Kokos in de buitenbak??

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 16:41

Lijkt me niet zo goed voor je grasmaaier. Wordt hij denk ik erg bot van.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 16:44

Voor degenen die het nu al in de bak hebben liggen.... Hoe houdt het zich met deze extreme regen van de afgelopen tijd? Nog steeds geen blub?
Op zich heb ik een heel goede bak, maar de regen van de afgelopen weken, tja.... Kan er nu dus beter niet in rijden, want dan wordt het wel een blubbedoening.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 17:02

Ik zou zo graag eens foto's willen zien.... Ik zit er aan te denken om een zandstuk voor mijn stal (nu modderprut van de bovenste orde) iets af te laten graven (lastig staan ook bomen), wat nieuw zand te laten storten en dat dan te vermengen met kokos. De paarden staan veel in dit stuk (ondanks het feit dat ze ook altijd de wei in kunnen), in de zomer voor de schaduw onder de bomen en in de winter om wat te schuilen. De grond wordt snel dichtgetrapt. Ik mag bestemmingstechnisch geen puin storten, bestrating leggen o.i.d. Hoe zou kokos zich houden??? Het stuk is circa 40 x 30. Wat zou kokos (ongeveer) gaan kosten?

Iloonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 18:07

Zammie schreef:
Voor degenen die het nu al in de bak hebben liggen.... Hoe houdt het zich met deze extreme regen van de afgelopen tijd? Nog steeds geen blub?
Op zich heb ik een heel goede bak, maar de regen van de afgelopen weken, tja.... Kan er nu dus beter niet in rijden, want dan wordt het wel een blubbedoening.

Ik heb geen blub, nog steeds goeie bak.. maar de afwatering was voorheen ook goed.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 18:11

Iloonie schreef:
Zammie schreef:

Ik heb geen blub, nog steeds goeie bak.. maar de afwatering was voorheen ook goed.

Afwatering is hier ook prima, maar krijg gaten van de hoeven met rijden in de bak en daar komt dan weer water in te staan. Zoals ik nu van enkelen van jullie heb begrepen is dat nu met kokos dus een heel stuk minder.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 18:37

Het voorste stukje in de bak is hier nu wel nat (de eerste drie meter ongeveer) en een stukje langs de zijkant waar ze vaak staan (bak is ook paddock), maar het wordt niet "papperig" zoals het voorheen wel deed. Je kunt er gewoon doorheen rijden want het is stevig. Dat doe ik niet, want de rest van de bak is kurkdroog en perfect, dus waarom zou ik :P .

moreson

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 18:42

DubbelDun schreef:
Ik zit wel met dat 'verteren' verhaal.
Op de ene site lees je dat het juist gebruikt wordt omdat het niet verteerd (neemt geen vocht op dus verteerd niet c.q. zeer langzaam), op de andere site lees je dat het juist wel verteerd.
Dus ik vraag me af of die vezels niet aan eea procedé worden onderworpen om ze juist wel of niet te laten verteren ??

Er is nog steeds veel verwarring tussen kokosbrokken en vezels ! kokosbrokken bestaan voor ca 50% uit vezel (korte) en 50 % peat(potgrond) dus die peat verteerd vrij snel en de vezels blijven over!
Dus als je brokken koopt koop je eigenlijk maar 50% vezel en meng je dus ook 50% potgrond door je toplaag. Is niet zo slim dus want die potgrond maakt hem weer glad! kokosbrokken zijn eigenlijk voor in je box.
Kokosvezel mist een enzym om het verteren op gang te brengen , ik heb bakken gezien die al 8 jaar met kokosvezel lagen en waar ze na 8 jaar dus 1 baal aan toevoegden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 18:45

moreson schreef:
ik heb bakken gezien die al 8 jaar met kokosvezel lagen en waar ze na 8 jaar dus 1 baal aan toevoegden.

Welke bakken, waar? Referenties wel welkom, wist niet dat het al 8 jaar geleden zo populair was, hoorde nl dat het idd een tijd geleden werd gedaan, maar met zo veel ellende, dat het nu anders wordt gedaan, kan wellicht beter zijn, vandaar, referenties zouden wel welkom zijn.

moreson

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 19:04

russel schreef:
moreson schreef:
ik heb bakken gezien die al 8 jaar met kokosvezel lagen en waar ze na 8 jaar dus 1 baal aan toevoegden.

Welke bakken, waar? Referenties wel welkom,

Moet ik even opzoeken want dat is al 5 jaar geleden dat ik die gezien heb, misschien heb ik er nog foto's van, zal ze even opzoeken .
Je moet gewoon ff referentielijst opvragen bij kokovezels.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 19:09

Zijn dat dan de zelfde bakken die jij bedoelt? Ben jij van kokosvezels.nl?

DubbelFun

Re: Kokos in de buitenbak??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 20:57

@moreson : dus de husks/chips zijn stukjes van de harde schil (met restharen), waarvan jij zegt dat die schil dus snel verteerd (peat) ??
Idd geen goed idee om dat dan in je bak te gebruiken.
Moet ik voor mijn PP ook iets anders verzinnen :D

moreson

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 22:16

russel schreef:

Uhhmm, ik was ca 15 jaar geleden een van de eerste die met kokosvezels experimenteerde in buitenbakken, en ja ik ben van kokosystems, en nee ik zit niet op deze topic om handel te stimuleren!
Ik heb zelf paarden gehad en vind het gewoon leuk om dit te doen. Omdat ik jaren in Afrika gewoond heb (waar ik paarden had en buitenbakken met kokosvezel;)en mijn medewerkers niets met paarden hebben ,dus vandaar dat zij er ook geen aandacht aan gaven. Maar sinds ik terug ben in Nederland en zie dat er veel misvattingen zijn v.w.b. kokosvezel wil ik ff één en ander recht zetten ;)
Vandaar ook dat ik deze topic in de gaten houd sinds vandaag om de lijst met veel gestelde vragen aan te vullen op de site www.kokovezels.nl!
Dus mail gerust naar rene@kokosystems om je vragen beantwoord te krijgen ;)

moreson

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 22:23

[quote="DubbelDun"]@moreson : dus de husks/chips zijn stukjes van de harde schil (met restharen)

Husk chips zijn gesneden stukjes van de buitenbast van de kokosnoot. De kokosnoot bestaat uit een harde noot (die je hier in de winkel ziet) en daar omheen zit de bast (husk) van ca 3/4 cm dik en daar worden de vezels uitgekamt, en de ca 50% peat word weer in de tuinbouw gebruikt om potplanten in te laten groeien ,of ze worden in stukjes gesneden (koko chips) en dan krijg je de potgrond erbij.
Die peat neemt wel veel vocht op en bind amoniac zodat het ideaal is voor in je box. (heb ikzelf jaren in afrika in mijn stallen gebruikt) Maar dus niet geschikt voor in de buitenbak.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 22:27

Wat kosten de balen nu? Inclusief BTW en bezorgen?

moreson

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 22:31

Belker schreef:
Wat kosten de balen nu? Inclusief BTW en bezorgen?

Hetzelfde als de laataste 2 jaar, en dat zal ook zo blijven de komende jaren !! gewoon ff prijs opvragen bij kokovezels.nl ;)

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 09:17

moreson schreef:
russel schreef:

Uhhmm, ik was ca 15 jaar geleden een van de eerste die met kokosvezels experimenteerde in buitenbakken, en ja ik ben van kokosystems, en nee ik zit niet op deze topic om handel te stimuleren!
Ik heb zelf paarden gehad en vind het gewoon leuk om dit te doen. Omdat ik jaren in Afrika gewoond heb (waar ik paarden had en buitenbakken met kokosvezel;)en mijn medewerkers niets met paarden hebben ,dus vandaar dat zij er ook geen aandacht aan gaven. Maar sinds ik terug ben in Nederland en zie dat er veel misvattingen zijn v.w.b. kokosvezel wil ik ff één en ander recht zetten ;)
Vandaar ook dat ik deze topic in de gaten houd sinds vandaag om de lijst met veel gestelde vragen aan te vullen op de site http://www.kokovezels.nl!Dus mail gerust naar rene@kokosystems om je vragen beantwoord te krijgen ;)

Ik heb je site afgelopen week al bekeken, voordat ik in dit topic kwam en de vragen zijn niet aangepast/uitgebreid. Nu staat er gelukkig al voldoende info op, maar ik vind het vreemd, dat je zegt, dat je wel de bak gewoon kunt slepen. De meesten slepen met een eg, en zoals in dit topic al naar voren is gekomen, kan dat niet meer.

moreson

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 10:06

Als de vezels er goed doorheen gemengd zijn kun je hem met een eg slepen, niet te diep natuurlijk. Ik had hier zelf ervaring mee en ook diverse klanten van ons. Ik denk dat het probleem is dat de vezels nog teveel in plukken door de toplaag zitten. Misschien is het beter om de eerste keer een baal of 3 op een 20x40 bak te mengen en later eventueel bij te vullen.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 19:10

Ik moet zeggen dat je daar nog wel eens gelijk in zou kunnen hebben moreson, maar dat duurt wel even. We zijn nu een jaar verder en ik denk dat het nu wel zou lukken. Het eerste halve jaar ab-so-luut NIET! Ik heb in het begin een eg geprobeerd, een weidesleep en een pallet, maar dat wilde echt niet :n ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 19:32

moreson schreef:
russel schreef:

Vandaar ook dat ik deze topic in de gaten houd sinds vandaag om de lijst met veel gestelde vragen aan te vullen op de site http://www.kokovezels.nl!
Dus mail gerust naar rene@kokosystems om je vragen beantwoord te krijgen ;)

Interessant, maar in Afrika is er een heel ander klimaat dan hier en de weersomstandigheden hier zijn niet zoals daar en ik vraag mij af of de tropische vrucht bestand is tegen deze natte periodes die maanden kunnen duren. Ik zie het bij mij bv, een deel van mijn grond staat tot enkelhoogte het water op en dat blijft de komende maanden staan. In dit deel van Nederland regent het veel. Mijn paddock bv daar staan flinke plassen in en ik zou die best graag droger willen krijgen door kokos en wat extra zand. Maar ik denk dat het daar erg snel weg zal rotten. Want natuurlijk rot kokos ook, is een plant, organische stof en water laat iets sneller rotten dan droogte en zon.

Best moeilijk als 2 verschillende soorten kokos worden aangeprezen. Zo heb ik een monster gekregen van een kokosleverancier die ook bakken doet en ook een referentielijst heeft die juist weer de chips aanbeveelt omdat de haren te fijn zijn en daardoor te snel verteren. Al met al best kostbaar om het maar even uit te proberen.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 19:35

Tsja Russel, je moet WAT op een gegeven moment ;-) . Ik vond onze bak echt te zwaar en ging merken dat het de paarden tegen ging staan om er echt in te werken. Ook kregen ze last van galletjes en zo ... wat dat betreft is het in mijn geval ook een investering in het welzijn van mijn paarden.

Overigens weet ik niet of het met kokos beter gaat draineren. Kan ik niet vergelijken ook, want ik zit hier op heel goed drainerende grond ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 19:42

Ik vind het echt moeilijk hoor, nu met deze regen, zegen ik de regen :D :D Ik heb een uitstekende bak, lijkt wel eb en vloed op zijn best, maar straks als het droger wordt, dan heb ik ook weer het probleem, heb nog even de tijd, maar gunst het kost al zoveel geld allemaal, moet er niet aan denken om met een teleurstelling te komen te zitten... zie mij al al die bende er uit laten halen....

Heb nu 2 balen Ageterberg, dan weet ik wat ik heb, maar is niet genoeg, dus of een paar balen kokos er bij of een paar balen agterberg er bij , maar heb al gezien dat de kosten nagenoeg gelijk liggen.....wat is safe...

Timmie2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 19:44

Als het zo goed werkt waarom gaat dan het gros voor de bekende bakvulling zoals de agterberg. die vele malen duurder is?

Timmie2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 19:44

russel schreef:
Ik vind het echt moeilijk hoor, nu met deze regen, zegen ik de regen :D :D Ik heb een uitstekende bak, lijkt wel eb en vloed op zijn best, maar straks als het droger wordt, dan heb ik ook weer het probleem, heb nog even de tijd, maar gunst het kost al zoveel geld allemaal, moet er niet aan denken om met een teleurstelling te komen te zitten... zie mij al al die bende er uit laten halen....

Heb nu 2 balen Ageterberg, dan weet ik wat ik heb, maar is niet genoeg, dus of een paar balen kokos er bij of een paar balen agterberg er bij , maar heb al gezien dat de kosten nagenoeg gelijk liggen.....wat is safe...

Wat kost het agterbergspul dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 19:46

Agterberg is niet meer zoveel meer duurder.

Ik heb Agterberg gesproken, zij weten van de populairiteit van kokos, hebben het ook geprobeerd, hebben veel klachten gekregen, ze vinden het troep en blijven daardoor met die geopad doorgaan. Immer ze leggen bakken aan in eerste plaats, kwaliteitsbakken en als de klant kokos wil, dan doet hij kokos, maar als hij er slechte ervaring mee heeft, doet hij het niet meer.

Zo een verhaal, dat brengt mij dan weer aan het twijfelen.

bulldog24

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 21:57

Beste kokos zoekers,

Ben een tijdje afwezig geweest door een zwaar ongeluk met mijn paard. Coma en alles erop en eraan, maar gaat weer goed en rijd alweer.
Nu wordt er verteld dat kokossnippers oftewel kokos chips vermengd zijn als zijnde potgrond. Ik kan jullie melden dat dit complete waanzin is en niets met de waarheid te maken heeft.

Kokos chips als omschreven verrotten niet, WAAROM?

- het gehalte LIGNINE is hoger als in hardhout
- Wat is Lignine? Dat is de stof die in houtsoorten zit en de vezels hout bij elkaar houd, dus een soort lijm voor de duurzaamheid.
Dat betekend dus de levensduur van hout.
- In de bast van de kokosnoot, die tot snippers worden gesneden, zit meer LIGNINE als in hardhout, wat betekend dat het meer als dertig jaar meegaat.

De vezel is echter vele malen minder qua lignine.

Dat diverse aanleggers van rijbodems kokos snippers of wat dan ook hebben verbannen heeft als reden dat zij zelf proberen te importeren en de kwaliteit van cijfer 1 tot 10 gaat tijdens import per vracht. Waarom; Zij zijn er zelf niet bij en zijn nooit ter plekke geweest in het land van herkomst.

xxxheeft in samenwerking met leverancier xxx speciaal een kokos snipper voor de rijbodem.
Constante kwaliteit en rot niet en bevat geen potgrond als omschreven.

Eeen link voor de serieuze onder ons:

Daar kun je rijbaan 2 en 3 (aangelegd voor ZZ dressuur en subtop) voelen en bekijken, inclusief kokos snippers.
Hier dressuurt de top van nederland.

Kokossnippers heb je voor 0,40 cent p/kg excl.BTW/Transport, maar laat jullie nou niks wijs maken. Dit topic dwaalt nogal.

P.S. de kokossnippers tesamen met de bodems van Homan Paardensport BV bevallen zo geweldig in Aerdenhout wat betekend dat ze alle 8 rijbanen moeten doen.

Nogmaals; er zijn goedkopere oplossingen, maar we moeten wel on-topic blijven en niet gaan melden dat kokos snippers worden geleverd met potgrond, maar dat ligt eraan waar je het vandaan haalt.

En als belangrijkste reden: ONZE LEVERANCIER HEEFT ALLEENRECHT OFTEWEL PATENT VOOR LEVERING VAN KOKOSSNIPPERS VOOR PAARDENRIJBODEMS IN EUROPA!!