Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-17 13:54

Danzzz, meen je dit nou serieus.
Om alleen al even een voorbeeld te nemen aan de foto's van het bokkend paardje. Die bewegingen die ze op de weide kunnen maken zijn onmogelijk in een stal/stapmolen/onder het zadel.

Ja, ze zullen vast af en toe een paar minuten staan te scharrelen zoals ze op stal ook doen. Maar ook het grazen wat ze grootste deel van de tijd doen zijn hele andere bewegingen dan die ze kunnen maken in een stal.

Ik word hier een beetje moe van, je stelt iedere keer dezelfde vraag en die word veelvoudig beantwoord maar toch beweer je dat er amper verschil zit tussen het weide scharrelen en het stal scharrelen. Wat wil je horen danzzz?

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 13:55

Jammer dat het steeds zo'n nare discussie wordt. Terwijl dit een heel interessant topic zou kunnen zijn.
Ik zoek ook nog steeds die stal waar mijn paard op een veilige manier meer naar buiten kan. Maar ik heb het nog niet gevonden.
Onveilig of onwenselijk is bijv.:
Stalling waar de eigenaar niet bij stal woont
Paddocks of wei die afgezet zijn met prikpaaltjes
Modderbodem in de winter
Groepshuisvesting met te weinig binnenruimte waardoor de onderdanige paarden buiten moeten blijven
Slechte faciliteiten zoals een slechte rijbak
Stront waar je maar kijkt (1 x pd mest ruimen bij groepshuisvesting geeft dat beeld)
Rotzooi op het terrein
Enz enz

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-17 13:56

Ik zou sowieso niet gelukkig paarden houden als ze als enige beweging stal/stapmolen/onder het zadel zouden krijgen. Heeft iets te maken met dierenwelzijn en paard zijn.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 13:58

En dan heb ik een paddock paard die OOK in de stapmolen staat _O- .

Ik merk in de paddock dat mijn paard weldegelijk veel beweegt. Ik zie precies waar ze is geweest en ook qua zindelijkheid is het grappig om te zien dat ze poept helemaal achterin en voorin staat de hooibak. Op een stal van 3,5 x 3,5 komt ze daar bij lange na niet aan nee. Dat kan iedereen wel bedenken.
Maar ik kan het niet statistisch onderbouwen nee. Alleen ik weet wel dat mijn paard goed erop functioneert en altijd heel blij is als ze lekker mee naar buiten mag. En daar doe ik het voor, kost veel extra tijd. Maar dat hoort er bij en doet mij altijd weer goed als ik zie dat ze een blij paard is.
Ik vind dat je als paardeneigenaar verantwoordelijk bent voor welzijn en gezondheid.

Iedereen wil graag buiten komen. Een dier ook. Zeker een paard die van nature trekdieren zijn. Dus ja....

Je kunt mooie verhalen vertellen Danzz maar bij mij gaat het er niet in.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 13:59

Mara het is lastig om het perfect te krijgen, het zal altijd geven en nemen blijven ben ik bang, zeker als je afhankelijk bent van pensionstalling en ook nog in een lastige regio...

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 13:59

Nouvel schreef:
Buitenlucht, dingen om je heen zien, contact met andere paarden... 8-)

Stalluik en tralies, buitenlucht, dingen om je heen zien en contact met andere paarden.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 14:00

Hoe zit het eigenlijk met die paardenwelzijnswet waarin oa staat dat paarden minimaal 4 uur vrije beweging moeten krijgen. Gaat dat nog door?

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-17 14:00

Zeg nou eens eerlijk, vind je dat nou een echte vergelijking?

danzzz schreef:
Nouvel schreef:
Buitenlucht, dingen om je heen zien, contact met andere paarden... 8-)

Stalluik en tralies, buitenlucht, dingen om je heen zien en contact met andere paarden.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 14:01

gekvanfleur schreef:
Nogmaals, het gaat niet om die beweging. Het gaat erom dat dat gewoon werk is. Je zit erop of loopt ernaast en het paard heeft maar gewoon te doen wat jij wilt. Dat is andere beweging dan dat een paard doet in een weiland of op een (paardvriendelijke) paddock.
En als je echt niet kan snappen wat het verschil is tussen een paard in de stal en die in een weiland, vraag ik mij oprecht af of ik dat moet gaan uitleggen. Er hebben hier al zoveel mensen goed onderbouwde posts gegeven over het hoe en waarom en je weet het steeds zo aan te passen dat er wel weer een excuus komt. Ik vind het echt triets dat er dus mensen zijn die het niet eens uit domheid en onkunde doen, maar dat ze het voor zichzelf goedpraten.

nu moet ik wel de conclusie trekken dat je het niet uit kan leggen omdat er simpelweg geen verschil is. Komop ik doe ook mijn best om dingen zo duidelijk mogelijk uit te leggen en te onderbouwen. Ik wil graag van jou horen waarom scharrelen op stal, anders scharrelen is dan op het land of in de paddock. In mijn beleving is scharrelen scharrelen zeker als ze in ruime boxen staan

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 14:01

Er staat bij ons op stal een hengst die nooit buiten mag van de eigenaar. Het dier ijsbeert als een malle. Die doet pas kilometers.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 14:02

Gini schreef:
Er staat bij ons op stal een hengst die nooit buiten mag van de eigenaar. Het dier ijsbeert als een malle. Die doet pas kilometers.

:=
Die is vast ook heel gelukkig!

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 14:03

Lieshorses schreef:
Om alleen al even een voorbeeld te nemen aan de foto's van het bokkend paardje. Die bewegingen die ze op de weide kunnen maken zijn onmogelijk in een stal/stapmolen/onder het zadel.

Ja, ze zullen vast af en toe een paar minuten staan te scharrelen zoals ze op stal ook doen. Maar ook het grazen wat ze grootste deel van de tijd doen zijn hele andere bewegingen dan die ze kunnen maken in een stal.

Ik word hier een beetje moe van, je stelt iedere keer dezelfde vraag en die word veelvoudig beantwoord maar toch beweer je dat er amper verschil zit tussen het weide scharrelen en het stal scharrelen. Wat wil je horen danzzz?

Ik wil een steekhoudend argument horen, en die hoor ik tot nu toe niet. Ook dit is onzin want paarden kunnen bizarre capriolen uithalen onder het zadel, ook in de molen en ook aan het lijntje. Dat is op geen enkele manier slechts voorbehouden voor op het land staan, was dat maar zo.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 14:03

Ik zit dit topic met verbazing te lezen :')
Dat het verschil niet gezien wordt tussen op stal staan met training en het op de wei staan met training...
Danzzz jouw beredenatie dat de paarden die veel op stal staan meer bewegen dan paarden die op de wei staan snap ik echt niet... waarom jouw training wel meenemen en de training van weidepaarden daar niet bij pakt. Ongeacht op welk niveau ze rijden is dat ook een flinke bewegingsfactor.
Maargoed laat ik t sowieso niet snappen dat er paarden zijn die niet tot nauwelijks naar buiten gaan :n
Het is geen ding maar een levend wezen. Die sluit je niet op om alleen eruit te halen om te werken.
Dag en nacht buiten is het andere uiterste uiteraard en ik weet niet of ik daar zelf voor zou kiezen.
De mijne staat sowieso snachts op stal en in de winter overdag ook wat langer helaas.
Had ik dat liever anders gezien ? Soms wel en soms niet. Met gladheid of enorm rotweer ben ik blij dat hij veilig binnen staat en hij zelf vaak ook.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 14:05

Nouvel schreef:
Mara het is lastig om het perfect te krijgen, het zal altijd geven en nemen blijven ben ik bang, zeker als je afhankelijk bent van pensionstalling en ook nog in een lastige regio...

Perfect bestaat niet, het zijn altijd plussen en minnen. Maar als meer buiten betekent dat hij meer uren in de blubber staat, dat er weinig toezicht is of als ik de bak niet kan gebruiken vanwege te nat of te zwaar dan heeft veranderen weinig zin.
In mijn geval betekent dit dat ik in de winter 2 x per dagnaar stal moet zodat hij er, verdeeld over de dag, 7-8 uur uitkomt. Ik denk dat hij wel happy is, het kost mij alleen erg veel tijd. Maar wat moet dat moet, het hebben van een dier of een kind komt nu eenmaal met verantwoordelijkheden.

Ps kunnen degenen die hun punt inmiddels meer dan 10 x gemaakt hebben even een paar dagen stil zijn.....?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 14:05

Mara2000 schreef:
Hoe zit het eigenlijk met die paardenwelzijnswet waarin oa staat dat paarden minimaal 4 uur vrije beweging moeten krijgen. Gaat dat nog door?

Hopelijk overmorgen.

Nee helaas nog niets over bekend, maar zo te lezen heel hard nodig. Met een berg aan informatie erbij, nog harder nodig.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-17 14:05

Om mezelf nog maar even te quoten danzzz. Stal scharrelen is niet vergelijk baar met op de weide.

Lieshorses schreef:

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 14:06

Lieshorses schreef:
Zeg nou eens eerlijk, vind je dat nou een echte vergelijking?

danzzz schreef:

Wel als buitenlucht, dingen om je heen zien en contact met paarden de norm is. Want die is er met een buitenluik en tralies, je kan moeilijk ontkennen dat een paard geen frisse lucht heeft, wat om te zien heeft als die zijn hoofd uit het raam steekt. En met de buren kan prima contact zijn door de tralies heen. Dus ja het is een prima vergelijking, het is er gewoon.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 14:08

Gini schreef:

yep, die doet er heel veel.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 14:09

Lieshorses schreef:
Om mezelf nog maar even te quoten danzzz. Stal scharrelen is niet vergelijk baar met op de weide.

Lieshorses schreef:

nogmaals, waarom dan? Waarom is dat scharrelen anders? Op stal kunnen ze ook uren hooi eten, noem het grazen whatever. Nog steeds leg je het me niet uit waarom scharrelen op stal anders is dan scharrelen op het land

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-17 14:12

Goed opgevoerde paarden halen over het algemeen onder het zadel niet de 'capriolen' uit die ze in de weide kunnen uit halen. Of je moet een ongetemd wilde hebben van 2 jaar. Maar ik laat het hier bij, vind het echt enorm schokkend dat mensen met zo'n manier van denken en omgang paarden houden. Misschien weet je wel dat het onzin is wat je probeert te vertellen maar ben je gewoon eigenwijs. Ik weet het niet. Ik weet in ieder geval wel dat jou manier van omgang met een paard buitengewoon is en ik gelukkig niet de enige ben die er zo over denkt. :)

danzzz schreef:
Lieshorses schreef:

Ik wil een steekhoudend argument horen, en die hoor ik tot nu toe niet. Ook dit is onzin want paarden kunnen bizarre capriolen uithalen onder het zadel, ook in de molen en ook aan het lijntje. Dat is op geen enkele manier slechts voorbehouden voor op het land staan, was dat maar zo.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 14:12

danzzz schreef:
Lieshorses schreef:

nogmaals, waarom dan? Waarom is dat scharrelen anders? Op stal kunnen ze ook uren hooi eten, noem het grazen whatever. Nog steeds leg je het me niet uit waarom scharrelen op stal anders is dan scharrelen op het land

Dit moet je zelf toch ook wel een beetje een domme vraag vinden ;)
Je bent nu gewoon de boel een beetje aan het opnaaien en dat weet je best. :j

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-17 14:13

Gosh, voor de 50 ste keer, ze kunnen toch helemaal niet de bewegingen maken op stal die ze op de weide kunnen maken? Dat jij niet moe word van jezelf, mijn god.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 14:13

Danzzz ik mag toch hopen voor je dat jouw paarden niet elke dag het gedrag vertonen onder het zadel wat ze op de wei wel doen :D
Mogen ze ruw met elkaar spelen. Even een heerlijk boksalvo en rondrennen.
En al zou dat in het meest onwaarschijnlijke geval zo zijn :D... de paarden op de wei doen dat wanneer zij daar zin in hebben. Bij jou dus wanneer jij zegt dat het mag...
Daarbij is er een verschil tussen scharrelen en lopen. Paarden lopen niet als ze op stal staan. Wel op de wei.
En dan reken ik de training er bij beide nog niet bij. Dat komt er nog bovenop.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 14:13

danzzz schreef:
gekvanfleur schreef:
Nogmaals, het gaat niet om die beweging. Het gaat erom dat dat gewoon werk is. Je zit erop of loopt ernaast en het paard heeft maar gewoon te doen wat jij wilt. Dat is andere beweging dan dat een paard doet in een weiland of op een (paardvriendelijke) paddock.
En als je echt niet kan snappen wat het verschil is tussen een paard in de stal en die in een weiland, vraag ik mij oprecht af of ik dat moet gaan uitleggen. Er hebben hier al zoveel mensen goed onderbouwde posts gegeven over het hoe en waarom en je weet het steeds zo aan te passen dat er wel weer een excuus komt. Ik vind het echt triets dat er dus mensen zijn die het niet eens uit domheid en onkunde doen, maar dat ze het voor zichzelf goedpraten.

nu moet ik wel de conclusie trekken dat je het niet uit kan leggen omdat er simpelweg geen verschil is. Komop ik doe ook mijn best om dingen zo duidelijk mogelijk uit te leggen en te onderbouwen. Ik wil graag van jou horen waarom scharrelen op stal, anders scharrelen is dan op het land of in de paddock. In mijn beleving is scharrelen scharrelen zeker als ze in ruime boxen staan

Ga je toch weer conclusies trekken die niemans over jou mag maken, maar wat je zelf wel doet voor het gemak.
Dat hebben ze al tientallen malen geprobeerd hier in dit topic, maar je wilt het niet lezen.
Een paard in zijn stal kan enkel zijn kont keren (of wil je die twee passen tot de volgende muur echt meetellen). Hij kan niet kiezen of hij even een sprintje wil trekken, of hij even zijn kont in de lucht gooit en zijn gekke vijf minuten heeft. (Die hebben ze hier na 5 jaar nog steeds dagelijks) Hij kan niet met een maatje klooien en tutten. Ja door een paar tralies. Hij kan niet zijn natuurlijke gedrag van een trekdier laten zien (nooit opgevallen dat een paard geen mooie grazer is? Ze nemen een hap, dan een paar passen en dan weer een hap, zo maken ze die afstanden)

En natuurlijk doet iedereen concessies. Ik ben mij er zeer van bewust dat mijn paarden in een uitzonderlijk goede positie zijn momenteel. Ze kunnen kiezen: wei, paddock of enorme schuilstal. Misschien komt er ooit weer een tijd dat dit te duur is of iets anders sn zal il ook concessies moeten doen. Maar goedpraten dat een paard er alleen uitkomt om te werken..nee. Dan stopte ik vandaag nog.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 14:15

Door de tralies heen is geen echt contact hebben. Halve stalwanden is echt contact hebben.

Hoe staat bij jullie een box van 5x5+uitloop van 10x5 in het welzijnsniveau? Als in: hoe dicht kom dit bij jullie ideaal in de randstad (dus grond is sowieso wel beperkt).
Box heeft aan één zijde een dichte wand en aan één zijde tralies, bodem is paardenroosters (dus gierput) met daarop rubber tegels en dan 15-20cm zaagsel/hemperade/vlas, de uitloop is beton en is halfhoog afgezet. Onbeperkt hooi vanuit een slowfeeder hooinet in een haybar.

Uitgaande van iedere dag een uur danwel trainen, danwel stapmolen.

Wat heeft je voorkeur, vergeleken met:
- een gewone (3x3) box en dan 4 uur op een goed weiland
- 12/7 in een 10x10 paddock met 2 paarden en verder de bovenbeschreven box.
- ... (vul zelf wat in, waar zit het dus in jouw ladder van ideaal)