Het paarden aan huis topic deel 10

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-26 09:58

Jeetje wat eng. Is het goed afgelopen omdat jullie haar hebben kunnen helpen? Je zou er maar overheen gereden hebben.

boemel

Re: Het paarden aan huis topic deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 10:15

Tjee dat is echt doodeng
Doet me aan die zombie drugs denken waar je op tv wel eens wat van ziet. Gelukkig heb je m kunnen ontwijken. Wel heel sneu voor die andere vrouw.

Oorzaak stress en spooku gedrag bij Ice zat m waarschijnlijk in de Metazoa balancer. Daar stond ze sinds december op.

Ik voer Metazoa al jaren in de winter aan de paarden en was er tevreden over. Ice heb ik nog maar sinds de zomer, dus had er nog geen ervaring mee.

Ze was mega gestresst en begon ook hout te bijten en zand te eten. 5 dagen geen balancer gegeven en de rug keerde terug. Nu staat ze op een andere balancer en het lijkt goed te gaan.

De zadelpasser komt pas half Maart. Gelukkig ligt het huidige zadel niet dramatisch en heb ik een prolitepad voor correctie.

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 10:24

Dat lijkt me echt ontzettend eng! Wat schrikken zeg.

Ik vind het toch altijd bijzonder dat zo iets als een balancer zo veel verschil kan maken in gedrag, maar ik lees het veel vaker en hoop dat je de oorzaak gevonden hebt met Ice.

Ik vroeg me nog wat af, hoe zwaar tellen pony's mee in de max stikstof per hectare? Ik kan dit nog niet zo makkelijk vinden. Max totaal is 170 N per hectare maar als er er pony's lopen moet je die er af trekken lijkt me. ChatGPT geeft wisselende antwoorden dus daar vertrouw ik maar niet op.

Simpelste oplossing voor de boiler lijkt aftappen voor de winter met een aftapkraantje. Kan ik hem wel een paar maanden niet gebruiken. Later misschien alsnog een vorstvrije kast maken.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-26 11:31

Nou Boemel dat is fijn als er een reden voor is. Helemaal fijn als het in een brok zit natuurlijk. Hopelijk blijft het nu goed gaan.

Zapje ik het geen idee qua stikstof.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 12:17

Jeetje wat heftig LP, gelukkig dat je hem kont ontwijken. Door zulke mensen heb je zo een enorm trauma als het mis gaat.

Flinke reactie op de balancer, fijn dat je het ontdekt hebt.
Hier ook wel gedragsveranderingen en daardoor veranderd. Laat het sindsdien uitmeten wat past bij het paard en dat werkt hier goed.

Qua stikstof: wellicht scheelt ook of je de mest eruit laat of laat liggen?
Weet wel dat bij berekenen hoeveel paarden je mag houden als particulier naar stokmaat gekeken wordt en ook leeftijd met hoe zwaar ze mee wegen.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 13:14

joyce83 schreef:
Jeetje wat eng. Is het goed afgelopen omdat jullie haar hebben kunnen helpen? Je zou er maar overheen gereden hebben.

Hij ging wel meteen weg toen mijn kennis eraan kwam.. Maar idd moet er niet aan denken.

Boemel, ja iets in zijn blik zei me al dat dit niet goed was, moest ook meteen aan zoiets denken.
En apart van die balancer.. dat dat zoveel impact heeft.

Wb stikstof, echt geeeen idee...

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 13:22

Wat een nare situatie op de snelweg zeg! Daar ga je niet snel vergeten...

Paardengek81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 20:58

Hallo hier trouwe meelezer die zich af en toe meldt met een hulpvraag. Sinds vorig jaar heb ik een nieuw paardje, door slecht weer en ziekte een winterstop gehad, maar nu weer aan het opbouwen. Ik wil ook graag naar buiten en ben nu aan het wandelen om te kijken hoe ze reageert. Gaat best goed, maarrrr... aan het eind vd straat staan alpaca in de wei. Ze staan gewoon en rennen niet, maar ze vind ze echt mega eng of vreemd. Op 100 meter afstand schiet ze al in de stress en gaat hoofd en staart in de lucht en let ze nergens anders meer op. Ben weer omgedraaid en naar huis gelopen. Geprobeerd spanning af te laten vloeien maar lukte totaal niet. Bleef er echt nog een tijdje in hangen zeg maar. Hebben jullie tips hoe ik dit het beste kan oefenen?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 21:08

Ha! Wat een vervelend probleem, maar zeer herkenbaar!
Dit deed de mijne met koeien...
Ik ben op koeien trainingen gegaan, stuk makkelijker te vinden dan Alpaca training, dus daar heb je niks aan.
Maar wat mijn probleem bleef, dat in training setting, de spanning er uiteindelijk af was en dat we heel stoer koeien aan het drijven waren en vanalles. Maar thuis, op de bekende punten stonden we weer te blokkeren bij een weide met pinken...

Mijn dressuur aan de hand juf is daarvoor een aantal keer op lokatie gekomen... om mij ter plekke met het probleem te helpen trainen...
En nu is er nog steeds veel spanning bij een wei met pinken, zeker als ze er vorige week niet waren, maar we hebben handvaten om er langs te komen zonder paniek...
Heb jij misschien zo'n trainer in je buurt?

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:11

Vervelend Paardengek. Herkenbaar, ik had dit met ezels en varkens. Ik zou kijken of er iemand in de buurt is met een paard of pony die er makkelijk langsgaat en dan aanhaken. Dat een paar keer doen, dan samen en jij iets voorop. Lukt dat niet, iemand met fiets (of lopend) mee en voorop. En anders met iemand die handig is in grondwerk.
In ieder geval niet alleen tobben en bij ongewenst gedrag omkeren en naar stal…

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:20

Lys, jemig, je zal er maar overheengereden zijn...

Boemel, fjin dat Ice weer zichzelf is.

Paardengek, dat is een lastige...

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:50

Paardengek, een gedragstrainer kan wel helpen. Denk dat het belangrijk is dat je paard dan eerst geleerd wordt thuis om spanning af te laten vloeien. Bijvoorbeeld door hoofd naar beneden te vragen. Als dat goed gaat, dan de spanning opzoeken. Paard vragen te ontspannen en zodra dat gebeurd, paard als beloning weg te halen van het spannende en dan verder op te bouwen.

Ice heeft vanmorgen een lange sportmassage gehad. Afbeelding
Afbeelding

Boven is voor, onder is na. Zachtere billen.