Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 09:49

mallootje, dat is wel een erg duidelijke statement van je paard: ik wil niet werken :+
Niet grappig.

palousa_boy

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 10:07

Zag iemand die graag wil dat de zomer doorzet :)
Hier is het 4/5 juli rond de 38 graden aldus de voorspellingen.
Lekker weer dus om de paarden weer een keer te wassen, misschien helpt dat ook wel een beetje tegen de vliegen.

Moest gisteren wel lachen om ons trekpaard. Die had voor het eerst zo'n vliegending met slierten om (een gewoon masker past niet) en ging er meteen "vandoor" omdat het eng was. Echter was ze het na een klein rondje om de andere paarden heen alweer zat om te rennen en ging weer in de graas-modus _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 10:18

Ik denk dat we maar met zijn allen richting Gorre, Frankrijk vertrekken binnenkort!!!

Hier weer regen, koud, wind en ik ben het gewoon een beetje zat.....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 10:22

Hier idd ook regen, maar 38 graden hoeft van mij ook écht niet.
Binnen is het nu 16 graden, dus ik ga zo de kachel maar aan doen :D

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 10:26

Oh help 38 graden zou ik ook niet blij van worden! Maar van mij mag het ook wel iets meer zomer worden dan dat het nu is...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 10:30

Ergens tussen de 18 en 25 graden is lekker :)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 10:32

Het is voor mij ook wel wat te warm hoor, bij mij stopt het "lekker" wel bij de 22 graden ;)
Maar we passen de dagen er gewoon een beetje op aan. Sochtends vroeg beginnen als het nog wat koel is, in de middag een paar uur in de schaduw of binnen en daarna als het weer afkoelt gaan we weer naar buiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 10:36

Voor mij is 38 ook veeeeeel te heet, maar als ik moet(mag) kiezen tussen 15 graden of 38, dan heb ik nu liever even 38.......

Verder ben ik net als DD, tussen 18 en 25 is ideaal.

En afgelopen weekend heb ik ook heerlijk nog een paar manden hout verstookt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 10:38

Als het overdag 38 graden wordt dan koelt het volgens mij ook pas heel laat af :D Werken wordt dan nachtwerk :+

Ik deed het vroeger ook wel als het echt warm ging worden; 's ochtend heel vroeg al gaan rijden (6 a 7 uur), nadeel was dat de achterblijver de hele buurt wakker schreeuwde :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 10:49

DubbelDun schreef:
Als het overdag 38 graden wordt dan koelt het volgens mij ook pas heel laat af :D Werken wordt dan nachtwerk :+

Ik deed het vroeger ook wel als het echt warm ging worden; 's ochtend heel vroeg al gaan rijden (6 a 7 uur), nadeel was dat de achterblijver de hele buurt wakker schreeuwde :D

Hi, hi, de buren waren dus heel blij met je.

Ik deed het ook wel, heel vroeg rijden en dan zat ik er ook rond 6.00 op. Dat scheelt een heel stuk.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 11:00

Je hebt wel een lekkere lange dag op die manier al deed ik wel dan de Italiaanse traditie eer aan; de siësta :D

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 11:02

Ik ben op m'n best rond 25 graden, als ik dan toch mag kiezen :D Liever 30 dan 20!

@ Pol: Missie mislukt, het hoofdstel met lage neusriem ligt al klaar, vanavond mag meneer aan het werk!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 11:46

mallootje: ~~}>

Bij mij komen ze er ook niet zo makkelijk van af. Bulten op je rug? ik leen een barebackpad. Tanden behandeld? Ik rij wel bitloos. Neus kapot? Ik haal de neusriem er af.
Werken zullen ze! }>

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 13:42

Je kan ze inderdaad voor alles aan de kant zetten.. Vorige week had de jongste een wondje op z'n been, bij het longeren voor ik ging rijden vond m'n lesgever hem heeeel licht onregelmatig op dat been, dus hij vroeg zich af of we wel moesten lessen. Heb gezegd dat dat wondje vast wel wat kon tegentrekken maar dat ie daar geen last bij had bij het gek doen in de wei, dus dat ie ook wel aan het werk kon. Na 3 rondjes was er ook al niets meer aan te zien.. Als ik die van mij op rust moet zetten telkens ze een pluk haar missen kom ik nooit meer aan rijden toe..

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 08:36

Dat heb ik nou ook vaker. Een dikke bukt op een spier door een klap en dan de eerste passen wat stroef lopen? Dan wil ik het best rustiger aan doen maar vindt beweging geven dan vaak beter dan maar weer stil zetten. Daarbij heb ik er 1 die welliswaar zeer lui is maar vaak meer streken uit gaat halen als hij niet hoeft te werken.

Ik kan na 6 maanden geloof ik eindelijk zeggen dat mijn 3 jarige minder wondjes en plekken heeft van het spelen met mijn 19 jarige. De 3 jarige zag er ondertussen uit als een zwaar mishandeld paard. Fingers crossed dat het zo blijft.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-15 09:31

Missie lage neusriem is niet geslaagd, hoofdstel was te klein. Maar ik wilde toch graag rijden dus toch zonder neusriem gedaan.. Kon 'm op zich wel gewoon rijden maar hij deed de hele tijd z'n mond open, zelfs bij amper contact, dus het zag er vast uit alsof ik m'n paard heel erg mishandelde :D

0011223344

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 10:12

Bedankt voor het advies wat betreft het onkruid! Er staat zeker ook gras, maar de zuring wordt gewoon steeds meer en meer.. Drie jaar geleden groeide er nog geen zuring maar nu staat het op vrij veel plekken, zeker waar ze mesten.. Ook distels beginnen ontzettend te woekeren bij ons. Het is ook vrij "verwaarloosd" land. We zijn sinds drie jaar fanatiek aan het uitmesten, voor die drie jaar stond drie kwart van de wei vol met smalle maar hoge bomen. Dit is nu de tweede zomer dat ik twee stukken weiland heb in plaats van bos en de paarden dus kan verweiden.

Ik ga denk ik gewoon verschillende proef stukjes maken, stukje maaien+kunstmest, stukje frezen+kunstmest, stukje maaien + gecomposteerde paardenmest, stukje frezen + gecomposteerde paardenmest enzovoort. Misschien kom ik er dan achter wat helpt. Spuiten zie ik eigenlijk niet zitten omdat mijn paard over hekken springt de andere wei in, maar ik kan dat wel doen als ze van de wei af zijn. Dat is geloof ik ook de tijd voor kalk, toch?

Ik kwam een tijdje geleden een post tegen van iemand die ervaringen zocht met rijplaten, wij hebben ook rijplaten liggen op de paddock, van ijzer zijn deze. Mijn paard staat voor op ijzers en hij staat er graag op. Ze zijn ruw en er ligt eigenlijk altijd een laagje zand op. Maar zelfs zonder dat laagje zand zijn ze niet glad. Misschien komt het wel doordat het hele oude dingen zijn hoor, maar ik vind ze erg handig.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 10:14

Als je veel zuring hebt zeker kalken :) anders kan je blijven maaien maar je moet de bodemconditie ook aanpassen.

Die rijplaten ga ik eens googlene, klinkt goed!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 10:45

Kalk strooien doe je in het voor- en/of najaar.Hoogste rendement haal je uit poeder maar als je niet machinaal kunt kalken zijn korrels praktischer.
Let goed op waar je je kalk haalt,sommige winkels vragen de hoofdprijs.25kg zit zo rond de E7,-

Er worden ook zakken van 20kg verkocht...vergelijk dus zowel de prijs als de inhoud ;)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 12:18

Als je land verwaarloosd is, zou ik eerst een uitgebreid bodemonderzoek laten doen voordat je allerlei dingen gaat doen (behalve standaard kalken en mesten, das nooit zo verkeerd). Kost even wat (80 euro), maar dan weet je wel precies wat je land nodig heeft.
Wij hadden dit jaar heeeeeel veel mos. Standaard oplossing daarvoor is kalken. We hadden dusdanig veel gekalkt laatste jaren, dat we dat dus niet gingen doen nu. En terecht, bodemonderzoek liet zien dat de pH helemaal perfect was. Daar lag het dus niet aan! Bij ons is het probleem dat de grond te weinig organische stof bevat. Dat trek je niet zomaar weer recht, dat kost een paar jaar. In de tussentijd heeft onkruid dus meer kans dan gras. Weinig aan te doen behalve geduld, uittrekken en schaapjes. Vraag een willekeurige loonwerker of boer wat we moeten doen tegen het onkruid of mos, en je krijgt de antwoorden kalken en bemesten (of doodspuiten). Al die oplossingen gaan op ons landje alleen maar geldverspilling zijn, want dat is het probleem niet.

Gamova

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 14:55

Hoe hebben jullie een mesthoop gemaakt?
Wij dachten aan een container maar vinden de meeste die we kunnen vinden een stuk te duur of staan te ver weg...
Betonnen ondergrond kan eventueel gebruikt worden. Mest laten we dan afhalen door een loonwerker in de buurt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 15:31

Ik heb er eentje van betonplaten laten maken, deels ingegraven zodat ze mooi blijven staan. En op een plaats waar de loonwerker hem makkelijk kan legen. Eenmalig kosten en nu geen omkijken meer naar.
Met een ijzeren kontainer zit je na wegrotten weer met de afvoer daarvan.

Ik meen dat ik voor alles iets van 1500 euro kwijt was en er kan 12 m3 in, dus 2x per jaar legen a 75 euro.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 15:42

Achter de kas zit een hekwerk met harmonicagaas.Hebben een extra paal erin geslagen om de druk beter te verdelen...
De hoop wordt opgebouwd totdat de maïs wordt geoogst,daarna gaat de mest het maïsland op.In het voorjaar wordt de hoop gebruikt in de tuin of gaat ook het maïsland op en begint het verhaal weer van voren af aan.

Moet wel zeggen dat ik alleen mest heb en geen stalmest,ik kan het bolwerken zonder af te hoeven voeren :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 16:21

Dat is het eerste verdiend :D

Vroeger voor ik deze put had hoopte ik het ook op en reed het dan in de winter uit, maar dat was dusdanig zwaar dat ik het niet erg vond dat er iets anders moest komen :D
Ik heb in de zomer beduidend minder bedding (houtkrul), maar 's winters toch wel een baal (soms 2) in de week.

Gamova

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 16:35

Ik zelf dacht er aan om inderdaad een plaatconstructie te maken. Probleem is alleen dan we geen palen door het beton kunnen slaan dus dat zou wel ten koste gaan van de stevigheid.

Hoe veel m3 we nodig hebben zou ik niet weten. We verhuren de stallen en ik weet niet wat voor bodembedekking ze willen gaan gebruiken aangezien de stallen voornamelijk als schuilstal gebruik gaan worden en de paarden altijd in de paddock en weide kunnen uitlopen.

Toch maar eens overleggen of de loonwerker nog moeilijk doet over het soort bedekking. Hebben jullie hier ervaring mee? Ik meen ooit gehoord te hebben dat ze voor de champignons stro-vrij willen?