Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

trekruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 06:54

[quote="diana1"]
.
tip.niks beter dan een aardappelriek!

Imker

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 10:31

Alleen is een aardappelriek ENORM zwaar (ik heb er ook eentje staan). Voor de gemiddelde vrouwenhand, die overigens hier in overvloed vertegenwoordigd zijn, is een metalen zaagselvork zwaar genoeg.
Met een volle lading natte mest is dat méér als zwaar genoeg.
Kijk, heb ik sterke boerenman die voor me uitmest, dan krijgt die ook een aardappelriek in zijn handen geschoven: daar kan meer op en die is sterker.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 11:14

....... en daarom heb ik een zaagselvork van heul stevig plastic bij de Welkoop gehaald- sterk genoeg om zelfs de zwaarste mestballen te 'dragen', en licht genoeg voor mij!

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 11:43

Hoe ga jij uitmesten als je álles uit de stal moet halen (dus de zware, verzadigde bodem)?
Een plastic zaagselvork zegt eenvoudigweg KRAK als je dat probeert.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 11:52

dat werkt inderdaad dan niet, nu met vlas gebruik ik dan de greep, maar ik wil ook zo`n ijzeren zaagselvork gaan halen voor het mesten straks. met strokorrels.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 12:05

Mijn stallen lagen er weer prachtig bij vandaag. Nu heb ik gistermorgen alle stallen uitgemest en gisteravond nog even de mestballen bij mijn eigen paarden uit de stal gehaald.
Vanavond heb ik mijn debuutwedstrijd met mijn 3jarige en dan moet hij niet onder de poepvlekken zitten. Voor de voorzichtigheid ook maar even staart goed gewassen, ingevlochten en staartzak erom, dan is hij brandschoon vanavond. Hij is vanmorgen ook met zak om naar buiten gegaan, dat vond hij wel een beetje vreemd.

Maar strakjes dus GOED uitmesten (Stal van Achilles picobello) en de rest normaal.
*zit nu al te bibberen met koude handjes voor vanaaf*

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 12:10

avast succes vanavond imker.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 12:12

imker schreef:
Hoe ga jij uitmesten als je álles uit de stal moet halen (dus de zware, verzadigde bodem)?
Een plastic zaagselvork zegt eenvoudigweg KRAK als je dat probeert.

Waar zie je me voor aan? :+ (Bij de Nationale IQ test scoorde ik 149, zegt dat wat?)

Bij het totale uitmesten rukt er echt wel wat zwaarder materiaal aan hoor. De plastic vork is alleen voor het dagelijkse uitmesten.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 13:15

Citaat:
Waar zie je me voor aan? :+ (Bij de Nationale IQ test scoorde ik 149, zegt dat wat?)

Bij het totale uitmesten rukt er echt wel wat zwaarder materiaal aan hoor. De plastic vork is alleen voor het dagelijkse uitmesten.

Hmm, zeker de verkeerde telling gebruikt, zoals half Nederland... Daarbij was ik in de zaal aanwezig tijdens het maken van de IQtest op TV en mijn scores waren 124 en 117 (twee testen gemaakt op dezelfde dag). Dit even ter aanvulling op je IQverhaalgebeuren ;)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 13:20

ik behoorde tot die andere helft van NL die niet de verkeerde telling maakte - maar maak je niet ongerust Imker, ik ben bescheiden gebleven :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 13:41

Ik heb vanochtend Jenny weer van 10 zakken korrels verlost en Boons stal gemest. De natte vlaslaag er uit en wat er nog schoon genoeg was aan de kant gelegd. Nu liggen er een aantal zakken uit te dijen vanwege de 10 liter+azijn.
Voor de paarden naar binnen gaan doe ik dan het restant vlas er over heen in dat hoop dat ze het dan niet interessant vind om te eten (samen met de azijn).

De stal leeghalen die ik met eeen gewone schop/spa. Dan weet ik zeker dat ik hem niet te zwaar maak :D

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 14:29

Ja alle zakken die gehaald zouden worden zijn inmiddels bij hun eigenaar :D

Stal van creamer had ik gister 4 zakken ingedaan. Een liter of 15 water erover en 2 flessen azijn. Volgens mij heeft ze er wel iets van gegeten want er lagen korrels in het gang pad. Nouja veel zal het niet geweest zijn.
Stal was ook makkelijk uit te mesten.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 18:44

Ik heb weer uitgemest, helaas geen update vandaag.
Ga snel weer verder met de dingen die ik nu nog moet doen. Ik begin maar eens met mijn kleine monster te vlechten.

priscillak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 18:48

waarom in vredesnaam nepstro gaan gebruiken waar je paard niet van mag eten en waar je azijn over moet gooien als hij het wel doet als je goedkoper uit bent met een lekker bedje stro waar ze aan kunnen knabbelen en ze bezig houdt vooral in de winter als ze al meer op stal staan. K vind het maar een stomme uitvinding

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 19:18

@ priscillak

Ik begrijp dat jij nog niet weet wat strokorrels zijn.

Zomaar een paar voordelen van 100% STROKORRELS tov stro:

a. Geen stinkerij
b. Geen grote berg (onnodig) afval
c. Geen lang uitmestwerk
d. Geen natte stalbodem
e. Geen stinkende kleren als je in de stal bent geweest

Voor de meesten hier op dit topic genoeg redenen om de stallen te vullen met STROkorrels.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 19:46

Daarbij zijn strokorrels volgens mij ook goedkoper in gebruik dan stro.
Ik gebruikte 1 baal stro per dag met 2 stallen,dus 7 keer 2,50 euro per week =17,50 euro per week.
Ik denk dat ik ong. 1 zak strokorrels per week per stal nodig zal hebben dat is dan 2 keer 6,40 euro is 12,80 euro per week.
(Ik ga er in beide gevallen van uit dat er in de stal al een begin laag ligt)

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 19:59

Morgen uitgebreide reactie op het bovenstaande, ik ga nu zenuwachtig mijn wedstrijdtenue uit de kast plukken. Pownielief is al mooi gevlochten, deze keer was de praam niet nodig (vorige keer zat hij tegen het plafond toen ik met stiekjes aan kwam zetten...)

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 20:00

priscillak schreef:
waarom in vredesnaam nepstro gaan gebruiken waar je paard niet van mag eten en waar je azijn over moet gooien als hij het wel doet als je goedkoper uit bent met een lekker bedje stro waar ze aan kunnen knabbelen en ze bezig houdt vooral in de winter als ze al meer op stal staan.

Dat goedkoper uit met stro is echt niet het geval bij mij. Ik betaal 4,- per baal. 3 balen per week per paard is 12.- per week, tegen nu 6,-.
En dan heb ik het nog niet eens over de afvoerkosten van de mest.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 20:02

Imker, foei, je moet wel ontopic blijven :P
Maar succes zometeen ;)

Overigens was ik vandaag weer wat minder enthousiast. Het lijkt nu toch wel alsof de bodem ineens verzadigd raakt.
In 1 stal heb ik een natte plek verwijderd waar je dus echt stond te soppen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 20:07

@imker: je moet die stiekjes in zijn manen doen en niet ermee gaan schieten ;)
Succes iig.

Ik ben benieuwd wat mijn bontje zo gaat doen als ze op stal mag straks...8 maanden dik, altijd honger en dan een box vol bix 8-)

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 20:24

Door een PBtje van iemand, ben ik ondetussen op de hoogte dat de topics gesplitst zijn, zal daarom mijn berichtje even hier neerzetten. Sorry dat ik het in het andere topic had gezet, mods, had het niet door :).

Nou, na een tijdje niet meer hier gepost te hebben, plaats ik mijn conclusie over het gebruik van de strokorrels bij mijn paard.

Ik heb de korrels van strovan gebruikt, ben er eind december mee begonnen. Op het begin zag het er netjes uit, maar na een paar dagen werd het algauw donkerder van kleur. Ben na 2 weken gelijk begonnen met een zak erbij strooien en al redelijk snel waren mijn 12 zakken op. Omdat ik zaterdag naar een andere stal ga verhuizen, wilde ik proberen om het te laten liggen tot dan, maar het werd echt 1 grote sopbende.
Voordelen vind ik dat het uitmesten na een week of 3 heel soepel en snel gaat en dat het niet stinkt en stoft.
Nadeel vind ik vooral de kleur en de kosten. Ben toch een stuk duurder uit dan op stro, misschien komt dat ook omdat ik een vlastoeslag van €18.- per maand op deze stal moet betalen. Daarbij stond mijn paard zich, zeker de laatste 2 weken, steeds meer en meer te vervelen, wat zich uitte in een schurende staart.

De eerste paar weken heb ik de stal elke dag helemaal omgewoeld, dit werkt imo toch beter dan het te laten liggen. Ik had toen namelijk geen soppende stal. Na een week of 4 heb ik de halve stal leeggehaald en een aantal zakken erbij gestrooid, met het idee om het nu 'volgens de regels' te doen. Binnen 4 dagen had ik al een sopplek. Ook kreeg ik ineens weer een kale plek terug in mijn stal...?

Nee, ik ga weer over op stro, maar toch leuk om geprobeerd te hebben.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 20:41

Yvvv, volgens mij ben jij ongeveer gelijk met mij begonnen.
Ik moet zeggen dat ik nu ook het idee heb dat de bodem totaal verzadigd raakt.
Hoewel de bodem van de viespeuk van eind december beter blijft dan de bodem van de tweede die op korrels is gegaan.
Ik weet nog niet zo goed waar dat nu aan ligt. Nr. 2 had nl. altijd een vaste piesplek maar die zie ik nu ook op andere plekken plassen.
En idd heb ik de bodem van de eerste in het begin wel regelmatig omgewoeld en van de 2e juist niet. Dus je zou best gelijk kunnen hebben mbt tot het omwoelen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 20:42

Hou in gedachten dat we een vorstperiode gehad hebben waarin stallen over het algemeen 'schoner' lijken te blijven.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 20:54

priscillak schreef:
waarom in vredesnaam nepstro gaan gebruiken waar je paard niet van mag eten en waar je azijn over moet gooien als hij het wel doet als je goedkoper uit bent met een lekker bedje stro waar ze aan kunnen knabbelen en ze bezig houdt vooral in de winter als ze al meer op stal staan. K vind het maar een stomme uitvinding

Je bent dus duidelijk niet op de hoogte van alle gangbare producten, kent de voor- en nadelen er niet van. Strokorrels zijn in alle opzichten goedkoper en zelfs gezonder voor een paard; ga ik hier niet uitleggen omdat dat offtopic is. Verdiep je er eerst maar eens in voordat je zomaar iets roept.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 20:57

@ Fitz en Yvv
Ik woel het hier ook regelmatig om en volgens mij wordt het daar wel droger van, misschien is het ook verbeelding hoor??
Ben even kwijt of die van jullie nou overdag buiten staan...die van mij staan continue op stal dus maakt verschil tov Imker.
Ik ben met de eerste stal nu 4 wk. "onderweg". Komend weekend gaat er voor de 3e x een zak bij. Totaal dan 9 zakken.

@ MadamX

BEDANKT voor de bijval