Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

onley

Re: Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 14:06

Is indd een oud vloerkleed ik weet niet hoe het zich houd.
Ik heb de wei zelf nog niet zolang e de opbouw had al veel kosten dat ik de tegels pas in het voorjaar leggen kan

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 14:17

Als het goed is komt vandaag zowieso al 1 kar houtsnippers dat gaat dan over de mat heen vanavond nog elders een oud vloerkleed ophalen.
Het heeft vannacht flink geregend hier

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 16:54

onley schreef:
Als het goed is komt vandaag zowieso al 1 kar houtsnippers dat gaat dan over de mat heen vanavond nog elders een oud vloerkleed ophalen.
Het heeft vannacht flink geregend hier

Gefeliciteerd met je verjaardag!

Ben idd benieuwd naar het vloerkleed!

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 17:19

Dankje foto volgt morgen

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 18:25

Inderdaad gefeliciteerd!

Hihi straks liggen alle weides vol vloerkleden :D
Ik heb er ook twee ze liggen alleen nog niet in de wei. Twijfel nog :o

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 18:43

reiziger schreef:
Inderdaad gefeliciteerd!

Hihi straks liggen alle weides vol vloerkleden :D
Ik heb er ook twee ze liggen alleen nog niet in de wei. Twijfel nog :o

:D dan ga ik in de aandelen van vloerkleden denk ik :P

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 18:46

Kirrr schreef:
Leuk idee! Ben ook wel benieuwd hoe het er binnen een paar weken uit ziet.

Wij gaan zo'n rubberen transportband rond de voederplaatsen leggen. Heb die nog liggen, dus kijken wat dat doet.

Wij hebben,ook transport banden,liggen. Best wel niet op modder leggen want dan zakken ze weg. Wij hebben,eerst een dik pak wit zand gelegd en daar de transport banden op. Gaat prima zo. En er loopt een zwaargewicht friesje op.

Matten op de modder gelegd. De modder kroop constant tussen de matten ondanks dat ZE een twintig cm overlappen. Maakten liggen links naast het weggetje. En regelmatig had je er ingezakte putten in.
[/[img]
Afbeelding

Matten gelegd op,schelde zand
[/[img]
Afbeelding

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 19:56

Hier gelukkig een redelijk droog weiland. Paddock staan een paar plassen maar valt ook mee. Volgend jaar wordt het paddock waarschijnlijk vergroot tot bakformaat. Dan wordt de wei niet groter dan nu ondanks onze nieuwe steook. Maar als winterwei nog bruikbaarder. Ik ben blij met mijn ouders hihi het is namelijk hun wei. Ik doe edn voorstelen mijn vader werd erg enthousiast.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 20:48

Inmiddels is de eerste lading houtsnip gekomen daar is 1 oaddock al mee vol gelegd. Nu morgen alles rechtharken en dinsdag komt de 2de kar voor mijn paddock. De snip ligt zeker 5cm dik en is op 1 paddock voor 1 paard en op mijn paddock voor 1 shet en 1 veulen. Dus ben benieuwd hoe lang dit ons gaat redden van de modder.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 21:00

Let bij houtsnippers wel goed op rot straal

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 21:19

reiziger schreef:
Hoe lang blijft dat nou werken, zo'n vloerkleed

Ik heb op mijn vorige stal voor nood vloerbedekking gelegd op een pad van 3x8 naar de paddock. Ik huurde het en het zou maar voor kort zijn. Ik had twee grote stukken uit woonkamers. Daar onder lag zand. 12 jaar later ben ik daar weggegaan. Vloerbedekking lag er nog strak op.

Waar ik nu sta heb ik, omdat de ingang van de paddock snel vertrapt en ze hier steeds door gaan op weg naar de schuilstal, gelijk het begin van de paddock bedekt. Heb een stuk van 12x4 meter. Gewoon gekocht deze keer.
Ligt nu 2 jaar. Ben er blij mee. Ze lopen er vanzelf een laagje zand over dus het ziet er gewoon uit als een heel vlak stukje paddock.

Bedekking met een stevige rug van jute ofzo werkt het best. Als je het op een droge vlakke bodem legt kan het tijden mee.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 21:33

Ook als er een trekker overheen rijdt? Heb je daar toevallig ook ervaring mee? Dan zou het een oplossing zijn voor vóór de hooicontainer. Dat is nu aan gort gelopen en gereden door de trekker (bij het lossen van het hooi)

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 21:39

Ze hebben er van de zomer met trekker en strowagen over gereden. Ik had wel gevraagd of ze er niet op wilden draaien. Dat is goed gegaan. Maar toen was de ondergrond natuurlijk ook droog. Dus ik weet niet of dat nu houdt.

Bij het andere land gingen ze er wel met een minikraan over in de winter. Maar nooit iets zwaarders en ook niet zo heel vaak. Dus ik weet het niet.

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 21:50

Jeetje! Je hebt me overtuigd :) ik ga het ook doen.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 21:57

Misschien ga ik het ook maar gewoon proberen. Goedkoop stuk. Als het niet houdt, jammer dan.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 22:09

Zou zo de hele rijbak gaan doen haha

acanthus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 03:35

Mandarijn12 schreef:
Wel een korte vraag: rubberen matten lijken mij handig maar zakken die niet gauw veel te diep weg?

Vanuit ervaring is het wegzakken afhankelijk van de ondergrond en de afmeting en dikte/sterkte van het materiaal. Bv. op kleigrond die langdurig nat en doorgelopen is door de paarden, heb je geen kuilen meer, maar eerder een modderpoel. Daarop zakt rubber idd weg.
Alles zakt eerder weg: in de regel heeft het weinig zin om te verharden (tegels, rubber, roosters etc.) als de ondergrond al langere tijd nat is.

Vervelend naturlijk zo'n bende, zo was het hier lange tijd. Voordat wij begonnen aan een verharding rond de schuilstal, kregen wij wat meer stevigheid door stro op de modder te gooien.
Herhaaldelijk dan, want de paarden trappen dat net zo goed in. Er ontstaat wel een betere struktuur, de ondergrond wordt steviger. Mss net voldoende om het seizoen te overbruggen en b.v. a.s. jaar de boel serieus aan te pakken.

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 07:15

Vandaag is dan de dag, dat de stal verhard mag. ...

Ze gaan om 8 uur beginnen *\%/*

Ik heb trouwens na het bijlezen beeld van allerlei tapijtzaken die gebeld worden om een paddock ofzo op te komen meten om vloerbedekking in te leggen :')

Mevrouw, waar had u graag u tapijt gewild? In de paddock.. _O-

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 09:21

Sybelle heb je misschien foto's Hoe je het had liggen en hoe het er na een tijd uit ziet?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 09:40

Die zullen wel denken :))

Bij mij ligt het er nu zo bij:

Afbeelding

Ergens in het voorjaar wordt de bestrating voor een deel verlegd en wordt het paddock. Anders zakt de fjord een keer door d'r hoeven heen denk ik. Moet me alleen nog even in paddocks verdiepen. Drainage gaat hem niet worden aangezien er geen sloot langs loopt, maar het is best droge (hoger gelegen) zand grond dus daar moet wel iets anders op te bedenken zijn.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 09:44

Fabster schreef:
Ook als er een trekker overheen rijdt? Heb je daar toevallig ook ervaring mee? Dan zou het een oplossing zijn voor vóór de hooicontainer. Dat is nu aan gort gelopen en gereden door de trekker (bij het lossen van het hooi)

Zou ik niet doen, trekken verplaatst de matten in de modder met gemak.
Zelfs zonder te draaien, en hij drukt ze te ver de modder in..

Ik ben mijn beton platen aan schoonmaken, er lag een laagje zand op. 10 cm denk ik.
Vind zo vreselijk vies, en ben op de helft, maar zand is nu 3 keer zo zwaar.
Elke avond een paar schepjes. :')

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 11:03

Net een wat fotootjes gemaakt van ons plekje.
Schuilstal met aan 1 kant alleen matten en aan de andere kant matten en stro.
Afbeelding
De gehele schuilstal
Afbeelding
Vanuit de schuilstal. Rechts achter de bosjes begint dus de berg. ;)
Afbeelding
En de voerplek
Afbeelding

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 19:50

BianCatjee schreef:
Sybelle heb je misschien foto's Hoe je het had liggen en hoe het er na een tijd uit ziet?

Dit is op mijn vorige land. Toen het een jaar of 10 lag.
Zijn achtervoetjes staan op het beton, dan de vloerbedekking. Dat loopt over het padje en dan nog een meter of 4 de bak in en dan rechts om het hoekje ook. Dat wat wat ze zo stuk liepen.
Dat gras aan de zijkant is er in de loop der jaren opgegroeid.

Afbeelding

Dit is op mijn huidige plekje. Net even gemaakt. Het ligt nu 2 jaar.
De paddock is 12,5x 25 en de eerste 4 meter is vloerbedekking.

Afbeelding

Het is gewoon hard. Het ligt wel beter als je ondergrond droog is als je het legt. Vorst kan ook. Dan zakt het niet meer weg. En dat je niet het allergoedkoopste tapijt neemt, met zo'n dunne foam rug. Ik heb een versie daarna. Op mijn vorige stal had ik super de luxe tapijt met een jute rug. (Uit opa's huiskamer :+ )
Ik verwachtte dat wat ik nu heb minder lang mee zou gaan. Maar nu het ligt valt het me eigenlijk alles mee.

Bij het eerste land heb ik het zand er zelf op laten lopen. Bij dit land was het nogal opvallend rood. Dus zelf maar het eerste laagje over gedaan.

Afbeelding

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 20:33

Ik heb ook 1 liggen met jutte rug naar mijn menig de stevigste en goedkoopste oplossing

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-15 21:12

Zo, ik heb ook weer bijgelezen. Het is nu nog te doen met de modder, maar ik schrik altijd hoe snel een wei is kapot getrapt als het ook maar even geregend heeft. Ik heb ze voor nu dus de hele weides gegeven. Ze hebben trouwens wel nog echt veel gras, daaraan merk ik dat we lang goed weer hebben gehad. Ik hoef nog geen hooi bij te voeren, hebben ze nog geen behoefte aan.

Vandaag de hoefsmid geweest, heb er één met rotstraal in twee hoeven. Maar die is aan die kant van zijn lichaam ook al een paar keer flink ziek geweest en heftige medicijnen gehad. Daarvan gaat nu het laatste door zijn hoeven. Dus ik denk dat het een combinatie is van slecht / nat weer en die medicijnen.

Ik gooi trouwens oud stro altijd op hele erge modderplekken, dat stampen ze dan de grond in en word met en met harder. Het duurt even maar werkt wel.