[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 11:40

Hier hebben ze onder andere:

- kruidnagel
- vlierbes
- hazelaar
- brandnetel
- braam
- berk
- beuk

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 11:59

Snoeien jullie de braam ook voor je ze geeft? Hier doen ze niets met de struik zelf zeg maar. En hoe halen jullie de brandnetel eruit zonder jezelf te branden? Vroeger deed ik dat met een zeis, maar die heb ik nu niet.
Wilg vinden ze hier ook lekker. Bij het nieuwe perceel is een sloot achter, daar staan ook aardig wat bomen, maar geen wilgen volgens mij. Zouden daar wel prima passen. Eens kijken of ik daar een dikke tak mag planten om een boom te kweken :j

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 12:01

ik dacht dat vlierbes giftig was voor ze, maar dat ze er normaal niet van eten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 12:04

Volgens mij alleen in grote hoeveelheden, hier zitten ze er inderdaad nauwelijks aan.

De braam snoeien wij niet.

d4rkhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 12:56

dankjewel allemaal :D

ik ga eens kijken naar zon bak :D hoe doen jullie dit met het net zodat ze het er niet uitrekken en het toch zakt zodat ze altijd aan het hooi kunnen?

en waar halen jullie die netten? of zijn het netten van een gewoon hooinet? :) Mijn hooinetten gaan nooit echt lang mee :( er komen altijd wel grote gaten in.

ook ga ik mij wat meer verdiepen in verschillende kruiden en takken :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 12:57

Ik haal mijn netten gewoon bij de welkoop. Simpelweg te weinig tijd om ze zelf te gaan maken en ze gaan hier echt wel een behoorlijke tijd mee (mits je geen slopers in je kudde hebt).

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 13:05

d4rkhorse schreef:

ik ga eens kijken naar zon bak :D hoe doen jullie dit met het net zodat ze het er niet uitrekken en het toch zakt zodat ze altijd aan het hooi kunnen?

en waar halen jullie die netten? of zijn het netten van een gewoon hooinet? :) Mijn hooinetten gaan nooit echt lang mee :( er komen altijd wel grote gaten in.

Onze bak heeft onder en boven ringen zitten met een touw. Touw door het frame heen en aan de bovenste ring vast klikken. Tillen ze het frame er niet uit en het zakt mooi mee.

Wij hebben onze netten van PaardEerlijk. De nieuwste hebben we zelf gemaakt. Was zo gedaan en ze zijn erg stevig. En een fijne maas van 3x3. Mocht je een grotere maas willen hebben ze ook 4,5x4,5. En ze verkopen ook kant en klare hooinetten :)
Nu een nieuw net in bestelling voor om de grote baal. Dat net is na 6 jaar op aan het raken.

Zojuist heel veel rubber tegels en matten kunnen ophalen voor een prikkie *\o/* En nog in de buurt ook. Laatst ook al van die grote tegels van 1x1 gratis op kunnen halen. Dus daar gaan we zo mee bezig

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 13:06

d4rkhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 14:30

Jinte schreef:
d4rkhorse schreef:

Onze bak heeft onder en boven ringen zitten met een touw. Touw door het frame heen en aan de bovenste ring vast klikken. Tillen ze het frame er niet uit en het zakt mooi mee.

Wij hebben onze netten van PaardEerlijk. De nieuwste hebben we zelf gemaakt. Was zo gedaan en ze zijn erg stevig. En een fijne maas van 3x3. Mocht je een grotere maas willen hebben ze ook 4,5x4,5. En ze verkopen ook kant en klare hooinetten :)
Nu een nieuw net in bestelling voor om de grote baal. Dat net is na 6 jaar op aan het raken.

Zojuist heel veel rubber tegels en matten kunnen ophalen voor een prikkie *\o/* En nog in de buurt ook. Laatst ook al van die grote tegels van 1x1 gratis op kunnen halen. Dus daar gaan we zo mee bezig

Heb je toevallig een foto van dit systeem? :)
ik ga eens kijken bij paardeerlijk dankjewel

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 14:57

d4rkhorse schreef:
Heb je toevallig een foto van dit systeem? :)
ik ga eens kijken bij paardeerlijk dankjewel

Hier zie je de touwtjes. In 4 hoeken van de bodem dus een ring met touw eraan vast. En dan aan de bovenkant ook in 4 hoeken een ring met karabijnhaak. Deze gaat dan door het frame/net om vast te maken.
Inmiddels gebruiken we waslijn ipv touw, is steviger.

Afbeelding

Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 15:01

Handig systeem :j
Wij werken met losse hooinetten met 3x3 maas. Ik heb daarvoor 2 touwen in de bak van links naar rechts gespannen met daar aan karabijnhaken. Daar haak ik de hooinetten aan vast. Ik heb trouwens zeiltouw gebruikt. Dat werkt wel fijn :j

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 15:04

Dat werkt inderdaad ook prima! We zijn er erg tevreden over. Hebben nog 2 bakken staan die zo gebruikt kunnen worden, dus dat is fijn in de toekomst als er meer paarden bij komen. Nu wisselen we ook veel af in hooinet, kliko of palletbak. En ook qua plek, zodat het niet voorspelbaar is. Ze trekken ook veel rond en scharrelen veel over de track.
Wil binnenkort ook een snackhoekje gaan maken. Nog even de plek bepalen en hoe ik het precies wil doen. Haal veel inspiratie van instagram

d4rkhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 15:06

dankjewel lijkt echt een handig systeem! :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 15:23

Ja dat is mijn idee ook Jinte. Zo blijven ze onderzoeken :j
Ik wil ook 1 palletbak gebruiken voor een baaltje gerstestro. Zal geen eerste keus voor ze zijn, maar als het hooi op is, hebben ze toch wat te knabbelen tot de volgende voerbeurt :j
Ik heb verschillende netten van verschillend materiaal overigens. Van die witte rechthoekige, maar ook zwarte die van dunner materiaal zijn, een enorme groene van stugger materiaal en een hooitas. Ik hoop dat ik de hooitas straks aan een tak van een boom kan hangen. Leuke fysiotherapie :D
En dan nog wat bakken op de track. Snackhoekje is ook leuk inderdaad. Ik zag laats volgens mij hier een boomstam voorbijkomen met een deel uitgehakt waar dan wat snacks in kunnen.
Op FB kwam ik een touw tegen dat aan een paal hing, met wortelschijfjes. Vond ik ook heel grappig om te zien :D

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 15:32

Ja die boomstam heb ik ook gezien! Ik denk dat ik wat tegels ga doen met wat autobanden er voor. Om uit te proberen. En dan zien hoe we het kunnen verbeteren.

d4rkhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 15:53

Gooien jullie de wilgentakken gewoon op de grond of hoe geven jullie de takken? :) mogen het dikke takken zijn of alleen de dunnetakjes? :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-20 16:07

d4rkhorse schreef:
Gooien jullie de wilgentakken gewoon op de grond of hoe geven jullie de takken? :) mogen het dikke takken zijn of alleen de dunnetakjes? :)

Gewoon op de grond, dik en dun

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 16:16

Gewoon op de grond ja, dik of dun maakt niet uit. Ik let wel op dat ik ze zo min mogelijk op het zand voer, zeker als de takken wat vochtig zijn ivm zandopname. Liever leg ik ze op hun betegelde plein.

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 18:56

Gister hebben we een partij rubberen matten en tegels gehaald. Direct 2 grote matten gelegd bij 1 voerplek om uit te testen
Afbeelding
En dan hebben we nog deze stapel tegels liggen om een pad te leggen.
Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 22:09

Oh wauw, dat is een mooie oplossing :j
Ziet er goed uit. Ik ben benieuwd wat dat met de regen gaat doen. Hopelijk helpt het :j

Ik heb nog een leuk aanbod gekregen op de plek waar ik nu sta. Maar daar zit een maar aan.
Plan was dat ik naar een perceel zou gaan waar 8 vakantieweitjes op moesten blijven. Een track er omheen hebben ze eigenlijk liever niet. In de winter kan dit wel, maar in de zomer niet, dus zou ik steeds moeten verweiden als er weitjes vrij zijn. En anders kan dat niet eens. Weitjes zijn ongeveer 20x40m groot. In de winter kan ik prima een paar weitjes bij elkaar trekken door de paaltjes er tussenuit te halen, maar in de zomer kan dat niet, vanwege veel vakantiegasten.

Maar ik heb nu ook een aanbod gekregen om een iets verder gelegen perceel te gebruiken. Dat perceel wordt alleen gebruikt voor vakantiepaarden als er nergens anders plek is, wat in de praktijk zelden of nooit is. Het geeft voor mij meer vrijheid om het zelf in te richten.
Maar.... Het is het laagste punt van het terrein en na een week regen sta je tot je enkels in het water. In de praktijk is het 4 maanden per jaar niet te gebruiken en zullen ze paarden naar een kleinere hoger gelegen wei moeten. Het perceel is 4 meter lager dan het hoogste punt van het totale terrein en al het water stroomt daar dus heen. Bij hoge uitzondering staan er nu nog paarden, omdat het weinig heeft geregend. Maar met regen is het klaar. Deze paarden gaan weg, dus als ik er voor kies, dan krijgt het sowieso rust tot februari/maart. Maar even een stukje ophogen of bestraten gaat nooit genoeg zijn.
Voordeel: in de zomer staat hier het meeste gras.

Ik heb er van de week al even naar gekeken, maar morgen even goed bekijken.

Voordelen:
- geen vakantiegasten, echt een eigen perceel
- in principe in te richten zoals ik wil
- toegang tot naastgelegen poel vanuit de track mogelijk
- genoeg ruimte
- mooie beschutting van 2 zijdes overhangende bomen
- water en stroom aanwezig
- meer gras in de zomer
- leuk detail: er is al een poel die bereikbaar is voor de paarden

Nadelen:
- water, zo'n 4 maanden per jaar is het perceel echt zeiknat en moeten we naar een hoger gelegen wei op hetzelfde terrein.
- verder weg van poetsplaats en zadelkamer
- hooiopslag is ver lopen
- geen licht (op de andere wei ook niet, maar dat is makkelijker bereikbaar)

Ik vind het een mooi perceel. Veel ruimte (ik denk bijna 4000m2), mogelijkheden tot een track indeling zoals ik wil, met ongeveer 6 weitjes. En weinig te maken met andere gasten.
Het water is een nadeel, maar verder zie ik vooral voordelen. Dat is wel alleen in het najaar verkassen en in het voorjaar weer terug. En een roteind lopen met hooi. Ze krijgen nu 3x per dag, maar dan gaan we wel naar 2x per dag. En als het lukt misschien wel naar 1x per dag :+
Voordeel is wel dat ik nu de tijd heb om het in te richten tot het voorjaar.

Wat zouden jullie doen? Ik neig wel naar dat perceel, ondanks het verhuizen. Gelukkig is er mogelijkheid tot het hebben van een winterwei :D

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 22:34

Poeh, water is echt mijn grootste vijand, maar als je wel alles zelf kan indelen en weinig last hebt van anderen dan is dat ook wel wat waard, zeker als je paarden in die periode ergens heen kunnen waar het wel droog is.. Maaaaar 4 maanden zijn wel lang %)

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 22:36

maar in de maanden dat ze daar kunnen staan heb je dus wel gras en weinig hooi bijvoeren?

Als je de mogelijkheid hebt om in die natte maanden op een drogere weide te staan klinkt het best goed. Kan je er wel met een auto komen? Voor water? En staat er een opslag/afdak dat je voor enkele dagen hooi kan klaar zetten. Elke dag veel sjouwen en nog rijden gaat zwaar zijn. Dus is het zo in te richten dat je het jezelf zo makkelijk mogelijk kan maken?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 22:48

Nee met de auto er komen kan niet. Maar er zijn kranen naar grondwater. Daar hoef ik niet mee te sjouwen. Hooi wel, maar dat kan met een kruiwagen. Hooiopslag is in de buurt van de mesthoop, dus daar moet ik toch heen. Dat betekent dus hooi in de netten en dan met de kruiwagen daarheen rijden. Het idee is wel om dat alleen de middag te doen en dan voor de ochtend mee te nemen en daar klaar te leggen in een bak al in netten. Dat het nat wordt als het regent is niet zo erg omdat je het een halve dag later voert. Maar een optie voor een paar dagen is ook een idee. Moet ik nog wel een paar netten bij kopen. Of 1x per dag voeren met veel meer netten.

Het gras in de zomer zal wel met mate gaan omdat mijn haflinger dicht groeit. Dus dat zal icm hooi gaan. Ik betaal een all in prijs per maand, dus hooi voeren kost mij niet extra. Dus dan heb ik ze liever op beperkt gras.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 03:28

Het lopen zou idd geen issue zijn in mijn ogen. Ik heb 2 veulens en 1 merrie en voer nu 1 keer per dag, maar ben bezig met concept voor om de dag voeren. Lijkt me voor jezelf ook erg intensief anders.

Licht idem, ik heb echt geen enkele vorm van licht, geen lantaarn paal of wat dan ook. Vond dat eerst een beperking, maar van de zomer met 3 drachtige merries en bevallingen er goed mee om leren gaan. Er zijn tal van draadloze opties, maar ik doe eigenlijk alles met een simpele hoofdlamp van de decathlon. Zelfs de bevallingen.

Lopen naar poetsplaats en zadelkamer is voor de haf met neiging tot dichtgroeien, zijn leeftijd en revalidatie alleen maar een plus, extra losweken en opwarmen, onbelast. Voor het jonkie goed als oefening.

Het water.... dat is de grootste uitdaging vrees ik. In de natte maanden ga je dan naar de vakantie weetjes die je aan elkaar kan koppelen? Als je die dan allemaal kan gebruiken en overal opening maakt kan je onbewust toch soort van track creëeren door hooibakken verdeeld neer te zetten. Die kan je immers gewoon meenemen van je zomer stuk.

Echter, wellicht kan je met geultjes en een soort van plateau idee best wat ermee gaan spelen. Plateau van beton waar water onderdoor kan. Er zijn hele huizen etc op het water gebouwd, terpen aangelegd etc. En een beetje modder daagt de paarden alleen maar uit wbt passieve physio, als ze er maar niet in hoeven te eten, slapen oid.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 06:57

Zo zie ik het eigenlijk ook Caily.
De minnen, behalve het water, zijn te overzien en zelfs te gebruiken. De weitjes aan elkaar koppelen met openingen ipv helemaal open is ook wel een idee inderdaad. Voerbakken genoeg.
Die hoofdlamp + zaklamp heb ik ook :))
Ik weet niet of ik een verharding of iets mag maken. Geultjes zijn in ieder geval niet genoeg. Echt modder wordt het niet eens schijnt, het water blijft staan zoals in een moeras. De komende week gaat het regenen, dus dan kan ik zien wat er gebeurt. :j