Paard op de manege zonder weidegang

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Re: Paard op de manege zonder weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 09:16

Willekes schreef:
Vroeger stond ik er ook niet bij stil als de paarden slechts gereden werden en 1-2 u in de paddock kwamen, zomers 2 u op het land. Dat vond ik al helemaal super. Nu weet ik wel 'beter'?

Het is inderdaad een bewustwordingsproces (is ook al eerder genoemd). Wanneer en door wat/ wie kwam voor jou de omslag?

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 14:59

Willekes schreef:
Paard zonder weidegang, dat kan prima als er alternatieven zijn om je paard beweging te geven (niet onder het zadel!).
Paarden zijn bewegingsdieren en die horen zo min mogelijk stil te staan. Ook in de randstad zijn prima alternatieven te vinden en te verzinnen om je paard in elk geval een dagdeel z'n stal uit te hebben. Zomers en winters, vaak zijn de baasjes echter te beroerd om +/- 30 euro (+) meer voor het binnen/buitenzetten te vragen of om het paard in de stapmolen te laten zetten.
Over het algemeen gesproken: Ik snap niet dat je het bij jezelf kan verantwoorden dat je paard 22-23/7 op stal staat, omdat jij geen zin/tijd hebt, fulltime werkt, moe bent of wat dan ook. Pure egoïsme wat mij betreft. In zo'n geval moet je niet aan een paard beginnen of naar alternatieven zoeken. Weer of geen weer. Vroeger stond ik er ook niet bij stil als de paarden slechts gereden werden en 1-2 u in de paddock kwamen, zomers 2 u op het land. Dat vond ik al helemaal super. Nu weet ik wel 'beter'?
Hangt er denk ik ook van af hoe paardeneigenaren het hebben van een paard zien Gaan we voor de ''Happy Athlete'' of voor de voor de 'Happy owner' met alle luxe en tijdgebrek van dien?

Pas op wat je zegt, zoiets heb ik ook gezegd en daar kreeg ik me wat reacties op.. "durf jij me uit te maken voor egoist" ed.
Echt jammer dat er zulke mensen zijn.

En idd, toen ik nog op een manege reed vond ik het ook doodnormaal dat een paard hele dagen op stal stond, gelukkig ben ik daar al snel anders over gaan denken.

Mutjei

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 15:05

Bij ons staan de paarden in paddocks, ook bij ons is de wei beperkt te gebruiken. Maximaal een half uur per paard, dan komen ze wel allemaal aan de beurt. Verder gaat mijn paard in de zomer altijd op vakantie naar de boer, gezellig samen met zijn vriend, zonder ijzers lekker 6 weken gras eten en paard zijn.

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 15:43

xxappiexx schreef:
Over het algemeen gesproken: Ik snap niet dat je het bij jezelf kan verantwoorden dat je paard 22-23/7 op stal staat, omdat jij geen zin/tijd hebt, fulltime werkt, moe bent of wat dan ook. Pure egoïsme wat mij betreft. In zo'n geval moet je niet aan een paard beginnen of naar alternatieven zoeken. Weer of geen weer. Vroeger stond ik er ook niet bij stil als de paarden slechts gereden werden en 1-2 u in de paddock kwamen, zomers 2 u op het land. Dat vond ik al helemaal super. Nu weet ik wel 'beter'?
Hangt er denk ik ook van af hoe paardeneigenaren het hebben van een paard zien Gaan we voor de ''Happy Athlete'' of voor de voor de 'Happy owner' met alle luxe en tijdgebrek van dien?

Pas op wat je zegt, zoiets heb ik ook gezegd en daar kreeg ik me wat reacties op.. "durf jij me uit te maken voor egoist" ed.
Echt jammer dat er zulke mensen zijn.

En idd, toen ik nog op een manege reed vond ik het ook doodnormaal dat een paard hele dagen op stal stond, gelukkig ben ik daar al snel anders over gaan denken.[/quote]

Ik heb niet alle bladzijdes doorgeworsteld om dat soort reacties van mensen te lezen. Clown Ik denk dat ik mijn mening in zoverre genuanceerd heb dat niemand zich er persoonlijk door aangevallen hoeft te voelen. Spreek er ook iemand niet persoonlijk op aan. Als iemand zich wel aangevallen voelt, dan is dat juist een mooi punt voor discussie. Alleen door de discussie open te houden, bereik je andersdenkenden. Niets mis mee, je hoeft het er ook niet mee eens te zijn. Maar misschien kan je iemand met goede argumenten wel het nut van jouw argumenten laten inzien. En wie weet leidt dit tot de bewustwording waarover hier boven al gesproken is. Een beter begin, begint tenslotte in eerste instantie bij jezelf. Een discussie kan ook leuk en leerzaam zijn. Kom maar op met onderbouwde argumenten.

PS dat ik een opmerking schrijf over egoïstisch handelen vanuit mijn visie, betekent nog niet dat die persoon in kwestie ook slecht is voor zijn/haar paard.

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 15:56

fransje23 schreef:
Willekes schreef:
Vroeger stond ik er ook niet bij stil als de paarden slechts gereden werden en 1-2 u in de paddock kwamen, zomers 2 u op het land. Dat vond ik al helemaal super. Nu weet ik wel 'beter'?

Het is inderdaad een bewustwordingsproces (is ook al eerder genoemd). Wanneer en door wat/ wie kwam voor jou de omslag?

Vroeger op de manege en bij verzorgpaarden wist ik niet beter. Ik was een jaar of 14/16 en dat was mijn introductie in de paardenwereld. Niemand vertelde mij anders. Bij ons gingen de manegepaarden in het weekend op de weide en kwamen 3-4 u per dag hun box uit. Weliswaar om in de manegeles mee te lopen of gepoetst te worden e.d. Zo slecht hadden/hebben ze het niet. Het kan echter altijd beter. Het begint in de basis bij de overdracht van kennis en informatie, daarop kan de persoon zijn houding en vervolgens gedrag hierop aanpassen.

Het is ook een tendens van de laatste jaren dat mensen in gaan zien dat paarden betere prestaties leveren als ze zich meer in hun primaire levensbehoefte kunnen voorzien. Lopen/bewegen/eten/sociale contacten. Of dit nu onder het zadel is, aan de hand, in de paddock, wandelen, fietsen of op de weide. Paard is er niet opgemaakt om de hele dag stil te staan. Waar komt over het algemeen het begrip stalbenen vandaan bijvoorbeeld?

Denk overigens dat sommige manegepaarden het soms qua levensomstandigheden in primaire zin beter voor elkaar hebben met ''al'' hun beweging, dan enkele paarden die 24/7 in een (grote) box doorbrengen maar en nauwelijks uitkomen voor hun beweging/sociale contacten. Je laat je paard toch niet 48 u op stal staan? Wat voor steekhoudende argumenten zijn daarvoor te verzinnen (m.u.v. boxrust op medisch advies e.d.). Ik rij persoonlijk een kilometer verder naar een stal waar mijn paard meer buitenkomt met bak/paddock, dan naar een luxe pensionstal waar mijn paard maar 20 min in de paddock mag per keer, geen weidegang heeft en alleen gereden/gelongeerd wordt.

En natuurlijk is niet elk paard hetzelfde, is niet elke locatie hetzelfde, zijn niet alle faciliteiten hetzelfde, heeft niet iedereen dezelfde mogelijkheden tot zijn/haar beschikking. Maar het gaat hier toch om het fenomeen paard, al dan wel/niet gedomesticeerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 16:48

Willekes schreef:
Het is ook een tendens van de laatste jaren dat mensen in gaan zien dat paarden betere prestaties leveren als ze zich meer in hun primaire levensbehoefte kunnen voorzien. Lopen/bewegen/eten/sociale contacten. Of dit nu onder het zadel is, aan de hand, in de paddock, wandelen, fietsen of op de weide. Paard is er niet opgemaakt om de hele dag stil te staan. Waar komt over het algemeen het begrip stalbenen vandaan bijvoorbeeld?

Dat is imo ook wel logisch. Als mens zit je ook beter in je vel wanneer je en fijn huis hebt, je dagelijkse behoefte aan vitaminen/mineralen binnenkrijgt, goeie sociale contacten hebt. Dat zijn dan secundaire levensbehoeften, maar alleen een dak boven je hoofd en te eten hebben is niet genoeg om gelukkig te zijn.
En als je voor een paard kiest, neem je imo ook de verantwoordelijkheid daarbij om niet alleen in zijn primaire levensbehoeften te voorzien maar ook de secundaire. Maar dat is ook een prces van bewustwording zoals jij het zo mooi beschrijft.
Als je puur kijkt naar de natuur van het paard en het paard niet vermenselijkt (paarden geven bijvoorbeeld helemaal niets om regen of onweer) zul je andere keuzes maken dan wanneer je naar je eigen wensen kijkt. Als ik op zoek zou zijn naar een stalling is mijn eerste prioriteit weidegang samen met andere paarden. Stallen die dat niet hebben, waarbij weidegang niet mogelijk is, vallen voor mij zonder meer al af.
De grootte van de box vind ik uitermate belangrijk, minstens 3 bij 3 meter, liefst groter. En of er ruwvoer in voldoende mate gegeven wordt is ook reuze-interessant.
En dan komt pas de (binnen)bak, de kantine, spuitplaats en andere dingen, maar die zijn secundair. Daar hangt de keuze niet van af, van wel of geen weidegang wel met andere paarden wel. (en die box en het ruwvoer uiteraard)

Eva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 20:44

Ik ben echt tegen 24/7 op stal. Scheve mond
Heb zo een best leuk voorbeeld;
Een pony die ik rijd staat samen met shetlander 12/7 op het land, 's nachts in stal met kleine uitloop zonder gras. Zijn beide nooit ziek, kreupel. Zitten prachtig in de vacht, kijken vrolijk uit de ogen etc.
Daarbij ken ik een meisje, die haar pony 23/7 op stal heeft staan, uurtje in de paddock. Pony regelmatig kreupel, ziek, ongelukkig etc.
Tsja, toevel bestaat niet vind ik.

Het is 'sielugh' als je bijv. je hond, je kat, je konijn of whatever de hele dag in een bench opsluit. Maar het is niet zielig als je een paard opsluit?
Nou mij niet gezien.
Als jij een paard wilt, fiets dan 10 km verder naar een stalling in een dorpje naast Den Haag, daar doe je jou en je paard veel meer plezier mee.

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 02:15

Eva_ schreef:
Een pony die ik rijd staat samen met shetlander 12/7 op het land, 's nachts in stal met kleine uitloop zonder gras. Zijn beide nooit ziek, kreupel. Zitten prachtig in de vacht, kijken vrolijk uit de ogen etc.
Daarbij ken ik een meisje, die haar pony 23/7 op stal heeft staan, uurtje in de paddock. Pony regelmatig kreupel, ziek, ongelukkig etc.

Het is 'sielugh' als je bijv. je hond, je kat, je konijn of whatever de hele dag in een bench opsluit. Maar het is niet zielig als je een paard opsluit?
Nou mij niet gezien.
Als jij een paard wilt, fiets dan 10 km verder naar een stalling in een dorpje naast Den Haag, daar doe je jou en je paard veel meer plezier mee.

Precies!!

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 08:11

Hier in de omgeving ( Dordrecht eo)is dat helaas bijna nergens mogelijk, ivm de natte grond beginnen boeren en pensionstallen er niet aan om paarden het hele seizoen buiten te laten
Dat is meestal alleen maar van April tot Okt.
En dan is het weer uit met de pret Huilen
Helaas heeft de stal waar ik sta maar 1 paddock, en gezien ik mijn paard toch iedere dag een paar uurtjes buiten wil , sta je vaak lang op je beurt te wachten.

Het is helaas niet overal zo vanzelf sprekend dat je paardje lekker naar buiten kan
Tuurlijk wil iedere paardeigenaar dat, maar of je die mogelijkheid ook krijgt is een tweede

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 09:21

Zo ik heb net weer lekker mijn paardjes van de uitloop naar de wei gebracht. en heerlijk dat ze het vinden daar!! Wou hier alleen maar mee zeggen dat een paard niet op stal hoort te zijn! En als het niet anders kan, dan toch minstens buiten zonder gras. En idd ik heb nog nooit zieke paarden gehad, denk omdat ze altijd zo veel mogelijk beweging krijgen door lekker paard te kunnen zijn met andere soortgenootjes!!

renske1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 09:49

Als ze geen weiede hebben bij een manege vind ik dat je de Ponys wel moet laten buitenrijden, of gewoon in de buitenbak zetten. Dan hebben ze toch frisse lucht en contact met andere paarden dan zijn, stalburen.
Qua gras, daar kunnen ze wel zonder, mits zegenoeg ander voer krijgen, mar het is natuurlijk het leukste als ze lekker kunnen grazen in de wei, dat is ook het natuurlijkste. Maar bij een manege bouwen of overkopen DENK je toch ook wel aan weidegang, of gaat het die mensen alleen om het geld? Rolleyes
Weidegang maakt het voor een paardwel leuker, maar als het gewoon nietkan... Dan ga je wandelen met je paard ofzo, of je vraagt of je ze los mag gooien inde binnen of buitenbak. Maar maak een paardenleven leuk!

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 09:12

Eva_ schreef:

Nou mij niet gezien.

Vind jou voorbeeld toch niet opgaan voor alle paarden. mijn pony staat momenteel ook voor een groot deel op stal (reden is al genoemd) en in de winter is de paddock vaak zo enorm slecht wat bodem betreft dat ik daar me paard niet aan waag. toch is ze nooit ziek, nooit kreupel, zit goed in haar vacht, is vrolijk

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 10:02

ravellie schreef:
Het is helaas niet overal zo vanzelf sprekend dat je paardje lekker naar buiten kan
Tuurlijk wil iedere paardeigenaar dat, maar of je die mogelijkheid ook krijgt is een tweede

Of je die mogelijkheid ook echt wilt hebben, of dat je andere zaken belangrjker vind, is toch voor een groot deel eigen keuze. Als je op een drukke stal gaat staan met slecht 1 paddock is het niet gek dat je paard weinig buiten kan spelen..Je zou bijvoorbeeld kunnen zoeken naar een stal met meerdere paddocks...

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 12:03

Die er dus niet zijn hier in de omgeving!
Grond en ruimte zijn hier kostbaar ( in de zin dat er weinig van is en dat het duur is)
Als ik de opties hier in de buurt bekijk, sta ik nu gewoon goed.
Zo is er Dordrecht bijv een stal met alle luxe, die vragen 350 euro p/m ( excl weidegang!, is alleen in de zomer extra bij te huren)
Dan heb je nog twee maneges: druk, hou ik zo ie zo al niet van, en ook geen weidegang
Pensionstallen: alleen de helft van het jaar weidegang, en bieden eigenlijk het minimale
Dus opzich sta ik niet slecht, alleen voor mijn gemoedrust zou het beter zijn dat ik weet dat als ik aan het werk ben, mijn paardje buiten gezet word en dat is dus niet zo.

Of je moet een heel stuk verder van huis gaan ( iets wat ik wel aan het overwegen ben overigens) maar moet met mijn werk etc ook wel haalbaar zijn
Anders merk ik straks alleen aan de rekeningen nog maar dat ik een paard heb Knipoog

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 12:52

En over het feit dat stalpaarden misschien sneller of vaker ziek zijn is ook onzin want mijn paard heeft jaren buiten gestaan of in een loopstal is ook gewoon ziek geweest hoor..dus dat hoeft niks te betekenen.
IK snap echter wel dat het voor de weerstand etc van het paard avn belang is dat het genoeg beweging etc krijgt...

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 14:20

Tja, een paard in de achtertuin reageert iedereen altijd raar op, maar in de meeste achtertuinen kan je ook een stal kwijt. En meer dan een stal hebben paarden in die gebieden niet.
Ik moet zeggen dat ik het - ondanks dat ik het heel vervelend vind voor de vele paardenliefhebbers in die gebieden - eigenlijk niet eerlijk vind tegenover de paarden om hun 24/7 op stal te zetten, omdat wij ze zo nodig willen hebben.
En jah, ik vind dus ook dat je geen paarden moet houden als je daar de ruimte niet voor hebt.

NaSi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 14:22

renske1000 schreef:
Als ze geen weiede hebben bij een manege vind ik dat je de Ponys wel moet laten buitenrijden, of gewoon in de buitenbak zetten. Dan hebben ze toch frisse lucht en contact met andere paarden dan zijn, stalburen.
Qua gras, daar kunnen ze wel zonder, mits zegenoeg ander voer krijgen, mar het is natuurlijk het leukste als ze lekker kunnen grazen in de wei, dat is ook het natuurlijkste. Maar bij een manege bouwen of overkopen DENK je toch ook wel aan weidegang, of gaat het die mensen alleen om het geld? Rolleyes
Weidegang maakt het voor een paardwel leuker, maar als het gewoon nietkan... Dan ga je wandelen met je paard ofzo, of je vraagt of je ze los mag gooien inde binnen of buitenbak. Maar maak een paardenleven leuk!

vindk ook!

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 18:12

Judje schreef:
Tja, een paard in de achtertuin reageert iedereen altijd raar op, maar in de meeste achtertuinen kan je ook een stal kwijt. En meer dan een stal hebben paarden in die gebieden niet.
Ik moet zeggen dat ik het - ondanks dat ik het heel vervelend vind voor de vele paardenliefhebbers in die gebieden - eigenlijk niet eerlijk vind tegenover de paarden om hun 24/7 op stal te zetten, omdat wij ze zo nodig willen hebben.
En jah, ik vind dus ook dat je geen paarden moet houden als je daar de ruimte niet voor hebt.

volgens jou zou dus half nederland geen paard moeten houden? beetje kortzichtig vind je niet? bij onze pensionstal was heel veel weiland en weinig luxe, tot de gemeente ons verplichte te verhuizen. ervoor in de plaats heeft de eigenaar van de stal een redelijk luxe stal gebouwd en ja we hebben minder wei en is dus beperkter in gebruik. en van slechte kwaliteit. dus ik moet me pony dan maar verkopen??

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 18:22

Judje schreef:

niets aan toe te voegen, behalve dat ik het raar vindt dat in 'dat soort gebieden' klaarblijkelijk kennelijk altijd nog nét wel genoeg ruimte is voor een buitenbak, longeercirkel en binnenbak Verward maar dus niet voor paddocks??

RoosJamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 18:31

Ik vind dat het moet kunnen, ikzelf heb mijn paard in Amstelveen staan op een manege zonder weidegang, maar hij gaat elke dag los met andere paarden, dan rij ik hem nog een uur met natuurlijk afwisseling erin, zoals buitenrit of springen/dressuur en ik graas elke dag met hem aan de hand nog voor de vitaminen. En in de zomer gaat hij natuurlijk lekker een maand op vakantie in een wei zonder dat hij hoeft te werken Knipoog
Maar als je alleen tijd hebt voor het rijden moet je natuurlijk geen paard neerzetten op een stal zonder weiland.. dan verwaarloos je zo'n beest ook en het is tegen de natuur in.. althans dat vind ik Knipoog

Mereltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 10:55

Ik vind het een moeilijke discussie. Je kan mensen, vind ik, niet verbieden om een paard te nemen, als ze geen beschikking hebben over een wei. En als een paard niet in een wei staat en veel en beweging aandacht krijgt, denk ik niet dat hij/zij persé ongelukkig hoeft te zijn. Maar het heeft dus zeker niet mijn voorkeur.
Zelf zou ik, als ik een paard had, hem wel op een pensionstal zetten mét wei. Ik vind het eigenlijk hetzelfde als bij mensen en kinderen; die vinden het ook niet leuk als je ze de hele dag in hun eentje op een kamer zou zetten. Denk dat dat bij een paard een beetje hetzelfde is.
Als ik geen wei tot mn beschikking had weet ik niet of ik een paard zou nemen, best een lastige keuze... Bij mijn rijvereniging in Zwijndrecht is dus geen wei, en ook al is het er nog zo mooi en zijn er nog zo veel voorzieningen, ik denk niet dat ik er een paard neer zou zetten. Die moet bij ons wachten op zn 20 minuutjes in de kraal en dan is de volgende alweer aan de beurt, vind dat helemaal niks. Gelukkig is er wel een wei in Heerjansdam, waar iedere zomer de manegepaarden een paar weken op vakantie gaan. Het is niet veel, maar het is tenminste íets...
Laatst bijgewerkt door Mereltje_ op 22-08-07 10:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 10:57

Maar je kunt mensen wel verbieden een giraffe te nemen omdat ze daar geen juiste plek voor hebben Tong uitsteken

Mereltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 11:00

Een giraffe is wel heel groot Tong uitsteken En het is een 'wild' dier, wat het sowieso al verboden maakt denk ik...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 11:02

In de dierentuin mag het ook
Dus als je aan bepaalde eisen voldoet mag het misschien wel

maar ja, goed mijn stal is maar 3 meter hoog, dus moet hij wat met zijn hoofd naar beneden staan...maar das toch niet erg...laat hem er elke dag een uurtje uit Ja
Dat voldoet toch we genoeg aan zijn basis behoefte?

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 11:07

een paard is ook een wild dier. alleen wij hebben het paard zo door gefokt dat een deel van de instincten weg zijn. en we er op kunnen rijden en naar onze hand kunnen zetten. maar toen de mens begon met paardrijden en het paard te gebruiken was het een wild dier.