Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 12:33

abby gefeliciteerd met je gave paard! *\o/*

liseef herken het wel van paarden die niet genoeg hebben aan op de wei staan.
Hier ook paarden die graag op buitenrit gaan, even wat meer zien als het standaard uitzicht.
Lekker uitgebreid de benen strekken, daar hebben ze behoefte aan.

Wel heerlijk zo'n fanatiek paardje maar ook wel een uitdaging, zo'n eigengereide tante. }>

lisa-vera wat een knap stippelkind <3

Anke die is echt gaaf, prachtig paard! <3

Daan whoehoe, prachtige bak! :):) *\%/*

Nieuwkomers van harte welkom!

Ik ben een plastic handvat kwijt inclusief een stukje stroomlint, is gisteren afgeknapt maar kan het nergens meer terug vinden.
Zo maar een nieuwe halen want anders staan ze weer vooraan bij het hek te klieren ewn vooral te schijten.

Ga straks voor een nieuw fornuis kijken.
Al tig gezien maar deze vind ik erg mooi.
Heb 17 jaar met mijn vorige gedaan dus ik vind dat ik best een wat duurder fornuis mag kopen.
https://www.keukeninbouwcenter.nl/shop/ ... dft-zwart/
Afbeelding
Ben benieuwd :P

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 12:34

Hier nu de zon !!! (Vraag me af voor hoe lang...)

Abby, gefeliciteerd !!!

Aangezien er stippels geshowed werden. . Ik heb er ook een paar :D
1 heb ik van Anke, nl Lightning:Afbeelding

Dream heb ik er vorig jaar bij gekocht omdat lightnings dochter (bijna 3 jaar) een hersenbloeding kreeg en ingeslapen moest worden en ik ervan overtuigd was dat Lightning een hengstveulen zou krijgen dat jaar... Dream is ook door Anke gefokt, maar heb ik via iemand anders
Afbeelding

Natuurlijk kreeg Lightning daarna een merrieveulen (en ook nog eens wat ik gehoopt hadden, een valk appaloosa)
Afbeelding

En dan heb ik nog 2 grote maat stippels, beiden eigen fok, halfzusjes:
Goodie (v. Metall), wordt 5 dit jaar
Afbeelding

En Maggie (v. Rhodium), wordt 3 dit jaar (op de foto met haar evenoude halfzus, ook v. Rhodium):
Afbeelding

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 13:03

Mooie plaatjes allemaal weer!

Oeiiii Goodie vind ik wel heul errug mooi <3 <3 <3 .

Super bakkie Daan!

Dynamiek veel succes! Ik ga voor je duimen. En volgens mij helpt het echt, want al het geduim dat jullie voor mij gedaan hebben heeft zijn vruchten afgeworpen. Ik ga 15 februari beginnen, 30 uur per week, als relatiebeheerder bij een uitzendorganisatie *\o/* *\o/* . Wat voor werk krijg je bericht van?

En een heel mooi fornuis spatter, ben benieuwd of je het gaat kopen.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 13:04

Jadybabe schreef:
Woeiwaai hier. Moet zo twee paarden wassen en heb alleen koud water. Waarschijnlijk mijt bij allebei. Nog nooit last van gehad. Is er iemand bekend met mijt? Ze hebben allebei over hun hele lichaam jeuk. echt niet leuk meer.
Is er geen spul tegen mijt dat je kan gebruiken zonder die arma dieren helemaal te wassen met dit weer?

Ik gebruik dus Frontline druppels voor honden. Grootste hondenmaat. Maar bij mij is het allen in de sokken van de paarden geweest. Ik weet niet waar mijt allemaal nog meer zit, maar ik gebruik soortgelijk spul ook tegen de muggen voor zomereczeem (advantix ook tegen zandvliegen etc). Dus dan druppel ik het ook in de manenkam en staartwortel. 1 pipet per 200 kg paard. Dat moet je niet uitwassen. Wat dan wel betekent, dat ze ook 24-48 uur droog moeten staan. En met de huidige weersverwachting weet ik niet of dat haalbaar is bij jou.

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 13:34

Bernette0 dieetmix van subli is een goed müsli .... Weinig suiker speciaal voor sobere rassen.

Nou ik vind mezelf stoer en mijn ijsco ook... Wij hebben gereden. De heenweg viel de wind mee... Terug op de open vlakte ik denk 6/7 ..
Er kwam een grote vrachtwagen vlak naast me... Ik scheet peentjes... Mijn meissie liep gewoon door. Fieuw.
Ik had de wind overigens niet zo ingeschat, anders was ik wellicht niet gegaan.

Jadybabe: De dierenarts heeft een speciaal spulletje, voor stal en paard.... 11 euro.... Mijn kippen hadden het....

Nou geniet nog van deze woeidag... Morgen is het weer rustiger.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 13:34

Gaaf spatter, ziet er mooi uit!

Donja ik ben verliefd op jouw Goodie!! <3 <3

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 13:40

Het blijft nu droog. Ik ga ook zadelen. Ga donderdag voor een week naar Noorwegen en er moeten nog wat km gemaakt worden met de dame. Dus we gaan maar gewoon. Maar ik sla het bos maar even over. Dus zal de wind ook flink voelen. Gelukkig is dat een heel rustig stuk weg, paralel aan de snelweg. Daar staan geen huizen of niks. Heel af en toe een boer die bij zijn weide moet zijn. Maar met dit weer zie je die ook niet.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 14:36

Fabster schreef:
Jadybabe schreef:
Woeiwaai hier. Moet zo twee paarden wassen en heb alleen koud water. Waarschijnlijk mijt bij allebei. Nog nooit last van gehad. Is er iemand bekend met mijt? Ze hebben allebei over hun hele lichaam jeuk. echt niet leuk meer.
Is er geen spul tegen mijt dat je kan gebruiken zonder die arma dieren helemaal te wassen met dit weer?

Ik gebruik dus Frontline druppels voor honden. Grootste hondenmaat. Maar bij mij is het allen in de sokken van de paarden geweest. Ik weet niet waar mijt allemaal nog meer zit, maar ik gebruik soortgelijk spul ook tegen de muggen voor zomereczeem (advantix ook tegen zandvliegen etc). Dus dan druppel ik het ook in de manenkam en staartwortel. 1 pipet per 200 kg paard. Dat moet je niet uitwassen. Wat dan wel betekent, dat ze ook 24-48 uur droog moeten staan. En met de huidige weersverwachting weet ik niet of dat haalbaar is bij jou.

Goeie tip, dankje! Het kan zeker geen kwaad dat druppelen met Frontline? Wellicht een idee voor mijn schurende paard (eczeem)

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 14:53

Ipv frontline kan je ook butox gebruiken. Officieel niet op paarden getest , in Engeland wel, en is dan goedkoper dan frontline.

Paard aan laten komen heb ik ooit gewoon met zonnebloemolie gedaan. Was ook een oudje met cushing en seniorvoer wilde ze niet eten. Iedere dag een scheut zonnebloemolie en mevrouw was zo weer op gewicht. Supermakkelijk, goedkoop en ze vond het heerlijk. Voerbak is nog nooit zo schoon geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 15:08

Ik heb zelf butox gebruikt. De pest dat dit alleen maar in minstens 1 liter flessen verkrijgbaar is en Max 1 jaar houdbaar. Na dat jaar werkt het ook echt gewoon nog maar 1 dag. Daarna waren de vliegen en teken er gewoon weer.
Dus ik twijfel zelf heel erg of ik dat weer ga kopen.

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 15:12

Fabster schreef:
Jadybabe schreef:

Oké, daar ga ik eens naar kijken. Ze jeuken op hun hele lijf, alles behalve hun benen. Quarter hoofdzakelijk hoofd ,manenkam en schoft en shet echt over zijn hele lijf. Zou toevallig zijn als ze beiden ergens allergisch voor zouden zijn. Las ook dat er verschillende mijten zijn, ook die juist op het hoofd en de manenkam zouden zitten. Druppel je het dan net als bij een kat op de huid? Zou wel een oplossing zijn zeg, had wassen al even uitgesteld tot woensdag als het wat minder waait.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 15:29

Jadybabe schreef:
Zou toevallig zijn als ze beiden ergens allergisch voor zouden zijn. .
Als je ze beide hetzelfde voert is dat helemaal niet zo'n gek idee.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 17:10

Over het hele paard weet ik niet of dat gaat lukken met frontline. Dat is een veel te groot oppervlak, denk ik. Ik zou het dan niet doen daar waar ze zelf met tanden kunnen krabben. Met spul in manen en staart krabben ze toch niet bij elkaar. Stinkt teveel, denk ik.

Wat is butex? Is dat voor eczeem of voor mijt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 17:25

Butox is officieel tegen vliegen, knutten. Het schijnt ook te helpen tegen teken, maar daar heb ik geen ervaring mee. Tegen dazen werkt het iig niet.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 17:33

Die Advantix ontmoedigt dazen, volgens mij, ook. Het valt in ieder geval wel op, dat zij als enige bijna nooit last heeft van dazen. Ook niet in het bos, terwijl mijn mederuiters en paarden dan opgevreten worden.

Net dus wezen rijden. Wat een woei! Ik had een stuk pal tegen. Caj draven, kop omlaag tegen de wind in en ik woei bijna achterover mijn paard af! := Maar het ging echt weer goed. Mooie snelheid, af en toe een klein schrikje. Ik ben trots op mijn meissie!

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 18:38

Fabster, ook stoer geweest.... Lees ik.
Ik had het gevoel dat mijn cap zowat van mijn hoofd waaide...

De foto's had ik nog helemaal niet gezien, stond nog gestationeerd op een andere blz..maar wat een mooie........
Als ik nu naar buiten kijk, vind ik het behoorlijk beangstigend...

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 19:41

Tinky12 schreef:
Aan de rangverdeling kun je zien hoeveel voerplekken je nodig heb,ik heb er 3 en heb 2 plekken voor stro en 2 voor hooi.

Wij hebben zes hooibakken, maar gebruiken er op dit moment 3 (de rest staat te nat, dan lopen ze de track te veel kapot en dat vinden we zonde) voor 4 paarden. De merries elk een bak en de ruin schuift aan waar hij zin heeft. Merries kunnen ook wel samen, maar het blijven merries.
Overigens voeren we met dit soort k*tweer ook hooinetjes in de stal; dan zijn er dus vier hooinetten extra, verdeeld over twee stallen (waar weer geldt dat de merries een eigen stal willen en de ruin mag aanschuiven). De shet heeft een stalletje waar zij alleen in kan, daar hangt ook altijd een hooinetje.

[***] schreef:
De hoeveelheid regen is bij ons erg meegevallen, hoe is het verderop in het land?

Vriendinnetje heeft vanmorgen de dompelpomp maar weer aangeslingerd. Gelukkig is het dan vrij snel weer weg.

Daan, ik kwijl even bij het zien van jouw bak. :9

Dekens doen wij eigenlijk niet aan. Alle beesten hebben een vliegen-, regen- en zweetdeken, maar die blijven meestal in de kast. De regendekens zijn ook echt voor noodgevallen. Zweetdeken is eigenlijk nooit nodig omdat we vanuit het bos minstens 2 km aan het stappen zijn en ze dus al afgekoeld zijn bij het terugkomen op stal. En daar is dan een heerlijke zandpaddock waar ze in kunnen paneren :D

[***], gefeliciteerd!! *\%/*

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 21:13

Oh leuk
Anke's Lightning en Anke's Dream.
2007 was hier een super goede Immetjeshoeve jaargang. Daaruit drie Stermerries, twee kampioenen en een goedgekeurde hengst uit voort gekomen.

Goodie is een echte laatbloeier, wat is ze mooooi geworden!

Wind...waait HARD!

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 21:15

Heb de butox nooit tegen vliegen gebruikt. Ze waarschuwen zelf al voor eventuele resistentie. Heb 2x een herteluisvlieg op mijn ruin gehad en die zijn niet op een andere manier weg te krijgen. De houdbaarheidsdatum hebben ze trouwens verlengt, of dat spul beter gemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 21:45

Maar werkt het dan wel tegen die hertenluisvlieg nathalie36? Als jij het in je bezit hebt? Zou je voor mij eens willen kijken, hoe lang het nu houdbaar is en waar het nu precies tegen werkt? Want dan word het wellicht wel weer interressant voor mij?

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 21:48

Hertenluisvlieg? Daar heb ik nog nooit van gehoord.

Lisa_vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 22:33

Donja: lightning vindt ik echt heel gaaf! Wat een prachtig merrietje!! Wauw!!

Hier in de box 2 voerplekken voor hooi voor 2 paarden.
Krachtvoer krijgen ze apart van elkaar

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 23:04

Herteluisvlieg? :wow:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 23:14

Schijnt geloof ik vooral op de Veluwe voor te komen? Is in ieder geval een naar rotbeest, waar je paard serieus gestoord van kan worden. Zitten geloof ik graag in de liezen en heel moeilijk dood te krijgen, ze zijn nogal hard.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 23:16

http://dier-en-natuur.infonu.nl/insecte ... estje.html

In Nederland heb ik ze eigenlijk zelden gezien. In Frankrijk zitten er een stuk meer. Ik was dan ook erg benieuwd hoe onze Nederlandse paarden er op zouden reageren maar die blijven er eigenlijk heel rustig onder.
Overigens werkt vet houden door bv zonnebloem olie of vaseline op hun favoriete zitplekken ook best goed. Dan hebben ze schijnbaar minder houvast en zoeken ze liever een andere woonplek.

Dood krijgen is echt tussen je nagels fijn knijpen met veel kracht of bijvoorbeeld tussen twee stenen (maar zie zo'n beest daar maar eens tussen te krijgen :') )