Problemen weide met droogte?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 10:03

gohya schreef:
Ik hoorde dat het vanaf volgende week woensdag wisselvallig ging worden.
Weet je,ze veranderen steeds van weer.

Volgens mij verandert het juist helemaal niet {:}

gohya

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 10:27

Jawel,want op tv Gelderland zeiden ze eergisteren dat het volgende week boven de 35 graden zou worden de hele week.En nu is het alleen maandag en dinsdag rond de 33 graden en daarna zakt het flink en komt er regen.

herous

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 10:54

Ben ik de enige die mijn paarden nu net niet op de weide kan zetten? Door het hoge fructaangehalte dat het gras momenteel heeft worden mijn ponies moddervet van dit ‘dor’ gras te eten. Bij eentje is het zo erg dat ze nu een dikke en harde nek heeft. Dus hier staan ze al een tijdje op de zandpaddock met hooi .

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 11:28

Het ligt nu heel erg aan de locatie(regen gehad?), grondsoort en hoogte van het gras. Ik heb 2 sobere pony's gewoon op hoog gras staan, geel en droog met een beetje groen dicht bij de grond, zonder problemen. Een van de droogste plekken op het moment op zandgronden. Maar bij kort gras wat nog een beetje vocht uit de bodem kan opnemen kan het fructaangehalte hoog zijn. Dan inderdaad eraf halen als ze er last van krijgen.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 13:01

herous schreef:
Ben ik de enige die mijn paarden nu net niet op de weide kan zetten? Door het hoge fructaangehalte dat het gras momenteel heeft worden mijn ponies moddervet van dit ‘dor’ gras te eten. Bij eentje is het zo erg dat ze nu een dikke en harde nek heeft. Dus hier staan ze al een tijdje op de zandpaddock met hooi .

Nee hoor, ik heb mijn merrie met veulen al weken op de paddock met onbeperkt hooi en een flinke portie krachtvoer/eiwitrijk.
Wenselijk? Nee, maar zandkoliek vind ik erger en ik hoop zo dat de wei sneller aantrekt zodra er wel weer normaal regen valt.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 13:09

Olikea schreef:
We moeten nog even doorbijten. Over 3 weken.. vanaf 21 augustus zou het weerbeeld zich weet moeten normaliseren. Is mij helemaal uitgelegd door een bevriend meteoroloog.

De neerslag komt terug. Wel zal het een poos nog warmer blijven omdat de zee en het land zo opgewarmd zijn.

Ze kunnen het weer amper een week vooruit voorspellen dus dit soort voorspellingen neem ik met een grote zak zout.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 13:09

Een dag is al lastig merk ik :')

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 13:16

Wij verlangen zooo naar sappig gras !!!Afbeelding
Dit was in mei.
En vanaf juni is het langzaam aan veranderd in woestijnzand .

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 13:18

herous schreef:

Nee hoor, ons weitje hadden we net kaal laten eten en een nieuw stuk erbij getrokken die vol groen stond. Helaas allemaal geel, dor en weg, dus gesloten. Ze staan sws hele jaar 24/7 op zand met hooi plekken en gelukkig zeuren ze nu niet bij het draad van het weitje. Dat deden ze wel toen die vol in bloei stond in voorjaar.

Wij hebben gesproeid, maar haalde te weinig uit. Als het nu weer gaat groeien, hou ik hem zolang mogelijk dicht en mogen ze daarna nog elke dag er kort op wanneer mogelijk.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 14:08

Afbeelding
Dit was half juni, hebben ze zo’n twee weken van kunnen genieten....

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 16:29

Ik denk dat wij echt HET nieuwe vakantieland gaan worden. Minder heet dan Spanje en Portugal, maar wel mooie, warme zomers :) Hier op de veluwe is het echt vreselijk druk, maar denk bij Zandvoort ook echt een topjaar voor de strandtenten en ondernemers in het dorp.

Heb wel te doen met de mensen die het nu nog warmer hebben.

Overigens werd hier dus al een foto gedeeld van een edelhert in een tuin die stond te drinken uit ene vijver. Dat er elk jaar wild doodgaat, zijn we hier wel gewend, maar door geen drinken vind ik wel echt een rot idee.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 18:42

Polly schreef:
Olikea schreef:
We moeten nog even doorbijten. Over 3 weken.. vanaf 21 augustus zou het weerbeeld zich weet moeten normaliseren. Is mij helemaal uitgelegd door een bevriend meteoroloog.

De neerslag komt terug. Wel zal het een poos nog warmer blijven omdat de zee en het land zo opgewarmd zijn.

Ze kunnen het weer amper een week vooruit voorspellen dus dit soort voorspellingen neem ik met een grote zak zout.

http://www.weer.nl/nieuws/detail/2018-0 ... d-is-near/

Iets waar Meteogroup ook rekening mee houdt.
Eenzelfde scenario heeft zich een paar weken geleden ook aangediend en toen niet doorgezet.

Zie het een beetje als een vorstperiode die zich in de winter aandient.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 19:39

Op nieuws vertellen ze net dat ze de boeren toch wel pittig aanpakken bij illegaal sproeien. Echt belachelijk, want particulieren komen overal mee weg, die verbruiken tesamen toch ook echt flink veel water.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 19:41

superpony schreef:
Op nieuws vertellen ze net dat ze de boeren toch wel pittig aanpakken bij illegaal sproeien. Echt belachelijk, want particulieren komen overal mee weg, die verbruiken tesamen toch ook echt flink veel water.

Ja dat is ook een beetje lastig controleren he :') ze kunnen niet meer doen dan de waterdruk verlagen en adviseren.. helaas..

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 19:45

Ja, dat snap ik. Maar als er nooit gecontroleerd wordt, trekken mensen zich ook nergens wat van aan. Als mensen weten dat er rondjes worden gereden om te kijken, zijn ze al een stuk voorzichtiger, want ze weten het dondersgoed.

Autowasstraten kunnen ook gewoon dicht en zo zijn er wel meer zaken zoals gemeente grasveldjes die amper nuttig zijn, behalve uiterlijk.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 20:42

Gemeente sproet hier bijna niks, allen jonge aanplant met water uit kanaal. Raar is dan wel weer dat boeren geen water meer uit het kanaal mogen gebruiken...

Van de week waren ze hier in de straat nog onkruid aan het branden, terwijl alles gort droog is. Onbegrijpelijk!

Tuin geef ik wel water, heel gericht alleen de planten die het echt nodig hebben en het liefst dubbel gebruikt water. Eerst in het badje van de hond, dan voor de planten.
Hond moet geregeld koelen en natuurwater vertrouw ik niet meer ivm blauwalg en botulisme.
Ook water uit keuken, spoelwater groente etc. gaat naar planten.

Zwembad staat met chloor en pomp, en scheelt douchen om af te koelen voor 4 personen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 22:44

superpony schreef:
Ja, dat snap ik. Maar als er nooit gecontroleerd wordt, trekken mensen zich ook nergens wat van aan. Als mensen weten dat er rondjes worden gereden om te kijken, zijn ze al een stuk voorzichtiger, want ze weten het dondersgoed.

Autowasstraten kunnen ook gewoon dicht en zo zijn er wel meer zaken zoals gemeente grasveldjes die amper nuttig zijn, behalve uiterlijk.

De meeste (moderne) autowasstraten zuiveren en hergebruiken hun eigen water, waardoor ze nauwelijks water gebruiken.
En laten we wel wezen, wie laat z'n auto nu nog door een ouderwetse wasstraat gaan? Met alle krassen van dien :+

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 23:39

Ik geef een voorbeeld. Bij mn man op het werk hebben ze een eigen wasstraat. Geen idee hoe die aan water komen verder, maar draait wel elke dag.

Ook vandaag stonden veel mensen gewoon te sproeien en met name bij de dure wijken, staan alle automatische sproeiers gewoon aan.

Het gaat er ook om dat mensen prioriteiten horen te stellen. BOeren zorgen voor eten, dus dat is gewoon belangrijk. Zulke hoge boetes geven, terwijl je weet dat dan veel oogst verloren zal gaan, vind ik gewoon niet oke.

Als er echt tekort is, moet je allemaal inleveren. Ze zijn gewoon te laat begonnen met nadenken over het water tekort en maatregelen treffen. Wanneer er echt een groot tekort zou dreigen, kan alles schelen en moet je aan elk gebruik denken.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 23:44

Er is hoop. Over een week heb ik vakantie dus dan gaat het ongetwijfeld, as usual, weer regenen.8-) :D
Laatst bijgewerkt door Floortz op 03-08-18 23:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 23:44

Boeren sproeien met water uit sloten, dat mag dus niet meer. Aan drinkwater schijnt (nog) geen gebrek te zijn. Dus als mensen hun tuintje sproeien met leidingwater dan zullen ze daar niet zo snel een boete voor krijgen. Het gaat er puur om dat er geen water onnodig uit de natuur ontrokken wordt. Zo ver ik het begrepen heb mogen boeren wel hun gewassen besproeien maar geen grasland. Op sommige plekken zijn wel uitzonderingen en mogen boeren en particulieren minder water gebruiken. Maar dat is dus niet overal, maar op de site van waterschap kun je wel vinden wat er wel of niet mag. Maar zoals ik het begrepen heb gaat het verbod puur om water uit sloten etc voor grasland.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 23:52

Hier was laatst de druk er al vanaf gehaald. Zitten op de veluwe, zandgrond.

Ook drinkwater verbruik heeft uiteindelijk effect, dat moet ook ergens vandaan komen.

Willens en wetens boeren nu boetes geven van 10.000 euro, terwijl zij het eten verzorgen, vind ik echt te gek worden.
Iedereen heeft het over dierenwelzijn en koeien staan noodgedwongen op stal, ook voor hun dreigt een tekort aan voedsel als je alles afstraft.

Hier zijn nog veel weides wel groen die wel steeds besproeid zijn, al dan niet stiekem of waar men een oogje dichtknijpt misschien......Het is een dorp, dus je weet het niet.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 23:54

een beetje boer heeft een bron :+
Grondwater
Indien uw perceel een groot oppervlak heeft van minimaal 6000m², dan kunt u er het beste voor kiezen een waterput te laten slaan. Deze investering verdient u op den duur terug, doordat u gaat besparen op uw rekening voor het water. Uw eigen waterput is duurzaam en wanneer u een sterke pomp plaatst kan deze een grote druk leveren.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 23:59

Wij huren particulier en hebben grondwater. Helaas weten ze niet hoe diep die zit. Het water is van redelijke kwaliteit.
Er wordt een tuin mee besproeid, maar alleen als de pomp aanslaat heb je volledige druk bij deze. Hij blijft wel water geven, maar pomp blijft niet continu gaan en dat merk je wel aan de straal.

Wij gaan hier verder niet investeren en paarden drinken ervan, dus voor nog even prima.

Wij hebben er ook mee gesproeid, maar heeft niks geholpen. Die paar uren dat we er zijn, is gewoon tekort om de wei groen te houden. Hun tuin is wel groen, maar daar staat hij echt uren en uren aan.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 03:34

sassefras schreef:
een beetje boer heeft een bron :+
Grondwater
Indien uw perceel een groot oppervlak heeft van minimaal 6000m², dan kunt u er het beste voor kiezen een waterput te laten slaan. Deze investering verdient u op den duur terug, doordat u gaat besparen op uw rekening voor het water. Uw eigen waterput is duurzaam en wanneer u een sterke pomp plaatst kan deze een grote druk leveren.

Maar dat mag nu niet...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 09:15

superpony schreef:
Ik geef een voorbeeld. Bij mn man op het werk hebben ze een eigen wasstraat. Geen idee hoe die aan water komen verder, maar draait wel elke dag.

Ook vandaag stonden veel mensen gewoon te sproeien en met name bij de dure wijken, staan alle automatische sproeiers gewoon aan.

Het gaat er ook om dat mensen prioriteiten horen te stellen. BOeren zorgen voor eten, dus dat is gewoon belangrijk. Zulke hoge boetes geven, terwijl je weet dat dan veel oogst verloren zal gaan, vind ik gewoon niet oke.

Als er echt tekort is, moet je allemaal inleveren. Ze zijn gewoon te laat begonnen met nadenken over het water tekort en maatregelen treffen. Wanneer er echt een groot tekort zou dreigen, kan alles schelen en moet je aan elk gebruik denken.

Leuk voorbeeld als je eigenlijk geen idee hebt waar het water vandaan komt ;)
Zeker als zo'n ding elke dag draait, kan je er donder op zeggen dat het zelfreinigend is :+

Ook beetje jammer, die aversie tegen de beter bedeelden. Er zijn ook genoeg beter bedeelden die niet sproeien.

Maar ik ben het absoluut met je eens dat ik het onrechtvaardig vindt dat de boeren zo beknepen worden!! Al moet je je wel realiseren dat het grondwaterpeil op hoogte moet blijven om schade aan dijken te beperken. Want die schade komt er gegarandeerd, en met een flinke herfststorm... tsjah... Ik wil het niet weten... -O-

En ons drinkwater, waarmee ik mijn tuintje zou sproeien want ik heb geen grondwater, heeft daar maar zeer weinig mee te maken.