[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pol013

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 13:27

Ja grrr die kraaien. Ik heb een 26 jarige op 18PLus staan. heeft voor zijn leeftijd een geweldig gebit maar niet meer perfect natuurlijk. Die mest trekken de vogels altijd helemaal uit elkaar. de rest laten ze met rust.
Al helpen de mussen (en blijkbaar de ratten) ook mee. Als die oude ooit de geest geeft (voorlopig niet) stop ik met muesli.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 14:29

Ik heb nog eens opgelet, maar ze zitten hier ook vooral aan de mest te plukken. We voeren overigens graanvrij. Maar er zitten wel zonnepitten en lijnzaad in.

Ik heb vandaag de camera meegenomen en wat plaatsjes geschoten.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

ricojoreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 14:44

Mooie plaatjes! <3
Kraaien heb ik hier echt nog nooit bij de paarden gezien gelukkig..

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 15:17

Die laatste van Polly is <3

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 16:24

Prachtige foto’s! Enorme zwak voor Shetlanders <3
Dat shetje kan ook wel een maskertje gebruiken zo te zien. Mijn merrie had ook ineens van die pusoogjes. Maar schoon maken met kamille en water helpt gelukkig.

Ik vraag me altijd af: het gaas op die maskers komt dat nooit op de oogbol? Omdat het zo los zit? Ze lijken me verder zo fijn omdat het mooi aansluit.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 16:37

Erg mooi! Fijne sfeer zo <3
Hoe oud zijn de shetjes?

Bedankt allemaal voor de tips, ik ga vanavond eens rustig bekijken.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 16:49

De oudste is over de 30. Zij wordt woensdag ingeslapen. Ook daarom heb ik even wat foto’s gemaakt.
De ander is een jaar of 15.

De maskers bevallen goed. Ze hebben er geen last van in ieder geval. Dit zijn de neige maskers die 24/7 omkunnen waar ze geen kale plekken of wondjes van krijgen. Voor Noura heb ik wel een maatje kleiner moeten kopen. Ze had een cob, maar die zat was te los op de neus, waardoor de vliegen er onder door kropen. Nu maas pony, die zit wat strakker. Kan met haar paintwangen nog net.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 22:17

Heeft iemand een idee waar je van die halve ibc vaten kunt kopen omgeving Apeldoorn/Arnhem/Zutphen? Om als waterbak te gebruiken. Op Marktplaats staat niks in de buurt nu. Maar via een bedrijf is voor mij ook prima. Kan het alleen niet vinden. Of ik zoek verkeerd :+

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 22:19

Een hele zoeken, zijn vaak gratis op te halen, zelf doorflexen en de scherpe randen afbramen. Binnen max een uur ben je klaar
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 25-07-22 22:22, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 22:20

een 1000L in 2en zagen lukt ook met een ijzerzaag. De kleinere maten zoals 600L zijn stervens duur, dan kan je beter naar een paar specikuipen kijken of zo'n blauwe 200L en die op maat zagen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 22:25

Marktplaats staan wel hele op, 30 en 40 euro wat ik zo snel zag
Harderwijk zelfs voor 10 euro. Met hoge druk zijn die zo schoon

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 22:31

Speciekuipen hebben we al. We hebben er nu 4 staan. Witte van 60 liter en zwarte van 40 liter. Dat werkt op zich ook. Maar 1 grote bak leek me handiger en staat netter :D
Heb ook geen haast daarmee, maar als ik eens wat tegenkom…

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 22:40

Al gezocht op waterbak paard?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 22:44

:j

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 22:50

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 09:06

Even iets om over na te denken met grote waterbakken: Water is je goedkoopste voedermiddel wat je geeft. En dat heb je het liefst vers, fris en schoon. Kleine bakken zijn gemakkelijk schoon te maken.
Zo'n grote kiep je niet even op om even schoon te schrobben. Zeker in de zomer gaat de kwaliteit van je water dan hard achteruit.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 09:34

Wat opvallend is bij onze paarden is dat ze liever uit de grote waterbak drinken met stilstaand water dan uit de automatische drinkbakjes. Vraag me af of het smaak of gemak is, maar is wel opvallend.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 09:38

Dat is hier precies hetzelfde. Ik hou het op gemak.

Maar in de melkveehouderij wordt genoeg onderzocht over het belang van goed drinkwater om het onderwerp serieus te nemen en te kiezen voor bakken die ik makkelijk even kan uitboenen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 09:51

Mijn paarden drinken rond de 250 liter per dag momenteel. Dus een half ibc vat zou hier met 2 dagen leeg zijn. En leeg is die zeker wel goed schoon te maken. Voordeel van ibc vat is wel dat het wit is, dat trekt minder snel vies aan dan zwart. Ik heb zelf 90 liter speciekuipen. Maar zou bij opnieuw aanschaffen voor een ander materiaal gaan, wijnvaten oid, ivm de week makers.

Er kwam gisteren op mijn Facebook een foto voorbij van een stal hier in de omgeving die ook een paddock paradise hebben aangelegd. Of nou ja. Hun zwart zand paddock heeft een poel en een heuvel. That's it. Er zijn 2 voerplekken op 12 paarden. Echt hoor, schiet mij maar lek. Al klopt het heel letterlijk wel natuurlijk, paradise in een paddock. Zolang er geen regen valt...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 10:04

Ninx schreef:
Caily schreef:
Maar ga jij puur af op die meter of ook op de omstandigheden die er op jouw plek van toepassing zijn?

Nou, deze app is wat nauwkeuriger. Dus echt bijna per plaats.

Ik zit ook wel op hele hoge droge zandgrond. Dus ook wel een recept voor gras dat in paniek raakt.

Goede keerzijde is de paardenmix die er staat. Maar die staat er pas voor het derde jaar. De wei mag nog verbeterd. Maar dat is iets van de lange adem en verder investeren.

Was ik hier nog neurotisch: dit weekend hadden er 2 koliek.
De 1 op zaterdag, erg heftig, kwam er maar niet uit… kliniek erbij. Met een sisser afgelopen.
De ander op zondag, minder heftig maar toch.
Na overwogen te hebben of het het hooi was, bedacht ik al snel dat het zand is.

De mini’s hadden niks. Maar die hebben eigenlijk altijd ruwvoer omdat ze niet continue vreten en eigenlijk wel iets hebben en daarom niet steeds zo zoeken.

De grote paarden hebben een feedingmaster die 24/7 om de 15 minuten hooi geeft, maar eenmaal op de track gaan ze toch toegeven aan hun graasbehoefte en zoeken naar groen.

Dus nu de feedingmaster maar ingesteld op 10 minuten pauze, en wat meer (deed ik al, maar nu nog meer) hooi op de track.
Ik overweeg nu het grazen toch maar op te gaan bouwen. Dat ze in elk geval overdag kunnen grazen een aantal uur en daarnaast zoveel mogelijk ruwvoer zonder dat ze uit elkaar klappen van de vettigheid.
Dus ook de arbeid maar gaan opvoeren.

De firma psyllium en colosan hebben ook een goede klant aan mij. Maar getver wat een stress…. Niet leuk :-(

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 10:12

Och wat een schrik en zorgen! Gelukkig dat het met een sisser is afgelopen. Ik vind het dapper van je dat je dingen wilt gaan proberen nu.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 10:15

Caily schreef:
Och wat een schrik en zorgen! Gelukkig dat het met een sisser is afgelopen. Ik vind het dapper van je dat je dingen wilt gaan proberen nu.

Dit zijn wel de momenten dat je je afvraagt waar je aan begonnen bent.... het is dat ik zoveel van ze houd en ze oud mogen worden hier :knuffel:

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 10:18

Geen eikels uit de bomen gevallen? T is namelijk te toevallig dat ze beide tegelijk zandkoliek zouden hebben

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 10:19

Oh wat een zorgen inderdaad. Gelukkig goed afgelopen, maar dat soort dingen zijn wel spannend.

Caily: zo heb ik op een mini paddock paradise gestaan met zand (gedraineerde paddock), doorloopstal en verharding met 1 voerstation met 12 plekken. En 6 pony's. Het werkte overigens wel, maar het hapje-stapje was ver te zoeken.
Voor de Randstad is het al heel wat zeg maar.

Pol013: daar heb je ook een goed punt. En zeker met 2 grote pony's en 2 kleine (straks nog maar 1 :\ ) gaat het niet zo snel dat een IBC vat na 2 dagen leeg is. Met 5 pony's ging dat prima en was het om de dag even goed schrobben en bijvullen. Ik denk dat ze nu 100 liter per dag drinken. Dan zou ik in theorie met 2 witte en 2 zwarte meer dan prima uit kunnen. De witte wil ik sowieso houden. En de zwarte zouden bij de regenton kunnen voor als er regen valt (as we speak, het regent *\o/* ).

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 10:24

Ik heb 90 Liter kuipen, kom je dan niet toe met 1 denk je? We zitten hier in Oost Groningen trouwens. Maarja, dressuurmiepjes die wat proberen he. Maar laat ik andersom denken. De dieren staan iig buiten en sociaal :)

Bedoelde eigenlijk meer dat de paarden nu wellicht wat verzwakt zijn, dus dat ze juist nu op t gras zetten wel dapper vind, hihi. Maar meer hooi een meer bewegen klinkt hoe dan ook als een goed plan!