Het paarden aan huis topic deel 10

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 11:01

Zapje schreef:
Wat een leuk weekend Karin! Geen tips voor de ballen, zijn nieuw voor mij.

Ik heb een probleem met de boiler. Ding van +2000,- net geplaatst in de stal/schuur door elektricien. Zegt die man dat het niet kan omdat de schuur niet vorstvrij is. Deze boiler kun je niet zelf leeg laten lopen. Zou fijn zijn als hij dat voor het plaatsen had gezegd. Want wat nu? Ding maar naar binnen de enige oplossing? Daar gaat mijn warm water in de schuur...

Verkoop vd jonge pony gaat ook nog niet vlot. Echt een mooie, gezonde palomino pony dus valt me wat tegen. Rechte benen, goede hoeven, lange manen. Makkelijk, beweegt heel stabiel en toch met veer. Kreeg een bod van wel 700. Werd bijna boos := Ga er denk ik maar een marktplaats adv aan wagen.

Hier vlakbij is die hond geschoten door een jager. Erg vreemd verhaal.

Kan er niet iets van een ombouw of isolatie omheen gebouwd worden zodat hij vorstvrij blijft?

Per ongeluk ook in een pb naar je gestuurd, foutje sorry.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 11:10

Wij hebben een elektrisch kacheltje die we voor de wasmachine in de garage zetten. Garage is wel behoorlijk goed geisoleerd, maar na een tijdje vriest het daar ook gewoon binnen. Dus bij flinke en/of langdurige vorst gaat het kacheltje aan :') Gaat al goed sinds 2012 (en het is zelfs ook nog dezelfde wasmachine (uit 2004...) )

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 11:27

Balen van die boiler zeg. En een geïsoleerd hok eromheen maken en zaken als een standkacheltje/ warmtelint?

Hier wat hooistress. Baal die slecht gegeten wordt en ik was al niet al te gelukkig met de partij die ik had. Ook na omruil niet.
Voor Ice is dat eigenlijk wel prima zo. Eindelijk afvallen en ze komt niet hongerig over.
Voor Diekke vind ik het niet prima.
Ga een andere baal aansnijden in de hoop dat t beter is.

Ook beginnende zadelstress. Had toen ik Ice net had 2 passende zadels, een paar maand later nog maar 1 passend zadel door bespiering schoft.
Maar ze is inmiddels ook enorm verbeterd in de bovenlijn en mijn 2e zadel begint ook Mwah te worden. Zelf zit ik er ook niet goed in. Daar ben ik achtergekomen tijdens mijn les van Patrick. Het lukt me niet om mijn been voldoende naar achter te leggen.

Vandaag een afspraak maken met een zadelpasser. Hopelijk gaan we een oplossing vinden, al dan niet in een nieuw zadel.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 11:30

Vriest het daar wel eens binnen dan? Bij Picasso op stal hangt ook een boiler, ze sluiten de deuren en stalluiken als het gaat vriezen. Maar nog nooit problemen gehad met de boiler. Maar goed ook, want ik heb in de koudste dagen van december zijn wond goed kunnen verzorgen dmv het warme water. Of anders idd iets omheen bouwen?

Loretta, geen idee wat betreft die ballen, ik snap nu pas waar die voor dienen ;)

joyce83

Re: Het paarden aan huis topic deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-26 11:38

Voor de beschermingsballen, een gaatje maken en dan met ty-rap vastmaken aan de sluiting?

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 12:42

Boemel veel succes met de zadelpasser! Benieuwd wat het gaat worden. Lastig als ze zo veranderen. Ook vervelend van het hooi.

Bedankt voor alle boilertips, ook die via pb, al dan niet per ongeluk :) Heel fijn! Heb het idee dat de winter best koud is dit jaar? Ik heb in elk geval kunnen concluderen dat het flink kan vriezen in de schuur (best open gebied). De opties lijken te zijn; ombouw maken om boiler, evt met vorstbeschermerkacheltje. Weet nog niet of ik dat doe, ik kan niks zelf en uitbesteden maakt het duur. Ik wilde iets simpels, maar dat is mislukt. Deze week maar overleggen met de electricien.

Een boer wil mijn land gebruiken op papier om mest kwijt te kunnen. Twijfel of ik dat moet doen, met alle onzekerheid die er politiek is en alle regels die er ook voor paarden steeds meer komen. Derogatie gaat er af dit jaar dacht ik, dan hebben veel boeren meer mest te veel. Ik kreeg al de indruk dat hij streng gecontroleerd werd. Krijg wel een vergoeding maar die kan ik via de loonwerker ook krijgen als ik hem mest laat rijden.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 14:01

Zapje schreef:
Boemel veel succes met de zadelpasser! Benieuwd wat het gaat worden. Lastig als ze zo veranderen. Ook vervelend van het hooi.

Bedankt voor alle boilertips, ook die via pb, al dan niet per ongeluk :) Heel fijn! Heb het idee dat de winter best koud is dit jaar? Ik heb in elk geval kunnen concluderen dat het flink kan vriezen in de schuur (best open gebied). De opties lijken te zijn; ombouw maken om boiler, evt met vorstbeschermerkacheltje. Weet nog niet of ik dat doe, ik kan niks zelf en uitbesteden maakt het duur. Ik wilde iets simpels, maar dat is mislukt. Deze week maar overleggen met de electricien.

Een boer wil mijn land gebruiken op papier om mest kwijt te kunnen. Twijfel of ik dat moet doen, met alle onzekerheid die er politiek is en alle regels die er ook voor paarden steeds meer komen. Derogatie gaat er af dit jaar dacht ik, dan hebben veel boeren meer mest te veel. Ik kreeg al de indruk dat hij streng gecontroleerd werd. Krijg wel een vergoeding maar die kan ik via de loonwerker ook krijgen als ik hem mest laat rijden.

bemest je normaal gesproken ook? Want dan zou je een samenwerking aan kunnen gaan met de boer.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 17:15

Zapjem misschien ook qua seizoen nog net vervelend met verkopen? Ik heb de fotos niet gezien

Net een 2.5 uurritje gemaakt. Tinker uitgeleend aan een vriendin. En haar vriendin mij ijslander ging mee.
Viel wel op dat hij erg bleef knabbelen en slijmen en teugels deed trekken. Doet hij bij mijn dochter minimaal en bij mij valt het normaal ook wel mee maar knabbelt zeker meer op het bit dan mijn ander paard doet met een soortgelijk bit. Is een een ongebroken bitje , sinds een jaar zit die eraan. Toch maar eens iets anders proberen.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 17:22

Zadelstress is waardeloos (en kost vaak nogal wat om te lossen... := ). Hooistress nog erger. Ik heb sinds 3 jaar 2 fijne leveranciers en eigenlijk nooit meer gedoe. Daarvoor vaak wel gedoe, jemig wat een stress dan. En zo zonde van al dat verspilde hooi.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 18:01

Zapje, laat je maar goed informeren. Volgens mij mag je je paarden niet zomaar op het stuk land zetten wat hij dan in de mestboekhouding heeft staan.

Denk dat t inderdaad niet het seizoen is. Ik heb verder geen foto’s gezien en kan er niet over oordelen, maar jonge dieren verkopen ook moeilijker .

Lynn Nikita, lekker zo’n rit!
Ice heeft gewoon afgeronde kiezen van het vastpakken en knabbelen. De tandarts zei dat ze dat al jaren doet.
Zij doet het veel minder op de ongebroken bustrens van Harry’s horse. Bit kost maar een paar tientjes en wordt door Ice beter gewaardeerd dan de dure Sprengers die in de kast liggen. Misschien een idee voor jou? Het bit komt niet scherp over.

Ik heb ook al jaren dezelfde hooileverancier en was er altijd blij mee. Nu even niet. Het hooi is wat stro achtig.

Qua zadels: ik heb 2 Sella’s, een Frank Baines en een Freemax western. De Western is boomloos en daar moet wellicht een bredere pommel in. Dat zie ik wel positief.

De Frank Baines hoop ik eigenlijk aangepast te krijgen voor Diekke. Want mijn vriend en ik zijn echt enthousiast over dat zadel <3

Voor Ice denk ik aan een GFS zadel. Heb daar wel eens mee gereden en vond dat een prima zadel, bovendien heeft deze een verwisselbaar kopijzer en een model geschikt voor brede paarden.

Dus in mijn hoofd ben ik er wel uit :D
Nu de uitvoering nog :=
Heb bijzonder genoeg een zadelpasser gevonden met goede recensies die en Freemax zadels doet, en Frank Baines en GFS en nog inruilt ook en 2 dagen per week op 10km van ons huis een vaste standplaats heeft. Dat kan geen toeval zijn. Nu maar hopen dat ze snel tijd heeft. Ik heb t contact formulier ingevuld.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 18:05

boemel schreef:
Heb bijzonder genoeg een zadelpasser gevonden met goede recensies die en Freemax zadels doet, en Frank Baines en GFS en nog inruilt ook en 2 dagen per week op 10km van ons huis een vaste standplaats heeft. Dat kan geen toeval zijn. Nu maar hopen dat ze snel tijd heeft. Ik heb t contact formulier ingevuld.

Divine intervention! :D

Ik heb in den beginne -voor mijn brede Freiberger- een thorowgood cob gekocht. Kunststof. Met het idee, ik koop wel een echt zadel over een paar jaar. Nooit meer aan toegekomen. Zadel was (door verwisselbare boom, ik had een winter en zomerstandje nodig zeg maar :D ) altijd weer pas te krijgen. En ik zat er lekker op dus maar zo gelaten.

Het ligt hier nu stof te happen want ik rij eigenlijk al een paar jaar niet meer.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 18:16

Stiekem wel benieuwd welke zadelpasser dit is Boemel. Klinkt als de mijne maar zou wel heel toevallig zijn haha.

Hier iig nog happy met mn GFS zadel :D

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 18:33

Jade :D

Ah goed om te lezen.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 19:10

Balen dat zadel al niet goed meer lag Boemel, benieuwd waar je op uitkomt.
Mijn paard had ook afgeronde kiezen, bleek door hoofdstel te komen (Micklem) zag de tandarts vaak. Manier waarop het bit lag. Nooit gemerkt met rijden. Met zelfde bit en ander hoofdstel was het jaar later wel ok.

Zapje: je kan zonder problemen met de boer afspraken maken en dan gewoon je land zelf gebruiken zoals je wil als hij het bemest. Hier is de waarde ca 600 per hectare daarvoor. Gaat dan een grondverbruikersverklaring naar RVO en zij gaan mogelijk navragen bij jou. Ik heb hier gewoon zelf de oogst en mijn paarden erop.
Adder onder gras: als je het voor langere tijd wil doen dan beste voor minder dan 6 jaar en vastleggen als geliberaliseerde pacht. Dat is eindig en kan dan geen aanspraak op doen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 19:37

Hier komt de tandarts 2 keer per jaar omdat hij een kies mist. zal volgende keer eens vragen of hij iets geks ziet. Ik heb nu een simpel ongebroken bitje, ik heb de sweet iron eens geprobeerd van mijn eigen paard en dat was echt niet zijn ding.
ook heeft dit hoofdstel een lagere een anatomische neusriem, ook iets om rekening mee te houden wat misschien in combinatie met dit bitje niet lekker kan liggen

Afbeelding

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 19:48

Ze heeft wel een lief koppie hoor.
De neusriem eraf halen en je weet t :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 21:15

@Boemel, flink klusje.
En balen van je zadel, hopeljik vind je geschikt iets dat goed blijft passen.
Hooi, altijd lastig, gelukkig kan Ice het opeten.

@Nickeltje, veel plezier op vakantie.

@Karin, wat leuk dat jullie saampjes lekker wegzjin geweest.

@Zapje, dat is wel echt waardeloos van die boiler, wat anderen zeggen, aftimmeren/isoleren/verwarming mogelijk?
En ja, dat van die hond is heel vreemd verhaal.
Verkoop pony, beetje goede foto's waar al dat nette en rechte op te zien is zjin wel handig, ik scrol ook altjid langs alles waarbij de paarden niet duideljik op de foto staan. Middagje met iemand erbji (gewoon vrienden of kennis) om paard vast te houden en mooie foto's te maken?
Bjina 3 zou ik dan weer geen probleem vinden. Seizoen ook niet, vorig jaar paard gekocht jan/febr. gewoon omdat ik er 1 nodig had :+

@Lys_PPA, alle stallen waar ik stond vroor het binnen gewoon als het koud was en hier ook gewoon in de garage. (maar zit nu zo zuidelijk en richting kust dat we het hier meestal warmer hebben dan rest van NL. )

@Lynn_N, ah, wat een lief hoofd. Wat Boemel zegt proberen zonder neusriem.

Woensdag overdracht huis *\o/* *\o/* *\o/* Dan is het echt weg!
En kan ik na opriumen badkamer laten doen en de bjikeuken maar meteen mee (zit geen aanrehct of zo in, wel zo handig, aanrechtje met warm en koud water en wat kastjes voor dieren spul)

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 22:51

Ik had net iets te vroeg gemopperd. Pony is onder voorbehoud van keuring verkocht. Typisch weer. Moet nu wel even wennen aan het idee. Ze willen graag klinisch keuren en het is een groene pony (2,5). Ik ga maar een keer oefenen met longeren. Vorige jonge pony die ik verkocht was gezondheidscheck + foto's. Dat ging prima. Was wel koud vandaag! Harde wind hier. Pony was toch braaf, ik was best trots.

Boiler moet ik nog navragen wat het plan wordt. Hij zou vandaag komen maar je raadt het al.. Morgen nieuwe kansen. Wat betreft landgebruik door boer ga ik mijn oom advies vragen, die heeft zelf ook melkvee. Dank voor de tips! Ik hoorde dat je moet opletten dat hij het niet intekent bij zijn eigen land ivm dat je het dan in het slechtste geval kan kwijtraken. Dat wilde hij nou net wel heel graag.

Leuke pony zeg Lynn_Nikita. Lieve uitstraling.
Spannend met je huis Sjolvir!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 08:01

Zo`n jonge onbekeerde pony volledig klinisch vind ik oneerlijk. Foto`s evt wel en gezondheidsverklaring maar als die nog nooit gelongeerd is hoe wil je die proeven goed doen.
Succes met de boiler, zou idd ook denken aan een geïsoleerde kast eromheen

De tinker heeft aan de andere kant een blauw oog, dat is zijn mooie kant. Het karakter is geweldig, lief, goudeerlijk en tikkeltje ontdeugend. Echt de perfecte kinderpony, maar een volwassene kan er ook goed mee uit de voeten. Hij trekt niet, loopt netjes mee, en mijn dochter kan er alles mee en hij vindt alles ook leuk ( zolang er maar snoepjes en knuffels gegeven worden) 1 nadeel, zijn mestwater. Kom er niet vanaf.

Ik ga morgen eens een ander bit erin hangen en als dat niets oplost eens mijn ander hoofdstel/ neusriem.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 12:17

Klinkt als een ideale pony, LN, kan je hem klonen? :D

Mijn dochter is al het vertrouwen in paarden verloren na ons ongeluk in december.
Langzaamaan zegt ze wel zo af en toe dat ze het mist.
Wie weet wilt ze het binnekort weer eens proberen maar nu nog een doodmakke pony ergens vandaan toveren :')

Ik ga in september ook nog mn jaarlijkse weekendje weg met de ruin en nu de shet is ingeslapen heb ik alleen de merrie nog en die kan niet alleen blijven.
Gelukkig heb ik nog even om een oplossing te bedenken.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 12:27

Is over een tijdje een nieuwe shet erbij een optie? Ik heb na een aantal maanden na het inslapen van mijn oude paard een shet gekocht omdat mijn merrie ook niet alleen kon staan dus de andere konden nooit samen rijden. Deze heb ik beleerd voor de kar dus ze is geen grasmaaier voor mij :-)
En nu ik een veulen heb gefokt die volgende maand 2 wordt heb ik niet meer het probleem dat er eentje alleen staat want dan staat altijd haar kind er nog die nu nog een speelmaatje heeft. Maar uiteindelijk worden ze gecastreerd en ben ik bang dat die ander verhuisd maar dan heb ik er zelf 3 staan

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 12:40

Nee een shetlander wil ik niet meer. Heb er nu 2 gehad en allemaal ellende mee gehad en veel verdriet (en kosten).

Dan zou ik er of een kinderpony bij willen of laatste tijd speelt een haflinger door mn hoofd (jeugdliefde) maar eigenlijk heb ik mn handen al vol aan deze 2 voor mezelf dus een 3e voor mezelf is niet praktisch :Y)

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 13:18

Sneu voor je dochter. Je komt vast een keer een geschikte pony tegen, altijd afwachten of het wordt waar je naar je op zoek was of toch iets heel anders ;)

Dierenarts gebeld, die zegt dat buigproeven bij 9 vd 10 groene pony's niet lukken en ze die dan overslaan. Dat stelt me wat gerust. Al denk ik dat ze het misschien wel accepteert. Ik heb ook wel eens dierenartsen gehad die ik niet zo aardig vond (meestal wel) dus ik krijg er toch wat stress van, als je niet weet wie er komt.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 10:39

Fijn Sjolvir, dan kan dat hoofdstuk afgesloten worden.
Bij ons zijn vandaag de bezichtigingen begonnen.

Spannend Zapje!

Gisteravond heb ik echt de schrik van mijn leven gehad.
Ik was met paard en trailer op pad (had gelukkig nog 2 personen meegenomen, die kwamen kijken) en op de terugweg reden we op een 80-weg. Er lag iets midden op de weg, het leek op een groot stuk wit plastic. Dus ik week uit en reed er echt op het nippertje langs. Maar toen we dus nog maar een meter verwijderd waren, zag ik ineens dat het een mens was. Die jongen keek me recht in mijn ogen aan. Echt bizar.
Achteraf bleek hij onder invloed van drugs. De vrouw die na ons stopte, heeft hij geprobeerd uit haar auto te trekken aan haar haren. Ze had bloed op haar hoofd en hele plukken haar eruit… Echt heftig.
Politie gebeld en een hoop gedoe om half 10 's avonds.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 10:57

Ja pillen, drank en drugs en vaak ook gecombineerd doet hele gekke dingen met mensen. Wen er maar aan. Het gaat steeds extremer worden.