Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 23:21

Ik heb voor mijn pony ook nog subli dieetmix, voor na het rijden. Maar daar krijgt hij maar een handje van.

Heb gegoogled en bij een webshop die ik tegekwam wat DH varianten besteld (die speciale laag zetmeel/suiker brok die DD noemde, een soort grasbrok en gehakseld gedroogd kruidengras in zak + gelijk zak fructaanarm graszaad)
Kost wat, maar dan wordt het wel ook thuisbezorgd ;) Ga gewoon even proberen wat het is.

Ik ben niet gewend kilo's bij te voeren, dus misschien voer ik ook wel te zuinig.

De speedybeet met pavo vital voor de vitamines en aangevuld met gehakselde lucerne leek me een vergelijkbaar maar suikerarm alternatief voor de subli seniores priores.

Ze krijgen nu samen 1 schep speedybeet/3 scheppen water en dan heb je 2x een literschep per pony.
De olie is misschien ook wel goed idee en dacht dat de grasbrok/geweekt misschien ook wel wat meer zou vullen en de bietenpulp wat smakkelijker zou kunnen maken..

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 23:24

lizy29 schreef:
Dood krijgen is echt tussen je nagels fijn knijpen met veel kracht of bijvoorbeeld tussen twee stenen (maar zie zo'n beest daar maar eens tussen te krijgen :') )

Of tussen je nagels klemmen en uit elkaar trekken :r

Ik ken die beesten inderdaad van de Veluwe. Paard aan de kletter in de wei. Eerst denk je nog "joh, die zijn leuk aan het spelen", tot ze een half uur later nog bezig zijn in de volle zon met 25 graden, helemaal bezweet. Uhhhh. Oeps.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 23:41

Lisa_vera schreef:
Donja: lightning vindt ik echt heel gaaf! Wat een prachtig merrietje!! Wauw!!

Lightning is een dochter van Two Spot en ze is Nederlands kampioen geweest op de keuring. 1A premie ster en keur merrie.

Dream is een half zusje van Two Spot, zelfde moeder. Ook 1A premie ster merrie.

Two Spot:
Afbeelding

Lotte heeft dus super mini appaloosa's!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 23:43

De mijne krijgen best aardig wat bijgevoerd.
Vier kleintjes en een E-maat krijgen naast onbeperkt hooi, een emmer wortels en een emmer brok/muesli per dag.

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 00:07

[***] schreef:
Jullie hebben ze toch ook wel wat voor de handel als ik het goed heb begrepen? Als dat niet zo is en je kunt het verder financieel dragen dan vind ik het absoluut niet zonde om ze gewoon te hebben voor het hebben :D .

Nee, we hebben ze niet voor de handel. Het is een beetje zo gegroeid hier. Veulentjes enzo. Financieel kan het idd wel, maar zit vooral qua tijd. Nu moeten ze in 2 groepen naar buiten, als er de helft minder is, dan kunnen ze in 1x naar buiten én.. de helft minder mest uit de bak scheppen.
Als ik nu alleen ben dan 's middags de boxen doe en alles voeren enzo dan ben ik kapot.. en dan gaat rijden er vaak bij in. Ik heb naast de paarden ook nog kids en drukte met werken. Dan valt het tegen.
De helft minder paarden betekend ook dat ze mooi in de schuur passen en je niet overal door de hele boerderij met stro en hooi/kuil hoeft te slepen.
Minder stro halen en minder kuil halen.
De ruimte waar nu boxen staan kun je dan gebruiken voor het onderdak zetten van de bobcat, quad, de 3 menkarren. Het word allemaal gewoon makkelijker.
Meer genieten ipv ploeteren.
En dán heb ik misschien ook eens tijd om wat aan mijn voorjaarskriebels te doen.

kvulden schreef:
We waren net het oude hout van de trailer aan het opruimen. Er zaten nog twee borden op. Een ronde met cijfers en de cijfers en letters die ook op de nummerplaat staan en een roodbord paarden vervoer. Mijn man dacht dat het verplicht is om die op de trailer te hebben. Had hij gelezen zei hij. Ik kan het op internet nergens vinden. Weten jullie het toevallig, want ik dacht dat het er niet op hoefde.

Is iets van vroeger idd.

AB, gefeliciteerd! Ik hoop dat je veel plezier van haar hebt.

Bij ons word de mest afgevoerd, vaker in het jaar.

Liseef schreef:
[***]: Ik geloofde er ook nooit in dat een paard graag wilde werken. Ik dacht altijd, ze vinden het minstens even prima om lekker alleen met vriendjes in de wei te scharrelen en te eten.

Mijne loopt als ik buiten bezig ben en de kudde (van 11 dus) staat achter in het land, dan komt ze bij het hek. Loopt dus bij de kudde vandaan naar me toe.

Heerlijk dagje Dynamiek
Mooie Spatter!

In Frankrijk ken ik alleen van die rode beesten, die zaten alleen dan achter, onder de staart.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 07:49

[***]...gefeliciteerd!! *\o/* Heel veel succes met je nieuwe carriére :)

Prachtig al dat kleine grut...al die stippels.Dinnetje (ex) collega fokt ook stippels maar dan grote maat.Hebben afgelopen jaar prachtige veulens gehad die het op de keuring ook retegoed gedaan hebben.Zo ontzettend leuk :)

Hier noodweer geweest gisteravond...even over 11-en was het net of er iets aan de hand was bij de jongens,ik dacht voetgetrappel te horen in een rap tempo op de rubbermatten.

Dus snel bed uit,zaklamp mee,laarzen aan en regenjas meegegraaid...sta je dan buiten in je Big-Tee met laarzen,regenjas in de stromende regen.Paarden stonden mij een beetje glazig aan te kijken :+
Zag dat stro-net zo goed als leeg was dus die maar bijgevuld...

Probleempje bij de badkuip opgelost en maar weer naar bed gegaan...

Bleek dat de regenton onder het slaapkamerraam die herrie af en toe maakte omdat dat ding overvol zat :x

Zo leuk paarden aan huis _O-

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 08:34

hertenluisvlieg of paardenluisvlieg Afbeelding zien wij hier nu de laatste 2 jaar.
Zijn echt nare beesten, krijg je niet uit de vacht omdat ze weerhaakjes hebben aan de poten, gaan het liefst in de lies of bij de anus/vulva zitten en dan lekker gemeen doen. Paarden gaan helemaal uit hun dak als ze op ze zitten. Ze hebben een soort van pantsertje zodat je ze echt dood moet maken tussen je nagels of onder je schoen, ze kraken dan ook.

Niemand tot nu toe stormschade?

Fabster

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 08:57

Gelukkig geen stormschade. Gisteren is de regen ook meegevallen, maar de voorspellingen voor vandaag zijn beroerd. Snel naar buiten nu en dan straks nog een kort rondje met t peetd voor de ellende echt los barst.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 09:00

Hier ook geen schade gelukkig. Maar wat een regen zeg!

Oh laat dat stomme beestje maar lekker weg blijven :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 09:28

Oh Elan, dan heb ik je verkeerd begrepen. Ja dan zou 11 paarden voor mij ook echt veel te veel zijn. Het is inderdaad ontzettend veel werk en als je daarnaast nog een baan en kinderen hebt, dan zal het rijden er regelmatig bij inschieten.

Hi, hi, Tinky ik zie het zomaar voor me, in het donker in de regen :') , fijn dat er niets aan de hand was. Gisteren overdag was het hier eigenlijk wel redelijk te doen, afgezien van de zware windstoten, was het gewoon droog. Maar om half 4 begon het een partij te regenen en nog harder te waaien, dus ik heb ze nog een uurtje buiten gelaten, maar toen toch maar naar binnen gehaald. Jeetje wat ging het tekeer!!!

Nu is het best rustig, ga zo nog maar even lekker met merrie naar de manege. Het blijft de hele week wisselvallig...... Maar goed, het is bijna half februari dus we gaan snel richting het voorjaar *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 09:31

Fabster schreef:
[***] schreef:
Mooi beschreven Fabster. Ik denk dat we hier een hele mooie en interessante discussie over zouden kunnen voeren, maar dan "live" bij een lekker glas wijn en een bitterbal ;) . Mijn idee is dat dat beter gaat dan via internet.

Hier nog steeds droog, af en toe een zonnetje, maar al flink wind.

Goed plan. Mss is er nog eens een bokt discussie avond. Dienen we de punten in bij de Partij voor Dieren.

Hi, hi, ik zie nu pas dat ik een post van liseef verward heb met jou :o :o :o . Sorry.

@liseef:dit bericht was dus voor jou :o
Citaat:
Mooi beschreven. Ik denk dat we hier een hele mooie en interessante discussie over zouden kunnen voeren, maar dan "live" bij een lekker glas wijn en een bitterbal ;) . Mijn idee is dat dat beter gaat dan via internet.

Citaat:
Mijne loopt als ik buiten bezig ben en de kudde (van 11 dus) staat achter in het land, dan komt ze bij het hek. Loopt dus bij de kudde vandaan naar me toe.
Dit doet mijn ook, maar ik zie dat niet als "willen werken" maar "aandacht willen, gekroeld willen worden, brokje krijgen, knuffelen". Rijden/trainen is natuurlijk ook een vorm van aandacht voor een paard, maar ik geloof niet dat een paard staat te bedenken dat hij graag eens even lekker zou willen "trainen/werken", als dat zo zou zijn dat gaat hij wel in het land buikspieroefeningen liggen doen ;) .

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 09:47

Gisteravond was er flinke storm hier maar regen viel me nog enigszins mee, al is er best wat gevallen. Vandaag kunnen we ook nog een en ander verwachten.

Pfff Tinky, heerlijk van dat soort momenten :+ Zo had ik zaterdagnacht dat ik wakker werd en ging plassen, en dan kijk ik altijd even naar buiten naar de paardjes. Het was niet zo'n donkere nacht dus ik kon het goed zien, alleen zag ik geen paarden staan. Ik dacht dat ze vast alle 3 precies onder het afdak zouden staan maar wil ze dan toch even zien. Naar zolder zodat ik meer zich heb maar ik kon ze nog niet zien. Tja, dan toch maar kleren aan en gaan kijken, uiteraard stonden ze er gewoon :')

DoubleVv

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 09:53

Ik heb een weekje vrij. Zalig. Kan ik eindelijk dingen doen die ik anders niet kan wegens tijdgebrek.
De nieuwe stal gaat goed vooruit (leidingen liggen er volledig in. Zijn aan het wachten op de waterbakken.

Hier heeft het ook serieus gewaaid en geregend. Tijdens de laatste voerbeurt was nog alles in orde en nu ook nog. Buiten wat afgewaaide takken. Vorig jaar is er wel een boom omgevallen Door de harde wind.

Ik heb op dit moment nog 4 paarden. Heb er 7 gehad. Vind 4 voldoende,kan het nog allemaal aan alleen. Heb mijn eerste merrie nog staan zij is 15 maar vervroegd op pensioen en ik kan haar niet meer verkopen. Ze is echt een eenmans paard en wil niet dat andere er mee verongelukken. De andere 3 is er eentje waar ik wedstrijden mee loop. De andere 2 ben ik aan het klaarstomen.
Achter een aantal jaar wil ik wel nog eens een veulentje fokken. 5 jaar geleden voor het eerst zelf gefokt na alles eerst perfect uitgestippeld te hebben. En man wat zag ik verschil tegenover een gekocht veulen en een veulen wat je zelf hebt geboren zien worden en zelf gevoed hebt naar eigen wens..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 09:57

Daan_O schreef:
Gisteravond was er flinke storm hier maar regen viel me nog enigszins mee, al is er best wat gevallen. Vandaag kunnen we ook nog een en ander verwachten.

Pfff Tinky, heerlijk van dat soort momenten :+ Zo had ik zaterdagnacht dat ik wakker werd en ging plassen, en dan kijk ik altijd even naar buiten naar de paardjes. Het was niet zo'n donkere nacht dus ik kon het goed zien, alleen zag ik geen paarden staan. Ik dacht dat ze vast alle 3 precies onder het afdak zouden staan maar wil ze dan toch even zien. Naar zolder zodat ik meer zich heb maar ik kon ze nog niet zien. Tja, dan toch maar kleren aan en gaan kijken, uiteraard stonden ze er gewoon :')

_O- _O- _O- heel herkenbaar Daan!

Als ik de weerberichten mag geloven ga ik hier in het Noordwesten misschien wel mazzel hebben vandaag....

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 10:01

Hier gisterochtend 2 bomen omgwaaid, 1 boom afgebroken en een paar hingen erg scheef met losgetrokken wortels dus die gaan straks ook nog wel om. De grond is zo veradigd dat de naaldbomen gewoon omwaaien.
We hadden van het najaar al heel veel om laten halen omdat er steeds meer omgingen met de storm en steeds dichter bij huis en stal. Nu wordt het nog kaler. Er zijn afgelopen winter denk ik nog wel 10 extra bomen omgegaan.

Straks maar weer jonge aanplant er in. Dan kunnen we weer even vooruit en hopelijk wordt het bos met groeiend hout ook weer wat droger.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 10:03

Double veel plezier met je vrije week!

[***] erg he? :')

Joyce wat zonde van de bomen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 10:08

Oh ik ben er ook zo 1 hoor: en ga nou niet heel stoer weer je bed in, want slapen kan ik dan toch niet meer, voordat ik mij heb aangekleed en ben wezen kijken...

Of in je nakie met alleen een badjas aan naar buiten stormen , omdat je ineens een raar geluid hoort en dat mijn dames mij dan heel uiig staan aan te kijken, zo van: gaat het vrouw? :+

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 10:09

Nee, paard denkt vast niet wil lekker gaan werken, maar meer samen iets doen.
Mijne heeft trouwens helemaal niks met kroelen enzo. Zal misschien iets te maken hebben met het met de fles grootgebracht zijn?
Ik heb zelf de voorjaarsvakantie in mijn hoofd als doel om daarna weer regelmatig te gaan rijden. Nu nog steeds takkeweer.

Stormschade.. nah, er is wat spul verschoven.

Zal de paarden gaan voeren. Oudsten al op school. Mini ligt nog, kan net voordat ze wakker word 'even' voeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 10:11

Daan_O schreef:
Double veel plezier met je vrije week!

[***] erg he? :')

Joyce wat zonde van de bomen...

Ja, ik kan vanuit de keuken mijn knollies in de bak zien staan, maar soms zie ik er maar 2. Dan weet ik eigenlijk wel zeker dat nr 3 achter de schuur staat, maar als die na 5 minuten niet te voorschijn komt dan ga ik toch even kijken. En uiteraard staat nr 3 dan achter de schuur en kijkt verschrikt om, waarom ik nu ineens achter die schuur vandaan kom op mijn klompjes :')

Oh bah Joyce, het wordt inderdaad kaal als er zoveel bomen weg gaan. Bij mij in de tuin met de zomerstorm 2 grote eiken beschadigd en later weggehaald, maar ik zit nu nog steeds tegen een kaal gat aan te kijken.

Ohjajoh, dat heb ik ook wel eens gehad!!! Had net verf in mijn haar gesmeerd en dan heb ik altijd een hele oude badjas aan, ik naar buiten rennen, want ik hoorde "iets". Stond er een pakjes bezorger :j .

DoubleVv

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 10:12

Joyce hoop dat de bomen geen schade hebben aangericht aan draad ed.
Hier gaat in het voorjaar ook heel wat gesnoeid worden, hebben allemaal dorre bomen staan en sommige hebben de wortels bloot. We hebben al een deel kleine boompjes aangepland waar de mensen van bos en groen heel blij mee waren. Ze dachten eerst dat we alles weg wouden van bomen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 10:15

Hier geen stormschade gelukkig en de paddock is wonderbaarlijk droog als ik het gister hoorde kletteren tegen de ramen.

Naaldbomen hebben een penwortel en zijn dus kwetsbaarder dan loofbomen, mede omdat die ook nog eens niet hun 'blad' verliezen en de wind dus meer vat heeft.

De Herteluisvlieg is hier ook bekend. Sayant detail is dat ze idd kunnen vliegen, maar zodra ze op het paard landen laten ze hun vleugels vallen en kruipen snel diep in de haren. Ze zijn rete snel als ze daar eenmaal zitten en je krijgt ze dus haast niet te pakken en idd ook moeilijk dood.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 10:16

Elan_GV schreef:
Nee, paard denkt vast niet wil lekker gaan werken, maar meer samen iets doen.
Mijne heeft trouwens helemaal niks met kroelen enzo. Zal misschien iets te maken hebben met het met de fles grootgebracht zijn?
Ik heb zelf de voorjaarsvakantie in mijn hoofd als doel om daarna weer regelmatig te gaan rijden. Nu nog steeds takkeweer.

Stormschade.. nah, er is wat spul verschoven.

Zal de paarden gaan voeren. Oudsten al op school. Mini ligt nog, kan net voordat ze wakker word 'even' voeren.

Dat lijkt mij ook een zware klus overigens, een veulen met de fles grootbrengen? Kan mij voorstellen dat die dieren anders op mensen reageren dan paarden uit de opfok.

Ik heb wel al voorjaarskriebels, maar dan niet om te gaan schoonmaken :D , gewoon zin om 's morgens vroeg effe een "bakkie" te drinken op het bankje voor het huis, vogeltjes horen fluiten en dan aan mijn dag te gaan beginnen. Ik moet zelf nog even kijken hoe vaak ik straks ga rijden. Ga 4 dagen werken en in de zomer kan ik in de vroege ochtend of 's avonds nog wel rijden, maar in de winter heb ik daar meestal geen zin in :o . Nou ja, ik zie wel hoe het loopt. Heb mij ook bedacht om weer fanatiek te gaan starten, maar ik kan er op de één of andere manier nog niet zoveel zin in krijgen. Een startkaart is zo aangevraagd, dus ik kijk wel hoe het loopt.

Die hertenluisvlieg heb ik hier nog nooit gezien. Waarschijnlijk omdat we hier weinig bos en eigenlijk altijd wel wind hebben. Misschien ook iets met zeelucht te maken, zit vlak aan de kust. Wij hebben hier sowieso niet zoveel insecten, maar ik twijfel of ik een dazenval ga kopen voor komende zomer. Die hebben we hier soms wel en buiten het feit dat ik het zielig vind voor mijn paarden, krijg ik er ook achterlijk rare bulten van als ze mij steken :j
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-02-16 10:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 10:18

_O- [***]!

Ik moet wel zeggen dat die kleine van mij ook een flessenkind is en ook totaal niet van het kroelen is. Ze wist altijd wel heel goed bij wie ze haar neus in mijn zij moest duwen, als bescherming, als ze het niet winnen kon van grote. Moest daar altijd zo om lachen, want grote weet dondersgoed dat het dan klaar is, als vrouw in de weg staat ineens. Uitgenaste puk, kwam dan gewoon schuilen bij mij.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 10:26

hahaha [***]! Nou gelukkig ben ik dus niet te enige, mijn vriend verklaarde me al een beetje voor gek :+

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 11:03

Tinky12 schreef:
Prachtig al dat kleine grut...al die stippels.Dinnetje (ex) collega fokt ook stippels maar dan grote maat.Hebben afgelopen jaar prachtige veulens gehad die het op de keuring ook retegoed gedaan hebben.Zo ontzettend leuk !

Bedoel je Marianne? Die hadden echt goede veulens afgelopen jaar!!

Hier ook geen stormschade gelukkig. Ben al dat water nu echt wel zat hoor _-:( ik wil graag zon, een graadje of 20, veulens in de wei.... *droomt even verder*