het paarden aan huis topic deel 9

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 11:49

Wat enorm rot voor je :knuffel:
Maar je hebt ook heel wat op je bordje gehad.
Fijn dat het werk mee wil denken. Probeer je ook niet een soort schuldig of zo te voelen dat je nu thuis bent.
Maar lekker rustig aan je dingetjes wat doen.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 12:21

Omdat het op t werk zo’n bende is, vind ik het loslaten wel lastig hoor.
Heb daarom gisteren nog wel de hele dag gewerkt aan handleidingen en overdracht. Als ik het dan toch achter moet laten, dan maar zo netjes mogelijk.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 12:28

Dan kun je het ook met een geruster gevoel achterlaten :)

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 14:30

Wat naar Boemel, sterkte. Goed dat je pas op de plaats maakt. Heeft tijd nodig om weer energie te krijgen en rust te kunnen pakken.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 15:11

Veel sterkte Boemel, ik weet helaas hoe het is om burn-out te raken en weer op het randje te komen.
Take care en eens met voorgaande adviezen.

Ik heb de foto’s van de voerkist ook even doorgestuurd naar mijn man :D

Afgelopen dagen ook weer lekker bezig geweest.
Vandaag Doortje geschoren, die had dus wel een beginnende kriebel al! Na het scheren ingespoten met veerust, is dat dan ook 1x per 10 dagen?
Morgen de laatste ook maar doen.
Ook gelijk hoefjes bekapt en rondje gereden, vandaag eens met de marathonwagen in enkelspan. Ze gaat echt lekker momenteel.

Gisteravond met alle 3 de pony’s nog even met blok gespeeld. Door en Mexx stonden er zo op, Dizzie niet, die heeft nog wat tijd nodig.

Even wat plaatjes van de afgelopen dagen :)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En blij met mijn dekenrek:

Afbeelding

Van de week besproken met mijn man dat ik graag buiten water heb zodat ik na het werk de benen en wat zweet kan afspuiten maar ook graag wil stoppen met sjouwen van jerrycans aangezien mijn lijf al helemaal niet lekker gaat.

Ik ging mennen en toen ik terug kwam liep er een leiding door naar buiten, ook heeft hij een super fijne stroom haspel opgehangen. Even scheren is nu ook zo gedaan, daarnaast is de luchtspuit dus haren weg spuiten ook easy.
Ik vind van die kleine snufjes zo handig, maakt het allemaal net wat soepeler :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 15:20

Een luchtspuit is idd héél handig (de rest ook natuurlijk) :)
Zo'n dekenrek is idd wel fijn maar nemen zoveel ruimte in en die heb ik niet.
Geschoren paarden krijgen altijd zo'n mooi kleurtje :D

Ik heb Jasmijn gisteren de buiging geleerd via een snoepje door de voorbenen. Dat had ze heel snel door :)

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 15:38

Het is wel een wat kleiner rek dan die ik eerst kende.

Maar ik werd ook wel gek van alle dekens over de wagens, kinderwagen, fiets etc.. dit is wel handiger :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 17:39

Handig is het zeker. Zolang ik geen voorraad hooi achter de stallen heb liggen kan ik Boon haar deken drogen op een ijzeren buis die ik overdwars heb hangen, anders moet het in de gang binnen boven de verwarming en heb ik gratis L'Eau de Cheveaux :D

Net een pietsie regen hier.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 20:06

Boemel, veel sterkte! Verplicht even gas terug dus.

Gedver, een dode vogel in het hooi. Ik heb er steeds adders? in. Het is Duits Kruidenhooi maar het zijn bijzondere kruiden met die gekke slangetjes er steeds in := vies ook!

Marit, wat leuk met dat blok! Zelf gemaakt of zelf gekocht? En handig om nu stroom en water bij de hand te hebben :j

Bij ons doet de stroom het niet meer buiten en de paardenstallen. Zo totaal niet handig. Gelukkig is het volle maan dus buiten mis ik nu niet echt verlichting:D

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 20:41

Geen hazelwormen? En geen stroom is ook oliebol!

Hier ook een dekenrek met 3 rekken en dat werkt prima. Maar heb ook niet zoveel paarden.

Net lewie in z’n blootje gezet, die verhaart enorm kan ie ff krabben
Hij is een heel stuk bijgekomen :D
Zo kwam ie
Afbeelding
En nu, voel z’n ribben nog wel goed maar hij heeft weer een kont.
Afbeelding
Afbeelding

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 20:45

Zo die is al opgeknapt zeg!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 20:52

Die ziet er idd een stuk beter uit.

@dais: slangen in je hooi is wel apart en zou ik ook niet blij van worden.
Kun je ergens terugvinden wat het precies voor slangen zijn. Hazelwormen is ook nog een optie.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 21:07

Gadver dode beesten in het hooi. Dat is voor mij weleven geleden dus ik klop het gelijk weer af.

Marjan, die is idd mooi bijgetrokken.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 21:13

Dais_ schreef:

Gedver :o , een dode vogel in het hooi. Ik heb er steeds adders? in. Het is Duits Kruidenhooi maar het zijn bijzondere kruiden met die gekke slangetjes er steeds in := vies ook!

Marit, wat leuk met dat blok! Zelf gemaakt of zelf gekocht? En handig om nu stroom en water bij de hand te hebben :j

Bij ons doet de stroom het niet meer buiten en de paardenstallen. Zo totaal niet handig. Gelukkig is het volle maan dus buiten mis ik nu niet echt verlichting:D

Manlief is erg handig en maakt deze naar wens :o

Die is mooi gegroeid Marjan! Ik ben gek van Welshjes :) wil er ooit nog 1 weer, maar dan wel 1 die goed loopt :P

Joyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 22:20

Hoi allemaal, zou ik me hier mogen melden? Ik heb niet alles bij gelezen, maar was opzoek naar een topic zoals deze. Wij krijgen volgende week de sleutel van ons nieuwe huis. Voor het eerst de mogelijkheid om paarden aan huis te houden. Momenteel heb ik geen paard meer, maar die gaan er dus zeker wel weer komen. Maar er is zoveel nieuw voor mij dus tips, adviezen over alles rondom het houden van paarden aan huis is zo welkom, ik voel me zo'n leek nu :+

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 22:23

Welkom joyce, spit vooral de eerdere topics en deze wat door. Er staat zo veel tips in.

Wat voor plekje is op jullie pad gekomen?

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-24 22:41

Welkom Joyce, leuk plek aan huis.

Nou ik had weer eens een priveles op de manege. Ik heb blijkbaar het goede uur uitgekozen. Is officieel een beginnersles maar tot nu toe nog niet echt zo les gehad. Dacht ik pak eens een andere maar deze haf (ja ze hebben er wat...) kende ook de trucjes. Stap en draf ging heerlijk op een gegeven moment nageeflijk en lekker los, maar de galop was toch wel een ding. Ik begrijp nu ook wat ze met de karatetrappen bedoelen. Op de galop na waar ze echt niet in wilde heerlijk gereden.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 23:29

MaritB schreef:
Dais_ schreef:

Gedver :o , een dode vogel in het hooi. Ik heb er steeds adders? in. Het is Duits Kruidenhooi maar het zijn bijzondere kruiden met die gekke slangetjes er steeds in := vies ook!

Manlief is erg handig en maakt deze naar wens :o

Die is mooi gegroeid Marjan! Ik ben gek van Welshjes :) wil er ooit nog 1 weer, maar dan wel 1 die goed loopt :P

Oehhh, interessant! Wat kost een blok?

Marjan, Lewie ziet er goed uit *\o/* <3

Hazelwormen kan inderdaad ook wel. Iig, smerig. En sneu voor die beestjes. In een halve grote baal heb ik er nu al 3 gevonden.

Welkom Joyce! Wat voor paarden wil je graag gaan houden? En heb je al een idee hoe je ze wil gaan houden?

Joyce83, wat jammer dat lespaard niet in galop wilde, maar fijn dat je verder wel lekker hebt gereden :D.

Ik voelde me vanavond net een inbreker in mijn eigen schuur met een hoofdlamp en een zaklamp.
We krijgen de oorzaak helaas niet gevonden -O- Morgen nog eens een poging wagen :)

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 08:37

Welkom Joyce, lekker ideeën opdoen hier in de topics. Drenthe is mooi!

Wat balen van de stroom Dais.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 10:11

@joyce: welkom een veel plezier in Drenthe. De wolven is wel een dingetje, dus pak dat iig in 1x goed aan.

Hier zijn ze vergeten het licht aan te doen en het regent, dus ik heb ze maar in de tent gevoerd en de jasjes aan gedaan. Vanmiddag zou het droog en zonnig worden, dus daar kijken we dan maar naar uit :)

kojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 13:39

Dais_ schreef:
Hier waaide het vannacht net zo hard als met storm Isha. Wat een wind.

Kojack, goed idee om te emigreren! Waar wil jij heen?
Mij lijkt spanje wel wat. Mijn paarden terugbrengen naar hun geboorteland 8-)

Een land waar het eer wat aangenamer is, de regels wat minder moeilijk, niet te ver terug in de tijd en betaalbaar :D :D

kojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 13:45

boemel schreef:
Oh bah een dooie vogel. Goed dat de paarden het aangaven.
Let goed op jezelf Marjan.

Hier ook al tijden megadruk en stressvol op het werk, gedoe binnen de familie, overlijden van katten Mouse en Luna, grote zorgen om Mirtje. Onverwachts ontslag van mijn vriend was een soort druppel, waardoor ik alleen nog maar ‘aan’ sta en amper slaap. Ook met slaapmedicatie niet.

Gisteren ben ik door mijn bedrijf 100% ziek gemeld, omdat ze bang zijn voor een serieuze burn-out.
Ik hoop dat ik nu weer tot rust kan komen en niet ieder uur van de nacht klaar wakker ben.
Hopelijk binnenkort zonder slaapmedicatie en minder pijnstilling.

Ik heb nu onverwachts veel tijd voor de paarden, maar dat voelt voor nu helemaal nog niet goed.
Ik heb ze deze week nog amper gezien, mijn vriend heeft ze volledig gedaan.
Ik heb dus nog wel wat in te halen met ze :o

wat onwijs oliebol! Wat super van je werkgever, dat maak je niet veel mee. Probeer een beetje toe te geven aan het gevoel over die vrije tijd, anders blijf je er tegenaan hikken en dat moet juist niet. Hopelijk komt die nachtrust ook weer een beetje terug. Sterkte

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 13:52

Spanje is qua weer ook niet meer wat het was; de zomers worden steeds heter, watertekorten groeien jaarlijks en hooi is stervensduur.
Mij lijken de kanaaleilenden Jersey en Guernsey wel wat :)

Hier is het ondertussen droog met soms een zonnetje, waaien doet het nog wel flink.

kojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 14:11

Hier stormt het weer, windkracht 7 geloof ik. Het is eindelijk droog dus ik ga de mannen zo buiten zetten. Vd week hadden we windkracht 7/8 en toen waaide al het hooi en de bakken alle kanten op, draad waaide stuk, alles in rep en roer dus :(

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 16:15

Hier is het niet zonnig meer en nog harde wind.

Als het draad stuk waait gaat het idd wel heel hard er aan toe.

Ik kreeg net mijn nieuwe stroomtester binnen, dit keer eentje die niet in de grond gestoken hoeft te worden. Mijn oudje was niet erg betrouwbaar meer.
Ook heb ik een apparaatje gekocht dat je 'vast' aan de omheining hangt en per puls 3 ledjes laat branden. Dan kun je ook op afstand zien dat de boel het nog goed doet.