Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Karin_deB

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 22:07

Mooi oranje is niet lelijk :D

Helemaal vergeten, Lynn leuk dat er varkentjes komen!
Ben benieuwd hoe je paarden reageren!
Die van mij hebben de hele eerste avond ernaar staan staren met oren strak naar voren en schrokken van alles wat ze deden en dan staan ze niet eens bij elkaar _O-

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 06:34

Mooie vooruitgang DD.

Toffe foto Lorette.

Ben benieuwd naar je ervaringen met de varkentjes Lynn, welk soort is dit?

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 07:38

Gefeliciteerd Karin.

Varkentjes wat leuk :j

ja eindelijk het regent hier ook *D

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 08:43

Karin gefeliciteerd:)

Oh varkentjes! Ben benieuwd naar de foto’s!

Het lijkt er op dat de mest iets dikker is dan gisteren. Kijkt ook iets alerter uit de ogen, hopelijk gewoon last van de warmte.
Maar moet de zand weg kuur nog wel halen.
Heb m al we extra lijnzaad gedaan vanmorgen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 09:09

rover_ schreef:
Mooie vooruitgang DD.

Toffe foto Lorette.

Ben benieuwd naar je ervaringen met de varkentjes Lynn, welk soort is dit?

2 Gottingers van 1.5 jaar oud

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 09:09

@lorette: mooi plaatje (zowel de kleur als de uitstraling :) )

Ik gok dat als paarden varkens voor het eerst meemaken dat ze ook gaan knorren :D

Vanochtend liep Peppy al weer hard weg toen ik bukte om een pluk hooi weer in de kruiwagen te leggen. Maar zijn grijptouwtje hangt er nog aan.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 10:21

Oh leukkk varkentjes!! :D

En goeie oplossing met het touwtje, heb ik bij Kaatje ook heel lang gedaan. Die is inmiddels redelijk te pakken, maar Kevin is nogal jaloers, dus die gooit nog wel 's roet in het eten als we eindelijk even rustig willen kroelen _O- En dan kan ik weer een maand sussen :')

Wat heb jij een prachtige zit Lorette!

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 10:57

Goedemorgen, ik kom even binnenvallen :-)
Wie heeft er ervaring met solarverlichting in en rondom stal? Ik overbrug deze winter met stalcontainers op het land zonder stroom, en zoek naar oplossingen. Ik heb wel oude topics gevonden maar wellicht dat hier iemand onlangs solarlampen heeft gekocht en iets kan aanbevelen!

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 11:06

We hebben ze wel in de tuin, maar dat zijn geen goede/dure dingen en ze geven alleen wat sfeerlicht. Ik heb wel ervaring met LED bouwlampen (klein en groter) op accu. De grote varianten op felle stand (voor bakverlichting) gaan met een paar uur leeg, maar de kleine, iets zwakkere varianten gaven heel lang licht en daar zag ik op stal genoeg bij. Ik heb ze destijds voor 20 euro per stuk gekocht. Dat is nog een optie als je er niet uitkomt met solarlampen.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-20 11:13

Bij veel donkere dagen deed mijn led-lamp op solar het niet meer tot de zon weer scheen En hij weer kon opladen. Was een lampje van 20€

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 11:17

_Lorette_ schreef:
We hebben ze wel in de tuin, maar dat zijn geen goede/dure dingen en ze geven alleen wat sfeerlicht. Ik heb wel ervaring met LED bouwlampen (klein en groter) op accu. De grote varianten op felle stand (voor bakverlichting) gaan met een paar uur leeg, maar de kleine, iets zwakkere varianten gaven heel lang licht en daar zag ik op stal genoeg bij. Ik heb ze destijds voor 20 euro per stuk gekocht. Dat is nog een optie als je er niet uitkomt met solarlampen.

Goede tip! Thanks!

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 15:42

Ik wil hier toch eens wat vaker meelezen. Paarden aan huis maar geen groene vingers helaas. Heb sinds kort een pot met Thaise basilicum buiten staan, telt dat ook als moestuin?
Oja en ik heb rabarber en framboosjes.
Ik kreeg de tip dat mocht ik een moestuin willen beginnen, hondenhaar in zakjes er omheen moest hangen. Dat schijnt reeen op afstand te houden.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 15:47

Ik heb ook geen moestuin hoor, maar wel mijn paarden aan huis. Ik red dat allemaal niet naast alleen voor mijn paarden volgen en fulltime werken.

Daarbij heb ik ook totaal geen groene vingers...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 15:56

balance schreef:
.... hondenhaar in zakjes er omheen moest hangen. Dat schijnt reeen op afstand te houden.

Die kende ik nog niet :) Al moet ik zeggen dat ik die hier nog niet op het terrein gezien heb.

Net een oranje halstertouw voor Peppy gekocht, we doen wel aan 'setjes' natuurlijk :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 20:52

Ik was net met Boon een klein stukje wandelen langs de weg, is Peppie door het hek van de pp-gang heen gebutst. Alle planken los (al was daar niet veel voor nodig :o ). Dus ik kon meteen aan de klus. Morgen alles iets lager hangen én een extra plank er tussen maken.
Zijn oefeningen zijn er nu even bij in geschoten.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 20:57

cijsalover schreef:
Goedemorgen, ik kom even binnenvallen :-)
Wie heeft er ervaring met solarverlichting in en rondom stal? Ik overbrug deze winter met stalcontainers op het land zonder stroom, en zoek naar oplossingen. Ik heb wel oude topics gevonden maar wellicht dat hier iemand onlangs solarlampen heeft gekocht en iets kan aanbevelen!

Ik heb een caravan zonnepaneel aan gesloten op een accu en daar 12 volt lampen op aangesloten, heb nu dus al ruim 3 1/2 jaar gewoon licht op stal. :D Ik heb ook wel eens die les lampjes gehaald bij de Action op batterijen en afstandbediening maar die zijn zo snel leeg. De accu doe ik dus al heel lang mee... Dat is een gewone auto accu....

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 22:24

DubbelDun schreef:
Ik was net met Boon een klein stukje wandelen langs de weg, is Peppie door het hek van de pp-gang heen gebutst. Alle planken los (al was daar niet veel voor nodig :o ). Dus ik kon meteen aan de klus. Morgen alles iets lager hangen én een extra plank er tussen maken.
Zijn oefeningen zijn er nu even bij in geschoten.

Oepsie!
Geen schade aan Peppie?

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 22:49

Ik kom graag mee kletsen hier. En ideeën en ervaringen op doen. Wij krijgen 12oktober de sleutel van ons nieuwe huis. Stuk grond erbij... stalletje. En na lang rekenen ben ik erachter dat ik onze haflinger aan huis wil... uiteraard met een maatje! Moeten wel een paddock aanleggen. Maar erg veel zin in!!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 08:56

@dito: welkom hier :)
Leuk.. plannen maken voor een eigen stekkie, helemaal naar jouw smaak :)

@karin: ik zie alleen een streep op zijn kont staan waar het haar 'warrig' is, geen verwondingen gelukkig.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 19:59

Volgens mij komt dat wel goed met Peppy. :) Geduld en doorzettingsvermogen zijn wel vereist. En misschien een beetje humor.

Ik heb net een halve wijnton besteld om te gebruiken als drinkbak. Zeker omdat ze in de tuin komen te staan wil ik wel dat het er allemaal leuk uitziet en het lijkt me verder ook heel fijn. Ik ben ontzettend benieuwd hoe het gaat bevallen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 21:25

Dat is wel mooi als drinkbak... of het ook handig is qua schoonhouden etc weet ik niet.

Na Peppy zijn hek-avontuur ben ik wat uren bezig geweest om dat hek aan te passen én om de hoogte van de mestputmuur (die direct toegang geeft tot de drukke weg) aan te passen.
's Avonds Peps wat hooi gegeven en toen langs de weg gaan lopen met de Bonte.

Hij gilde nog wel wat en liep langs het gaas (en nam af en toe een hap hooi), maar bleef 'binnen de perken'...

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 21:56

Wat goed! Ik kan me voorstellen dat het voor hem heel spannend is.

Er zijn mensen die de wijntonnen al lang gebruiken. Schoonmaken met water en een harde borstel zou voldoende zijn. Het voordeel is dat het water koeler blijft en dat er geen weekmakers in het water komen.

Ik denk er over om zulk soort kisten voor het hooi te bestellen; https://hoekmanhoutindustrie.nl/kisten/ ... ommer-kist

Wat denken jullie? Ik wil er om te beginnen twee op de track zetten. Met een hooinet er in. Ik heb twee paarden.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 22:06

Malenka schreef:
Wat goed! Ik kan me voorstellen dat het voor hem heel spannend is.

Er zijn mensen die de wijntonnen al lang gebruiken. Schoonmaken met water en een harde borstel zou voldoende zijn. Het voordeel is dat het water koeler blijft en dat er geen weekmakers in het water komen.

Ik denk er over om zulk soort kisten voor het hooi te bestellen; https://hoekmanhoutindustrie.nl/kisten/ ... ommer-kist

Wat denken jullie? Ik wil er om te beginnen twee op de track zetten. Met een hooinet er in. Ik heb twee paarden.

Weet niet hoe vernielzuchtig jouw paarden zijn? Ik had twee grote houten vierkante sinaasappelkisten, daar hebben ze de planken er vanaf getrokken met hun tanden :roll:

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 22:09

Mooie kisten, maar ik heb niet gelezen van welke houtsoort ze gemaakt zijn. Goedkoop zullen ze niet zijn en je wilt toch wel dat ze even meegaan :)
Overigens heb ik me altijd laten vertellen dat je min. 1 voerplek meer moet hebben dan dat er paarden zijn.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 22:11

Mooi, je drinkwater in zo'n half wijnvat :+: Zal vast niet ineens meer schoonmaken zijn dan een speciekuip o.i.d. :P