Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

boemel

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 14:50

Afbeelding
Wij hebben de stal zo.
Lijken vanaf buiten 2 aparte boxen, maar is in werkelijkheid 1 stal van 25m2

We splitsen m nu nooit, maar ook wij gaan voor de optie splitsen met elastieken of een balk mocht het nodig zijn ivm andere voerbehoefte of blessure.
Afbeelding

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 14:51

Robijntjuh, dan wordt het idd wel echt als je een wolvenafdruk vindt.

Hier zo een fietsenstalling schuilstal. Ze hebben het ermee te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 14:53

hier 4 schuilstallen en een overkapping. Waar we ook veel voeren met dit weer. Brrrr.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 15:29

Ik kom weer een beetje meelezen en af en toe iets plaatsen, maar niet heel actief, want ik kan jullie echt niet bijhouden...

Wij hebben altijd de mogelijkheid gehad om paarden individueel op stal te zetten. Dat betekende vroeger wel dat ze van de grote wei naar huis met kleine wei moesten.

In de grote wei hadden we alleen een schuilstal van 3 x 5 m met luifel ervoor. Mijn vroegere D-pony at heel traag en was een sulletje, onderaan in rangorde. Voor haar hadden we het vanghok (van oorsprong voor de koeien) afgezet met een touw. Zij kroop er zelf in of uit om daar in alle rust haar voer op te eten. De paarden stonden dan gewoon in de wei uit hun bak te eten met wat ruimte ertussen. De paarden kropen samen in de schuilstal en de pony stond dan ervoor onder de luifel. Werkte perfect, maar toen hadden we een vast groepje met slechts één exemplaar met special needs. :)

Nu hebben we al geruime tijd 4 kunststof stallen en 3 containerstallen. De stallen staan open als ze buiten lopen, dus we gebruiken ze dan tevens als schuilstal.

Voorheen had ik regelmatig trainingspaarden en dat geeft toch weer even onrust in de kudde. Ik vind het mede daardoor fijn dat ik ze in een eigen box kan houden en dat we verschillende groepjes kunnen maken in de paddocks en weilanden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 15:37

@boemel: mooie stal zo en lekker de ruimte.

Als ik geweten had wat ik nu weet had ik de hele track langs de weg laten overkappen aflopen naar de weg. Was ik ook mooi alle nootjes kwijt geweest :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 15:45

Hoe is het met je Lorette?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 16:14

Je kan redelijk goed verschil zien tussen hond en wolf. Niet perse de grootte, maar wel de vorm.
Hier loopt hij ook wel rond weet ik. De eerste foto in NL van aantal jaar terug was hier in het buurtje.

Ik heb 2 individuele inloopstallen van 3 x 4. Misschien als ik ooit geschikte paarden heb haal ik de tussenwand er tussenuit en wordt het 1 grote paddock met inloopstal en schuilstal. Maar nu kan dat nog niet. Het is wel altijd even oppassen dat ze niet bij elkaar de paddock in schieten, want 2 paarden in 1 box is geen succes.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 17:56

Hier staan ze overdag vaak samen in Jasmijn haar stal, maar ik kan me er ook nog niet toe zetten om 's beide stallen open te zetten. Aan de ene kant heeft Jasmijn moeite met de schopstok voor Boon stal en ben ik bang dat ze in het donker er over struikelt en ik vrees dat het Boon het ook geen goed idee vind om in 'haar' stal te willen gaan liggen/slapen.
Je zou denken dat Boon dan wel in Jasmijn haar stal gaat liggen, maar daar ligt minder houtkrul in dus die wil daar niet gaan liggen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 18:12

Ik kan merken dat t wat kouder wordt :') (einde van het filmpje) daarna gingen ze met z’n twee nog ff feest vieren en ging al skiënd mee _O-

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 18:30

boemel schreef:
[ [url=m/i2Obxw.jpg]Afbeelding[/url] ]
Wij hebben de stal zo.
Lijken vanaf buiten 2 aparte boxen, maar is in werkelijkheid 1 stal van 25m2

We splitsen m nu nooit, maar ook wij gaan voor de optie splitsen met elastieken of een balk mocht het nodig zijn ivm andere voerbehoefte of blessure.
[ [url=m/vX1M0F.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mooi systeem! Ik ben ook aan het sparen voor nieuwe stallen waarvan ik er minimaal 1 wil als inloopstal. Mijn schuur is 12mx12m en ik wil een poetsplaats, zadelkamer, ruimte voor wat hooi en vlas opslag en 3 grote stallen. Ik heb 3 balken in het midden van de ruimte en 3 openingen/deuren. Ik ben er nog lang niet over uit :') Ook omdat ik ooit nog een veulentje wil fokken wil ik stallen hebben die groter gemaakt kunnen worden.

Nouja, eerst maar eens wat sparen :D

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 18:32

manzano schreef:
Je kan redelijk goed verschil zien tussen hond en wolf. Niet perse de grootte, maar wel de vorm.
Hier loopt hij ook wel rond weet ik. De eerste foto in NL van aantal jaar terug was hier in het buurtje.

Ik heb 2 individuele inloopstallen van 3 x 4. Misschien als ik ooit geschikte paarden heb haal ik de tussenwand er tussenuit en wordt het 1 grote paddock met inloopstal en schuilstal. Maar nu kan dat nog niet. Het is wel altijd even oppassen dat ze niet bij elkaar de paddock in schieten, want 2 paarden in 1 box is geen succes.

Die van mij frommelen zichzelf geregeld in een stalletje van 3x3. Staan ze daar te mutsen :')
En ineens willen ze er allebei tegelijk uit en dat gaat dan niet lekker.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 18:47

Lorette, hoop dat je je weer een beetje ok voelt :(:)

Hier kan ik ter hoogte van de verticale balk nog een wand plaatsen. Nu heb ik het even met een stro touwtje dicht nu Amy ff uit de regen moet blijven ivm imaverol.

Afbeelding
Afbeelding

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 18:52

Prachtige stallen komen er voorbij zeg :j
Wat hebben onze paardjes het toch goed.

Lorette ik ben ook wel benieuwd hoe het gaat.
En verplicht reageren word hier nooit geëist. Gewoon mee doen als het kan.

Marjan
Ja is goed te merken dat ze het kouder hebben.

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 19:52

Wauw, mooie stallen komen hier weer voorbij! Mijn stal is maar een oud geval, waar heel veel aan gepleisterd en geplakt is. Echt waterdicht is niet; de verluchting is goed geregeld zeg maar. Maar het is goed genoeg en met de zelfde argumenten als DF droom ik van een nieuw mooie stallen maar gaan die er vast nooit komen.

Blijven de paarden achter een stro-touwtje?

Oef, die wolvensporen, eng hoor. Hier vorig jaar ook eentje op doortocht geweest. Dit jaar nog geen berichten gehoord.

Welkom terug Lorette!

Moet zo nog rondje voeren, maar het regent, dus ik wil niet naar buiten...
Las net ergens nieuwsbericht dat het erg koud is vergeleken met het normaal. Ik vraag me wel af wat tegenwoordig nog normaal is, maar koud is het zeker... De regen maakt het ook wel erg onaangenaam.

Vandaag naar kantoor geweest en morgen 'mag' ik ook weer. Merk dan gelijk dat ik het thuis zorgen voor de dieren erg mis. ML pakt het over hoor, dus ze komen niets te kort... En dan kom je thuis en is het heel snel donker... Gelijk een donker, somber wintergevoel. Nauwelijks daglicht gezien...

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 20:06

Robijntjah schreef:
hier 4 schuilstallen en een overkapping. Waar we ook veel voeren met dit weer. Brrrr.

Doe jij niks met risico op de wolf? Ik heb nu een extra hoge poort besteld, achter is alles nu 180 hoog en de stal heb ik nu zo dat die tzt ook dicht kan. Wolf is nog niet hier maar zit zowel Noord als westelijk 30 tot 40 km bij mij vandaan

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 20:37

Dais_ schreef:
manzano schreef:

Die van mij frommelen zichzelf geregeld in een stalletje van 3x3. Staan ze daar te mutsen :')
En ineens willen ze er allebei tegelijk uit en dat gaat dan niet lekker.

Ja dat gaat hier echt niet goed. 1 is claustrofobisch en raakt dan in paniek.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 20:43

Hier delen ze overdag de schuilstal. Die is ongeveer 3 bij 6 met de opening aan de smalle kant. Dat gaat goed. Snachts hebben ze beide een eigen stal van 3 bij 4. Ik merk dat ze het beste uitrusten op stal. Na een paar weken buiten neemt de spanning en onrust toe.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De schuilstal was een tuinhuisje wat we hebben verlengd

Ik zet wel eens een stuk weide uit met strotouwtjes aan elkaar geknoopt. Zonder problemen voor enige tijd. Soms worden ze te vrij en moet er weer even stroom op, dan is het niet afdoende. Maar als 2e draadje bovenlangs prima.
Laatst bijgewerkt door belle_boef op 27-09-22 20:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 20:44

Hier overweeg ik een extra stal van 4x3 te plaatsen in de paddock.
De merrie kan zo bezig blijven met de ruin dat hij eigenlijk altijd maar eieren voor zn geld kiest en in de zeikreken gaat staan.
Ondanks 8x3 inloopstal (waar ze beiden in passen) én overkapping van 4x3 meter.

Toen ik destijds iemand liet komen wilde ik de stal al maar die zei daar gaat de ruin nooit in staan als de beide merries in de inloopstal staan. (Ik wil de extra stal dan in de paddock, zeg 15meter van de inloopstal al).
Naar aanleiding daarvan de overkapping laten plaatsen ipv een extra box.
Ben nog steeds erg blij met de overkapping maar de ruin lijkt toch niet voldoende rust te vinden om te durven schuilen.
Nu zet ik hem wel eens een paar uur op stal (merrie dan onder de overkapping) en dan komt hij echt tot rust en doet veel slaapjes.

Dus wil misschien nu toch maar die extra box doen. Dan staat hij verder weg van de merrie waardoor ze hem hopelijk zn rust gunt.
Zo niet dan kan ik er altijd voor kiezen om hem met slecht weer 's nachts op stal te zetten en ontneem ik dan ook niet meer de merrie de inloopstal.

Er ligt nu zoveel blub dat de stal (en bestrating) eigenlijk de enige droge plek is om te liggen.

Leuk die paarden, maar ook zoveel kopzorgen :D

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 20:47

Voordat je alles gereed hebt en dan met name in de winter ben je heel wat jaren met kopzorgen verder indd.
Zei van de week, het is nu zo ver klaar dat ik zowaar kan genieten van alles bij huis. Het wordt steeds minder werk en opknappen en meer rijden en genieten

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 20:51

Wolven. Dat is denk ik ook iets waar ik rekening mee moet gaan houden. Geen idee eigenlijk of die ten noorden van de A7 al gespot zijn. Ben gisteren wat aan het knutselen geweest met het idee voor de stallen en uitloop. Zit nu te denken aan een hoek die als voerplek en schuil/schaduwplek kan dienen. En dan twee boxen met aan twee kanten deuren en/of ramen. De plaatsing is dan dusdanig dat de paarden vanuit het weiland altijd toegang hebben tot de stal. En in de winter een langwerpige uitloop en misschien (afhankelijk van of het mag en haalbaar is) een grote paddock langs (de nog aan te leggen) rijbak van 10x40. Leuk werk dit!

Afbeelding

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 20:58

Moska schreef:
Wolven. Dat is denk ik ook iets waar ik rekening mee moet gaan houden. Geen idee eigenlijk of die ten noorden van de A7 al gespot zijn. Ben gisteren wat aan het knutselen geweest met het idee voor de stallen en uitloop. Zit nu te denken aan een hoek die als voerplek en schuil/schaduwplek kan dienen. En dan twee boxen met aan twee kanten deuren en/of ramen. De plaatsing is dan dusdanig dat de paarden vanuit het weiland altijd toegang hebben tot de stal. En in de winter een langwerpige uitloop en misschien (afhankelijk van of het mag en haalbaar is) een grote paddock langs (de nog aan te leggen) rijbak van 10x40. Leuk werk dit!

[ [url=m/4BuIzw.jpg]Afbeelding[/url] ]

Om uiteindelijk een beter idee te krijgen van wat ik wilde heb ik de satelliet foto’s uitgeprint en ben daar op gaan kleuren hoe ik het wilde maken. Ook qua afmetingen zit je dan beter.

voor de stallen zou ik dan wel verharding leggen anders wordt het een dikke blubberboel voor je stallen. Daar wordt je niet vrolijk van in de winter

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 21:07

De plek waar ik nu de stallen (op de juiste schaal) heb neergezet wordt idd verhard. Aan de kant van de schuren is het al verhard, aan de kant van het weiland uiteraard nog niet. Voor de uitloop denk ik aan paddockroosters met zand en voor de bak en paddock zelf aan fatsoenlijke drainage met zand. Perceel zelf is zandgrond en volledig met een (soort van droge) sloot omgeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 22:46

Lynn_Nikita schreef:
Robijntjah schreef:

Doe jij niks met risico op de wolf? Ik heb nu een extra hoge poort besteld, achter is alles nu 180 hoog en de stal heb ik nu zo dat die tzt ook dicht kan. Wolf is nog niet hier maar zit zowel Noord als westelijk 30 tot 40 km bij mij vandaan

Nee is geen beginnen aan en onze paarden staan niet op een open stuk. Op stal zetten ga ik echt niet doen.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 06:24

Hele mooie stallen komen er voorbij.
Oja, de wolf is ook nog een ding.
Stro touwtje blijven ze niet achter vrees ik. Haha
Ze hebben goed respect voor stroom dat wel.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 07:17

Echt waardeloos die wolf. Wanneer worden ze wakker dat deze moordenaar niet in Nederland hoort. Vast te laat (zoals met al die dieren die overlast veroorzaken, hier zijn de ganzen een ware plaag…maar die zijn voor de paarden niet gevaarlijk gelukkig). Vraag me af hoe hoog je een hek moet maken voor effect. Schat in zeker 2,5 meter. Mijn kleine JRT is een springhond en komt al tot mijn middel.