Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Martje80

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 20:40

Ze is al tijden gewend aan folie hooi. En dit is touwtjeshooi. Het ruikt niet raar ziet er niet raar uit en is mooi grof en lang...ik ga ren folierol openmaken en mengen..wellicht eten ze het dan wel..leert ze het eten. Wil ook niet te lang doorzeuren met alleen dit hooi...E kan het qua gewicht wel hebben haha..maar wil geen maagzweer gedoe

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 20:46

Die van mij eten allemaal liever voordroog (zo noem ik foliehooi, want zodra het ingepakt is, is het feitelijk gezien geen hooi meer, al lijkt het er nog zoveel op (zoals bij mij dus)). Maar ik heb er twee waarvoor het gewoon echt niet goed is, dus die moeten het maar doen met (zo goed mogelijk) "touwtjes-hooi"... Maar als ze kunnen kiezen, dan weten ze het allemaal wel hoor :D

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 22:49

Bladblazer willen wij eigenlijk ook nog aanschaffen maar zolang ik er eentje van een van mijn lesklanten kan lenen, doen we het zo wel :)

Dit is de eerste winter waarbij ik geen voordroog voer omdat ik maar 1 grote en de shet heb en de bol dus veel te lang open moet laten. Het bevalt wel om enkel hooi te voeren want een bol moeten we in 3 keer binnen haken wegens plaatsgebrek en dus ook elke keer de bol weer inpakken. Wat een gedoe in regen en wind. Alleen heb ik redelijk arm hooi en zou mijn grote wel iets meer mogen hebben. Die deed het best goed op voordroog. Ze krijgen nu al onbeperkt hooi. De Shetlander ook.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 23:10

misschien moet ik toch maar niet aan een pad beginnen, al die omgevallen paarden :P

DubbelDun schreef:
@Loulou: ziet er speels uit, maar ik zou het aan het eind iets breder maken. Dan kunnen ze op snelheid wat makkelijker draaien.

Aan één kan is inderdaad de planning het daar wat breder te houden. De andere kant waarschijnlijk niet, maar daar staat een dikke poort, dus daar remmen ze wel voor als het goed is :D

Wendy schreef:
Heel eerlijk gezegd ben ik het wel eens met het punt dat een PP soms echt afbreuk doet aan het landschap. Ik kwam er laatst langs een waarvan de track echt een dikke modderbende was, alleen afgezet met paaltjes en lint.
Tenzij het echt heel mooi aangelegd is, ik kan me een topic herinneren over een hele mooie. Heb het net opgezocht, maar de foto's laden niet meer, ging over deze manege http://www.slichtenhorst.nl/pensionstal ... -paradise/
Je kun het concept natuurlijk gebruiken voor een soort landscaping project, dan kan het denk ik echt mooi zijn.

dat is ook de reden dat hier geen volledige track komt, maar alleen een pad door het midden. ik vind het gewoon zonde van het aanzicht. Dan zou ik alles wit zand willen en dat ziet er gewoon niet uit en er blijft bijna geen gras over.

die foto die ik als voorbeeld gaf was ook gejat van slichtenhorst ;)

wij hebben een veegmachine bij de tractor gekocht. Dat werkt ook erg fijn voor het erf :j
bladblazer gebruik ik ook, helaas heeft hij een snoer maar die op benzine zijn toch wel prijzig :$

Cloud

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 23:17

Hey allemaal,

Ik meld mij ook in de topic! Per 1 april krijgen mijn man ik de sleutel van ons nieuwe huis met stallen en weiland erachter!
voor ons beide is het erg spannend allemaal. Dromen komen uit! Mijn paard kan heerlijk thuis staan. Natuurlijk met een maatje
Zelf heb ik 12 jaar op een pensioenstal gestaan waar ik alleen hoefde uit te mesten en op te strooien.... het wordt echt wel een verandering voor beide, om alles zelf te gaan doen!
Ik heb al een aantal goede tips voorbij zien komen over het houden van paarden aan huis. Mijn grootste zorg voor onze nieuwe plek is dat er veel jacobskruiskruid in het weiland zit.
Dit wil ik ook zo snel als het kan uit het weiland hebben natuurlijk. Ik denk dat dat de grootste zorg wordt als we daar intrekken. Ik heb wel al her en der informatie ingewonnen, ik denk dat het een hele strijd gaat worden.
Gelukkig is de rest best in orde, stallen en bak zijn best oké en en huis is ook een eind gerenoveerd en ziet er super gaaf uit!

groetjes Coby

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 23:19

Was hier ook, daarom heb ik alles opnieuw in laten zaaien. :)

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 23:24

karev schreef:
Nou karev zet me weer voor een uitdaging..normaal maakt het haar niet uit wat ze vreet, hooi, kuil, voordroog, alles wat ooit gras geweest is vreet ze. Ik had via mijn smid eiffelhooi gekocht. En DAT blieft ze niet. Ben nu vanaf woe bezig om het te voeren en de eerste dag ging het nog...daarna met tegenzin en nu, nu loopt ze er bij weg. Ze ruikt er aan en vertrekt...ja een fjord.....

hoe lang zouden jullie dit volhouden? Zou je denken, pech je vreet het maar (dit is armer hooi en beter voor dr, mijn vorige hooi is geseald en lekkerder) of zou je nu na een paar dagen toch wel denken, hmmm iets veranderen..normaal ga ik zo van het ene naar het andere hooi zonder problemen...maar nu dus wel. Dit is nieuw in fjordenland ;(

Nee. Als Fjorden iets niet eten dan is er iets mee.
Heb ongeveer hetzelfde gehad: prachtig mooi groen en kruidig hooi. Maar eten? Nope...
Ook niet geweekt of losgetrokken, helemaal niets.
Dan is er een kruid in het hooi wat bij hun de alarmbel ofzo laat luiden, dus doorzetten heeft geen zin.
Hooiboer bellen, zeggen wat er is en ik hoop dat je de partij om kan ruilen.

Ik heb al jaren dezelfde hooiboer en ik vond het echt erg om hem een jaar geleden te bellen dat z'n hooi niet gegeten werd, maar er waren gelukkig meer klachten.
Heel netjes opgelost, andere balen gekregen en dat at wel goed weg.

Cloud

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 23:40

loulou schreef:
Was hier ook, daarom heb ik alles opnieuw in laten zaaien. :)

Is het niet opnieuw naar boven gekomen? was het helemaal weg?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 23:49

Hier staat gelukkig niet zo veel jkk in de buurt, en alles dat ik vind trek ik er meteen uit, of dat nou bij de buren is of bij ons zelf.

Het hooi dat wij nu hebben is mooi hooi, maar gaat momenteel erg hard. Kan nog een week of 10 vooruit en dan begint het toch wel een beetje op te raken. Maar gelukkig is het deze zomer mooi weer geweest en puilen alle schuren uit van het hooi dus is het lekker goedkoop.
Kan het nu direct bij de boer per baal kopen dus scheelt mij weer opslag.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 23:51

Ik heb het eerst laten doodspuiten, daarna laten ploegen en nu opnieuw ingezaaid. Hopelijk is dat voldoende. Het land zag echt helemaal geel van de bloemen dus ik zag geen andere optie.
Het is pas begin oktober opnieuw ingezaaid dus ik kan nog niet zeggen of het helemaal weg blijft. Er zal vast wel iets terug komen, maar dan is het hopelijk onder controle te houden door het met de hand weg te halen.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 00:59

palousa_boy schreef:
Hier staat gelukkig niet zo veel jkk in de buurt, en alles dat ik vind trek ik er meteen uit, of dat nou bij de buren is of bij ons zelf.

Het hooi dat wij nu hebben is mooi hooi, maar gaat momenteel erg hard. Kan nog een week of 10 vooruit en dan begint het toch wel een beetje op te raken. Maar gelukkig is het deze zomer mooi weer geweest en puilen alle schuren uit van het hooi dus is het lekker goedkoop.
Kan het nu direct bij de boer per baal kopen dus scheelt mij weer opslag.

Ik volg jullie Frankrijk-topic ook en nu vraag ik me af wat je nou voor een klein baaltje hooi daar betaalt? Gewoon uit nieuwsgierigheid! :)

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 01:04

Geen idee eigenlijk. Wij hebben 300kg balen en die gaan dit jaar voor €10 per baal.
Vorig jaar betaalde je tussen de €15 en €20 per baal.

Edit: op de Franse marktplaats zie ik prijzen van €1 en €2 langs komen voor kleine pakjes hooi.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 01:09

Oooohh, lekker goedkoop! :D

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 01:10

Ik betaal hier 4,50 voor een klein baaltje, inclusief bezorgen. Is echt goede kwaliteit, en grote zware baaltjes. Kon ze elders goedkoper krijgen maar die waren ook stukje korter en veel lichter, dus ben erg blij met wat ik nu heb.

Grote balen hebben we zelf te koop voor 45 euro. Is wel kwaliteit die echt tegen hooi aan zit zo droog en mooi.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 01:12

Hier ook 4,50, dat zal landelijk wel aardig gelijk zijn? Was echt even benieuwd naar Frankrijk, herinner me die grote balen van vakantie.. lagen weilanden vol van. Ik kende vroeger alleen maar van die pakjes, rond associeer ik altijd met zomervakantie in het zuiden! :)

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 01:20

Die grote ronde balen zie je in frankrijk inderdaad veel meer als in Nederland. Bij ons in de regio word ook veel meer gehooid en afgelopen jaar was een heel groeizaam jaar dus er is heel wat hooi vanaf gekomen. De kwaliteit is over het algemeen prima. stengelig en geurig maar niet te voedingrijk. Aangezien ze bij ons onbeperkt krijgen is dat ook wel prettig.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 07:51

Ik heb hier veel klein kruiskruid gehad,ik ben op mijn vorige stal 7 jaar bezig geweest met het onder controle krijgen van Bezem- en Jakobskruiskruid :+ Op dat land kon er niet gespoten worden of omgeploegd.

Was dan ook blij om naar een andere plek te gaan :j eindelijk van de ellende verlost :D
Land was omgeploegd en we hebben toen een deel in laten zaaien in overleg met de voormalige eigenaren nog voor de overdracht.Het weer was perfect en zo konden we het jaar erop al gebruik maken van het gras.

Toen we een aantal weken later terug kwamen na de overdracht was het hele veld geel -O-
Heb 2 jaar lang weggeplukt en 2x met -alles-dood- gif gespoten,nu ziet het eruit alsof het onder controle is.

Belangrijk is om te spuiten vlak voor de bloei om de insecten niet te vergiftigen,vooral wilde bijen zijn dol op deze bloemen.Ook goed bemesten helpt en een dichte graszode...na het inzaaien dus maaien en schapen erop.

Zou dit zeker ook de 1e 2 jaar niet hooien,de verse plant wordt niet gegeten maar gedroogd wel en deze plant blijft ook gedroogd giftig.

Voor meer info kun je ook even kijken op http://www.jakobskruiskruid.com/index.php

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 08:12

Ik betaal 4,- voor een klein baaltje hooi. Erg mooi, lichtgroen hooi van vogeltjes land. Paarden krijgen het onbeperkt en doen het er prima op.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 09:25

Voor degenen die eiffelhooi voeren, jullie weten dat er vorig jaar iets met een giftig plantje was in dit hooi waar paarden door zijn gestorven? Staat wel wat van op bokt.
Nu zal echt niet al het hooi uit de eiffel slecht zijn, maar juist dat hooi is van onbewerkte grond, dus geen vergif spuiten enz. Moet je denk ik wel even rekening mee houden...

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 09:46

Ik betaal 3 euro voor baaltjes van 20kg van goede kwaliteit.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 10:13

Kleine pakjes betaal ik 3.50 voor. Midibaal 35 middelbaal 35 en eiffelhooi 120 kg 32.50

en idd ik weet van de herfststijlroos..mijn smid voert dit al jaaaaaren van dezelfde leverancier. Daarom durfde ik het wel aan. Karev echter niet :) ik geloof echt dat het niet lekker genoeg is. Ga het mengen met voordroog..

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 10:36

Ik betaal 3 euro voor goede kwaliteit kleine baaltjes. Heeft een jaar geduurd voor ik uiteindelijk iets goeds had gevonden en waar ze ook het hele jaar rond voorraad hebben.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 10:42

Ik heb momenteel kalverhooi,balen van bijna 300kg voor E40,- thuisgebracht en op z'n plek gezet :)

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 10:50

Onze weipalen staan op de.ene wei op 3m van elkaar en op de andere.2, 5 Geloof ik. :)

Jacobskruidd gelukkig goed onder controle maar ik herken het ondertussen ook al vrij snel dus vanaf ik het zie en herken gaat die er volledig uit met zoveel mogelijk wortels.. ;)

Hooibalen hebben wij van die grote ronde, ingepakte. De ene keer al wat groter of zwaarder dan de andere.. ;) mr wij betalen 45 € per baal maar is wel ontzettend goed hooi. Zit er toch al eens wat schimmel tussen geeft ie korting of komt hj die halen. We bellen en dan staat hij er morgen als t moet dus prima service! ;) is ook veel waard vind ik.. :)

We hebben ook 1 weiland laten hooien voor het hooi zelf te gebriiken mr alles bij elkaar kwam dat op zo'n 30-35 € per grote ronde baal.. maar was van de zomer met dat extreem warme weer dus is wel prachtig hooi! :D

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 10:53

Hoi, ik meld me hier ook even. Wij hebben ons paard (8 jarige bwp) en een shetlander aan huis staan. We wonen hier nu 7 jaar en zijn in het voorjaar begonnen met het bouwen van een nieuwe paardenstal.