidelijk! Dankjewel!

@Lorette, ja ik ben een beetje verbaasd dat ze er hier zo makkelijk achterblijven (zeker omdat ik ze in de zomer gebruik om de weide open te zetten). Je hebt er wel stroom op staan neem ik aan? Mss zo'n dubbel systeem (dus 2 draden) zoals Belker heeft?

@Lys, logisch toch? :D Wij hebben eerst de schuren en het paardenstuk opgeknapt. Nu -ruim 6jr later- zijn we bezig met het huis. First things first he?

LN: arm paard! gaat et nu wat beter? Krijg je dan ook gelijk wat voor de maag? Omdat de maag leeg was?

Boemel: sterkte met Diekke!

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 11:00

Er staat inderdaad stroom op, maar dat doet niks... Ik weet niet hoe ik er 2 draden van kan maken. Wel met het bijbehorende systeem, alleen is mijn afstand groter dan de 3 meter die je daarmee kunt overbruggen. En ik vind de prijs ook wel behoorlijk. Stel dat het alsnog wordt gesloopt...

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 11:20

En zou het helpen als je de rolpoort op maat maakt? Dus dat hij niet verder kan uitrekken dan de afstand die hij overbrugt? Als je dat niet doet zit er nog en soort rek in waardoor het makkelijker is om er doorheen/onderdoor te gaan.

Of het systeem van posje gebruiken waarbij je de onderste draad schuin omhoog naar de pin laat lopen? Dat nodigt mss minder uit.

Lastig hoor!

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 11:59

En de les gaat weer niet door.
Het enige positieve is dat het me geld scheelt.
Oh nee, nu durf ik vandaag wel met mijn nieuwe hoofdstel van Vinted te rijden. Heb m gepast en hij past perfect <3

Ha ha herkenbaar van de schuur. Ik heb ook liever een grote schuur dan een groot huis :D

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 12:06

Jammer Boemel. Ik heb vandaag wel gelest. Was fijn. Mijn lijf trok het, Fiesta ging fijn. Ook mijn instructeur erop gehad en fijn om te zien dat we hetzelfde bezig zijn.