detour schreef:Zelfs de keuze van de paarden die bij eklaar gezet worden hoeft nog geen veroorzaker te zijn van de dood of een permanent afgekeurd paard, Esperanza! Ze kunnen uitglijden, hun been verdraaien, vast liggen in de box.. dat zijn dingen die je echt neit kunt voorkomen. En soms staan paarden jaren smaen en kunnen ze elkaar og de hemel inmeppen als de klap verkeerd aankomt.
Ik zou wel eens willen weten middels een onderzoek hoe die verhoudingen mbt blessureleed liggen.. Oorzaak stal, wei, bak of door omgang van ruiter met het dier?.. Ik ben nog niet zo overtuigd eerlijk gezegd..
Paarden zijn gewoon kwetsbaar. Maar buiten houden vind ik gewoon een vereiste.
Nee, je voorkomt er niet alles mee helaas, was het maar zo. Maar je kunt wel een hoop knokpartijen voorkomen als je de groepen goed selecteert en in de gaten blijft houden. Dat vind ik een taak van de stalhouder. En die moet ook ingrijpen als een paard wordt geterroriseerd door een ander. En normaal even uitglijden overleven ze wel hoor, maar als je een paard altijd opsluit en dan ff snel naar buiten gooit, dan doen ze erg maf, dat is ook niet zo raar. Als ze altijd buiten komen dan gaan ze niet zo uit hun stekker hoor.
Maar wat ik wilde aangeven is dat het geen reden kan zijn of mag zijn eigenlijk om je paard maar helemaal binnen te houden. Kijk ´s nachts op stal kan ik mee leven, maar toch niet 23 uur per dag?
En Detour, vraag het maar eens aan een arts op een willekeurige kliniek. Hij zal geen officiële cijfers kunnen/willen afgeven, maar hij kan je wel vertellen wat hij ziet. Mijn eigen DA ziet veel gevallen voorbij komen van paarden die kreupel oid zijn door de ruiter, maar hij geeft ook aan dat het lastig is om dat aan de ´klant´ te vertellen, want die wil dat echt niet horen. Die wil alleen maar horen dat het iets is waar hij niets aan kan doen.... Dus ff op rust/behandelingetje oid. en dan weer verder waar ze gebleven zijn.

[/quote]