Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Malenka

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 23:15

DubbelDun, Ik was inderdaad ook al aan het zoeken naar de houtsoort. Dat is na te vragen natuurlijk. Anders moet ik zelf iets gaan maken. Ook niet zo'n probleem. Wat voor hout zou jij aanraden?

Meer voerplekken kan ik niet prettig kwijt op de huidige indeling met beperkte ruimte denk ik. Ik heb de twee breedste plekken voor een voerplek gereserveerd. De enige plek die ook breder is, dat is boven op de heuvel. Ik ben bang dat het daar vandaan de hele buurt door waait. :j Maar het wordt wel zo goed als onbeperkt hooi. Dus wat dat betreft zou het geen gedoe op moeten leveren. En het is ook waarom ik redelijk grote bakken wil hebben staan.

Solleke-Noah, daar zeg je me wat! Op zich zijn het geen slopers. Nilay kan wel heel ongeduldig zijn met eten. Was jouw krat geschroefd? Of genageld?

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 07:44

Fijn dat het na de aanpassingen goed ging DD.

Mooi zo’n drinkbak. Hoe zijn de randen afgewerkt (met ijzer tegen het knagen?).
Die houten kisten voor hooi zou ik zelf niet willen, merk toch dat ze hout aantrekkelijk vinden om hun tanden in te zetten en op te kauwen. Dat is zonde, ziet er niet uit en ongezond.
Hardhout gaat wel goed, maar dan wel de bovenste randen met gegalvaniseerd profiel afwerken. Bedenk wel hoe je makkelijk schoon kunt maken. Onderin blijft gauw wat regen staan en de hooi restjes.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 09:03

Heb je een foto van zo'n wijnvat?
Ben erg benieuwd :D

Je zou ook het hooi kunnen voeren uit een slowfeedernet tussen 2 houten palen in. Dus geen bakken gebruiken.
Zo doe ik het.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 09:27

@Malenka: Douglas is een goed betaalbare en redelijk harde houtsoort die je onbehandeld kunt laten. Het wordt wel grijs op den duur.
Wat Rover zegt ( U-profiel langs de bovenrand) is wel zo handig tegen bijtgrage tanden.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 09:53

Ik heb als hooibak gewoon een plastieke niet zo mooi maar wel handig :)

Hooinet tussen haken heb ik geen fijne ervaring mee met paard met vliegendeken, de gesp is aan het net gehaakt en meneer in volle galop in paniek het weiland door met het net en een afgebroken paal achter zich aan.

Ik ben helemaal blij. :):)
Ik had 4 paarden.
Mijn oudje was op het laatst door de cushing wat chagrijnig geworden en zijn voorheen ruin maatje werd door hem regelmatig aan de kant gejaagd.
De andere 2 merries zijn als nieuwkomer gekomen en zijn nooit in zijn buurt mogen komen.

Ondertussen is het oudje er niet meer.
En van de 2 nieuwkomers er 1 verkocht.

Al die tijd knuffelde ze niet samen, ruintje had van de oude geleerd dat je chagrijnig moest doen. :?
Maar sinds kort, hebben ze elkaar gevonden. Eerst met mijn hulp, door te zeggen dat hij lief moest doen en hem tegen te houden als hij toch met de oren in de nek de merrie weg ging jagen.
En uiteindelijk durfde ze samen te knuffelen :) Want dat lekker krabben vonden ze wel fijn, maar hoe je dat aan elkaar laat weten was nog een dingetje.

Maar sinds deze week durven ze het zelf **\O/**
En zie ik ze meerdere malen per dag bij elkaar knuffelen.
Eindelijk zijn ze samen weer paard. Zoals het hoort als vriendjes.
Ik ben daar zo blij mee.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 09:57

@penotti: daar kun je idd heerlijk van genieten... ik heb het gister voor het eerst mogen aanschouwen en ben er gewoon even stil voor blijven staan :)

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 10:06

Ja kan ik me voorstellen.
Gisteren was mijn vriend buiten en ik binnen, komt hij naar binnen, kijk ze staan te knuffelen :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 10:39

Lief...

Peppy kwam net heel nieuwsgierig kijken toen ik nog een kleine aanpassing aan het hek ging doen, maar verder dan even heel voorzichtig ruiken kwam hij niet.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 10:42

Dat is al een hele grote stap voor hem :j
Komt echt wel goed.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 11:28

Mag ik me hier ook melden? En gelijk met een vraag binnenkomen? Wij hebben sinds dit jaar 2 mini's erbij die een schuilhok krijgen. Dit jaar even simpel t oude schuurtje geschikt maken, volgend jaar of jaar erop gaan we die goed onder handen nemen.

Nu heeft 1 mini de fijne gewoonte om overal met dr benen in te hangen, ze krijgt nu buiten hooi in kuipjes die ze omgooit. In dr stal wil ik dit iets beter voor mekaar maken, maar hoe? Liefst zo dat er zo min mogelijk hooi verspilt wordt maar haar beentjes geen risico lopen op grote beschadigingen.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 11:39

Welkom! Hooi in netten voeren? Hebben wij bij onze mini's ook :j

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 11:39

Malenka schreef:
DubbelDun, Ik was inderdaad ook al aan het zoeken naar de houtsoort. Dat is na te vragen natuurlijk. Anders moet ik zelf iets gaan maken. Ook niet zo'n probleem. Wat voor hout zou jij aanraden?

Meer voerplekken kan ik niet prettig kwijt op de huidige indeling met beperkte ruimte denk ik. Ik heb de twee breedste plekken voor een voerplek gereserveerd. De enige plek die ook breder is, dat is boven op de heuvel. Ik ben bang dat het daar vandaan de hele buurt door waait. :j Maar het wordt wel zo goed als onbeperkt hooi. Dus wat dat betreft zou het geen gedoe op moeten leveren. En het is ook waarom ik redelijk grote bakken wil hebben staan.

Solleke-Noah, daar zeg je me wat! Op zich zijn het geen slopers. Nilay kan wel heel ongeduldig zijn met eten. Was jouw krat geschroefd? Of genageld?

Genageld dacht ik! Ze hebben wel een tijdje dienst gedaan maar mijn ene paard is wel echt een sloper. De bovenste planken zijn er allemaal afgetrokken/afgeknaagd. Nu zijn het moestuinbakken geworden :P

Afbeelding

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 11:49

xXutopiaXx schreef:

Gaat dat goed met maaiende mini pootjes?

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 12:03

Nimmy schreef:
xXutopiaXx schreef:

Gaat dat goed met maaiende mini pootjes?

Als je zorgt voor een maas die klein genoeg is wel :)
Bonustip; zorg wel voor ongeknoopte netten. Beter voor de tanden en worden niet steeds groter.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 12:04

Waar koop jij die het fijnste Marlies?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 12:15

@nimmy: mini's kunnen best eten uit netten van 2x2 maas en daar kunnen zelfs kleine hoefjes niet in mits ze aan de bovenkant ook dicht kunnen. Het 'enveloppen' model is dan prima geschikt.
En anders een laag model voerbak wat je verzwaard met betontegels zodat ze niet omgegooid kunnen worden.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 12:42

Wat heerlijk die paarden die elkaar vinden! Ik hoop dat die twee van mij dat ook snel hebben. Ze hebben elkaar nog nooit gezien... Begin september komen ze naar huis.

Ik heb de paarden het liefst eten met hun hoofd recht naar beneden. Vandaar dat ik wel bakken wil voor het hooi en niet kies voor netten ophangen. Maar ik neem al jullie tips en opmerkingen mee! :D

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 12:48

_Penotti schreef:
Waar koop jij die het fijnste Marlies?

Hangt een beetje af van hoe sloopzuchtig je paarden zijn :') Die van mij helaas nogal enorm...

Als je 2 * 2 maas wil en 'voorzichtige paarden' hebt, kan je prima die van Barefoot kopen. Zijn goed te betalen! Moet je alleen zelf even "dicht" maken, maar dat kan eenvoudig met bijvoorbeeld wat paracord (goedkoop bij de action te kopen o.a.).
Link: https://barefoot-saddle.nl/sale/341/slo ... -per-meter

Een hele grote aanrader waar bijna iedereen positief over is zijn de netten van Zeldenrust Haystack. Niet goedkoop, maar wel behoorlijk stevig en kant en klaar te koop.

De "kussentjes" doen het hier heel goed. Zie wel wat slijtage, maar gaan inmiddels ruim een jaar mee. Ze had ook netten op maakt voor in mijn bakken gemaakt (om op een steigerbuisframe te schuiven). Deze hadden mijn paarden wel na een klein jaar kapot. Bij de meeste mensen echter gaan deze netten gerust een paar jaar mee.
Link: https://www.zeldenrusthaystack.nl/

Een andere bekende leverancier is Haystack. En dan vooral de "extra sterk" variant. Heb er zelf geen ervaring mee, maar via via wel goede dingen over gehoord. Je kan ze ook rechtstreeks uit Duitsland bestellen, maar ben even kwijt hoe het bedrijf ook al weer heet, en volgens mij zat er geen of weinig prijsverschil tussen.
Link; https://equiculinair.nl/product-categorie/slowfeeders/

Zelf heb ik nu los netmateriaal gekocht via Paard Eerlijk. Dat is nóg dikker in mm dan de netten van Zeldenrust. Deze heb ik nu echter nog maar een paar weken in gebruik, dus het is even afwachten hoe deze zich over de tijd gaan houden.
Link: https://www.paardeerlijk.nl/c-4455896/s ... cessoires/

Dat is o.a. deze; Ik heb de zijkanten bij elkaar gehaakt met PPE cord.
Afbeelding

Zelf heb ik voornamelijk 3 * 3 maas netten. En daarnaast nog 1 (Zeldenrust kussentje) "back-up net" in de schuilstal hangen met 2 * 2 maas. Alleen maar 2 * 2 worden mijn paarden veel te gefrustreerd van. En dan zijn de netten helemaal snel kapot. Ik vertraag zelf nog wat extra door gerstestro door het hooi te mengen.

Oh! En als je niet al te grote slopers hebt kan je ook die van Shires overwegen. O.a. via Agradi te kopen. Is ook ongeknoopt, maasgrote 2,5cm. Ik heb daar nu ook wat van gekocht omdat ze behoorlijk goed te betalen zijn om eens uit te proberen.
Link: https://www.agradi.nl/shires-hooinet-za ... t-25cm.htm

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 12:54

Bedankt voor de diverse linken, ga ze zo even doornemen, dank je :j

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 13:01

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 13:15

Handige links Marlies.
Hoeveel past er in zo’n Shires net? En zijn die makkelijk aan te passen qua grootte (vaak zit er zo’n koord dat 2 delen aan elkaar maakt). Voor de Shetlanders ben ik er nog niet uit qua maat wat handig is. Moeten 2 plakjes in, liefst niet meer. Ze hebben geen rem dus voer niet onbeperkt maar verspreid over de dag.
Liefst zo’n sterke kwaliteit als jij laat zien in onderste link (hebben ze ook bij Equiculinair, maar niet kleiner dan 3x3).
De hay playbag begin ik niet aan. Bij de buren heeft 1 pony dat in de paddock en die heb ik de laatste 1,5 week al 3 x met zijn hoef in het gat vast zien staan..

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 13:30

Ik heb de extra sterk van equiculinair en die krijgen mijn huftertjes niet kapot. Op zich zou ik er nog wel een willen, maar nadat ik een nogal onbeschofte reactie op een doodnormale vraag kreeg, breng ik mijn geld liever ergens anders heen.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 13:36

equiculinair zou me ooit laten weten wanneer een bepaalde maat weer binnen zou zijn...denk nog steeds niet :D

Ik heb niet echt slopers, dus die onderste van Shires lijkt me wel wat.
2x2 maas hoeft hier ook weer niet, wil ze wel wat vertragen, maar hoeft ook weer geen pesterij te worden. Kan me voorstellen dat het voor kleine pony's wel weer anders werkt.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 14:05

Bedankt voor de adviezen! Ga de linkjes eens bekijken en dan een tijdelijke indeling maken voor komende winter.

Ze mogen zolang t goed gaat wel onbeperkt hooi en dan bij voorkeur in 1 voerbeurt te voeren. Als ze dichtgroeien kan dat altijd aangepast worden.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 14:28

Met netten hangen vind ik fdat er alsnog veel op de grond komt. Mijn shetruin pist er dan meteen op en kan ik alles weggooien. Ik heb plastic IBC vaten, niet heel mooi maar wel practisch. Op het werk hebben wij kunststof bakken, zodra er weer 1 lek is neem ik die ook mee voor een extra voerplek

De varkentjes zijn gearriveerd. Vanaf gisteren staan de paarden al op het uiterste hoekje van de rijbak, kwamen ook niet eten of drinken. Ik heb ze toch net maar naar voren gehaald, met veel geblaas en grote neusgaten bij de pre en de draad gesloten. De shet vind het prima, de andere ook wel maar die laat zich ook opfokken door de Pre.
Afbeelding