Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Fabster

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 10:12

Gastricompnis voor maagproblemen. Werkt hier ook goed. Probiotica (en yakult ook?) is voor de darmen. Probiotica deed het hier niet. Daar had ik wel weer microcomp voor nodig.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 10:14

Ik heb goede ervaring met Abler. Goedkopere optie dan de meeste maagproducten in België.

Waaslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 11:15

ik geef ze nu ook binnen hun hooi smiddags zodat ze wat minder lekgeprikt worden

mijn voerleverancier raadde mij nu proferm aan voor de darmen, prijs valt mee dus ga dit eens proberen
ze zei ook dat mijn paard waarschijnlijk gevoelig is voor suikers/zetmeel en dat ik het hooi moet weken. Iemand daar ervaring mee?
ben nu laatste pak voordroog aan het geven al gemengd met het nieuwe hooi, daarna stop ik met voordroog

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 11:25

Gefeliciteerd Lizy :)F Y)(^) :D

Waaslander,als je hooi moet weken om het suikergehalte naar beneden te krijgen, moet het wel een paar uur in het water liggen.
Let er wel op dat hierdoor ook andere voedingsstoffen uitspoelen en je meer vitaminekorrel moet geven om te compenseren.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 12:02

Gefeliciteerd

Waaslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 12:34

dank je Tinky, ga het voorlopig niet doen want volgens mij klopt de theorie niet, als hij niet tegen suiker zou kunnen dan zou hij het beter moeten doen op voordroog dan op hooi gezien de suikers in zuren worden omgezet in voordroog (of klopt mijn redenering niet?) en hij wordt juist ziek door de voordroog.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 12:49

voordroog is rijker kwa voedingsstoffen als hooi en in hooi komen de voedingsstoffen langzamer los.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-16 12:51

Ik zou je gewoon hooi, droog, adviseren waaslander, daarmee verdwenen bij mij bij nagenoeg alle paarden de problemen. Een worminfectie of zand in de darmen kan ook dunne mest veroorzaken. Dunne mest is altijd gevolg van... persoonlijk zou ik verder kijken dan dingen als yakult.

Lizy gefeliciteerd!

Tinky, had je nog geen pb gestuurd, maar hij had helaas de voorraad al vergeven, sorry :(

:(:) en :) voor iedereen!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 13:22

lizy gefeliciteerd! Y)(^)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 13:45

Caily schreef:
Ik zou je gewoon hooi, droog, adviseren waaslander, daarmee verdwenen bij mij bij nagenoeg alle paarden de problemen. Een worminfectie of zand in de darmen kan ook dunne mest veroorzaken. Dunne mest is altijd gevolg van... persoonlijk zou ik verder kijken dan dingen als yakult.

Lizy gefeliciteerd!

Tinky, had je nog geen pb gestuurd, maar hij had helaas de voorraad al vergeven, sorry :(

:(:) en :) voor iedereen!

Och...ik heb nog wat Endure en dat lijkt nu ook beter te werken ;) .Een dag of 3 flink sprayen en ze kunnen er 10-14 dagen tegen.Maar wellicht voor volgend jaar want de Endure is hier bijna niet te krijgen en anders is het asociaal duur.

Waaslander...alles hangt af van het moment van oogsten en hoe de staat van het gras is wat is gehooid.Wil je echt zekerheid wat er in zit, zul je het moeten laten testen.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 15:36

Ik gebruik ook endure of ultrashield. Ben er wel tevreden over. Behalve tegen dazen werkt het niet

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 15:54

Lizzy gefeliciteerd!! Y)(^)

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 16:56

Waaslander schreef:
zit nu vooral te tobben dat Jack zo een diarree heeft, net een weekje met vakantie geweest en is veel erger geworden ondertussen, ga nu stoppen met voordroog en overschakelen op gewoon hooi ook al is dit eigenlijk nog wat te vers. Gisteren ook begonnen met Yakult, lijkt precies al te beteren... wie weet? iemand nog ervaring mee?

Je zou ook bietenpulp met luzerne kunnen proberen.
Mijn E-pony merrie had mn in het weideseizoen regelmatig last van dunne mest. Met van elk 2 handjes elke dag was dat na een tijdje over.
Ook mijn Tinkermerrie die ik verdacht van een maagzweer, en die dunnen mest had, doet het daar goed op.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 18:03

Mijn ruin doet het bij dunne mest goed op microcomp. Bij hem ligt het altijd aan eten; voordroog kan hij niet tegen, en blaadjes snoepen ook niet echt. Geniet, maar knabbel met mate, zeg maar.
Van mijn holistisch DA (van Den Hoek) kreeg ik nog de tip om veendrenkstof (verkrijgbaar bij BioRon) te proberen. We maken nu eerst de microcomp op en daarna zie ik weer verder.

Zonder de oorzaak te weten zou ik er trouwens niet zo maar iets ingooien. Voordroog blijven voeren en Yakult (wat ik persoonlijk niet snel zou geven, maar das meer mijn eigen gevoel bij het spul (heul veul suiker) geven lijkt mij dweilen met de kraan open...

Hooi natmaken (voor mijn af en toe hoestende merrie) hebben wij wel ervaring mee, echt uren weken doen we dan weer niet.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 18:16

Waaslander schreef:
zit nu vooral te tobben dat Jack zo een diarree heeft, net een weekje met vakantie geweest en is veel erger geworden ondertussen, ga nu stoppen met voordroog en overschakelen op gewoon hooi ook al is dit eigenlijk nog wat te vers. Gisteren ook begonnen met Yakult, lijkt precies al te beteren... wie weet? iemand nog ervaring mee?

Als onze ruin slappe mest heeft voer ik hem ruwe spelt, dat werkt bij hem goed.

wilma84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 21:10

Bij dunne mest werkt bij de minishet het geven van bietenpulp (als in seniores priores) gedurende de hele overgangsfase van gras naar voordroog en vice versa. Hij heeft slechte darmen.
Afgelopen najaar kreeg mijn merrie voor het eerst in 10 jaar problemen met de mest. Geen idee waardoor, maar de standaard aanpak in de vorm van psyllium-kuur, overgang op hooi, Yea-sacc , bietenpulp e.d. gaf geen verbetering. Uiteindelijk Zeohorse Feed (bentonit) gegeven. Paar dagen een schepje en het was weg en bleef weg.

Waaslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 11:16

vandaag gaat het laatste voodroog op en dan volledig op hooi, nu helft/helft + dus de yakult en zijn probleem is al zo goed al verdwenen, ik vind het heel vreemd maar ben natuurlijk wel blij
ga wel verder een kuur proferm geven, is gefermenteerde spelt, veendrenkstof heb ik ook al eens aan katten gegeven met diarree en was inderdaad ook een goed middel
bietenpulp is ook een goede tip moest het toch niet 100% worden
ruwe spelt vind ik ook zeker niet slecht, heb een ezelruin die daar goed op reageert als hij last heeft van een nieuwe lading hooi maar is direct weer per 15 kg zakken hier
ook moeder Aarde (ook betonit?) is een goed product vind ik, heb het hier gegeven als ontgiftingskuur toen mijn tinkertje hier aankwam dit voorjaar

bedankt voor de tips allemaal!!

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 22:55

Doet Bokt t niet meer? Is iedereen dood? Op vakantie?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-16 23:01

Haha het viel mij ook al op :P

Nee, hier aan het genieten!

Afbeelding

Afbeelding

En tegelijkertijd balen dat de problemen met mn drainage nog niet zijn opgelost (gelukkig nu weinig last van!) en de bak langzaam een weiland wordt. En dat een stuk extra weide wat ik heel graag wilde huren uiteindelijk niet door ging -O-

Wie zei er dat Tinkers trekpaarden waren en geen springpaarden? Wist wel dat de dames beide aanleg hadden, maar doe het eigenlijk nooit met ze. Kyra is 1.54 ongeveer en eerste keer echt springen onder het zadel 85 cm! En Lola huppelt met haar 1.44m ook zonder parden én zonder ervaring even over diezelfde 85 cm :oo Kyra springt vrij boven haar eigen schofthoogte uit, dus beetje techniek oefenen en dan ben ik heel benieuwd hoe ver we komen :D

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 23:01

Rustig hier he!
Ik was al aan t kijken of ik niet perongeluk het topic ontstipt had :+

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 23:11

Wat leuk Caily! :) Wat een leuk parcourtje ook, met slalom paaltjes en een zeil.

Hier ook gewoon lekker buiten bezig en met de paardjes.
Afbeelding

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 23:16

Haha! Ja, over boktverslaving gesproken!

Gisteren Bpony voor een zware band gezet en even met de kar kennis gemaakt en tussen de burries gezet. Zou leuk zijn als hij binnenkort voor de kar komt, masr tijd is een schaars iets. Vandaag heb ik hem nog wel een keer in zijn pak gehesen en zijn we buiten, zonder kar er achter, maar wel met mij erachter, gaan wandelen. Gaat al best goed.

Afbeelding

Balen van dat weiland, Caily. Wel weer tof van dat springen. Parcourtje maak ik ook wel eens. Altijd leuk.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 23:45

Ik heb hier wat dames over de vloer doe op 'ponykamp' komen.. Dus ik heb mn handen vol maar het is wel super gezellig! :D

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 05:24

Ik ben wel op vakantie (vandaar ook de briljante tijden waarop ik hier rondgang, haha).

Oeh Caily, springtalentjes!

Fabster, ziet er netjes uit, maar het borsttuig mag wat mij betreft wel een stuk omhoog en handschoenen aan en een open teugel ipv gesloten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 05:52

Ik ben nog steeds braaf 4 dgn per week aan het werk. Lees af en toe mee, maar in de tijd dat ik niet werk ben ik ook lekker met mijn paardjes bezig. Gisteravond dazenvallen in elkaar geknutseld, jonkie zat direct met haar neus in de lijm..... Daarna kroelen met de bonte pony dus haar hele bovenlip zit vol met witte vastgeplakte haren. Straks les en daar heb ik weer veel zin in.

Hilary op vakantie is het toch de bedoeling dat je uitslaapt???? Geweldige foto's weer voorbij zien komen +:)+ +:)+ +:)+ .

Heb nog even een kippenvraag; mijn 4 kipjes die elke avond rustig rond het hok scharrelen en dan gewoon binnen op stok gaan, hebben sinds een paar dagen besloten dat ze rond schemering alle 4 in de bomen die rondom het hok staan gaan zitten :? :? . De eerste dagen heb ik ze eruit "geschud" :+ , maar gister zaten ze binnen no time weer in de boom. Voor mij een teken dat ze dat toch echt liever willen. Iemand een idee waarom ze dit doen? Warm? Hok niet oke (maak het elke dag schoon)?

Prettige vakantie allemaal!