Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 06:00

[***] schreef:
Hilary op vakantie is het toch de bedoeling dat je uitslaapt???? Geweldige foto's weer voorbij zien komen +:)+ +:)+ +:)+ .

Ik moet nog gaan slapen :+ 9 uur tijdsverschil (ik zit in de VS).

Afbeelding
Grand Canyon

Afbeelding
Petrified Forest

Afbeelding

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 06:05

Aha!

Mooooooooooi!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 06:35

[***]: in het "wild" zitten de kipjes in een boom om zich te beschermen tegen roofdieren snachts :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 06:53

Solleke_Noah schreef:
[***]: in het "wild" zitten de kipjes in een boom om zich te beschermen tegen roofdieren snachts :)

Ja klopt, dat weet ik , maar ik begrijp niet waarom ze eerst gewoon steeds in het hok gingen 's nachts en dat ze van het ene op het andere moment in de boom gaan zitten?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 06:57

Hilary schreef:
Ik ben wel op vakantie (vandaar ook de briljante tijden waarop ik hier rondgang, haha).

Oeh Caily, springtalentjes!

Fabster, ziet er netjes uit, maar het borsttuig mag wat mij betreft wel een stuk omhoog en handschoenen aan en een open teugel ipv gesloten

Ik heb handschoenen aan (ze zijn doorzichtig). En ik weet niet wat een open teugel is. Deze zat bij het tuig.

De instructrische had het ook al over het borsttuig. In stilstand en zonder band zit hij goed. Maar in beweging met band trekt hij omlaag. Zal nog eens met haar overleggen. Ik heb er geen verstand van.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 07:34

Fabster schreef:
Ik heb handschoenen aan (ze zijn doorzichtig). En ik weet niet wat een open teugel is. Deze zat bij het tuig.

De instructrische had het ook al over het borsttuig. In stilstand en zonder band zit hij goed. Maar in beweging met band trekt hij omlaag. Zal nog eens met haar overleggen. Ik heb er geen verstand van.

Ja zeg, doorzichtige handschoenen zie ik niet, haha :')
Met open teugels bedoel ik twee losse stukken ipv 1; mocht er wat gebeuren, dan kun je loslaten zonder dat de teugel ergens achter blijft hangen.
Misschien moet het een grotere maat borsttuig zijn; de gesp naar de streng zit wat ver naar voren en de halsriem-aansluiting ook (maar misschien ligt dat aan het moment van de foto).

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 08:19

Fabster, wat een geinige pony zeg! Ik vind schimmels <3
Wel moet je tuig anders. Als eerste, je borsttuig, dat moet omhoog. Ik vraag mij af of het borsttuig niet te klein is voor de pony. En dan je broek, die zit verkeerd om :) Het deel dat nu over de rug ligt, moet achterlangs de kont van de pony. Het deel dat nu achterlangs de kont gaat, dat moet over de rug komen.
en je strengen mogen niet binnendoor door de broek naar de sleep. Ik snap die redenatie, anders hangen de strengen nogal laag, maar daarvoor is de broek niet.

En ik verwacht dat je leidsels te kort zijn, voor als je straks op de kar zit.

Verders hier ook druk en lekker aan het werk met de paarden.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 08:20

[***] schreef:
Solleke_Noah schreef:

Ja klopt, dat weet ik , maar ik begrijp niet waarom ze eerst gewoon steeds in het hok gingen 's nachts en dat ze van het ene op het andere moment in de boom gaan zitten?

Oooh zo. Heb je de kipjes al lang? Misschien hebben ze nu de boom ontdekt en voelen ze zich meer op hun gemak, dus is de boom aantrekkelijker geworden? :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 08:25

Solleke_Noah schreef:
Oooh zo. Heb je de kipjes al lang? Misschien hebben ze nu de boom ontdekt en voelen ze zich meer op hun gemak, dus is de boom aantrekkelijker geworden? :P

Ze zijn ongeveer vanaf begin februari bij ons. De bomen bij het hok hebben er vanaf het begin gestaan. Het zijn prunussen dus die waren al groen in februari en dat zijn ze nu nog steeds.

Ik begrijp er werkelijk helemaal niets van, die gekke beesten.

Soms leggen ze weken achter elkaar in het legnest een ei en soms vind ik in de bosjes een nest met wel 10 eieren :D , het is bij ons elke dag Pasen :')

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 08:46

[***], misschien kippenluis in je hok?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 08:56

sakvis schreef:
Fabster, wat een geinige pony zeg! Ik vind schimmels <3
Wel moet je tuig anders. Als eerste, je borsttuig, dat moet omhoog. Ik vraag mij af of het borsttuig niet te klein is voor de pony. En dan je broek, die zit verkeerd om :) Het deel dat nu over de rug ligt, moet achterlangs de kont van de pony. Het deel dat nu achterlangs de kont gaat, dat moet over de rug komen.
en je strengen mogen niet binnendoor door de broek naar de sleep. Ik snap die redenatie, anders hangen de strengen nogal laag, maar daarvoor is de broek niet.

En ik verwacht dat je leidsels te kort zijn, voor als je straks op de kar zit.

Verders hier ook druk en lekker aan het werk met de paarden.

Tnx voor de tips. Broek wist ik niet meer, dus heb het onderlegde deel over de rug gedaan. Maar andersom dus. Ik weet echt niks van mennen. Maar ik ben lerende. Hoop niet dat alles te klein/kort is. Dit is maat pony. Anders krijg ik maar Cob en dat is veel te groot.

Waaslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 09:38

hier ook zo een kippen, springen elke avond op het konijnenhok om te slapen ipv in hun kippenhok, manlief tilt ze elke avond één voor één op en zet ze handmatig in hun hok en doet het deurtje toe. zijn dit ook plots beginnen doen en er is precies geen weg terug, al groter hok gekocht maar helpt niet, ze gaan er wel gewoon in leggen

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 09:43

Mag ik vragen wat er mis is met een gesloten leidsel? Ik men dan wel niet, maar gebruik met het werk met de dubbele lijnen wel een gesloten lijn, omdat ik dat veel fijner vind werken :j En ook omdat ik het zo geleerd heb :D

@caily: gaaf, springtinkers :D
@Hilary: oooooh, jaloersmakende foto's! Wij hebben het daar ook zo enorm naar onze zin gehad destijds, geniet er van!
@kirr: sterkte nog met alles. Je zit echt even in een heftige periode of niet? Maar wel super dat je het huis hebt kunnen overnemen :j

Kippen heb ik geen verstand van :n

Hier druk: gewoon aan het werk, weekendje zwarte cross achter de rug en we zijn met de sloop van de schuurtjes begonnen. Zaterdag gaan ze helemaal vlak. Nu is alle elektra er al uit, ramen zijn eruit, deuren ook :j En we hebben al wat dakplaten verwijderd.
Zaterdag komt een klusploeg helpen met de rest, maar ik vermoed dat het heel snel gaat omdat we veel demontage zelf al gedaan hebben. Dan gaat het dak er af (asbest netjes inpakken natuurlijk), muurtjes vlak, betonvloer eruit, etc. En misschien kunnen we al een begin maken met het uitzetten voor de nieuwe stal :)
Mijn moeder komt helpen met de catering zodat ik lekker mee kan slopen met de mannen :D

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 10:00

Hilary! Jaloers. Geniet van USA!

Wendy (en al de rest) bedankt! Het is even zeer druk, dramatisch en hectisch geweest.
Maar heb het gevoel dat ik alles nu terug op een rijtje heb. Voel me emotioneel en fysiek 100 keer beter. Dus die ommekeer had ik echt wel nodig.
Staan heel wat leuke dingen op de agenda, vanaf 1 oktober ben ik officieel zelfstandige. Ik kijk er zo naar uit om de zaak helemaal uit te bouwen en naar mijn hand te zetten.

Mijn kipjes zijn jammer genoeg gevangen door een vos. Het hok hebben we gisteren moeten opbranden, zat vol met bloedluis.
Voorlopig even geen kipjes voor mij meer.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 10:21

Een gesloten leidsel is niets mis mee. Wij gebruikten altijd gewoon een dubbel-longe voor dit soort werk, juist omdat de leidsels eigenlijk net te kort zijn. Hielden dan gewoon de paarden op de volte en was er weinig aan de hand. (Na eerst een klein stukje rechtdoor om te kijken hoe ze reageerden)

Met m'n trekpaard gebruik ik nu ook gewoon een gesloten "leidsel", maar die is kwa lengte tussen een gewone leidsel en een dubbel longe in.
Deze heb ik zelf gemaakt met makkelijke sluitingen eraan zodat je als het nodig is niet eerst gespen ofzo los hoeft te maken.

Het borsttuig mag idd wel wat omhoog en de broek is heel creatief :P

Nog mooie foto's, springende tinkers, kirr weer alleen, rare kippen en een sloopploeg die langs komt ;)

Hier slapen de kippen ook gewoon in hun hok, maar bij m'n schoonouders slapen ze op het hok, en heb ze op stal idd regelmatig in een boom zien zitten.
Balen van de vos kirr, is hier vorig jaar ook langs geweest en heeft toen 7 kippen meegenomen, de rest was gelukkig met rust gelaten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 13:02

Jadybabe schreef:
[***], misschien kippenluis in je hok?

Dat zou misschien ook nog kunnen. Enig idee of die dingen met het blote oog te zien zijn?

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 13:04

ga er maar even met je blote benen instaan, dan merk je het snel genoeg :) :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 13:09

Knakker schreef:
ga er maar even met je blote benen instaan, dan merk je het snel genoeg :) :)

Oke, ga ik doen!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 13:13

Kippen zitten gewoon graag hoog dus op den duur kiezen ze hun eigen plekje :j

prachtige foto's van een vakantie ganger gezien! :wow:

en een prachtige menpony met het tuig zeer grappig opgelegd :D

kippenluis voel je inderdaad wel, je wordt echt gebeten en het jeukt verschrikkelijk.
Ik ben al een tijdje op zoek naar een kunstof binnen/nachthok zodat ik eens van die krengen af ben.

Hier weer zijn gangetje, sinds gisteren zijn Tika haar beentjes weer helemaal dun, heeft lang geduurd al had ze sinds vrijdag geen koorts meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 13:17

Ik had al een vermoeden spatter, dat ze gewoon liever hoog in een boom willen zitten. Ik wilde ze juist in het hok hebben ivm eventuele vossen, 's nachts. Maar goed, hoog in de boom hoop ik dat een vos er ook niet bij kan.

Desalniettemin ga ik even met mijn blote pootjes testen of er geen luis in het hok zit.....

Fijn dat Tika zich weer beter voelt *\o/* .

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 13:18

Hier gewoon aan het bijkomen van de hitte....

Leuke foto's en vakantie kiekjes uit de VS...ik mis het reizen,geniet ervan :)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 13:40

hey ik moet ineens bijlezen. Hier is het mega hectisch op het werk waardoor ik er niet aan toe kom.

Bloedluist kun je goed zien. ik veeg met mijn hand onder de stok en kriebelen ze op mijn hand en bij het verschonen zie je ze vaak ook zitten
kunstof hok wild eik, maar die zijn zo dun en benauwd dat ik toch voor hout gegaan ben ( zelf gemaakt) en flink alle naden volkitten.
Ik denk nu met het warme weer dat een boom veel frisser is.

Een schimpie, wat een leuk ding. Tips had je al gekregen. ik had een pony waarmee je kon mennen maar is toch niks voor mij, voor mijn gevoel veel te ver weg van het paard tov rijden.

Mooie usa foto`s gaaf zeg!!!

Vandaag ijzertjes onder puppy paard gezet, zonde, zei smid ook maar de zool/ teen was zo kort dat buitenrijden echt te gevoelig was. Zoals verwacht deed meneer het braaf ( koud beslag) Hij legde zijn hoofd op de schouder van de smid tijdens het beslaan en kriebelde heb in zijn bek, zo lief

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 14:30

Zijn die luizen ook echt zichtbaar als je met je hand onder de stok veegt? Ik zie nl niks..... Denk wel van alles te voelen kriebelen, maar dat kan ook suggestie zijn.

Fijn dat puppy paard zo braaf is bij de smid +:)+

Is er behalve "hok in de fik steken" nog iets anders dat ik tegen bloedluis kan doen?

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 14:32

Overdag zitten bloedluizen niet op de stokken maar kruipen ze weg in de kleine hoekjes en gaatjes. Handigste is met een wit papiertje door naden te wrijven. Zit er dan bloed aan het papiertje dan heb je bloedluizen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 14:36

Fabster schreef:
Tnx voor de tips. Broek wist ik niet meer, dus heb het onderlegde deel over de rug gedaan. Maar andersom dus. Ik weet echt niks van mennen. Maar ik ben lerende. Hoop niet dat alles te klein/kort is. Dit is maat pony. Anders krijg ik maar Cob en dat is veel te groot.

Heb je dan wel iemand die met je mee kijkt als je de pony aan het beleren bent?
Zelf vind ik de combi groen menner en een groene pony/paard niet echt prettig.
Je kunt het maar 1x goed doen.

Heb ondanks dat ik veel heb gemend (enkel-twee-vierspan) toch eerst weer een ervaren paard gekocht, het was allemaal zo lang geleden dat ik niet met een groen paard voor de wagen wilde gaan beginnen (mijn rijpaard werd beleerd voor de wagen na mijn ongeluk en ik wilde gewoon zelfverzekerd op de bok zitten als hij er voor kwam te staan, helaas heeft hij het nooit leuk gevonden het mennen)