[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-22 07:47

tine10 schreef:
Hier de poel voor de zekerheid maar afgesloten. Hij is niet zo groot, stilstaand water en warm weer. Bang voor botulisme en andere enge dingen.

Stenen verplaatst naar een deel van de track. Eens zien wat ze ermee gaan doen.
[ [url=m/uuKr2u.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zou je dat met bepaalde waterplanten niet kunnen voorkomen denk je? Of werkt dat niet zo (heb er geen kennis van)

Onze wachtlijst wordt alsmaar langer trouwens. Ik geloof nu 5? Maar we hebben nu de "max 7 paarden" maar we gaan nakijken hoe dat zit met pony's omdat we misschien meer pony's mogen houden dan paarden omdat ze minder stikstof uitstoten (althans op papier) Dus dat zou gunstig zijn.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 10:28

Dat is een goed teken Maartje!

Caily schreef:
Kleigrond frezen kan wel, met een grote trekker, maar dan moet je alsnog rollen omdat het te hard en grof is om door de paarden aan te lopen. Het kan wel, maar bij mij heeft het zeker een half jaar geduurd. Wat gelukkig een stuk wat niet noodzakelijk was. Maar hier dus nooit meer op kleigrond. Op zand vond ik het fantastisch.

Ja heb je ook een punt. Op zand gaat dat beter dan op klei.

Wij hebben weer gasten in de mesthoop. Hier heb ik gister een volle kruiwagen mest op gegooid, dus het gat is echt van vannacht. Gezien het formaat ga ik maar uit van konijnen. Het is echt een groot gat.
Ergens wel leuk die biodiversiteit, maar ik moet dit echt gaan verleggen voor de compost, dus niet zo handig dat ze de mesthoop hier voor uitkiezen :+
Afbeelding

En we hebben veel zonnebloemen in onze bloemenstrook <3
De hoogste is al zeker over de 2 meter heen. Zo gaaf!
Ook wat kleinere exemplaren, zoals deze. En er staan er nog een aantal in de knop. Ze zijn een bezienswaardigheid in het dorp :D
Afbeelding

Anoniem

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 10:34

Wat leuk! mijn strook krijgt ook bloemetjes en de zonnebloemen schieten onwijs omhoog maar denk dat we voor de bloemen nog een maandje nodig hebben.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 10:40

Wanneer had jij nu gezaaid? Beetje dezelfde tijd toch?
Het ziet er gelijk zoveel vrolijker uit <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 10:41

Nee net iets later volgens mij. Een maand ofzo dus dat kan wel kloppen.

Vandaag nog mijn laatste dag werken en dan lekker vakantie :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 10:49

Oh dat klopt dan wel inderdaad :D

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 11:37

De zonnebloemen ontbreken bij mij. Dat zijn precies de zaden die de kippen hebben op geknaagd natuurlijk _O-
Gelukkig mooi veel kaasjeskruid. Ik ga straks nog een beetje zaaien in september ofzo.

Ik had heel veel gele klaver. Dat zat toch niet in de bloemen mengsels volgens mij. Heb het allemaal verwijderd.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 11:42

Kaasjeskruid hebben wij ook veel. En allemaal verschillende kleuren korenbloem. En heel veel Phacelia. Heel mooi!
Straks in september ga ik ook nog inzaaien. We hebben 2 gedeeltes van de strook die niet opgekomen zijn. 2 stukken van een meter of 7-8. Ik heb nog een kruidenmengsel liggen, dus ik denk dat ik gewoon 2 kruidenstroken in de bloemenstrook maak op die manier.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 14:45

Goed, ik voel me een beetje een neuroot…. Maar wie bekommert zich hier nog meer om?

[VS] Continue hoog fructaan, dus niet grazen...

Dat fructaan is dus steeds loeihoog.
Op grasmonitors voor de agrarische wereld zijn de suikerwaarden van het verse gras steevast boven de 100.

Maar welk suikergehalte van het gras zou acceptabel zijn?
En zou een nat en druilerig seizoen meer ruimte tot grazen bieden? Of stel ik me aan….. dat kan natuurlijk ook! Hahaha!!!

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 15:10

Maar ga jij puur af op die meter of ook op de omstandigheden die er op jouw plek van toepassing zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 15:11

Afbeelding

mijn strook eergisteren. inmiddels al veel meer bloemen!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 15:13

Ik heb ze ondertussen gewoon op het gras overdag. Was dr zo klaar mee :+ eerst gehooid, toen bemest en nu met strookbegrazing elke dag stukje er bij. Ze krijgen overdag nu amper hooi en zoeken het zelf maar uit _O-

Mijn bloemen zijn niet aangeslagen, heb maar 1 soort die het doet en de duiven hebben de zonnebloemen opgevreten -O-

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 15:14

Caily schreef:
Maar ga jij puur af op die meter of ook op de omstandigheden die er op jouw plek van toepassing zijn?

Nou, deze app is wat nauwkeuriger. Dus echt bijna per plaats.

Ik zit ook wel op hele hoge droge zandgrond. Dus ook wel een recept voor gras dat in paniek raakt.

Goede keerzijde is de paardenmix die er staat. Maar die staat er pas voor het derde jaar. De wei mag nog verbeterd. Maar dat is iets van de lange adem en verder investeren.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 15:25

Robijntjah schreef:
[ [url=m/EcLm78.jpg]Afbeelding[/url] ]

mijn strook eergisteren. inmiddels al veel meer bloemen!

Kijk even goed naar die flinke plant linksonderin. Zo op de foto lijkt mij dat nachtschade en dat wil je niet bij je paarden hebben ook niet in een bloemenstrook, want daar blijft die niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 15:28

Op onze track groeit er niks meer hoor :')
Maar ik zei toevallig gisteren tegen mijn man dat ik die dit weekend er uit ga halen ;)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 15:50

Ninx schreef:
Caily schreef:

Nou, deze app is wat nauwkeuriger. Dus echt bijna per plaats.

Ik zit ook wel op hele hoge droge zandgrond. Dus ook wel een recept voor gras dat in paniek raakt.

Goede keerzijde is de paardenmix die er staat. Maar die staat er pas voor het derde jaar. De wei mag nog verbeterd. Maar dat is iets van de lange adem en verder investeren.

Maar licht en neerslag kan echt plaatselijk zijn. Idem voor schaduw en zon, en ook bemesting is een enorme factor. Plus lengte van het gras, de frequentie van begrazing, en ga maar door. Daarom ben ik me zelf erin gaan verdiepen, de theorie hoe de meter tot stand komt. Vanuit daar kan ik zelf wel redelijk inschatten. Tesamen met het kijken naar mijn kudde. Zowel de behoefte van de paarden, maar ook hoe hun stofwisseling op orde is. Hoefbevangenheid is in beginsel een stofwisselings probleem. Vaker dan eens als gevolg van een onbalans door een andere oorzaak dan gras. Net als dat knutten bij zomerkriebels vaak de laatste druppel zijn, is gras dat bij hoefbevangenheid, terwijl als de basis goed is, je heus wel war kan.

Overigens grazen die van mij 2 a 4 uur per dag. En wat ik nooit wilde en als een belemmering zag, bevalt nu eerlijk gezegd prima.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 16:45

Als je 'paarden met (een geschiedenis van) problemen' hebt snap ik dat heel goed. :(:)

Als dat niet het geval is: let it go. En/of ga omdenken: Kun je aan de energie verbruik kant wat toevoegen dat een hoog fructaan minder invloed heeft? Meer bewegen? Het werk intensiever maken?
Ik maak me er eigenlijk helemaal niet druk om. En zelfs de shet doet het hier goed, met graaskorf, met 12h weidegang.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 16:56

Hier ook panisch hoor, voorheen altijd app in gaten houden en met masker beperkt erop.
Nu helemaal niet meer.
Tijdje terug bevangen van het voordroog, ik durf het niet meer aan.
Getest op ppid etc maar dat is het niet.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 17:16

Kaatje was laatst weer vet als modder, nu blijft ze langzaam wat afvallen Mijn oplossing kwam van een hele lieve bokker die voor mij op basis van getest hooi een rantsoen berekend heeft. Ik heb dr nog geen beweging kunnen geven maar ze doet t met weidegang en s nachts het geteste hooi goed.
Nu
Afbeelding
En op alleen hooi, te rijk en teveel hooi
Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 18:00

Toch fijn dat de theorie ook in de praktijk blijkt te werken *\o/*
Meten is weten :j

ricojoreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 12:10

Beetje stil van mijn kant, maaaaaar deze plaatjes van mijn zonnebloemstukje wil ik even delen, mijn draad is 1.35 hoog, dus ze zijn mega groot! *\o/*

Afbeelding

Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 14:13

Prachtig! En hoog ook inderdaad!

Ik heb mezelf een cadeautje gedaan :o <3
Trailer uit 2010, 2-paards. Heel weinig gebruikt. Hij rook zelfs nog nieuw van binnen en er zat geen krasje op. Zo goed als nieuw dus. 2 deurtjes aan de voorkant, geen zadelkamer, klep ipv zeiltje. Voorkant is polyester, alleen de zijpanelen zijn van hout. Nieuwe banden. Heeft altijd binnen gestaan.
Zo blij mee!
Afbeelding

Afbeelding

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 14:27

Gaaf, gefeliciteerd.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 14:41

Thanx. Ik wilde eigenlijk een Ifor Williams. Maar deze was in zo’n goede staat en eigenlijk precies wat ik verder wilde. En budgettechnisch iets aantrekkelijker :))

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 14:43

Mooie aankoop. Geniet ze. Het is dat wij al heel lang Ifor hebben. Dat scheelt. Ik weet niet of wij nu het geld aan een nieuwe zouden willen besteden. Veel veilige km’s toegewenst.