Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 07:36

Dat is een lastige Azmay. Zoals jij het gedrag van het dier beschrijft, denk ik direct aan pijn. In mijn ogen kan een paard dat echt niet doen als er niets aan de hand is. Die bult op de kaak had mijn merrie ook, meerdere bulten aan beide kanten. Zowel de dierenarts als de tandarts gaven aan dat dat geen probleem is en dat die met wisselen weer verdwijnen wat ook zo was. Ik gebruikte wel een andere neusriem toen de bulten er nog zaten.

Dat heftige reageren op de schouder vind ik extreem, helemaal omdat ze ook echt bijt. Daarnaast kan ik mij goed voorstellen dat het lastig is om van de eigenaar te eisen dat zij het dier laat onderzoeken, in haar ogen is er immers niet veel aan de hand. Tja, ik zou denk toch in overleg met de eigenaar gaan en zeker niet met zo'n dier aan de slag gaan.
Daar zou ik mij gewoon echt niet prettig bij voelen.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-19 07:43

Zuur/gemeen is bijna altijd pijn. Ik zou het risico niet willen lopen om het dier te belasten terwijl zij pijn heeft.

Wat heeft de tandarts gezegd over de bult? Ik neem aan dat er toch in een jaar tijd weleens een tandarts bij geweest is?

Hier ligt een dik pak sneeuw :( paarden geven er niks om en staan gewoon lekker buiten maar ik word gek van al dat sneeuwschuiven

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 08:01

Volgens de radar moet het nu bij mij sneeuwen, maar ik zie gelukkig nog niets. Ik wil zo nog even naar de manege en dat doe ik met de trailer. Is maar een klein stukje, maar zonder sneeuw vind ik toch prettiger.

Lynn_Nikita

Berichten: 25588
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 08:20

Je wil niet weten hoeveel paarden nooit bij een tandarts komen. En de smid? Kan die wel gewoon het voorgeen optillen zonder problemen?
Ik ben gisteren vol achteruit op de grond bij mijn mesthoop gevallen, ligt natuurlijk een hoop water in nu en dat was 1 ijsbaan. In et donker niet gezien toen ik de sneeuwschep daar wilde pakken, net als in de film zoals een bananenschil op mijn hoofd bil en elleboog. Gisteren viel het mee maar ik heb nu ontzettende spierpijn in mijn nek en billen, auwww

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 08:21

Azmay als de eigenaresse nu geen DA erbij wil,mag je ze misschien wel een paar dagen op een flinke dosis pijnstillers zetten?

In een paar dagen zou je dan wel moeten merken of er wat wijzigt in haar gedrag.

Als dat zo is weet je genoeg.

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 08:26

Auw Lynn! Dat kan echt ontzettend pijnlijk zijn. Sterkte. Gaat het nog steeds goed met je oudje?

ClauH dat is ook een goed idee.

Karin_deB

Berichten: 8306
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 08:28

Lynn_Nikita schreef:
Je wil niet weten hoeveel paarden nooit bij een tandarts komen. En de smid? Kan die wel gewoon het voorgeen optillen zonder problemen?
Ik ben gisteren vol achteruit op de grond bij mijn mesthoop gevallen, ligt natuurlijk een hoop water in nu en dat was 1 ijsbaan. In et donker niet gezien toen ik de sneeuwschep daar wilde pakken, net als in de film zoals een bananenschil op mijn hoofd bil en elleboog. Gisteren viel het mee maar ik heb nu ontzettende spierpijn in mijn nek en billen, auwww


Au! :(:)

@Azmay, het zou mij ook niks verbazen als beestje gewoon pijn heeft. Waarschijnlijk al zo lang dat het minste haar al triggert en ze er zuur van wordt.

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 08:35

Ooooh mag ik nog even klagen over het weer? Er staat hier een stevige oostenwind, ik zit lekker binnen met mijn voetjes op de vloerverwarming, maar ik moet nu echt naar buiten om te gaan rijden...…. Ik heb zo geen zin om al die kleren weer aan te trekken, muts, handschoenen, jas, shawl enz. Kan me bijna niet bewegen en alles kost extra moeite. Daarnaast worden mijn evengoed koud als ik de trailer moet aankoppelen en op de één of andere manier kan ik eigenlijk niets als ik handschoenen aanheb. Een hoofdstel omdoen is een hele prestatie met handschoenen aan.

Maar goed, ik geef mezelf NU een dikke schop onder mijn kont en ga mij omkleden.

Klaagmodus weer uit.

belle_boef

Berichten: 10784
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 08:49

Klaag maar raak.
Met handschoenen aan kan ik ook niet veel meer dan uitmesten en water geven.

Vind dit weer wel beter dan dagenlang regen. Ik wordt toch wel gelukkig van een mooi sneeuwlandschap. En stiekem vind ik aneeuwschuiven best even relax.

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 08:52

Ben het met je eens, dat dit een stuk beter is dan regen. Ik heb mij intussen omgekleed, nu nog naar buiten :D .

Hier nog steeds geen vlok sneeuw te zien.

Maartje_M

Berichten: 9436
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 09:08

Ik kom weer proberen mee te doen hier. Paar weken ziekenboeg gehad hier, hopelijk eindigend met mezelf, ik heb net een week met keelontsteking in bed gelegen. Paardjes voelen zich enorm verwaarloosd geloof ik :')
Maar goed, met die sneeuw wil het verder toch niet echt. Gister manlief laten helpen met waterbakken vullen dus ze kunnen er weer even tegenaan

Azmay
Berichten: 18011
Geregistreerd: 01-01-09

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 09:35

Heel eerlijk was na de eerste keer werken mijn ingeving dat ze pijn had, maar toen ik haar toen in de paddock zette greep ze me vol in mijn arm. Ze liep toen aan een los touwtje mee en er was echt geen excuus voor te bedenken. Daarna gaan behandelen als een kreng van een paard en ze is nu echt enorm veel liever zeker met leiden en normale omgang in de stal.

Eens zien of de eigenaresse maandag zelf al voldoende is gaan twijfelen, beest was bij haar ook zuur op die schouder nadat ik dat gezegd had.

Merexa

Berichten: 1170
Geregistreerd: 08-10-16
Woonplaats: Dorpie in Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 09:55

Beterschap allemaal :(:)
Vanmorgen liep ik in het donker met mijn armen vol hooi naar de paarden toe waarbij ik bijna voorover viel door een bevroren molshoop 8)7
Die krengetjes komen nu overal, vooral langs de slootkanten. Zag er van de week ook 1 bewegen.

Sterkte Azmay. Op de pensionstal waar mijn paardjes stonden was ook een merrie die hetzelfde doet als jij beschrijft. Springt echter heel goed. Maar ze heeft vermoedelijk niet in een groep gestaan met leeftijdsgenootjes als veulen of is gewoon niet consequent genoeg aangepakt door de vorige eigenaar. Misschien is dat een dingetje. Of heeft een trauma opgelopen. Konden paarden maar praten.

Overigens sneeuwt het hier nu ook..

Karin_deB

Berichten: 8306
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 10:05

Hier ligt 0.5cm sneeuw dus amper noemenswaardig.
Heb net zout gestrooid op de bestrating maar verder is alles goed te doen.
Paarden op de wei geknald met een berg hooi.

Heb gisteren 20kg wortel voor ze gehaald, had er een paar op de bestrating gegooid. Blij dat ze waren toen ik ze uit de wei haalde en ze ze zagen :D

Azmay
Berichten: 18011
Geregistreerd: 01-01-09

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 10:07

Heerlijk Nederlandse winters, de sneeuw van eerder is half gedooid en op sommige plekken spekglad en daar ligt nu weer een halve cm verse op :roll:

Maartje_M

Berichten: 9436
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 10:21

Voor wij verhuisden stond Elevada op een manege. Daar was opstappen een drama: draaien, weglopen, bijten. Dat bijten deed ze al bij aansingelen en opzadelen. Alles na laten kijken, zadelmaker was geweest osteopaat geweest, alles was goed, maar ze bleef het doen. Toen stond ze aan huis en de eerste dag dat ik ging rijden kon ik zo opstappen en sinds toen is het nooit meer een probleem geweest. Het verbaast me nog steeds.
Hopelijk kun je er naar laten kijken azmay

Zapje
Berichten: 706
Geregistreerd: 11-12-15

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 10:57

Ik heb ook een merrie gehad die beet en trapte, omdat ze erg veel stress had (niet gewend in een groep te staan, ijsbeerde de hele dag voor het draad ondanks meerdere hectares weide). Dat kan ook nog maar dat klopt niet met jou verhaal. Hoop dat je kan vinden waar het aan ligt!

Hier nu ook sneeuw en die mollen lijken idd wel op hol geslagen! Hele tuin omgeploegd. Ik heb van die verjagers gekocht, is me nog niet duidelijk of die wat doen..

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-19 11:27

Oef Lynn dat is niet fijn. Rot winter ook.

Stoer hoor [***], ik zou bij de vloerverwarming zijn gebleven :D

Ah ik ben niet de enige met molshopen overal zo te lezen. Vriend wil klemmen zetten maar dat krijg ik niet over mijn hart. Alleen het wordt nu wel echt heel erg vervelend.

MizzMontana

Berichten: 5704
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 11:29

Ik heb toen bij mollen de tip uit dit topic gebruikt om carbid te gebruiken en ze zijn niet meer terug gekomen.
Uitleg hoe te gebruiken is wel online te vinden :)

belle_boef

Berichten: 10784
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 11:56

MizzMontana schreef:
Ik heb toen bij mollen de tip uit dit topic gebruikt om carbid te gebruiken en ze zijn niet meer terug gekomen.
Uitleg hoe te gebruiken is wel online te vinden :)


Dat heb ik vaker gehoord. Ik heb ook een omgeploegde tuin, sommige hopen zijn 30cm hoog. :wow: Echt te gek voor woorden.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-19 12:09

Bedankt voor de tip MM. Heb meteen m'n vriend geappt. Binnenkort maar eens naar kijken.

Merexa

Berichten: 1170
Geregistreerd: 08-10-16
Woonplaats: Dorpie in Grunn

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 12:16

Ik ga het ook maar proberen! Bedankt voor de tip. Mollenklem is inderdaad ook niet alles..

Britta31

Berichten: 13246
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 13:01

Mijn verzorgstertje heeft woensdag zigzag in de wei gedaan met mijn ruin.Niet met pionnen maar met molshopen.

superpony
Berichten: 25407
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 13:09

Lynn, oei, rustig aan.

[***], anders sla je een dagje over. Misschien morgen meer zin??

Azmay, hopelijk snapt ze dat ze met een medisch onderzoek zelf ook antwoorden krijgt en paardje misschien beter geholpen kan worden.
Maar gedrag en pijn kunnen wel een combi zijn. Zeker als het echt door ''iets'' komt de pijn.

Hier zitten mollen in het weitje en die is dicht. Eigenaren hadden er klemmen, maar hadden ze ons niet verteld toen paarden erop gingen. Ik heb weleens mest in een hoop geduwd, maar dat duwden ze er zo weer uit. Konijnen doen dat ook.
De eigenaar schijnt ook konijnen en mollen te schieten, maar niet waar wij bij zijn.

Gister zei ik nog, geen sneeuw hier. Daarna een dun dekje, maar was natte sneeuw. Ik fiets naar de paarden, onderweg geen sneeuw gezien en bij paarden hele paddock wit. Was echt wel heel plaatselijk

Nu een dekje sneeuw hier. Ik heb dan liever een dik dek sneeuw, want dat dunne vriest op en maakt het glad. Maar goed, we hebben het niet voor het zeggen.

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 13:24

Hier in de wei wel een dikke sneeuwlaag, maar ik durf ze er niet in te laten. Ergens onder die sneeuw zitten opgevroren plassen water verstopt en ik weet niet precies waar. Ben bang dat de paarden idioot gaan doen (standaard als ze de wei op mogen) en uitglijden. Zij zijn dus veroordeeld tot de paddock, maar dat lijken ze niet erg te vinden. Beetje rollen in de sneeuw en hooi eten.

Afbeelding