Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 19:52

Bramen is ook zoiets wat je haast niet weg krijgt en als ze ergens de grond raken gaan ze weer wortels maken ook.

Neus ziet er wel sneu uit, gelukkig geen warm weer ivm vliegen.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 19:55

Hilary schreef:
Iemand nog een briljante tip voor bramen? We snoeien nu steeds een stukje en geven de takken aan de paarden, maar het gaat eigenlijk niet hard genoeg...

Mijn buurman heeft ze met gif bespoten en daarna in de hens gestoken :+

Wat de zuring betreft,ik heb een art.gelezen over bestrijding van zuring.Als je geen gif wilt gebruiken moet je zorgen dat de wortel minstens 10cm lang is als je hem uitsteekt.Dat gaf het beste resultaat (na geheel verwijderen).Maaien had geen zin...
Laatst bijgewerkt door Tinky12 op 22-06-15 20:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 20:06

Hoe krijgt ie dat voor elkaar Mallootje?

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-15 20:24

Geen idee.. Ik denk gesteigerd onder het schuilhok en tegen de rand van het dak gebotst, meer kan ik er niet van maken...

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 20:27

Ja...meestal vertellen ze niet wat ze hebben uitgespookt he :P Had ik ook met Kjarni zijn tand en de 5cm lange scheur in zijn bovenlip :+

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 20:42

KBK welkom en gefeliciteerd met jullie nieuwe stekkie!

mallootje jeetje, ziet er pittig uit, sterkte met de patient :(:)

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 20:48

Ocharme, ziet er niet fijn uit.

Net hooi wezen halen. Kon niet tot tegen de schuur rijden dus een heel stuk met de kruiwagen. Was alleen, heel werkje, heb nog niet volledig uitgeladen dat zag ik niet zitten in die regen.
Hoop dat vriend mss morgen eens op tijd is. Vandaag weeral aan het werk van deze nacht 3 uur en hij gaat nu ongeveer thuis komen. Morgenvroeg weeral om 4u op het werk zijn en zo gaat het heel de week...

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 20:53

Balen Kirr...ik ben blij dat mij hooi op z'n plek gebracht wordt,ik hoef alleen maar te wijzen en hij drukt ze met z'n shovel op de plek.Hoef alleen zeil op/af te rollen en de plek vrij te maken.Echt een luxe...vroeger ook altijd moeten sjouwen met balen...niet grappig :n

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 21:01

Tinky12 schreef:
Hilary schreef:
Iemand nog een briljante tip voor bramen? We snoeien nu steeds een stukje en geven de takken aan de paarden, maar het gaat eigenlijk niet hard genoeg...

Mijn buurman heeft ze met gif bespoten en daarna in de hens gestoken :+

Met een bos ernaast bij ons misschien niet zo handig :D

Mallootje schreef:
Geen idee.. Ik denk gesteigerd onder het schuilhok en tegen de rand van het dak gebotst, meer kan ik er niet van maken...

Oei, dat heeft mijn Quarter ook een keer gedaan, maar dat was toch minder heftig dan die van jou! Hij had een schram en een soort duivenei op z'n neus, waardoor z'n gewone halster en touwhalster niet meer pasten. Toen z'n Amerikaanse touwhalster (die is veel ruimer dan z'n Voest halster) gebruikt met een handdoekje om het neusbandje gewikkeld.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 21:04

Hier heeft zo'n steigertje op stal mij een nieuw dak opgeleverd en de boosdoener een lapje van de neus wat gehecht moest worden.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-15 21:27

Leuk toch, paarden!

Wow Kirr dat zijn ook lange dagen, wat doet je vriend voor werk?

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 21:47

Laden en lossen van schepen.
Maar hij zit voornamelijk in Brussel. Dus als ze om 6u moeten beginnen en de kraan nog moeten verzetten is het dus al snel 3a4 uur opstaan.

Hij heeft vorig jaar al een zwaar ongeluk gehad door te weinig slaap en teveel werk. Dus hij kijkt uit naar iets anders want dit is niet echt houdbaar.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 21:59

@kirr: nee, dat lijkt me inderdaad niet echt gezond (of veilig). Maar ja, dan moet hij maar net wat kunnen vinden he?
@koudbloedkim: welkom! Gefeliciteerd met jullie nieuwe huis!
@mallootje: dat ziet er nog wel heftig uit.. arm paard.
@hilary: geen briljante tip, maar ik maai alles weg met de bosmaaier (maar dan met een mes er op, ipv een draad). Wij hadden hier echt enorm veel bramen, nu heb ik het in ieder geval onder controle, dat is al wat. Voorheen waren bomen, omheining en een deel van de wei overwoekerd namelijk :')

De paarden staan hier nog gewoon buiten, dag en nacht. Nu is de neerslag vooral in buien, dus ze hebben ook kans om op te drogen tussendoor. Wel essentieel, omdat ze nog geen schuilmogelijkheid hebben op de wei (in ieder geval niet op het stuk waar ze nu staan).
Waar ik zelf dan wel heel blij van word is dat het gras echt omhoog schiet nu, dit konden we wel even gebruiken! De bodem is nog lang niet verzadigd, het was natuurlijk ook heel droog... Maar ik hoef nu in ieder geval niet bij te voeren.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 22:17

Na de foto van karev (jkk) even in een vergeten hoekje van onze boomgaard gekeken en daar staat dit: al even contact met karev gehad maar tis nog niet helemaal duidelijk of het nou wel of niet jkk is. Alles is inmiddels gespoten en ik ga het er ook nog uit roppen. :')

Kan iemand hier opheldering over geven? :P

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 22:40

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 22:45

Bramen in de fik zetten helpt idd ook, maar dat is niet zo best voor je schrikdraad ;)

Ik maai het ook om de paar weken weer met de grond gelijk, zo is het aardig bij te houden na de muur waarbij vorig jaar 2 dagen mee bezig ben geweest.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 22:52

2 dagen maar? Dat is echt niks :')
Ik ben minstens een week bezig geweest. Maar.... ik was toen ook nog herstellende van een operatie en had nog niet de fantastische bosmaaier die ik nu wel heb.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 23:22

Ja een goede bosmaaier scheelt wel de helft van de tijd.

En mijn dagen zijn niet van 9 tot 5 ;)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 06:49

Kristelhans...dat is idd JKK.

Wat betreft de bramen in de fik steken...mijn buurman was ze zat := geen schrikdraad in de buurt.Ik trof alleen de smeulende resten.Moet eigenlijk nog een frees overheen...

Kirr...pittig,hopelijk vind hij snel wat anders.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 07:00

Tinky12 schreef:
Kristelhans...dat is idd JKK.

Bedankt voor je reactie! Inmiddels zijn ze bespoten maar vanavond gaan we ze er uit trekken.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 07:38

@kbk Gefeliciteerd met jullie nieuwe huis! Heerlijk, de paarden aan huis!

Hier ook een bosmaaier met messen, kan veel meer aan!

De zomer mag van mij nu wel doorzetten. ...

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 09:12

Jeetje wat zijn jullie snel gegaan. Gefeliciteerd met je huis Koudbloedkim.
Wat een nare wond Mallootje, s6.
Ik ben dankzij dit toppic al zoveel wijzer geworden wat betreft weideonderhoud en onkruidbestrijding. We hebben zelf helaas geen land meer en de paarden staan in de zomer 800 meter verderop maar kijk er nu met heel andere ogen naar. Heb het nu om de stallen en in de bak goed onder controle. Loop iedere dag even een rondje en trek er dan wat groen is uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 09:30

Wij hebben de bramen ook met een goede bosmaaier gesnoeid en toen op de restanten lekker wat gif gespoten. Vooral nu de bramen "in de groei" zijn werkt dat prima. Ze nemen het gif goed op.

In de tuin steken we elk blaadje dat ook maar enigszins op een braam lijkt, meteen helemaal uit. Dat lijkt te werken. Soms maar 5 cm boven de grond, maar de wortelstok waar de 5 cm aan vastzit is vaak wel een meter lang......

Jeetje Mallootje, wat een rotplek voor een wond. Het ziet er niet heel ernstig uit, maar de plek is irritant.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 09:45

Jadybebe...bijhouden werkt het beste.Op mijn vorige stal kwamen ze er achter hoeveel ik deed op en om het land toen ik weg was :+

Ponderosa10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 09:48

Dit zijn de dingen die wij sowieso hebben
- stalbedekking
- mest afvoer
- voedselbron
- een verhard stuk onderkomen (heel belangrijk want als je aarde hebt blijft dat lang soppig en kunnen ze mok krijgen)
- het is ook slim als je een hele grote wei hebt de helft af te zetten (zomer wei en winter wei)
Verder heb je ook heel veel tijd nodig, zeker als je zelf de mest zelf uit de wei wilt halen, dit doen wij 1 x in de week en zijn daar ruim 3 uur mee bezig. (Ze staan 24/7 in de wei met een loopstal van 5-3 meter) ik denk als je je paarden niet vaak buiten hebt dat je er minder tijd aan besteed.

Verder heel veel succes/plezier gewenst!