Geen weidegang kunnen bieden = geen paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Esperanza
Blogger

Re: Geen weidegang kunnen bieden = geen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 14:00

detour schreef:
Zelfs de keuze van de paarden die bij eklaar gezet worden hoeft nog geen veroorzaker te zijn van de dood of een permanent afgekeurd paard, Esperanza! Ze kunnen uitglijden, hun been verdraaien, vast liggen in de box.. dat zijn dingen die je echt neit kunt voorkomen. En soms staan paarden jaren smaen en kunnen ze elkaar og de hemel inmeppen als de klap verkeerd aankomt.

Ik zou wel eens willen weten middels een onderzoek hoe die verhoudingen mbt blessureleed liggen.. Oorzaak stal, wei, bak of door omgang van ruiter met het dier?.. Ik ben nog niet zo overtuigd eerlijk gezegd..

Paarden zijn gewoon kwetsbaar. Maar buiten houden vind ik gewoon een vereiste.

Nee, je voorkomt er niet alles mee helaas, was het maar zo. Maar je kunt wel een hoop knokpartijen voorkomen als je de groepen goed selecteert en in de gaten blijft houden. Dat vind ik een taak van de stalhouder. En die moet ook ingrijpen als een paard wordt geterroriseerd door een ander. En normaal even uitglijden overleven ze wel hoor, maar als je een paard altijd opsluit en dan ff snel naar buiten gooit, dan doen ze erg maf, dat is ook niet zo raar. Als ze altijd buiten komen dan gaan ze niet zo uit hun stekker hoor.

Maar wat ik wilde aangeven is dat het geen reden kan zijn of mag zijn eigenlijk om je paard maar helemaal binnen te houden. Kijk ´s nachts op stal kan ik mee leven, maar toch niet 23 uur per dag?

En Detour, vraag het maar eens aan een arts op een willekeurige kliniek. Hij zal geen officiële cijfers kunnen/willen afgeven, maar hij kan je wel vertellen wat hij ziet. Mijn eigen DA ziet veel gevallen voorbij komen van paarden die kreupel oid zijn door de ruiter, maar hij geeft ook aan dat het lastig is om dat aan de ´klant´ te vertellen, want die wil dat echt niet horen. Die wil alleen maar horen dat het iets is waar hij niets aan kan doen.... Dus ff op rust/behandelingetje oid. en dan weer verder waar ze gebleven zijn.
Laatst bijgewerkt door Esperanza op 28-04-08 14:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 14:04

Precies Kawa, hoeveel mensen gaan er nu de hele dag bij hun paard zitten om te kijken hoe het gaat, hoe hij zich buiten gedraagt en hoe zijn gedrag verandert. Hoe ze lekker paard zijn, hoe de kudde zich gedraagt.

Nee, het paard is er voor hun en moet zich maar aanpassen aan de eigenaar... klopt ook, zo werkt het. Maar de eigenaar heeft als taak om het paard in zijn eigendom het zo veel mogelijk naar de zin te maken.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 14:04

Ik ben eht helemaal met je eens dat de stalhouder goed in de gaten meot houden hoe het in de groepjes verloopt!

En het is idd geen reden om ze binnen te houden, ik heb ze oko liever mentaal happy met risico's vandien; en binnen kunnen ze net zo goed leed oplopen..

Dan zal het idd wel zo zijn mbt die blessures; het gaat adn zeker vaak om peesblessures he. doordat mensen hun paard niet een goede warming up en cooling down geven terwijl het dier voornl stil staat..

Me_lodY

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 14:16

tita schreef:
maar dan wel elke week met een portie sand clear door zijn voer pls tegen zandkoliek

Homepathische zooi nooit bewezen dat het werkt... ik ga niet ff sand clear geven en dan afwachten of ie zandkoliek kan krijgtn Clown[/quote]

wablieft?
het is ter voorkoming!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 14:17

tuurlijk en zolang het niet bewezen is ga ik dat niet zomaar geven.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 14:33

Hier ook een paard met blijvende blessure met buiten spelen. En ook hier gaan ze toch echt gewoon naar buiten.

IS net dikke pech als er buiten wat gebeurd

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 14:35

Precies, een van onze dieren heeft een peesblessure en moest op rust; weidegang zou de duur verlengen. ooit een gestoorde Arabier op stal gezien?..

Nou, het is echt triest en onwijs zielig. Meneer loopt nu de komende 5 maandan onafgebroken op het land met een Shetje, dus idd schraal land met ruwvoer bijgevoerd. En hij is veel gelukkiger!
Dan maar risico op langere duur ..

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 14:36

Ja precies, dit was de aller eerste blessure die ik meegemaakt heb die op het land gebeurd is, de rest allemaal tijdens rijden, stalling en vervoer.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 14:38

Soms ontkom je er niet aan..

Onze herdershond zou eigenlijk een vrij saai leven moeten "lijden"gezien haar heup; we hebben haar echter laten opereren en ze mag intens hond zijn, dwz spelen en gek doen, dollen, rennen.. Ookal zal ze misschien minder oud worden; kwaliteit is dan aanwezig geweest.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 14:39

Ja precies dat is belangrijker dan maar zo lang mogelijk door gaan

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 14:40

En niet minder belangrijk; het geeft jezelf ook rust he, als je ziet dat je dier ook rust heeft en geniet, ontspannen is..

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 14:41

Ja dat zeker

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 14:49

binky schreef:
Ik bedoelde hierboven duidelijk te maken dat iemand die geen weidegang heeft 100x beter kan zijn voor zijn paard dan iemand die dat wel te bieden heeft maar andere dingen niet belangrijk vind [hoefsmit,da en nog meer van zuks]
Zo en nu stop ik ermee.
Mensen met of zonder wei,het belangrijkste is dat jij en je paard genieten op wat voor manier dan ook.

En wat als je nou een paard hebt die alleen maar gelukkig is op de wei??? Zoals ik heb??? Wat dan???

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 14:54

Borg schreef:
En volgens Nadya zijn toch echt alle paardenhouders, inclusief professionele, hier in de buurt gek dat hun paarden in de winter niet in de zompige wei staan.

Nee, je begrijpt me niet Clown . Ik vind dat elk paard uit zijn hok moet kunnen en niet voor een uurtje. Of dat nou in een paddock, een bak of een weide is. MIJN EIGEN paard staat het liefst in de wei, die verveelt zich suf op het zand. Maar ik ken ook paarden die tevreden zijn met een paddock of bak. Whatever, zolang het paard maar niet de hele dag of zowat de hele dag binnen staat en zolang een paard maar kan bewegen en sociaal contact heeft met een maatje of meerdere.

Dus sta je op een stal en het beestje kan er maar een uurtje uit, dan zou ik als een speer een betere stalling zoeken.

Mijn paard staat zijn hele leven al op zompige weides in de winter. Vorig jaar heeft hij in het winterseizoen 2x een aardige sliding gemaakt met behoorlijke verrekkingen tot gevolg. Moet ik hem daarom op gaan sluiten? Welnee. Gewoon veel afgespoten en het is vanzelf weer over gegaan.
Het is geen watje. Hoe meer je ze opsluit, hoe gekker ze vaak gaan doen. En dat vind ik niet gek. Pling

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 15:07

Ik wil eigenlijk heel graag een hond maarja, ik werk fulltime.

Maar hee, whatever, ik kan toch ook gewoon een hond kopen, en die dan van 8.00 uur 's morgens tot 18.00 uur 's avonds in de bench laten zitten! Maakt ie ook niets stuk! Komt mij mooi uit.

En dat vind ie vást niet erg want hij slaapt toch de hele dag.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 15:11

Ja, precies, Maanling. Ja
Dat is in principe precies hetzelfde, maar o jee, pas op voor lange tenen. Knipoog

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 15:13

Ik zit al weggedoken achter mijn bureau hoor Knipoog

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 15:15

Dat is precies de reden waarom ik geen hond heb.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 15:16

zonder daarbij een ander iets op te leggen:

Voor mij staat met stip op 1

- dagelijks de mogelijkheid om enkele uren de benen te strekken (op minimaal 20x40 bijvoorbeeld) met soortgenoten
Als dit niet kan wil ik geen paard

Ik heb jaren in de situatie gezeten dat mijn paard in de winter niet samen met ander paarden kon staan maar ben toch blijven proberen en uiteindelijk is het gelukt.

Naast de minimaal 5 uur op de paddock (1ha) en maximaal 7uur weidegang zorg ik er voor dat hij nog een tweede keer uit zijn stal komt.

Voor mij is 24/7 geen noodzaak en gras ook niet. Als er geen gras is moet de paddock wel goed ingericht zijn.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 15:17

Apple schreef:

En terecht!
Al vind ik dat als je al heel lang een hond hebt en je komt door wat voor redenen oko voor de situatie dat eht dier langer alleen thuis moet zitten, je het dier niet zou moeten opgeven, hoor!

Mijn hondje heeft tot zijn 12de altijd mensen om hem heengehad en daarna ging het wegens werk helaas niet anders, maar hij heeft er niet onder geleden imo.. is zowat 15 geworden en was vrolijk en relaxt!

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 15:17

Nadya schreef:
Mijn paard staat zijn hele leven al op zompige weides in de winter. Vorig jaar heeft hij in het winterseizoen 2x een aardige sliding gemaakt met behoorlijke verrekkingen tot gevolg. Moet ik hem daarom op gaan sluiten? Welnee. Gewoon veel afgespoten en het is vanzelf weer over gegaan.
Het is geen watje. Hoe meer je ze opsluit, hoe gekker ze vaak gaan doen. En dat vind ik niet gek. Pling

Ik heb de mijne ook vaak zat uit zien glijden, eventjes spierpijn, daarna niks meer aan de hand inderdaad. Haha!
Hij heeft ook vaak wondjes van het bijten ed, maar als ik hem dan in de stal zet 's avonds, kijkt hij veel 'zieliger' dan wanneer hij terug de wei op mag!
Hij begint vaak ook te hinniken als ik wegrijd met de fiets en de rest staat nog niet op stal. Ach gut

Ik zie ook vaak paarden die even buitenkomen en dan gekker doen dan de mijne die op het moment van 8 tot 8/9 buiten staat.

Wij hebben ook geen hond, geen tijd voor (ouders werken 4x9 en broertje & ik zitten nog op school) en dat zou dus zielig zijn om zo'n beest alleen thuis te laten in een bench oid. (Al zou ik er dolgraag weer eentje willen hebben Haha! )

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 15:18

Ohhh ja en ondertussen zijn de baasjes op het werk en zorgen al die eenzame honden voor dikke overlast, word er niet goed van. En mn eigen hond zit me maar schaap achtig aan te staren waaorm al die andere honden toch de hele dag aan het blaffen en huilen zijn
Laatst bijgewerkt door LADPR op 28-04-08 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 15:19

detour schreef:
Apple schreef:

En terecht!
Al vind ik dat als je al heel lang een hond hebt en je komt door wat voor redenen oko voor de situatie dat eht dier langer alleen thuis moet zitten, je het dier niet zou moeten opgeven, hoor!

Mijn hondje heeft tot zijn 12de altijd mensen om hem heengehad en daarna ging het wegens werk helaas niet anders, maar hij heeft er niet onder geleden imo.. is zowat 15 geworden en was vrolijk en relaxt!

En wat is dan het verschil met een paard? Hier in het topic hoor ik toch ook echt een aantal mensen roepen dat ook als je je paard al jarenlang hebt dat als je geen buiten meer kunt bieden dat het dan gewoon verkopen wordt.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 15:20

mijn merrie zou echt wegkwijnen op stal, vind ze echt verschrikkelijk. Ze is gewend om dag en nacht buiten te staan.

Een paard dat een uur per dag de box uit komt vind ik echt geen paard meer.

Een paard moet ook lekker paard kunnen zijn, dollen met soortgenoten, lekker gek doen en van het frisse gras genieten.

Pas dan zijn paarden echt "paard' en kunnen ze zich lekker uitleven.

En inderdaad, een ongeluk is zo gebeurd, zowel op stal als in de wei!

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 15:21

dat elke paard dagelijks zijn of haar benen dient te strekken ben ik het volledig mee eens. Knipoog bij ons staat de merrie de gehele dag buiten(en `s nachts op stal) en verhuisd zodadelijk naar een plekje waar ze 24/7 in de zomer buiten kan staan( bij echt slecht weer staat ze op stal). Onze hengst daarintegen staat elke dag een dagdeel buiten in zijn eigen bostuintje met zicht op zijn kudde, neuzen is voor hem niet mogelijk en dat wensen we ook niet, dus een speelkameraadje heeft hij niet, aangezien meneer hier heftig op reageert (hij staat al heel zijn leven lang alleen), wel kan hij in zijn stal door een klein kiertje neuzen met zijn buurmeisje en heeft zicht op een aantal merries die tegenover hem staan. In mijn perfect wereld had ik hem een mooie kudde willen geven met vrouwelijk schoon, maar helaas is de realiteit anders voor hem, desalniettemin kan ik met een gerust zeggen, dat ondanks dat hij geen speelkameraadjes heeft en niet in het grasland staat, hij erg gelukkig is en dit uitstraalt. Pling